Permalänk
Medlem

Bygglog: Project Bachelor [NZXT H440]

Hejsan Sweclockers
Efter ett 5 år långt förhållande, beslöt jag och min sambo att separera oss. Det var jobbigt och det enda som kunde muntra upp mig var att slänga en massa pengar på min dator såklart
Så jag började planera uppgraderingen av min Switch 810.
Caselabs var ett givit måste, har alltid drömt om ett Caselabs-chassi men de har alltid varit svåra att motivera för frugan hehe
STH10 har alltid varit min favorit och våta dröm men jag hade inte kunnat "do it justice" med min mediokra hårdvara Men som tur så lanserade Caselabs ett nytt chassi som var precis right up my alley, Mercury S8

Jag skulle också behöva lite extra vattenkylning så jag köpte lite fler Bitspower anslutningar och adaptrar och en till Alphacool NexXxos UT60 360
Så fort Inet får in AX1200i igen så kommer jag köpa det plus en massa fin sleeving från MDPC-X

Jag fick chassit för nästan en vecka sen men jag ville inte börja bygga det förrän jag var i min nya lägenhet. Så idag när alla lådor var på sin plats började bygget
Det var helt underbart lätt och kul Skulle ta många bilder under bygget men det blev inte så många, hade allt för roligt med bygget hehe

Jag ber om ursäkt för bildernas HEMSKA kvalité Jag hade lite höga förväntningar på iPhonens kamera Ska försöka hitta någon form av systemkamera att låna. Hade tillgång till en Canon 5D Mark III innan, men den försvann med sambon hehe

Ska tömma min Switch imorgon och föra över delarna i S8 för att se hur jag ska dra slangarna Fler hemska bilder imorgon

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter riktigt intressant, kommer definitivt att följa projektet!

För övrigt, grattis till lägenheten! : )

Permalänk
Medlem

Grymt!
Min S8 kommer nog om ett par dagar...

Skall bli intressant att se hur du kommer att bygga och hur vattenkylningen skall dras.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt att du startade en logg, ser fram emot resultaten!

Permalänk
Medlem

Update:
Efter att ha tagit isär min Switch och lagt in alla komponenter och radiatorer i S8:an så ser jag att det kommer vara svårare att dra slangarna än jag trodde.
Chassit är mycket mindre än jag förväntade mig hehe
Caselabs har gjort många udda kompromisser. Jag planerade att ha 2 st 120mm fläktar i fronten till vänster och 2 st 140mm till höger tillsammans med 2 st Bitfenix Recon för att styra alla fläktarna. Men om man har 2 st 360 radiatorer i taket så kan man inte använda den översta 120mm fläkten och ha 2x140mm fläktburen i sitt högsta läge i FlexBay-systemet. Jag måste ha 5.25"plats, sen buren för 2x140mm och sen en till 5.25" plats. Den översta 5.25 går inte att använda på grund av radiatorn, så det blir en Recon för fläktstyrningen :/
Och såklart så lyckas jag böja två st pins i USB 3.0-porten på moderkortet så de usb-portarna på chassin kommer att vara dekorativa

Borde kanske inte ha kört med 60mm tjocka radiatorer men jag hade en UT60 så det kändes smartare att köra med en till än att köpa 2 st tunnare

Nästa problem var att komma åt min Monsta 240 i bottenkammaren :/

Trodde att detta hållet skulle funka för att köra slangen från grafikkorten till Monsta:n men den böjen var inte möjlig.

Jag får köra slangarna in och ut ur detta hålet och hoppas på att det ser snyggt ut...

Den andra sidan är fin och tom, bara den smarta pump-lösningen som S8:an har och lite kablar. Men jag kommer behöva dra massa slangar här för att få det att funka

Ser ni någon smart lösning på hur jag ska dra slangarna Ska jag rotera radiatorerna i taket och ha anslutningarna ovanför moderkortet. Det kommer bli tight att jobba där men det kanska kan lösa något. Eller ska jag bara köpa fler Bitspower adaptrar och få det att funka på det sättet

Och som innan, förlåt för den hemska kvalitén på bilderna Får ta bilder på dagen då iPhonens kamera faktiskt fungerar någorlunda ok

Visa signatur
Permalänk
Medlem

More Bitspower!

