Grafikjätten Nvidia rivstartade sommaren med lanseringen av Geforce GTX 1080 och GTX 1070, vilka i juli fick sällskap av GTX 1060. Nu har det blivit dags för trion att göra entré på nytt i bärbara datorer, där prestandan ska vara tillräcklig för virtuell verklighet och ligga mycket närmare stationära än tidigare generationer.

Generationen Maxwell avrundades för bärbara datorer med Geforce GTX 980, som första mobila grafikkort utan suffixet M. Detta för att markera att det handlade om ett grafikkort med liknande prestanda som för stationära. Av samma anledning används namnschemat genomgående när Pascal introduceras för bärbara.

Specifikationer: Nvidia Geforce "Pascal" för bärbara datorer

GTX 1080

GTX 1070

GTX 1060

Teknik

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

Krets

GP104

GP104

GP106

Kretsyta

314 mm2

314 mm2

200 mm2

Transistorer

7,2 miljarder

7,2 miljarder

4,4 miljarder

Arkitektur

Pascal

Pascal

Pascal

CUDA-kärnor

2 560 st.
(2 560 st.)

2 048 st.
(1 920 st.)

1 280 st.
(1 280 st.)

Texturenheter

160 st.
(160 st.)

128 st.
(120 st.)

80 st.
(80 st.)

Rasterenheter

64 st.

64 st.

48 st.

Klockfrekvens

1 556 MHz
(1 607 MHz)

1 442 MHz
(1 506 MHz)

1 404 MHz
(1 506 MHz)

GPU Boost

1 733 MHz
(1 733 MHz)

1 645 MHz
(1 683 MHz)

1 670 MHz
(1 708 MHz)

Beräkningskraft

8 873 GFLOPS
(8 873 GFLOPS)

6 738 GFLOPS
(6 463 GFLOPS)

4 275 GFLOPS
(4 372 GFLOPS)

Minnesbuss

256-bit

256-bit

192-bit

Minnesmängd

8 GB GDDR5X

8 GB GDDR5

3/6 GB GDDR5

Minnesfrekvens

10 000 MHz

8 000 MHz

8 000 MHz

Minnesbandbredd

320 GB/s

256 GB/s

192 GB/s

TDP

180 W

150 W

120 W

Värden i parentes är specifikationer för respektive grafikkort i stationärt utförande.

Nvidias påstående återspeglas i specifikationerna, som på det stora hela påminner om de stationära motsvarigheterna. Skillnaderna är lägre basfrekvens och samma eller snarlika vid boost. Minnesmängd och bandbredd förblir desamma, undantaget GTX 1060 som även ska finnas med endast 3 GB GDDR5.

Den största skillnaden är GTX 1070, som med ett extra SM-kluster har såväl fler CUDA-kärnor som texturenheter än dess stationära motsvarighet. Anledningen till detta är att det är mer energieffektivt att köra fler kärnor i en lägre frekvens, något Nvidia behövde för att nå sitt utsatta mål i prestanda och effektförbrukning.

Test: Rise of the Tomb Raider

Processor

Grafikkort

1080p (med/min)

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Geforce GTX 1080

111/86 fps

Intel Core i7-6700 @ 3,4–4,0 GHz

Geforce GTX 1080*

114/61 fps

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Geforce GTX 1070

98/83 fps

Intel Core i7-6700HQ @ 2,6–3,5 GHz

Geforce GTX 1070*

89/66 fps

* Testerna kördes på de bärbara datorerna Clevo P775 (Geforce GTX 1080) och MSI GT62 (Geforce GTX 1070) i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar med samma inställningar som SweClockers ordinarie testsvit, varifrån övriga jämförande siffror är hämtade.

Prestandamässigt ska trion ligga i runda slängar 5–10 procent under de stationära motsvarigheterna, med enstaka undantag där de rentutav ska ligga några procent över. Jämfört mot föregående generation ska samtliga prestera i snitt 76 procent bättre och det vid samma strömförbrukning. Geforce GTX 1080 ersätter GTX 980, GTX 1070 ersätter GTX 980M och slutligen är GTX 1060 direkt ersättare till GTX 970M.

Nvidia slår även ett slag för överklockning, där marginalerna mer än fördubblats mot förra generation. En stor del i detta är arkitekturen och en annan är att bolaget arbetat på att optimera kretskortens strömförsörjning. Merparten grafikkort ska klara av att överklockas med 200–250 MHz medan enstaka exemplar ska kunna gå hela vägen till 300 MHz. Nämnvärt är att Nvidia inte ger något stöd för att höja varken power limit eller spänning för att nå högre.

Ett led i detta är att inte enbart slutanvändare kan överklocka grafikkorten, utan att Nvidia ger partner fria tyglar med alla tre. Till en början tillåts dock enbart Geforce GTX 1080 att släppas i överklockat utförande, medan Nvidia lovar öppna för detta med GTX 1070 och GTX 1060 några månader senare.

Det andra sidan av myntet är längre drifttid vid spel i jämförelse med Maxwell. Här talas det om 30 procent längre batteritid vid användning av Battery Boost, som låser bildfrekvensen i spel till ett satt värde för att hålla ned strömförbrukningen. Battery Boost ska även fungera avsevärt mer stabilt än tidigare. Nämnvärt är också att prestandan vid batteridrift inte räcker för virtuell verklighet.

Avslutningsvis slår Nvidia ett slag för att de i samarbete med paneltillverkare tagit fram nya skärmar för bärbara bättra lämpade spelande. Det här innefattar givetvis den adaptiva synkroniseringstekniken G-Sync, som i och med bärbara datorer med generationen Pascal får sällskap av finesser som 120 Hz uppdateringsfrekvens och upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar.

Sett till tillgänglighet talar Nvidia om att alla stora datortillverkare är på tåget och har bärbara på gång med Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060. De första modellerna blir butikstillgängliga idag för omgående leverans till slutkund.