Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ubuntu - Problem med sekundära tecken..

Permalänk

Ubuntu - Problem med sekundära tecken..

Tjo! Jag har ett irriterande problem som gör att jag inte kan använda sekundära tecken såsom snabel-a osv, min fråga är därför är det någon som har haft ett liknande problem och hur löser jag detta? Jag har inte haft problemet tidigare, när jag har kollat på inställningar så hittar jag ingen specifik inställning som jag tror hör ihop med detta!

Är tacksam för svar! :3

Permalänk
Medlem

Prövat högra ctrl och alt?

Permalänk

Jag har provat höger ctrl + alt. Men fungerar inte det heller.

Permalänk
Medlem

Har du provat AltGr+2?
Ctrl+Alt+2 funkar inte i Ubuntu vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske relevant tråd: ubuntu ctrl - alt - någonting fungerar inte. Kort sagt: AltGr är modifieraren som är tänkt att kombineras med "2" för att ge "@" på svenska tangentbord. Ctrl + Alt-kombon är en udda artefakt som lever kvar i Windows, men mig veterligen inte används mycket (åtminstone hade jag inte ens hört talas om det förrän ovanstående tråd skrevs, för ca ett år sedan).

Vad jag skrev då:

Skrivet av phz:

AltGr » Control + Alt as a substitute — relevant Wikipedianotis.

Att Ctrl + Alt tydligen kan användas som ett substitut till AltGr verkar vara någon märklig kvarleva sedan 80-talet, då IBM gjorde tangentbord enbart till amerikanska marknaden. Då inga AltGr-kombinationer användes just då så skippade de helt enkelt denna tangent. När det sedan visade sig att AltGr behövdes (för internationella marknader, men även sedermera i amerikansk layout) så införde Microsoft i Windows Ctrl + Alt som en "sista utväg" för de som satt på tangentbord utan AltGr, och sedan verkar det ha levt kvar tills idag.

Detta gör tydligen också att det inte går att använda Ctrl + Alt-genvägar i Windows separat från AltGr idag, men jag kan inte testa detta just nu. Jag var överhuvudtaget inte medveten om att Ctrl + Alt == AltGr i Windowsmiljö innan denna tråd; det gör mig frågande till var du lärt dig detta i stället för att använda AltGr .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Kanske relevant tråd: ubuntu ctrl - alt - någonting fungerar inte. Kort sagt: AltGr är modifieraren som är tänkt att kombineras med "2" för att ge "@" på svenska tangentbord. Ctrl + Alt-kombon är en märklig artefakt som lever kvar i Windows, men mig veterligen inte används mycket (åtminstone hade jag inte ens hört talas om det förrän ovanstående tråd skrevs, för ca ett år sedan).

Vad jag skrev då:

Jag har alltid använt ctrl+alt för specialtecken.

o.0

Permalänk
Entusiast

Det är som sagt vissa gamla människor med urgamla vanor kvar i ryggmärgen.
Ctrl+Alt istället för AltGr... det var till och med före min tid måste jag säga. (Bortom den gamla goda DOS-tiden)

Men dags för en upplysning till de skogsgamla rävarna här på forumet: AltGr är det som gäller, och alltfler operativsystem lämnar den urgamla Ctrl+Alt-kombinationen bakom sig till förmån av nyare kombinationer som använder Ctrl+Alt på helt andra håll istället.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Grejen är att det är MYCKET enklare att skriva ctrl+alt+7 för { genom att skriva med vänster- och högerhand.

Det här är inte en gammal grej utan det är något väldigt bra. Jag har programmerat i många år och det var för ett par år sedan jag upptäckte det till min stora glädje efter som AltGr+7 är skitsvår utan att trycka på en massa andra knappar.

Sjukt att det inte går att få ett riktigt svenskt tangentbord i Ubunut. Det är såna här grejer som får det att tappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIMMOTH:

Grejen är att det är MYCKET enklare att skriva ctrl+alt+7 för { genom att skriva med vänster- och högerhand.

Det här är inte en gammal grej utan det är något väldigt bra. Jag har programmerat i många år och det var för ett par år sedan jag upptäckte det till min stora glädje efter som AltGr+7 är skitsvår utan att trycka på en massa andra knappar.

Sjukt att det inte går att få ett riktigt svenskt tangentbord i Ubunut. Det är såna här grejer som får det att tappa.

Fast nu är det en vanesak för dig. Jag har själv personligen aldrig kört med ctrl + alt + 7 eller andra utan altid själv kört Altgr. Själv ser jag det som en knapp mindre och som man löser på med bara högerhanden.

Sedan att det inte går att lösa är lite falskt då du kan binda knapparna så de funkar som tidigare om man nu måste ha det så.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIMMOTH:

Grejen är att det är MYCKET enklare att skriva ctrl+alt+7 för { genom att skriva med vänster- och högerhand.

Det här är inte en gammal grej utan det är något väldigt bra. Jag har programmerat i många år och det var för ett par år sedan jag upptäckte det till min stora glädje efter som AltGr+7 är skitsvår utan att trycka på en massa andra knappar.

Sjukt att det inte går att få ett riktigt svenskt tangentbord i Ubunut. Det är såna här grejer som får det att tappa.

Problemet är att system som använder ctrl-alt som kombination för altGr gör fel. Vill du att det skall komma upp ett þ istället för ett terminalfönster om du trycker ctrl+alt+t? AltGr betyder höger skiftläge medan ctrl+alt betyder systemkommando. Riktigt irriterande när € kommer upp istället för utforskaren när man gör detta i Win. Dessutom är det labilt så det gör bara så vissa gånger när det själv känner för det.

