Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Alienware 15 Slå till?

Jag är på jakt efter en ny gaming laptop och har kikat på några alternativ. Vill helst ligga runt 15000kr

Var ganska inställd på MSI GE62 när ja kollade upp Alienware 15 och såg att de hade erbjudande på värstingmodellen (den med GTX 980m). Eftersom jag är student får ja också studentrabatt. Totalsumman för Alienware 15 med GTX 980m, i7 4710HQ, 8GB ram, 128GB SSD + 1TB HDD och 1080p skärm blir 14800kr. Känns som ett väldigt bra pris med tanke på de komponenter man får. Eller vad tycker ni? Finns det andra alternativ som är bättre i den prisklassen?

MSI GE62 http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215707-msi_ge62_2qe-034ne_156_4k_ips_i7-4720hq-8gb-1tb__128gb_ssd-gtx965m_2gb-win_81

Alienware 15 http://www.dell.com/se/p/alienware-15/pd.aspx

Permalänk
Medlem

Vill ju säga direkt att du gör bättre i att lägga samma pengar på en stationär dator i och med att det är högre prestanda per krona, men det känner du säkert redan till så strunt samma.

GTX980M för det priset är faktiskt ganska rimligt så Alienwaren kan absolut vara intressant.

Undvik i alla fall MSI till varje pris så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vill ju säga direkt att du gör bättre i att lägga samma pengar på en stationär dator i och med att det är högre prestanda per krona, men det känner du säkert redan till så strunt samma.

GTX980M för det priset är faktiskt ganska rimligt så Alienwaren kan absolut vara intressant.

Undvik i alla fall MSI till varje pris så är det lugnt.

Varför inte MSI?

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Vill ju säga direkt att du gör bättre i att lägga samma pengar på en stationär dator i och med att det är högre prestanda per krona, men det känner du säkert redan till så strunt samma.

GTX980M för det priset är faktiskt ganska rimligt så Alienwaren kan absolut vara intressant.

Undvik i alla fall MSI till varje pris så är det lugnt.

Skulle tro att TS redan känner till att stationära datorer finns, även om man får mer med en stationär burk så har det precis som laptopen för och nackdelar.

För vissa är en stationär dator inte ett vettigt alternativ

Till TS: Tycker att AWn verkar vettig för sitt pris! Dell har riktigt fina garantier m.m så jag tycker du ska slå till.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vart ser man Dellen med 980m? Ser bara 965 och 970. Men låter som en kalasdeal annars, kör Dellen!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Scrolla till nästa sida, fliken under "drivrutiner",

Alienware 15
15 990 kr
Processorn Intel® Core™ i7 av fjärde generationen
Windows 8.1
8 GB minne
NVIDIA® GeForce® GTX 980M med 4 GB GDDR5-minne

Skrivet av anarkizt:

Vart ser man Dellen med 980m? Ser bara 965 och 970. Men låter som en kalasdeal annars, kör Dellen!!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Varför inte MSI?

Säljer både MSI och ASUS-gaming-laptops bland annat på jobbet, där vi säljer betydligt fler ASUS-laptops, men ändå får in betydligt fler MSI-laptops på reparation. Inte lika bra byggen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog Alienware Men nu börjar jag funderar på om man skall ta den med 4K skärm. Är det värt 3000kr extra? Jag vet att man inte kommer kunna köra alla spel på maxade inställningar men den känns mer framtidssäker. Det är ju inte så att det blir mindre och mindre 4K material precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Ja det blir nog Alienware Men nu börjar jag funderar på om man skall ta den med 4K skärm. Är det värt 3000kr extra? Jag vet att man inte kommer kunna köra alla spel på maxade inställningar men den känns mer framtidssäker. Det är ju inte så att det blir mindre och mindre 4K material precis.

4k på en 15" skärm känns helt meningslöst imo.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Ja det blir nog Alienware Men nu börjar jag funderar på om man skall ta den med 4K skärm. Är det värt 3000kr extra? Jag vet att man inte kommer kunna köra alla spel på maxade inställningar men den känns mer framtidssäker. Det är ju inte så att det blir mindre och mindre 4K material precis.

Måste nog ta och hålla med föregående här, 4k på en så liten skärm känns knappast värt det, speciellt om datorn ska användas för spel primärt.

