Test: Metro 2033
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Metro 2033 |
Utvecklare | 4A Games |
Genre | FPS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2010-03-19 |
Systemkrav |
|
Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.
Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1080 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.
I Metro 2033 forsätter trenden, och Geforce GTX 690 klockar in hack i häl på två SLI-kopplade Geforce GTX 680. Det innebär bildfrekvenser en bra bit över guldstandarden 60 FPS, vilket för de flesta duger alldeles utmärkt.
I den högre upplösningen 2560x1600 pixlar utjämnas skillnaden ytterligare, och Geforce GTX 690 landar i par med GTX 680 SLI. Radeon HD 7970 i Crossfire visar dock rejäl styrka, och toppar tabellen med marginal.