Är det så att du vill lägga till specialtecken som inte finns på tangentbordet finns det en metod som ger dig möjligheten att mata in valfritt tecken med hjälp av unicodekodsekvensen för det tecknet. Ctrl+Skift+U aktiverar funktionen. Skriv därefter in dess hex-nr ex. 0040 eller bara 40 (=ASCII 40) + enter så får du @. Detta fungerar med vilket tecken som helst bara fonten har stöd för det (Annars ser du bara koden. Inte vilket tecken det är).

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIMMOTH:

Grejen är att det är MYCKET enklare att skriva ctrl+alt+7 för { genom att skriva med vänster- och högerhand.

Det här är inte en gammal grej utan det är något väldigt bra. Jag har programmerat i många år och det var för ett par år sedan jag upptäckte det till min stora glädje efter som AltGr+7 är skitsvår utan att trycka på en massa andra knappar.

Sjukt att det inte går att få ett riktigt svenskt tangentbord i Ubunut. Det är såna här grejer som får det att tappa.

Hur kan ctrl-alt+7 vara MYCKET enklare än AltGr med höger hand och samtidigt 2 med vänster?

Vad är ett "riktigt" svenskt tangentbord? Alla jag provat har fungerat out of the box. (Dock ej provat det krångliga ctrl+alt+7)
Annars går det att göra egna tangetbordskommandon i Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIMMOTH:

Grejen är att det är MYCKET enklare att skriva ctrl+alt+7 för { genom att skriva med vänster- och högerhand.

Det här är inte en gammal grej utan det är något väldigt bra. Jag har programmerat i många år och det var för ett par år sedan jag upptäckte det till min stora glädje efter som AltGr+7 är skitsvår utan att trycka på en massa andra knappar.

Sjukt att det inte går att få ett riktigt svenskt tangentbord i Ubunut. Det är såna här grejer som får det att tappa.

Varför inte använda amerikansk layout istället? Då klarar du dig istort med shift vid programmering.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AIMMOTH:

Grejen är att det är MYCKET enklare att skriva ctrl+alt+7 för { genom att skriva med vänster- och högerhand.

Det här är inte en gammal grej utan det är något väldigt bra. Jag har programmerat i många år och det var för ett par år sedan jag upptäckte det till min stora glädje efter som AltGr+7 är skitsvår utan att trycka på en massa andra knappar.

Sjukt att det inte går att få ett riktigt svenskt tangentbord i Ubunut. Det är såna här grejer som får det att tappa.

Mycket enklare? Jag håller inte med.
Det är enligt min mening mycket enklare att med, en enda hand, i detta fallet höger, skriva klamrarna med AltGr+7,8,9,0.
Detta ger då det man behöver: { [ ] }
Samma högra hand kan också använda höger skift+8,9 för att ge: ( )
Själv har jag detta i ryggmärgen. När jag provar den skogsgamla kombinationen från hedenhös tid med tre tangenter som kräver båda händerna, så försämras mitt arbetsflöde rejält.

Det är, som nämnts, vad man är invand med. Att säga att en lösning är enklare än en annan är inget som gäller alla. DEt är ungefär som att säga att färgen röd är bättre än blå.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Mycket enklare? Jag håller inte med.
Det är enligt min mening mycket enklare att med, en enda hand, i detta fallet höger, skriva klamrarna med AltGr+7,8,9,0.
Detta ger då det man behöver: { [ ] }
Samma högra hand kan också använda höger skift+8,9 för att ge: ( )
Själv har jag detta i ryggmärgen. När jag provar den skogsgamla kombinationen från hedenhös tid med tre tangenter som kräver båda händerna, så försämras mitt arbetsflöde rejält.

Det är, som nämnts, vad man är invand med. Att säga att en lösning är enklare än en annan är inget som gäller alla. DEt är ungefär som att säga att färgen röd är bättre än blå.

Ifs fattar jag inte varför du trycker ner shift med samma hand som du skriver tecknet med. Som jag ser det är det mera naturligt att trycka ner shift med motsatta handen då det ger mindre ansträngning för muskler och leder i handen.

Permalänk
Medlem

Lit off topic.
I Microsoft Windows så är CTRL+ALT för AltGr nödvändigt om du jobbar med RDP då AltGr inte fungerar på den lokala datorn om du ahr terminalfönstret i full storlek. Väldigt itererande, en så blir det ibland.

För övrigt fungerar iinte Ctrl på min laptop med Linux Mint 17 om jag har Svenskt tangentbord. Med US och samiskt fungerar tangenten.
Väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Ifs fattar jag inte varför du trycker ner shift med samma hand som du skriver tecknet med. Som jag ser det är det mera naturligt att trycka ner shift med motsatta handen då det ger mindre ansträngning för muskler och leder i handen.

Exakt. Om du skriver rätt trycker du ner vänster shift för en stor bokstav på högerhand. Det är därför jag använder CTRL+ALT för att skriva {[]} med höger hand

Permalänk
Medlem

I Linux Mint 17.x cinnamon så väljer man i fliken tangentbordsupplägg (flik 3) knappen alternativ i det nya fönstret så väljer man näst sista posten tangent för att välja tredje nivå där kan man välja mellan flera olika kombinationer som vänster alt och vänster win.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon