Sidan 2 av 4 1 2 34

Verktyg Visningsval
2012-04-26, 21:18   #31

sj6

Medlem

sj6s avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av peterholm1 Visa inlägg
Problemet med "krypström" beror på ojordat uttag, men om huset/lägenheten är byggd på t.ex. 80-talet så är det krav på jordat på toaletter. Det betyder att det finns en dosa på toaletten eller utanför med jordtråd grön/gul.

Det man gör då är att dra en grön/gul från det uttag som datorn sitter i, byta uttaget till jordat. I nästan alla fall så går VP-röret från uttaget upp i takdosan/lamputtaget och därifrån vidare till dosan med jord.

Detta får du naturligtvis inte göra om du inte har adekvat utbildning eftersom det kan vara livsfarligt för lekmän.
Skulle en elektriker rekommendera detta?
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze
sj6 är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:22   #32

Piece of Cake

Medlem

Piece of Cakes avatar

Plats: Partille-Göteborg

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yrch Visa inlägg
Hm... skall man verkligen "blanda" jordad och ojordade kontakter i samma rum? Eller dra förlängningssladdar mellan till ett jordat rum?

Vad händer om man verkligen får ett ("riktigt") elfel? Kan inte det få farliga konsekvenser då?
Man får inte blanda i samma rum, endast olika rum. Dvs du får ha jordat i ett rum och inte jordat i ett annat, men aldrig båda i samma rum.
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG KAN HITTA TILLBAKA!
Piece of Cake är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:22   #33

LovePig

Medlem

LovePigs avatar

Plats: Tormestorp

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sj6 Visa inlägg
Kan inte en utbildad och yrkesaktiv elektriker komma in här och rätta alla uttalanden här och förklara ordentligt.

Sen vill jag, som husägare, säga att det är inte "bara" att ringa elektrikern och byta alla uttag till jordat. Det kostar en hel del och den nyinsatta jorden kanske slår av pga något läcker ström någonstans i det gamla sketet och då ska man felsöka det vilket tar timmar som kostar.

Om det är "bara" för er så är jag avundsjuk då ni har bekymmerslösa liv.

det kostar nog rätt mycke beroende på hur gammalt huset är, hur elen är uppbyggd m.m.
troligen behöver centraler och det mesta i sladdväg bytas....
men sladdar åldras och då kan det räcka med att röra dom för att isoleringen trillar av, kan bli spännande.
dålig el är förmodligen den vanligste brandrisken i ett hus.

det är inte för att myndigheter mfl tycker det är kul att dom har skruvat upp bestämmelserna på elinstallationer.
2012-04-26, 21:25   #34

sj6

Medlem

sj6s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LovePig Visa inlägg
det kostar nog rätt mycke beroende på hur gammalt huset är, hur elen är uppbyggd m.m.
troligen behöver centraler och det mesta i sladdväg bytas....
men sladdar åldras och då kan det räcka med att röra dom för att isoleringen trillar av, kan bli spännande.
dålig el är förmodligen den vanligste brandrisken i ett hus.

det är inte för att myndigheter mfl tycker det är kul att dom har skruvat upp bestämmelserna på elinstallationer.
Säger väl för fan inte det men det finns en anledningen till varför alla inte kan installera nya säkrare saker. Punkt slut. Vi kommer givetvis göra detta men på en del låter det som att det är bara att ringa det första man gör när man köpt hus. Funkar inte så i riktiga livet, eller jo, för en del gör det ju faktiskt det. Dock inte för oss med lärlingslön.
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze
sj6 är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:27   #35