Rätt okej skärpa på FHD 15" ändå.

Permalänk
Medlem

De borde haft något mellanting i upplösningen, typ 2560x1440, det hade ju kunnat gå att spela i iaf. 3860 x 2146 känns alldeles för tungdrivet. Men det kan ju vara trevligt för diverse desktop-bruk... Men windows skalar för dåligt för att man inte ska vilja spela i native, enligt mig iaf så nej, 1080p är nog det du vill ha ändå.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racka:

Måste nog ta och holla med föregående här, 4k på en så liten skärm känns knappast värt det, speciellt om datorn ska användas för spel primärt.

Rätt okej skärpa på FHD 15" ändå.

Håller med. Du kommer inte att kunna köra många spel i skärmens upplösning och då måste allt skalas vilket skapar problem både här och där. Skärmen på en laptop sitter ju ihop med datorn så hur du än gör blir den inte mer framtidssäker än vad datorn är liksom.

Permalänk
Medlem

Får du Studentrabbaten genom CSN? Eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Ja det blir nog Alienware Men nu börjar jag funderar på om man skall ta den med 4K skärm. Är det värt 3000kr extra? Jag vet att man inte kommer kunna köra alla spel på maxade inställningar men den känns mer framtidssäker. Det är ju inte så att det blir mindre och mindre 4K material precis.

jag hade slagit till med 4k.går ju faktiskt bra att spela med mindre upplösning även om den är en 4k skärm.

blir grymt stor yta som du kan använda..visst små ikoner osv men även det går att skala upp

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mondudu:

Får du Studentrabbaten genom CSN? Eller hur funkar det?

Jag skickade ett meddelande på facebook till dem och frågade om studentrabatt. Fick skicka mina student-id uppgifter och sen skickade de en rabattkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

jag hade slagit till med 4k.går ju faktiskt bra att spela med mindre upplösning även om den är en 4k skärm.

blir grymt stor yta som du kan använda..visst små ikoner osv men även det går att skala upp

Kan verkligen inte hålla med, allt spelande som inte sker i native ser ut som skit. Subjektivt då förstås. Jag sitter på en Macbook Pro med retina skärm (2880x1800) windows bootcamp och inte ens om man kör en multipel (1440x900) t.ex. så ser det ok ut. OSX skalar mycket bättre men där är det andra saker som sätter stopp för spelandet.

Håller dock med dig ang. att det är najs för desktop-bruk.

Visa signatur
Permalänk

Själv är jag rätt nöjd med mitt köp av denna http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-ROG-G751JT-T7018H-245...

Tycker att det är mer värt att få in en SSD och ett 970m än ett 980m utan SSD. Datorn är ju färdigladdad och redo att användas inom 10 sekunder efter att du dragit igång den. Dessutom får du 16gig i ram.

EDIT: Nu såg jag ju att du hade fin studentrabatt på Alienwaren också. Känns som att den är ett fint köp då, räkna inte med att få plats med så mycket på SSDn bara och om jag hängde med rätt är den mekaniska 5400 varvare vilket kan bli lite slitet att köra de spel och program som inte får plats på SSDn.

Permalänk
Medlem

Fast SSD kan man byta till så man får 980+SSD. I asusen kan man ej byta graffe. Fortfarande en fin burk och ROG-laptopsen är galet bra, men med ett såpass bra pris har jag svårt att se nån smälla den här AW:n på fingrarna.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd

Verkar vara en del problem med throttle pga 180w adapter som skickas med.
http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN295814/
Väntar på svar från dell ifall man även i europa kan bli kompenserad med 240w modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Jag skickade ett meddelande på facebook till dem och frågade om studentrabatt. Fick skicka mina student-id uppgifter och sen skickade de en rabattkod

Vad för studentrabatt är det? Verkar inte som om Mecenat har dell/Alienware i sin katalog längre.

Permalänk
Medlem

Köpte 4k på en 15" bärbar. Ångrar mig gruvligt, det var ingen hit alls. Gränssnittet blir pyttelitet, Windows och appar skalar dåligt så att det ser ut som skit. Kan inte rekommendera det. Kanske på en större skärm men inte 15" som det ser ut i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekkik:

Vad för studentrabatt är det? Verkar inte som om Mecenat har dell/Alienware i sin katalog längre.

