Permalänk

alltid DOF?

Hej
Jag ser lite dåligt på långt håll och har vant mig vid det. Det är inte extremt på nåt sätt och det hindrar mig ej.
Det innebär att allt är lite mjukt och oskarpt i fjärran för mig. Vilket i sin tur innebär att jag upplever det orealistiskt, i spel, med så väldigt skarp upplösning och skarpa texturer ett visst avstånd bort. Min inlevelse brottas med detta ständiga fokus på skarpa vyer och horisonter. Jag antar att det är så de flesta andra upplever världen. Jag har mycket lättare att känna inlevelse när det finns en stark Depth of field närvarande. För mig specifikt, ger det ett "verkligare" intryck. Jag minns att The Witcher 2 hade en Dof jag älskade. Jag önskar att det fanns ett sätt att ställa in detta i alla spel! Antagligen skulle detta vara krävande av Gpu´n, men vore det inte fiffigt om man istället kunde hitta ett smart sätt att vinna några fps genom att dra ner upplösningen på saker längre bort? (Jag vill såklart undvika "pop-in".) Jag har lekt lite med Nvidia Freestyle, men de flesta spel är okompatibla med Dof-filtret eller implementerar det på fel sätt.

Jag förstår att jag vill åt något som är väldigt personligt för just mig, och något som andra kanske verkligen vill undvika, men finns det några här som känner som jag? Eller någon som har ett finurligt förslag på hur man skulle kunna uppnå denna effekt i spel?
Kanske finns det någon återkommande INI- inställning som kan styra detta? Eller nån ENB/ Reshade som man skulle kunna applicera?

Det vore intressant att höra fler tankar om detta!!

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som du har ett RTX3070 right?
DOF kan man lägga till med nvidiakort från nvidias mjukvara.

Vet inte hur väl det funkar i alla spel, men värt att testa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Verkar som du har ett RTX3070 right?
DOF kan man lägga till med nvidiakort från nvidias mjukvara.

Vet inte hur väl det funkar i alla spel, men värt att testa.

https://www.youtube.com/watch?v=mcfJmuzZiRw


Ja! förlåt det borde jag ha skrivit. Exakt jag har ett 3070. Jag har provat lite med detta, men inte helt fått till det. det brukar bli nåt fel med HUD-en. Att bakgrunden OCH typ subtitles och all information som ammo eller healtbar osv och blir suddigt. Men jag ska nog fortsätta att pilla med detta. För det verkar som att det borde kunna vara den bästa lösningen just nu! Tack.

Permalänk
Medlem

Tänk, du är precis tvärt om mot mig. Jag stänger alltid av DOF. Jag vill ha allting skarpt och synligt.
Allt han säger i videon ovan är för mig fel haha.

Du är inne på rätt spår. I många spel går det att ändra i en ini fil. Eller med tex reshade.
Du kan med titta efter lösningar här https://www.nexusmods.com/

Hoppas du hittar en lösning som funkar bra för dig så du kan njuta av spelen ordentligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk, du är precis tvärt om mot mig. Jag stänger alltid av DOF. Jag vill ha allting skarpt och synligt.
Allt han säger i videon ovan är för mig fel haha.

Du är inne på rätt spår. I många spel går det att ändra i en ini fil. Eller med tex reshade.
Du kan med titta efter lösningar här https://www.nexusmods.com/

Hoppas du hittar en lösning som funkar bra för dig så du kan njuta av spelen ordentligt.

Tack. Haha ja jag känner av att jag önskar vad som är tvärt emot vad majoriteten önskar.
Men tack för att du önskar mig lycka till trots att vi önskar olika! Trevlig kväll önskar jag dig

Permalänk
Bildexpert 📺

@Herr Ponny: din hjärna gör rätt. Våra ögon fungerar även de enligt fysikens lagar och fokuserar du på ett föremål nära dig kommer det som är längre bort att komma ur fokus. Precis som med en kamera. Skillnaden är att du är medveten om detta medan den stora majoriteten inte alls är medveten om detta. Hjärnan sorterar helt enkelt bort det oskarpa. Man upplever istället hela världen som skarp hela tiden för att det är så hjärnan sätter ihop bilden åt en.