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Oj ser lite jobbigt ut det där med dragningen, och jag inser att jag kommer troligtvis få lite problem med min planering, jaja problem är till för att lösas

Jo lite fler kopplingar så brukar det lösa sig.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Update:
Lägger projektet på is ett par dagar. Beställde 5 st 90 graders dual rotary adaptrar till och 2 meter extra slang så jag kan prova mig fram till den bästa slangdragningen
Ska också köpa ett AX1200i men vet inte varifrån Inet skulle få in det den 7:e Mars men nu står det 3:e Maj :/ Vilken affär är mest pålitlig när det gäller returer av t ex coil whine? NetOnNet, Komplett eller Dustin? De har alla samma pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Update:
Lägger projektet på is ett par dagar. Beställde 5 st 90 graders dual rotary adaptrar till och 2 meter extra slang så jag kan prova mig fram till den bästa slangdragningen
Ska också köpa ett AX1200i men vet inte varifrån Inet skulle få in det den 7:e Mars men nu står det 3:e Maj :/ Vilken affär är mest pålitlig när det gäller returer av t ex coil whine? NetOnNet, Komplett eller Dustin? De har alla samma pris.

Dustin skulle jag säga. De supportärenden jag har haft har gått totalt smärtfritt och efter mitt första mejl har de skickat ut en retursedel och jag har sedan fått pengar/ny produkt skickad samma dag som jag lagt paketet på posten.
Ena produkten var en u2311h som hade coilwhine.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Dustin skulle jag säga. De supportärenden jag har haft har gått totalt smärtfritt och efter mitt första mejl har de skickat ut en retursedel och jag har sedan fått pengar/ny produkt skickad samma dag som jag lagt paketet på posten.
Ena produkten var en u2311h som hade coilwhine.

Dustin har riktigt imponerande omdömen på Prisjakt, jag tror att jag köper från Dustin får hoppas att Corsair har lyckats sänka antalet nätagg med coil whine

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blev alltså ett Caselabs-chassi till slut :). Väldigt bra bygge.

Skrivet av BennyZ:

Update:
Lägger projektet på is ett par dagar. Beställde 5 st 90 graders dual rotary adaptrar till och 2 meter extra slang så jag kan prova mig fram till den bästa slangdragningen
Ska också köpa ett AX1200i men vet inte varifrån Inet skulle få in det den 7:e Mars men nu står det 3:e Maj :/ Vilken affär är mest pålitlig när det gäller returer av t ex coil whine? NetOnNet, Komplett eller Dustin? De har alla samma pris.

Jag tror nog att det blir bäst med Komplett eller Dustin. Å andra sidan har du ju alltid distansköpslagen.

Stressa inte med bygget, ta din tid och oroa dig inte över oss. Det är ju trots allt ditt bygge.

Permalänk

Följer detta med spänning då jag själv funderar på just de chassit.
Får man lov att fråga vad frakten hamnade på?

Detta blir ett kanonbygge, keep up the good work!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Dussin har riktigt imponerande omdömen på Prisjakt, jag tror att jag köper från Dustin får hoppas att Corsair har lyckats sänka antalet nätagg med coil whine

Jag o en kompis har inga bra omdömme om dustin. Katastrof . Kör komplett eller inet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Gillade ''Made in U.S.A'' etiketten

Lite mer on topic.. Roligt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

Det blev alltså ett Caselabs-chassi till slut :). Väldigt bra bygge.

Jag tror nog att det blir bäst med Komplett eller Dustin. Å andra sidan har du ju alltid distansköpslagen.

Stressa inte med bygget, ta din tid och oroa dig inte över oss. Det är ju trots allt ditt bygge.

