Geforce GTX 690 – Världens snabbaste grafikkort

Geforce GTX 690 – Världens snabbaste grafikkort

Med två Kepler på samma kretskort och mer lyx än någonsin vill Nvidia vinna entusiasternas gunst. SweClockers testar Geforce GTX 690 och upptäcker ett grafikkort utöver det vanliga.

Renderingstider/microstuttering

Introduktion - läs detta först!

Då intresset för problemet "microstuttering" är stort har redaktionen beslutat att ha med ett (mycket) komprimerat avsnitt om ämnet till recensionen av Geforce GTX 690, trots att vi ännu inte känner oss helt torra om fötterna med resultaten.

Observera alltså att det handlar om en ännu ej helt finslipad metod med snabbt ihopkastad redovisning och presentation, som vi gärna tar emot feedback runt. För den som vill experimentera på egen hand finns även all rådata tillgänglig.

Microstuttering - ojämnheter i bildfrekvensen

Flera sammankopplade grafikkort i SLI eller Crossfire är en populär lösning för att nå högre bildfrekvens. Metoderna innebär dock vissa nackdelar, varav speciellt så kallad "microstuttering" hamnat i fokus rejält det senaste året.

Fenomenet beror i korthet på att bilduppdateringar kommer i stötar, då processorn är snabbare på att leverera information än de sammankopplade grafikkorten. Resultatet är att bildrutorna påbörjas i stort sett samtidigt för att färdigställas med mycket litet mellanrum, vilket ger en paus till nästa omgång.

Exempel på renderingstider (i millisekunder)

GTX680

GTX 680 (SLI)

HD 7970

HD 7970 (CF)

1

13,68

7,00

12,35

9,66

2

11,23

6,40

12,61

3,81

3

12,96

7,14

12,72

11,00

4

13,08

5,29

13,16

4,04

5

12,44

7,17

12,47

10,82

6

12,81

6,62

13,13

3,95

7

12,67

5,60

12,67

11,46

8

12,99

6,89

14,11

3,50

9

12,76

7,27

11,89

11,53

10

12,88

6,85

11,99

4,16

En snabb titt på renderingstider ("frametimes") inhämtade under SweClockers testsekvens för Battlefield 3 ger en bra fingervisning om var problemet ligger. I optimala fall är skillnaden i tid mellan en bildruta och nästa minimal, något som ger en jämn upplevelse och väl motsvarar ett snittvärde för bilder per sekund.

För speciellt Radeon HD 7970 i Crossfire syns dock helt andra resultat. Precis som teorin förespråkar levereras bildrutorna i par med väldigt kort tid mellan, för att sedan ha en längre paus till nästa klump. Resultatet är en mer ojämn upplevelse, som trots höga FPS-värden upplevs ryckig och hackig.

amd.png

Ett diagram med utsnitt av renderingstiderna belyser problemet ännu tydligare. Där ett ensamt AMD Radeon HD 7970 har en relativt jämn linje med förhållandevis små variationer visar de Crossfire-kopplade korten snarast en matta av variationer.

nvidia.png

För Nvidia Geforce GTX 680 är det dock annorlunda. Ett ensamt kort ger visserligen jämnare resultat än två sammankopplade med SLI, men resultatet är långt ifrån lika illa som för Radeon HD 7970.

SweClockers metod

Även om ovanstående metoder på ett effektivt sätt visar problemet finns det vissa nackdelar. Den första handlar om problem att jämföra flera grafikkort, så diagrammen efter endast ett fåtal modeller blir kladdiga och svåröverskådliga.

Alternativet är att försöka få ned variationerna till ett enda värde, vilket på ett bra sätt representerar hur jämn eller ojämn bildfrekvensen är. Det värdet kan sedan jämföras i vanliga stapeldiagram, och därmed ge en uppfattning om hur konfigurationerna står sig mot varandra.

För att komma dit finns olika metoder, och redaktionen har experimenterat med allt från percentil till standardavvikelse och derivator. De flesta varianter ger dock liknande förhållanden mellan konfigurationerna, om än med olika värden. Det preliminära valet föll därför på den av alternativen matematiskt enklaste uträkningen.

I korthet tittar vi på skillnaden i renderingstid mellan två olika bildrutor, vilken i optimala fall ska vara så liten som möjligt. Det värdet är dock inte riktigt bra, då skillnadens påverkan är beroende av de ursprungliga värdena. En variation på 5 millisekunder är mycket mer allvarlig om ursprungsvärdena är 20 och 25 än om de är 120 och 125, till exempel.