LovePig

Medlem

LovePigs avatar

Plats: Tormestorp

Registrerad: jul 2011

Citat:
Säger väl för fan inte det men det finns en anledningen till varför alla inte kan installera nya säkrare saker. Punkt slut. Vi kommer givetvis göra detta men på en del låter det som att det är bara att ringa det första man gör när man köpt hus. Funkar inte så i riktiga livet, eller jo, för en del gör det ju faktiskt det. Dock inte för oss med lärlingslön.
ringa och fråga en elfirma kostar oftast inget, eller?
2012-04-26, 21:29   #36

sj6

Medlem

sj6s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LovePig Visa inlägg
ringa och fråga en elfirma kostar oftast inget, eller?
Vi jobbar tätt ihop med flera elfirmor... Jag vet vad det kostar...
sj6 är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:34   #37

knorrrhane

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
Du är nog lite off topic, men förstår vad du säger. TS undrade om det var farligt att ha hans dator i ojordat uttag och om han skulle jorda i elementet och svaren är NEJ och NEJ. Om man nu tvunget vill ha ett jordat uttag så måste du hålla med om att man skall koppla in (!) elektriker?
Moderkort: Asus P9X79 Deluxe CPU: i7 3930K @ 4.3 Ghz Kylare: Phantek PH-TC14PE Blå Minnen: Corsair Vengence LP 4x4 GB Blå GPU: Asus GeForce GTX 680 PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung SSD 830 256 GB + Seagate Barracuda 500 GB Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 7 Pro x64 Score: 3D Mark 11: 9395, PC Mark 7: 5441
knorrrhane är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:39   #38

Mlao

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: aug 2007

Du ska inte ha någon potential i chassit alls. Kolla upp din dator så allt står rätt till.

Jordledaren används som skydd och skall inte leda ström alls. När det går ström i jordledaren innebär det nästan alltid att det finns ett elektriskt fel och jordfelsbrytaren löser alltså ut då.
Mlao är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:45   #39

sj6

Medlem

sj6s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av knorrrhane Visa inlägg
Du är nog lite off topic, men förstår vad du säger. TS undrade om det var farligt att ha hans dator i ojordat uttag och om han skulle jorda i elementet och svaren är NEJ och NEJ. Om man nu tvunget vill ha ett jordat uttag så måste du hålla med om att man skall koppla in (!) elektriker?
Självklart ska fackman anlitas, har sett massor av dårar som "kan fixa lite själva" men resultaten talar ju för sig själva och oftast får vi, snickare, rörmockare, elektriker, målare m.fl. göra om efter idioter som tror de kan. Äntligen hemma, bygglov m.m. har förstört sverige

Och ja, jag är offtopic men jag blir lite irriterad när man ser så enögt på ett ämne. Alla är inte stenrika.
sj6 är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:47   #40

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Om det finns rör som är vettigt placerade och dosorna inte är övertapetserade och sånt så är det inte så jobbigt att dra om elen om man vill renovera, är det övertapetserad kulo är det mera bök eftersom det är jobbigare att återställa väggen, det är ett par timmars jobb för ett normalt rum med själva elen i rummet, sedan så behöver kanske centralen uppdateras, själv så håller jag på renovera mitt gamla hus och har helt enkelt satt upp en ny modern central som går parallelt med den gamla, allt eftersom så hamnar mer o mer i den nya centralen och den gamla kommer att plockas bort när allt är utbytt, det kräver iofs att man har utrymme för dubbla centraler men eftersom jag gjorde ett badrum först så vill jag inte komplettera den gamla med enbart en jordfelsbrytare utan kopplade allt nytt. Jag känner en som drog om sitt vardagsrum i lägenhet och det var inte så knöligt det heller, han betalade det själv eftersom han ville ha det och det inte var nån renovering planerad, kostade kring 5000kr att ordna det för honom, men man ska inte göra nått sånt utan att göra upp med hyresvärden.
Att fuskjorda i element eller dra in jord/kablar från andra rum är inte tillåtet och man kan skapa nya faror som inte fanns innan i det ojordade systemet, det kan tex bli så att man för in olika faser i rummet.
Man ska alltså se över allt i rummet samtidigt när man drar in jord, elreglerna finns av en bra anledning och jordkravet vid nyinstallation som snart funnits i 20år är bra, om 20-30 år lär nog det mesta ha hunnit blivit utbytt mot jordat och alla har jordfelsbrytare.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är inte uppkopplad
2012-04-26, 21:48   #41