Jag har insett att detta bygget inte kommer bli klart denna veckan eller kanske inte ens nästa vecka, så jag har släppt all stress Får ta det som det kommer

Skrivet av WillBjorG:

Följer detta med spänning då jag själv funderar på just de chassit.
Får man lov att fråga vad frakten hamnade på?

Detta blir ett kanonbygge, keep up the good work!

Såklart man får Jag fick 3 st offerter på frakt, $74, $103 och $128. 7,4 eller 3 dagars frakt. Den första hade ingen spårning så det var inget val för mig, jag är en person som måste följa paketet Ger mig lugn och ro hehe. Plus när paketet kom hit så fick jag en fin present från tullen 345kr extra Så det blir ca 1000kr om man ska ha spårning

Skrivet av Mogwaii:

Jag o en kompis har inga bra omdömme om dustin. Katastrof . Kör komplett eller inet.

Jag vill köra Inet men de hade inte den, skulle få in den nu den 7:e men nu står det 3:e maj :/ Har snackat med dem och de säger att de kan få in den senast nästa vecka men inga garantier så jag vet inte om jag ska vänta eller ta komplett.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Jag har insett att detta bygget inte kommer bli klart denna veckan eller kanske inte ens nästa vecka, så jag har släppt all stress Får ta det som det kommer

Såklart man får Jag fick 3 st offerter på frakt, $74, $103 och $128. 7,4 eller 3 dagars frakt. Den första hade ingen spårning så det var inget val för mig, jag är en person som måste följa paketet Ger mig lugn och ro hehe. Plus när paketet kom hit så fick jag en fin present från tullen 345kr extra Så det blir ca 1000kr om man ska ha spårning

Jag vill köra Inet men de hade inte den, skulle få in den nu den 7:e men nu står det 3:e maj :/ Har snackat med dem och de säger att de kan få in den senast nästa vecka men inga garantier så jag vet inte om jag ska vänta eller ta komplett.

Får man fråga vad exakt tullen tog betalt för? Hittade chassit på FrozenCPU och då kan jag ta lite andra grejer jag behöver samtidigt. Riktigt trevligt chassi! Kände att 280-rads i taket var smartare, sen såg jag att du hade problem med plats och blev helt övertygad! Kanske ta +36mm-locket också. Får man fråga vad det kostade? Den konfigurationen jag valt går på 500 dollar, men tror inte jag ska ha test bench-tillvalet.

Ett tips är för övrigt att alltid köra push. Det ger lite högre prestanda på radiatorer! Om man kan göra det, såklart. Ha gärna lite bättre belysning i rummet och fota utan blixt så blir det mycket bättre bilder!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Får man fråga vad exakt tullen tog betalt för?

Tullen tar betalt för varans kostnad, samt frakt. 25% l(moms) läggs på, på hela summan. Alltså:
75 kronor för en vara
25 kronor för frakt

75+25=100, och 25 procent av 100 är 25. Varan du har beställt kostar därmed 125 kronor allt som allt.

OnT: Förstår att ditt ex hade lite invändningar, STORT chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Får man fråga vad exakt tullen tog betalt för? Hittade chassit på FrozenCPU och då kan jag ta lite andra grejer jag behöver samtidigt. Riktigt trevligt chassi! Kände att 280-rads i taket var smartare, sen såg jag att du hade problem med plats och blev helt övertygad! Kanske ta +36mm-locket också. Får man fråga vad det kostade? Den konfigurationen jag valt går på 500 dollar, men tror inte jag ska ha test bench-tillvalet.

Ett tips är för övrigt att alltid köra push. Det ger lite högre prestanda på radiatorer! Om man kan göra det, såklart. Ha gärna lite bättre belysning i rummet och fota utan blixt så blir det mycket bättre bilder!

