Geforce GTX 580 mot GTX 480 i samma klockfrekvenser

Geforce GTX 580 mot GTX 480 i samma klockfrekvenser

SweClockers läsare tipsar redaktionen om ett nytt område att undersöka. Sagt och gjort, det är dags att kontrollera hur den nya grafikprocessorn GF110 står sig mot föregångaren.

En djupare undersökning

I början av veckan lanserade Nvidia det nya flaggskeppet Geforce GTX 580 som utan några större bekymmer lyckades trumfa föregångaren GTX 480. Den nya modellen bjuder på fler CUDA-kärnor och högre klockfrekvenser utan att för den skull tumma allt för mycket på strömförbrukningen.

Geforce GTX 480

Geforce GTX 580

GPU

GF100

GF110

CUDA-kärnor

480 st.

512 st.

GPU-frekvens

700 MHz

772 MHz

Shaderfrekvens

1 401 MHz

1 544 MHz

Minnesfrekvens

3 700 MHz

4 000 MHz GDDR5

Minnesmängd

1 536 MB

1 536 MB

Minnesbuss

384-bit

384-bit

SweClockers uppmärksamma läsare tipsade redaktionen om en intressant artikel som jämförde nya Geforce GTX 580 mot föregångaren GTX 480 med slutsatsen att det mestadels är de högre klockfrekvenserna som står för prestandaskjutsen.

Situationen måste givetvis undersökas närmare och SweClockers laddar därför om med en ny runda tester i betydligt fler spel än Metro 2033. Frågan lyder: Är Geforce GTX 580 likvärdigt GTX 480 vid samma klockfrekvens?

Prestandatester

I det statiska testprogrammet 3DMark Vantage har de extra CUDA-kärnorna större inverkan än de högre klockfrekvenserna. Ett Geforce GTX 580 i standardfrekvenser presterar cirka 31 procent bättre än den äldre kusinen. Vid samma klockfrekvensen är skillnaden nästan 19 procent till nykomlingens fördel.

Prestandadödaren Crysis Warhead visar upp liknande tendenser. Även vid samma klockfrekvens är prestandan märkbart högre tack vare fler CUDA-kärnor och optimerad grafikprocessor. Skillnaden är cirka 20 procent vid standardfrekvenser och 11 procent med klockfrekvenserna på samma värden.

I tungdrivna Metro 2033 som den tidigare artikeln fokuserade på är det ett annat scenario som målas upp. Här är prestandan mer eller mindre likvärdig vid samma klockfrekvenser. När Geforce GTX 580 går fullt ut syns en prestandaskillnad på 14 procent.

Sist ut är det svenska FPS-liret Bad Company 2 och även här det klockfrekvenserna som ser ut att ge störst skillnad. Med samma hastighet på båda grafikkorten är prestandaskillnaden endast 8 procent, att jämföra med 19 procent vid standardfrekvenserna.

Slutsats

IMG_5750.jpg

Att både högre klockfrekvenser och fler CUDA-kärnor med optimerad grafikprocessor har inverkan kommer knappast som någon överraskning. Skillnaderna är dock stora mellan olika tester och i vissa speltitlar är det utan tvekan de extra megahertzen som gör störst skillnad. Det främsta exemplet är Metro 2033 där prestandaskillnaderna mer eller mindre elimineras vid samma klockfrekvens.

Lärdomen av detta lilla experiment är att inte stirra sig blind på ett enda test utan att väga in fler resultat för att få en samlad bild av grafikkortets potential.

Uppdatering: På begäran har vi utökat testet med Geforce GTX 480 i samma hastighet som ett oklockat Geforce GTX 580. Det innebär 772 MHz GPU, 1 544 MHz shader samt 4 000 MHz minne.

7

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

112

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

25

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

43

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer

69

Nintendo Switch utan strömningstjänster vid lansering

Strömningstjänster som Netflix kommer inte stödjas av Nintendo Switch vid lansering. Detta då Nintendo i första hand vill se till att Switch blir en så bra spelkonsol som möjligt. Läs mer

78

LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Efter några år av pyspunka upphör de sista stora TV-tillverkarna med 3D i sina senaste modeller, för att istället lägga fokus på 4K UHD, HDR och smarta funktioner. Läs mer

7

Fulkultur om tecknade serier

Folkbildning utanför finkulturens salonger fortsätter när Fulkultur sänder nytt avsnitt, som idag handlar om tecknade serier. Läs mer

39

Test: Razer Deathadder Elite

Senast att äntra testlabbet är Razers uppdaterade Deathadder Elite, där utseendet känns igen från tidigare. Istället står en uppdaterad sensor och exklusiva brytare för nyheterna. Läs mer

30

LG G6 lanseras inför Mobile World Congress

Dagen innan Mobile World Congress i Barcelona håller LG evenemang för nya flaggskeppet G6, som bland annat får en 5,7-tumsskärm med bildförhållandet 18:9. Läs mer

44

Microsoft Surface Book lanseras i Sverige

Den bärbara hybriddatorn Surface Book från Microsoft uppdaterades under förra året med en ny modell med kraftfullare prestanda och lanseras under våren för första gången i Sverige. Läs mer

99

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris. Läs mer

41

HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Valve bekräftar att nya Lighthouse-fyrar släpps till HTC Vive senare i år, vilka tack vare en ny design ska bli billigare, tystare och mer energieffektiva. Läs mer