Fråga ang radiator/fläkt placering - Arctic freezer III 360

Permalänk
Medlem

Fråga ang radiator/fläkt placering - Arctic freezer III 360

Hej,

Jag sitter och funderar på hur jag ska installera min arctic freezer III. Jag fick en idé på att sätta fläktarna mellan chassit och radiatorn och låta det skjuta in luft. Suttit nu i efterhand och kollat på youtube på hur andra har byggt och det verkar som att dom i princip alltid har fläktarna på "insidan" men att dom eventuellt skiftar riktning på fläktarna... men borde det inte kyla mycket bättre med fläktarna på "utsidan"?

Vill gärna veta om jag tänkt fel eller om det till och med är idiotiskt gjort. Jag är nöjd med tempen på min 13900k, 27 på idle och 40-50 när jag spelar, men då och då är det som att fläktarna, trots låg temp, fastnar i maxläge (fruktansvärt högt ljud) tills att jag startar om datorn.

Här är en bild från ovansidan på define 7 chassit så att ni förstår hur jag gjort

Permalänk
Medlem

Hej antingen kör man push eller pull eller båda ihop. Spelar ingen roll vilken lösning man kör, minimal skillnad dock kan det vara mer estetiskt med fläktar inne i chassit

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Som du ser så täcker chassit fläktarna en del.
Du får lite bättre kylning om du låter fläktarna dra luften genom dom delarna istället för att blåsa rakt på chassit.
Så du inte ändrar och sätter fläktarna så.
Med det chassit skulle jag haft fläktarna på radiatorn inne i datorn. På undersidan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Hej,

Jag sitter och funderar på hur jag ska installera min arctic freezer III. Jag fick en idé på att sätta fläktarna mellan chassit och radiatorn och låta det skjuta in luft. Suttit nu i efterhand och kollat på youtube på hur andra har byggt och det verkar som att dom i princip alltid har fläktarna på "insidan" men att dom eventuellt skiftar riktning på fläktarna... men borde det inte kyla mycket bättre med fläktarna på "utsidan"?

Vill gärna veta om jag tänkt fel eller om det till och med är idiotiskt gjort. Jag är nöjd med tempen på min 13900k, 27 på idle och 40-50 när jag spelar, men då och då är det som att fläktarna, trots låg temp, fastnar i maxläge (fruktansvärt högt ljud) tills att jag startar om datorn.

Här är en bild från ovansidan på define 7 chassit så att ni förstår hur jag gjort

<Uppladdad bildlänk>

Hejsan

Jag bygger alltid (om det går) precis som du gjort med toppmonterad radiator, däremot kör jag fläktarna på insidan av radiatorn så att de evakuerar varm luft ut från chassit, på så vis håller både gpu och vrm lägre temp. Däremot bygger jag alltid i mesh chassin med bra intag i fronten, kanske måste man bygga annorlunda i chassin med solid front...

Glhf!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har nu monterat om så att fläktarna är på insidan och tempen ser ut att hålla sig lika stabil som innan och fläktarna fastnar inte i maxläge vilket var rätt irriterande innan. Misstänker att det blev för varmt i själva chassit och att det egentligen var GPU och inte CPU fläktarna som maxade.

Tack!