Står tull och moms på fakturan. 245 kr till det plus 100 kr till postens avgifter... vad det nu än betyder

Hela kalaset gick på 3293,34kr men det var med den lite dyrare frakten och $40 rabatten man fick om man pre-ordered chassit

Jag har den i pull just nu för att jag sitter och funderar på om jag ska köra push/pull i framtiden eller inte. Om jag har den som jag har nu så blir en push/pull uppgradering lätt som en plätt, bara att skruva i fläktarna, behöver inte ändra något i slangdragningarna. Men om jag har den i push, så blir uppgraderingen lite mer jobbig och kommer kräva att jag tömmer systemet och klipper slangarna då radiatorerna sjunker 25mm. Jag körde mina komponenter på en 360 och en 240 innan, så nu med en extra 360 kan jag tänka mig att prestandaminskningen av pull endast kompenseras av tillökningen av radiatoryta Men samtidigt så borde det räcka med push med så här stor radiatoryta att jag inte behöver överväga push/pull Detta är den jobbiga delen, att göra rätt val från början. Men som tur så har jag inte bråttom någonstans med bygget så jag kan överväga alla möjligheter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Tullen tar betalt för varans kostnad, samt frakt. 25% l(moms) läggs på, på hela summan. Alltså:
75 kronor för en vara
25 kronor för frakt

75+25=100, och 25 procent av 100 är 25. Varan du har beställt kostar därmed 125 kronor allt som allt.

OnT: Förstår att ditt ex hade lite invändningar, STORT chassi!

Om den ekvationen stämmer så är jag glad att de på posten inte är så smarta hehe Om tullen var på 25% hade de tagit 825kr från mig hehe

Hon hade inte haft så mycket emot storleken, det är priset hon inte hade uppskattat hehe

Visa signatur
Permalänk

En klar fördel med pull är att det är mycket lättare att göra rent radiatorn från damm. Om du kör push måste du ta bort fläkten för att komma åt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Smygbas:

Tullen tar betalt för varans kostnad, samt frakt. 25% l(moms) läggs på, på hela summan. Alltså:
75 kronor för en vara
25 kronor för frakt

75+25=100, och 25 procent av 100 är 25. Varan du har beställt kostar därmed 125 kronor allt som allt.

OnT: Förstår att ditt ex hade lite invändningar, STORT chassi!

Jag vet att de tar moms på importerade varor, jag undrade hur mycket det var i förhållande till hur mycket chassit kostade. Tack ändå!

Skrivet av BennyZ:

Står tull och moms på fakturan. 245 kr till det plus 100 kr till postens avgifter... vad det nu än betyder

Hela kalaset gick på 3293,34kr men det var med den lite dyrare frakten och $40 rabatten man fick om man pre-ordered chassit

Jag har den i pull just nu för att jag sitter och funderar på om jag ska köra push/pull i framtiden eller inte. Om jag har den som jag har nu så blir en push/pull uppgradering lätt som en plätt, bara att skruva i fläktarna, behöver inte ändra något i slangdragningarna. Men om jag har den i push, så blir uppgraderingen lite mer jobbig och kommer kräva att jag tömmer systemet och klipper slangarna då radiatorerna sjunker 25mm. Jag körde mina komponenter på en 360 och en 240 innan, så nu med en extra 360 kan jag tänka mig att prestandaminskningen av pull endast kompenseras av tillökningen av radiatoryta Men samtidigt så borde det räcka med push med så här stor radiatoryta att jag inte behöver överväga push/pull Detta är den jobbiga delen, att göra rätt val från början. Men som tur så har jag inte bråttom någonstans med bygget så jag kan överväga alla möjligheter

Aha! Då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig! Tack!

Ja push ger typ bara 5% bättre prestanda eller något i den stilen, det var bara en tanke! Push and pull ger inte så värst mycket dock. Du har radiatoryta så det räcker dessutom! Schysst bygge! Det ska bli kul att följa!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

En klar fördel med pull är att det är mycket lättare att göra rent radiatorn från damm. Om du kör push måste du ta bort fläkten för att komma åt.

Japp Och med tanke på bristen av dammfilter på detta chassi så kommer städning bli en hobby hehe

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Japp Och med tanke på bristen av dammfilter på detta chassi så kommer städning bli en hobby hehe

Ja det ska bli intressant. Heh. Vi får se när jag beställer mitt om det slutar med den här modellen! Enda CaseLabs jag kan tänka mig då de andra är för stora!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Aha! Då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig! Tack!