Vilket kanske är en förklaring till varför skärpedjup är så effektivt i foto. Det är surrealistiskt men ändå inte. Skärpedjupet finns alltid där i verkligheten även om hjärnan sorterar bort det. Men när man ställs inför samma djup projicerat som ett foto på en plan yta kan man inte förneka dess effekt.

Jag har träffat personer som är precis tvärtom mot dig och inte alls förstår detta med Depth Of Field och är totalt omedvetna om att det finns något som heter skärpedjup. För dem är världen skarp hela tiden i alla riktningar och kan inte föreställa sig något annat. Sådana människor brukar fråga om vad som är fel med TV:n när de tittar på film där bakgrunden bakom skådespelaren är ur fokus. De greppar inte varför utan tror att något är fel, kanske börjar dra i reglage som ska göra bilden "skarpare". För de väntar sig ett skärpedjup som går hela vägen till evigheten.

När vi gick över till 1080p och 4K som standard var det många som reagerade. DVD och VHS är så pass lågupplöst att det inte riktigt ger hela vägen med att fånga det som är ur fokus. Särskilt om man drar "skärpa" till max på sin 32-tums TV som står fem meter bort. Sedan undrar de varför nya TV:n är oskarp trots 4K. Finns ett par trådar om just den frågeställningen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Herr Ponny: din hjärna gör rätt. Våra ögon fungerar även de enligt fysikens lagar och fokuserar du på ett föremål nära dig kommer det som är längre bort att komma ur fokus. Precis som med en kamera. Skillnaden är att du är medveten om detta medan den stora majoriteten inte alls är medveten om detta. Hjärnan sorterar helt enkelt bort det oskarpa. Man upplever istället hela världen som skarp hela tiden för att det är så hjärnan sätter ihop bilden åt en.

Vilket kanske är en förklaring till varför skärpedjup är så effektivt i foto. Det är surrealistiskt men ändå inte. Skärpedjupet finns alltid där i verkligheten även om hjärnan sorterar bort det. Men när man ställs inför samma djup projicerat som ett foto på en plan yta kan man inte förneka dess effekt.

Jag har träffat personer som är precis tvärtom mot dig och inte alls förstår detta med Depth Of Field och är totalt omedvetna om att det finns något som heter skärpedjup. För dem är världen skarp hela tiden i alla riktningar och kan inte föreställa sig något annat. Sådana människor brukar fråga om vad som är fel med TV:n när de tittar på film där bakgrunden bakom skådespelaren är ur fokus. De greppar inte varför utan tror att något är fel, kanske börjar dra i reglage som ska göra bilden "skarpare". För de väntar sig ett skärpedjup som går hela vägen till evigheten.

När vi gick över till 1080p och 4K som standard var det många som reagerade. DVD och VHS är så pass lågupplöst att det inte riktigt ger hela vägen med att fånga det som är ur fokus. Särskilt om man drar "skärpa" till max på sin 32-tums TV som står fem meter bort. Sedan undrar de varför nya TV:n är oskarp trots 4K. Finns ett par trådar om just den frågeställningen.

Haha! Tack för att du backar mig! Detta är väldigt intressant! En annan intressant diskussion skulle kunna vara competitive gaming vs immersive gaming! Jag tycker att det vore praktiskt om även hårdvara markerades med det ena syftet vs det andra! tex bildskärmar. Jag köpte en gamingskärm som hade toppbetyg. Men när jag använde den insåg jag snabbt att den var helt anpassad för spel som CS, PUBG, Apex, Dota osv. Med funktioner som skulle hjälpa dig att vinna. något som jag är totalt ointresserad av. Trivs bättre med min oled tv som PC-skärm! Gaming är inte alltid Gaming! Det kan vara två helt olika saker tänker jag.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att du har för klent med antialiasing igång vilket kan ge "krypiga" eller "korniga" effekter på linjer o smådetaljer, vilket tenderar att vara lite längre bort i bild. Så se till att du kör med AA fullt ut (typ DLSS är enligt min erfarenhet bäst) så blir det mindre kryp o inte lika onaturligt överskarp bild.