Microsoft stör fler Chrome-användare med Bing-reklam

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stör fler Chrome-användare med Bing-reklam

Användare av både Windows 10 och 11 rapporterar om en ny ruta som dyker upp i Chrome och uppmanar dem att byta till Bing som standardsökmotor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, Windows kommer med Microsofts egna PUP.

Permalänk
Medlem

Bra.

Ju vidrigare användarupplevelsen blir i Windows, desto större skäl för folk att byta till Linux.

Permalänk
Medlem

Edit: för sent

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Firefox är gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så, Windows kommer med Microsofts egna PUP.

Windows är PUP.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den här ”funktionen” drivs av två programfiler kallade bcilauncher.exe och bingchatinstaller.exe

Fixa det till er MS, bacillauncher.exe, eftersom det är lika otrevligt som ett virus

Permalänk

Och MS har i uppmaningen ordvalet att man som användare förlorar något...

Permalänk
Medlem

EU borde tvinga Microsoft att sälja av deras Edge-team så att de blir ett självständigt företag. Samma sak med Safari-teamet hos Apple och Chrome-avdelningen hos Google. Tvinga dom att konkurrera på lika villkor istället för att åka snålskjuts på moderbolagens operativsystem.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Kör Firefox sen flera år, så är inte drabbad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Bra.

Ju vidrigare användarupplevelsen blir i Windows, desto större skäl för folk att byta till Linux.

Ge aldrig upp! Fortsätt tro att folk kommer byta till Linux! Du är inte delusional! 😂

Permalänk
Medlem

Go DuckDuckGo!

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Vänta, så det agerar som ett virus och visar popupen var som i webbläsaren?
Alltså inte bara på Microsofts egna webbsidor så som Google pushat Chrome på Googles egna sidor?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Microsoft har verkligen tagit sig långt bortom rajdirajdaj ding dong. Fasen sysslar Microsoft med ! Det är ju som att dom är fulla och går på droger hela dagarna.

Känns som att Linux är ett måste, kör det nu på köksdatorn, syftet är att kunna det om microsoft helt skitit i skåpet. Det är inte frågan om utan när och har jag kollat på det så är jag bättre förberedd.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

En bra produkt säljer sig själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

En bra produkt säljer sig själv.

Det är vad jag lärt mig om alla produkter, ju mer påträngande reklam ju mer potential att något är snett med den varan för det är ju som du säger. bra varor säljer sig själva.

Microsoft har verkligen blivit desperata så det säger ju allt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Inte haft Chrome installerade sedan Edge blev baserad på Chrome. Och använder Firefox som huvudwebbläsare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Brave. Snabb och med mycket effektiv reklamblockerare. Noll reklam på t.ex. YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så, Windows kommer med Microsofts egna PUP.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Windows är PUP.

Byt ut "u" mot "oo" så är meningarna ovan också sanna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av BobbyKristensen:

Ge aldrig upp! Fortsätt tro att folk kommer byta till Linux! Du är inte delusional! 😂

Det viktiga är om det faktiskt finns spel och program till ett format och det har verkligen exploderat med antal spel till Linux dom senaste åren.

Satsningen på Steams egna handhållna gjorde ju att Steam sa att man ska göra så att tio tusen spel funkar på Linux, det har verkligen vällt in massor med spel dom senaste åren.

Exempel

1 Counter-Strike 2
2 Dota 2
5 Stardew Valley
13 War Thunder
15 7 Days to Die

Tycker att Linux börjar bli allt mer användbart och det är väl bara frågan om när. installera nyligen Nya Ubuntu Firefox är med direkt och man behöver inte göra något alls Youtube och andra filmtjänster fungerar direkt. Tidigare Linux jag testat där har man behövt installera mediapack men inte ens det behövde man göra på nya Ubuntu.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Makkusu:

Brave. Snabb och med mycket effektiv reklamblockerare. Noll reklam på t.ex. YouTube.

Föredrar att man kan välja själv, Adnauseam i Firefox exempelvis och proton kanske.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Föredrar att man kan välja själv, Adnauseam i Firefox exempelvis och proton kanske.

I Brave kan man välja att använda förinställda filterlistor eller så skapar men egna eller importerar andras.

Permalänk
Medlem

På min Androidtelefon fick jag upp en blå ruta intill adressfältet i chrome med frågan om websidan fungerar bra när jag hade stängt av 3:e parts cookies på Sweclockers. Så även google har hyss för sig. Så jag bytte till Firefox.

Permalänk
Medlem

Skurkföretag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kunde någon för 29 år sedan tänka sig detta i ett Microsoft Windows operativsystem?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Brave. Snabb och med mycket effektiv reklamblockerare. Noll reklam på t.ex. YouTube.

Det är noll reklam med Firefox plus uBlock också. Var länge sedan nu som jag haft problem med YouTube pga adblocking

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är noll reklam med Firefox plus uBlock också. Var länge sedan nu som jag haft problem med YouTube pga adblocking

Läsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Inget hos Brave som får mig att överge Firefox. Har använt Firefox i över 15 år. För övrigt så kör jag inte med standardinställningar och har både ställt in Firefox på strikt skydd, samt även tillägg. Sedan vill jag också bidra till att det inte bara är Google/Chromes webbmotor som finns. För övrigt så har jag testat Brave, men såg i princip ingen skillnad mellan Brave och Firefox gällande reklam blockering efter att jag installerat uBlock på Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är inte så förvånad av Microsofts tilltag... men att köra filer direkt från Temp-katalogen ska de ge fan i!

Tur att jag blockerat sådan via Group Policies sedan länge:

Windows blir mer och mer likt malware...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget hos Brave som får mig att överge Firefox. Har använt Firefox i över 15 år. För övrigt så kör jag inte med standardinställningar och har både ställt in Firefox på strikt skydd, samt även tillägg. Sedan vill jag också bidra till att det inte bara är Google/Chromes webbmotor som finns. För övrigt så har jag testat Brave, men såg i princip ingen skillnad mellan Brave och Firefox gällande reklam blockering efter att jag installerat uBlock på Firefox

Det är bara du själv som förlorar på att hålla dig fast vid en bevisligen sämre webbläsare.