Den uppmätta variationen ställs därför mot ett lokalt medelvärde, bestående av renderingstiderna 9 bildrutor runt den aktuella. Med hjälp av det kan vi få ut hur stor skillnaden är i procent, jämfört med vad bildfrekvensen "borde" ligga på enligt en tänkt "FPS-mätare". Dessa procentvärden summeras sedan för hela testsekvensen, för att ge ett medelvärde för avvikelsen.

Sammanfattningsvis representerar alltså den slutgiltiga siffran hur många procent bildfrekvensen svänger från medelvärdet under olika delar av testsekvensen. En låg siffra innebär stabil bildfrekvens utan "microstuttering", en hög siffra innebär instabila värden som snabbt svänger fram och tillbaka.

Resultatet

Med värdena i hand kan vi snabbt notera intressanta resultat. Ensamma grafikkort ger i stort mycket bra resultat med värden långt under 10 procent, vilket i princip innebär omärkbara ojämnheter. På riktigt bra nivå hamnar även Nvidia Geforce GTX 680 SLI och GTX 690, trots dubbla grafikprocessorer.

Värre ser det ut för AMD Crossfire, och i viss mån även Nvidia SLI med Geforce GTX 580. Här handlar det bitvis om enorma variationer, med svängningar hela vägen över 120 procent för jumboplatstagaren Radeon HD 6990. Det innebär klart märkbara problem, och trots en visad bildfrekvens uppåt 80 FPS upplevs sekvensen som hackig.

16

LG lanserar OLED-TV i 4K UHD i Sverige

Den koreanska elektronikjätten LG inleder Sverige-leveranserna av OLED-TV i 4K UHD, där bolaget erbjuder både välvda och traditionellt platta tv-apparater. Läs mer

17

Nvidia arbetar på Geforce GTX 950 Ti

För att möta AMD Radeon 300-serien i de lägre prisklasserna arbetar Nvidia på ett nytt grafikkort, som ska kilas in mellan Geforce GTX 960 och GTX 750 Ti. Läs mer

59

Microsoft kan lägga ned Windows Phone till förmån för Android

Mjukvarujätten Microsoft kan erkänna sig besegrad lägga ned Windows Phone, för att istället göra en bredare satsning på Android. Läs mer

30

Gigabyte lanserar Geforce GTX 960 WF2X för kompakta byggen

Nvidias energieffektiva arkitektur Maxwell står till grund för Gigabytes minsting Super-Compact Geforce GTX 960, som kommer utrustad med en krympt variant av kylaren Windforce 2X. Läs mer

70

Acers ultrabreda XR341CK med AMD Freesync på väg till svenska butiker

Det blir högupplöst, ultrabrett, välvt och dynamiska uppdateringsfrekvenser med Freesync när Acers påkostade XR341CK inom kort säljstartar i Sverige. Läs mer

99

Rykten om AMD-förvärv avlöser varandra

Rykteskvarnen om att AMD är ute för försäljning går på högvarv. Nu ansluter sig Microsoft till listan av aktörer som uppges vara intresserade av processormakaren. Läs mer

55

EU slopar roamingavgifter 2017 och inför lag om nätneutralitet 2016

Efter mycket om och men har EU-kommissionen enats om att slopa roamingavgifter sommaren 2017. Samtidigt meddelas att regionen kommer omfattas av en lag om så kallad nätneutralitet. Läs mer

103

Test: Astro Gaming A40, Kingston HyperX Cloud II och Logitech G930

Gaming är en materialsport och till den obligatoriska utrustningen hör ett duktigt headset. Nu är det dags att testa tre populära modeller från Astro Gaming, Kingston och Logitech. Läs mer

103

Reklamfritt Youtube mot månadsavgift dröjer

Youtubes planer om ett reklamfritt abonnemang stöter på problem när motstridiga videoskapare värnar om annonsintäkterna. Läs mer

54

Lenovos designchef vill göra retro-klassisk Thinkpad

I ett blogginlägg visar Lenovos designchef konceptbilder för en retro-osande Thinkpad, som ska kombinera de bästa designelementen från förr med dagens teknik. Läs mer

39

Archos gör datorsticka med Windows 10 för tusenlappen

Efter Intel och Lenovo kommer Archos, som trots identiska specifikationer skapat den billigaste datorstickan med fullskaliga Windows hittills. Läs mer

47

Fredagspanelen 97: AMD Radeon R9 Fury X och E3-bonanza

I en sista Fredagspanel innan semestern summerar Emil och Jonas lanseringen av AMD:s nya grafikkort Radeon R9 Fury X, spelnyheter från E3 och det senaste från testlabbet. Läs mer