Riktigt duktiga 3D-modellerare kan skapa övertygande renderingar av nästan vad som helst, men när det kommer till att animera det mänskliga ansiktet är det fortfarande en bit kvar innan det inte längre går att skilja datorgrafiken från verkligheten. På grafikmässan Siggraph 2015 presenteras nu de senaste genombrotten inom området.

In this work, we approximate the first-order effects of dynamic skin microstructure by performing fast image processing on a highresolution skin microstructure displacement map obtained as in. Then, as the skin surface deforms, we blur the displacement map along the direction of stretching, and sharpen the displacement map along the direction of compression.

Forskare vid University of Southern California demonstrerar en ny och mycket finurlig metod för att simulera mänsklig hud. Genom att skapa en modell av hudens så kallade mikrostruktur, där porer, rynkor och andra karaktäristiska ojämnheter ingår, går det också att simulera hur huden påverkas av ansiktsmusklernas rörelser.

Beroende på i vilken riktning huden sträcks eller komprimeras används skärpefilter för att justera detaljrikedomen. Resultatet är att ansiktsuttryck och andra subtila rörelser ser mycket mer naturliga ut i jämförelse med traditionella renderingsmetoder.

Metoden sägs dessutom vara tillräcklig effektiv för att inte bara kunna användas vid förrenderingar utan också i realtidsgrafik, vilket betyder att den realistiska hudsimuleringen är inom räckhåll för moderna grafikprocessorer och mycket väl kan bli aktuell i framtida speltitlar.