VPN-anslutningar slutar fungera efter Windows-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

VPN-anslutningar slutar fungera efter Windows-uppdatering

Microsoft varnar Windows-användare att aprils säkerhetsuppdatering i vissa fall kan få VPN-tjänster att sluta fungera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problemen med win11 tycks aldrig sluta. Får hoppas de lyckas bättre med 12an, undertiden är det 10an som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fan va skönt att SSTP och IKEv2 inte verkar vara drabbat, hade kunnat bli lite jobbigt då.

Men, alla gamla Win10 med direct access lär ju sluta fungera??

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemen med win11 tycks aldrig sluta. Får hoppas de lyckas bättre med 12an, undertiden är det 10an som gäller.

Gäller både Windows 10 och 11. "Microsoft said this week that the most recent Windows security update for Windows 10 and Windows 11 may break VPN connections." från nyheten https://www.pcworld.com/article/2320535/microsoft-windows-upd...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dock lite oroande att det rapporteras om detta först nu. Kom inte uppdateringen för tre veckor sedan?

Får hoppas att jobbet testat detta innan alla får uppdateringen via Software Center.

Drabbade versioner:
Client: Windows 11, version 23H2; Windows 11, version 22H2, Windows 11, version 21H2, Windows 10, version 22H2, Windows 10, version 21H2.

Server: Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012, Windows Server 2008 R2, Windows Server 2008.

Verkar mer utbrett än vissa artiklar vill påvisa?

Troligtvis är samtliga Windows-utgåvor drabbade som fick uppdateringar den 9:e april.

Permalänk
Medlem

Och här har MS strypt anonymitet på nätet...

(Sarkasm)

Permalänk
Medlem

IPSec over L2TP har aldrig fungerat speciellt bra under Windows då den integrationen har varit skakig i åreatal, detat är något som även Microsoft erkänt.

Permalänk
Medlem

En fråga på detta, vart står det att det är just L2TP och IPSec som är drabbat och inga andra protokoll? Hittar faktiskt inte att MS nämner några protokoll alls.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tur att man kör en äldre version av Windows 10 då.

Så att du har fler säkerhetsbrister?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så att du har fler säkerhetsbrister?

Varför skulle jag ha det om Windows-versionen fortfarande får uppdateringar i minst 5 år till?

Ska kicka igång min VPN för att testa om alla protokoll fungerar här.

Edit: Kan tillägga att även den Windows-version jag kör verkar drabbad utifrån eget test, så det måste innebära att jag är säker då

Permalänk

Prata med era chefer, jag tror de säger ni kan ta ledigt från jobbet på betald arbetstid tillls detta är löst.

Permalänk
Datavetare

Drabbar detta bara inbyggd VPN i Windows? Noterar att en "workaround" som nämns är att använda Wireguard, vilket för mig låter bra då det är den enda VPN-teknik jag använder för tillfället (både privat och på jobbet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Drabbar detta bara inbyggd VPN i Windows? Noterar att en "workaround" som nämns är att använda Wireguard, vilket för mig låter bra då det är den enda VPN-teknik jag använder för tillfället (både privat och på jobbet).

IKEv2 (IPSec) fungerar inte för mig i VPN Unlimited här (Windows 10 Version 17763.5696). Men precis som dig, så kör jag med Wireguard normalt.

Permalänk
Medlem

PrivetVPN har fungerat dåligt länge (startar om) och problemen börjar efter drygt 5 min. Finns det någon som har en lösning till problemet?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

PrivetVPN har fungerat dåligt länge (startar om) och problemen börjar efter drygt 5 min. Finns det någon som har en lösning till problemet?
Mvh Paul

Välj WireGuard eller OpenVPN om möjligt. IKEv2, IPSec och L2TP verkar vara drabbade av uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gäller både Windows 10 och 11. "Microsoft said this week that the most recent Windows security update for Windows 10 and Windows 11 may break VPN connections." från nyheten https://www.pcworld.com/article/2320535/microsoft-windows-upd...

Får snart bli Linux helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det här är ju sånt man får räkna med om man kör nått av Windows "Insider-program"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Drabbar detta bara inbyggd VPN i Windows? Noterar att en "workaround" som nämns är att använda Wireguard, vilket för mig låter bra då det är den enda VPN-teknik jag använder för tillfället (både privat och på jobbet).

Drabbar även andra klienter, vi kör F5s variant och det är samma utmaning hos oss.
Det finns workarounds men användarna drabbas.
Trist när uppdateringar sabbar saker plus att man inte alltid hinner upptäcka det.

I vårt fall så hann testgruppen märka det som tur var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det här är ju sånt man får räkna med om man kör nått av Windows "Insider-program"

Det är inte bara insider-program som drabbas, det är en patch som finns med i vanliga patch tuesday från förra månaden.

Permalänk
Medlem

Jag använder OpenVPN. Jag provade WireGuard. Funkade inte alls. Min dator började hacka.. som om den hoggade min cpu till 120% i små intervaller samt att WireGuard stängde internet helt

Jag är väldigt nyfiken på vad som hände egentligen när jag provade WireGuard.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles uppenbart att om man installerar uppdateringarna när de kommer, så ligger man i beta-grenen av Windows. Jag chansar ibland jag med, men tar gärna och sätter en 4-veckors paus på uppdateringarna nåra dagar före Patch Tuesday...

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte varför dom inte lägger in stöd för alla typer av VPN lösningar direkt in windows. Varför måste jag som slutanvändare tvingas till att behöva tanka ner wireguard eller openvpns programvara genom webben. Det hade varit så jävla smutt att bara kunna lösa det direkt genom kontrollpanelen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av blixt3n:

Jag begriper inte varför dom inte lägger in stöd för alla typer av VPN lösningar direkt in windows. Varför måste jag som slutanvändare tvingas till att behöva tanka ner wireguard eller openvpns programvara genom webben. Det hade varit så jävla smutt att bara kunna lösa det direkt genom kontrollpanelen.

Vore trevligt!

Att Wireguard är det självklara valet för egen del beror på att det är integrerat i Linux. I 99 fall av 100 lär ju "server" delen man kopplar upp sig mot vara Linux, så varför köra något annat...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mullvad wireguard funkar här i win11.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt märks det om man är drabbad? Går det inte att koppla upp, tappas kontakten eller går det långsamt?

Permalänk
Medlem

Använder Mullvads vpn, fungerar problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag använder OpenVPN. Jag provade WireGuard. Funkade inte alls. Min dator började hacka.. som om den hoggade min cpu till 120% i små intervaller samt att WireGuard stängde internet helt

Jag är väldigt nyfiken på vad som hände egentligen när jag provade WireGuard.

Windows 10 med KB5036892 installerad och inga problem med Wireguard.
Fungerar lika bra som alltid.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Funkar Mullvad VPN och NordVPN med Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Mullvad wireguard funkar här i win11.

Hur vet man om Mullvad VPN inte funkar? Min ansluter som vanligt och jag får det Amerikanska utbudet på vissa streaming tjänster.