Tror inte det är någon "officiell" studentrabatt, utan en rabatt som de ger ut till studenter om de frågar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Köpte 4k på en 15" bärbar. Ångrar mig gruvligt, det var ingen hit alls. Gränssnittet blir pyttelitet, Windows och appar skalar dåligt så att det ser ut som skit. Kan inte rekommendera det. Kanske på en större skärm men inte 15" som det ser ut i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för upplysningen. Tror jag kör på 1080p varianten, den är ju 3000kr billigare också!

Permalänk
Avstängd

Beställde en med 16ram, 1080p skärm och 250gb+1tb, beräknat leveransdatum hoppade nyss från 27 april till 8 maj :(. Pratade med Dell och ifall jag har problem med throttle efter att ha installerat senaste BIOS så kommer de skicka en 240W adapter gratis.

Permalänk
Skrivet av Nitad:

Beställde en med 16ram, 1080p skärm och 250gb+1tb, beräknat leveransdatum hoppade nyss från 27 april till 8 maj :(. Pratade med Dell och ifall jag har problem med throttle efter att ha installerat senaste BIOS så kommer de skicka en 240W adapter gratis.

Hej Nitad

Ked af at høre, at din ordre er blevet forsinket. Hvis du sender mig dit ordrenummer i en privat besked, vil jeg med glæde tage et kig på ordre status, for at se hvad årsagen til forsinkelsen kan være.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Troligtvis den mest prisvärda laptopen med GTX980M ute på marknaden just nu. Trots att alienware anses vara dyra.

Bra köp. Blir nog en för mig också. Då jag letat ett tag.

Permalänk
Medlem

Blev en för mig med 1080p, 16gb minne som en enda tillägg.

Permalänk
Medlem

Jag väger på gränsen med, det enda som håller mig tillbaka är hur mycket "bättre" skylake skulle kunna vara.

Har god erfarenhet av Alienware (privat bruk) i synnerhet och Dell (yrkesmässigt bruk) i allmänhet.

ÄR dock fundersam på om Alienware 15' inte är för tung, bulkig med för fett nätagg för att kunna bära runt på.

Hade gärna kombinerat mina hobbies och lite yrke med att använda den som musikproduktionshub on the go.
Men frågan är hur On the go vänliga dem är.

Ni som väntar på Alienwares eller har fått en kan väl ge en liten insikt i detta? Kollat recensioner och grejer men alla säger olika.
Verkar vara antingen jätte-anti eller jätte-för aw i, det enda alla verkar hålla med varandra på är att denna är grym bang for the buck.

ända --> enda
Permalänk
Medlem

Jag är så nära att beställa men jag kan fortfarande inte bestämma om jag ska ha 1080p eller 4K skärm. Hittar för och nackdelar med båda alternativen. En del recensenter tycker man ska välja 4K skärmen medans andra tycker 1080p. Får fundera några dagar till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Jag är så nära att beställa men jag kan fortfarande inte bestämma om jag ska ha 1080p eller 4K skärm. Hittar för och nackdelar med båda alternativen. En del recensenter tycker man ska välja 4K skärmen medans andra tycker 1080p. Får fundera några dagar till...

Vad gäller 1k vs 4k diskussionen (baserat på allehanda recensioner, tyckare och forum):
För mig hade det def. varit 1080p skärmen, på grund av det jag läst.
Förutom scaling problem i nuläget med 4K så verkar det som om man måste banta grafiska inställningarna rätt rejält vad gäller godis och lullull för att lira i 4k i rimlig FPS.

Även på desktops verkar det inte vara särskilt aktuellt med 4k om man inte lirar minst 780Ti SLI / 295x2 kort etc.
Då snackar vi en hel del mer sås än vad 980m'n orkar fläska ut.
Dock har AW'n den fördelen att man kan ta 980m'en + external graphics hub grejen, och om man vill lira 4k kan man koppla det till en större skärm.
Ca 27någonstans är det som generellt verkar vara "sweetspotten" för 4K.

Spara pengarna på skärmen, använd dem till att fläska upp laptoppen lite ytterligare med SSD eller mer minne.
Eller köp externa graffehubben och låt den bli en riktig desktopreplacement.