Citat:
Ursprungligen inskrivet av rektor
Det finns väl inget mer seriöst än TeX / LaTeX.
Självklart finns det mer seriösa saker än LaTeX om man vill att det ska se snyggt ut. LaTeX är populärt för att det är enkelt att få matte att se snyggt ut och resten av layouten blir hyfsad om man låter LaTeX sköta allt. Det är ju i grunden skrivit för folk som inte kan ett piss om layout och typsättning så de ska kunna skriva läsbara texter ändå. Kan man sånt är enda fördelen med LaTeX den smidiga hanteringen av formler, resten är mest en pina. Program som InDesign är i sådana sammanhang betydligt mer seriösa.
Jag kan ge några exempel på hur skillnaden blir. Boken Analys i en variabel av Persson och Böiers är ett typiskt exempel på hur det blir om man låter LaTeX bestämma allt. Det är bara text, formler och svartvita bilder. Tittar man sedan på en annan mattebok i hyllan här så är Calculus av Adams något som man hellre gör med ett program som InDesign. Jag har arbetat lite med mer avancerad layout än grundinställningarna och då menar jag inte bara [H] i en figur. Det är helt hopplöst kan jag avslöja. Det finns massa paket som gör olika saker men ju fler paket man använder ju sämre samarbetar då så det slutar med att man måste rendrera om dokumentet 10 gånger för att allt ska med och då har man ofta fortfarande en liten bugg kvar någonstans. Tänk \tableofcontent som behöver två körningar för att bli rätt och extrapolera därifrån.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|