FobbanN

Medlem

FobbanNs avatar

Plats: Finspång

Registrerad: jul 2010

Citat:
Inte att ringa och fråga? xD
|CPU: Intel Core i5 2500K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GBChassi: NZXT Phantom Black MOBO: Gigabyte PH67 DS3 B3 Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.
FobbanN är inte uppkopplad Folding
2012-04-26, 21:51   #42

Tedwallpro

Medlem

Tedwallpros avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nivv Visa inlägg
Fråga din farsa om man får jorda i elementet, vill också veta detta
Får man inte då du kan utsätta "andra för fara" om det är i en lägenhet. Sedan om det är villa, vem ska "stoppa" dig?

TS: Jorda uttaget, om du inte får/kan göra det själv, se till att ta hem en elektriker! Dels är det "fara för dig om något går fel"

Dock att du ska få ström genom dig när du håller i elementet?! Antingen är det totalknas med nätagget då det är mer eller mindre omöjligt att få det via 24-volten (Dvs, en "pulserande ström genom hela kroppen").
2012-04-26, 21:56   #43

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

NEJ säg för f inte det till folk. vad tror du händer om fasen går ut i burken! hela husets vatten ledning blir ström förande
och står nån i duschen eller diskar mm är den stackan stekt.

om du nu måste göra en fullösning (inte rekommenderad men bättre en elementet ) så bygla nolla till jorden i uttaget (man lägger en 1,5mm2 fk mellan)

/Aragon

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kilroy Visa inlägg
Ett tips jag hört från folk som inte har tillgång till jordade uttag är att fästa en sladd i chassit och dra den till elementet, men jag har ingen aning om det har dåliga konsekvenser men jag hört hört att det ska lösa problemet.
2012-04-26, 22:01   #44

Dallebull

Medlem

Dallebulls avatar

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: dec 2011

Haha, blev faktiskt rekommenderad att jorda till elementet av bovärden på förra stället.

Påpekade att det inte var så jävla smart om det skulle gå åt h-e men svaret jag fick var "Äh, det klarar pumpen, som dessutom har jordfelsbrytare, så det är bara att köra på"

Sen om han hade nån j-a aning om vad han pratade om vet jag ej, det fungerade dock klockrent att jorda i elementet
Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...
Dallebull är inte uppkopplad
2012-04-26, 22:04   #45

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Plats: Botkyrka, Stockholm

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
NEJ säg för f inte det till folk. vad tror du händer om fasen går ut i burken! hela husets vatten ledning blir ström förande
och står nån i duschen eller diskar mm är den stackan stekt.
Nja, nu ska vi inte överdriva!

Men det är en potentiellt dålig lösning, det är det.
Kilroy är uppkopplad nu
2012-04-26, 22:07   #46

aragon

Medlem

Hej

Exakt vad menar du med överdriva? ordet stekt kanske? låter kokt bättre?
har du sett vad som händer med kroppen vid en så låg belastning som 10amp?

/Aragon

Citat:
Nja, nu ska vi inte överdriva!

Men det är en potentiellt dålig lösning, det är det.
2012-04-26, 22:31   #47

peterholm1

Medlem

peterholm1s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yrch Visa inlägg
Hm... skall man verkligen "blanda" jordad och ojordade kontakter i samma rum? Eller dra förlängningssladdar mellan till ett jordat rum?