Ja push ger typ bara 5% bättre prestanda eller något i den stilen, det var bara en tanke! Push and pull ger inte så värst mycket dock. Du har radiatoryta så det räcker dessutom! Schysst bygge! Det ska bli kul att följa!

Ja jag har också läst att det är knappt någon skillnad Jag tror jag ska hålla mig till SP120 QE på 5-7V GPU:erna klarar ju av 95 grader så jag tror jag klarar mig hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja det ska bli intressant. Heh. Vi får se när jag beställer mitt om det slutar med den här modellen! Enda CaseLabs jag kan tänka mig då de andra är för stora!

Jag tänkte exakt samma sak. STH10 har alltid varit en dröm men det känns som att man måste köpa 2st 560,en 480 och en 240 radiator för att fylla hela chassit, inte för att man behöver så mycket kylning men för att man ska få valuta för pengarna typ hehe Det hade sett dumt ut med "bara" 2 grafikkort och ett ATX moderkort också i ett så stort chassi. Jag funderade på att skaffa ett Rampage IV Black, 4930k och ett till 290 bara för att rättfärdiga ett STH10 köp... jag är glad att jag lät bli hehe

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Ja jag har också läst att det är knappt någon skillnad Jag tror jag ska hålla mig till SP120 QE på 5-7V GPU:erna klarar ju av 95 grader så jag tror jag klarar mig hehe

Låt helst inte vattnet bli varmare än 60c, efter det kan slangarna bli deformerade och glida. I värsta fall ramlar de av, men det bör inte hända förrän vid 80c eller något.

Skrivet av BennyZ:

Jag tänkte exakt samma sak. STH10 har alltid varit en dröm men det känns som att man måste köpa 2st 560,en 480 och en 240 radiator för att fylla hela chassit, inte för att man behöver så mycket kylning men för att man ska få valuta för pengarna typ hehe Det hade sett dumt ut med "bara" 2 grafikkort och ett ATX moderkort också i ett så stort chassi. Jag funderade på att skaffa ett Rampage IV Black, 4930k och ett till 290 bara för att rättfärdiga ett STH10 köp... jag är glad att jag lät bli hehe

Precis. Och det är lite störigt. Jag tänkte köpa Haswell-E efter barnsjukdomarna är fixade och det bör inte bli större moderkort än det jag har, och radiatorytan lär räcka till! Plus att det är häftig layout och det är rätt kompakt. Synd att det inte finns så många riktigt snygga chassin, men det här går att få fint med sakerna man sätter i det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Låt helst inte vattnet bli varmare än 60c, efter det kan slangarna bli deformerade och glida. I värsta fall ramlar de av, men det bör inte hända förrän vid 80c eller något.

Precis. Och det är lite störigt. Jag tänkte köpa Haswell-E efter barnsjukdomarna är fixade och det bör inte bli större moderkort än det jag har, och radiatorytan lär räcka till! Plus att det är häftig layout och det är rätt kompakt. Synd att det inte finns så många riktigt snygga chassin, men det här går att få fint med sakerna man sätter i det!

Jag har inget att mäta vattentemperaturen med men om gpu:erna höll sig på 45 grader och cpu på ca 50 med min 360+240 så lär vattnet inte komma i de temperaturerna nu, hoppas jag i alla fall hehe

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Jag har inget att mäta vattentemperaturen med men om gpu:erna höll sig på 45 grader och cpu på ca 50 med min 360+240 så lär vattnet inte komma i de temperaturerna nu, hoppas jag i alla fall hehe

Nej precis! Så länge temps håller sig under 60c så är det i princip omöjligt att ha varmt vatten! Mina tre kort ligger på ungefär 55-60c i load med 360+240, så det ska bli skönt att byta upp sig. 140mm wohooo! Kanske ska behålla min 360 och köra i botten tillsammans med tre 280-rads. Det lär ju räcka!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld