Test: Metro 2033

metro2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro 2033

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-03-19

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 1 GB RAM

Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.

Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1080 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.

Den oerhört tunga FPS-titeln Metro 2033 presterar generellt sett bättre på hårdvara från AMD vilket syns tydligt i diagrammet ovan. Geforce GTX 660 hamnar rejält på efterkälken och får slåss i det absoluta bottenskrapet. De fabriksöverklockade korten från KFA2 och Asus ger nykomlingen en mindre skjuts men räcker inte hela vägen upp till Radeon HD 7870.

Även SLI-skalningen i Metro 2033 är medioker med en prestandavinst på strax över 70 procent när två Geforce GTX 660-kort kopplas samman.

Marginalerna mellan de olika korten krymper visserligen i den högre upplösningen men Geforce GTX 660 ligger fortfarande hopplöst efter. AMD:s Radeon HD 7870 fortsätter att prestera över 10 procent bättre än Nvidias nykomling och fortsätter att hålla ledningen över de fabriksöverklockade korten från Asus och KFA2.

SLI-skalningen i den högre upplösningen är fortsatt halvdan med en prestandavinst på 73 procent när ytterligare ett Geforce GTX 660 hakas på.