Vad händer om man verkligen får ett ("riktigt") elfel? Kan inte det få farliga konsekvenser då?
Man måste åtgärda alla uttag i det rummet enligt elinstallationsreglerna.
2012-04-26, 22:47   #48

peterholm1

Medlem

peterholm1s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: apr 2008

Citat:
Skulle en elektriker rekommendera detta?
Ja varför inte? Vad är det för fel? Naturligtvis kan du dra samma jordtråd direkt till centralen men det finns ingen anledning ifall jord finns på närmare håll.
2012-04-26, 22:52   #49

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tedwallpro Visa inlägg
Dock att du ska få ström genom dig när du håller i elementet?! Antingen är det totalknas med nätagget då det är mer eller mindre omöjligt att få det via 24-volten (Dvs, en "pulserande ström genom hela kroppen").
Om du kollar på bilden av en apparatkontakt jag postade tidigare så ser du schemat på ett ganska vanligt nätflter, filtret åstadkommer en spänningsdelning mot jord, är apparaten inte jordad blir det spänning i allt som är anslutet mot jorden i apparaten, som tex lådan, tar du i lådan och jordar dig går strömmen genom dig, en låg ström, men man känner den även om den är ofarlig.

Håll inte på med att jorda i element och andra dumheter, den dag någon pryl går sönder går det kanske riktigt illa, nätfiltret begränsar strömmen genom sin konstruktion, men blir det en överledning på riktigt finns det inget annat än 10A säkringen som bryter kretsen.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
2012-04-26, 22:53   #50

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av peterholm1 Visa inlägg
Ja varför inte? Vad är det för fel? Naturligtvis kan du dra samma jordtråd direkt till centralen men det finns ingen anledning ifall jord finns på närmare håll.
En seriös elektriker lär inte rekommendera det, men det är en mindre livsfarlig koppling än att jorda via elementen.
2012-04-26, 23:10   #51

Cyberhof

Medlem

Cyberhofs avatar

Plats: Nynäshamn

Registrerad: jul 2002

Innan jag flyttade och fick jordade uttag till datorn skaffade jag mej ett överspänninsg skydd till min dator men läste då i manualen att det inte gällde om man inte hade jordat utag i väggen. Läste då vidare och det visade sej då att inte heller min dator hade någon garanti om jag inte använde jordat uttag.

Nu vet jag inte hur det är nu med garantier mm.

Annars märkte jag ingenting negativt med att inte ha jord förutom just att man kunde känna en el-puls igenom chassit.
2012-04-26, 23:11   #52

Cryptomast3r

Medlem

Plats: Nyköping

Registrerad: aug 2011

Som elektriker i grunden och jobb på elfirma så kan jag säga direkt att det är stort "Nej" att jorda i elementet.
Det är flera som kan få sätta livet till om det blir något fel, att vattensystemet är korrekt jordat är inget man kan lita på.

För att svara på TS fråga;
Komponenterna i datorn kommer inte att ta skada av att den är inkopplad i ett ojordat uttag.

Det har postats schema på nätfilter tidigare i tråden och det är exakt därför man får en "pulserande ström genom kroppen" om man nuddar "jordad" punkt samtidigt som chassiet.

Jag vet ingen seriös elektriker som bara skulle gå till närmsta jordad ledning och koppla på sig, det ställer till det ordentligt vid framtida felsökning.
Jorden skall följa gruppen tillbaka till centralen.
Cryptomast3r är inte uppkopplad
2012-04-26, 23:28   #53

Tedwallpro

Medlem

Tedwallpros avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Om du kollar på bilden av en apparatkontakt jag postade tidigare så ser du schemat på ett ganska vanligt nätflter, filtret åstadkommer en spänningsdelning mot jord, är apparaten inte jordad blir det spänning i allt som är anslutet mot jorden i apparaten, som tex lådan, tar du i lådan och jordar dig går strömmen genom dig, en låg ström, men man känner den även om den är ofarlig.

Håll inte på med att jorda i element och andra dumheter, den dag någon pryl går sönder går det kanske riktigt illa, nätfiltret begränsar strömmen genom sin konstruktion, men blir det en överledning på riktigt finns det inget annat än 10A säkringen som bryter kretsen.
Tog en titt nu, såg inte den innan
2012-04-26, 23:44   #54

lupak

Medlem

Registrerad: dec 2011

Vill du slippa "brummet" så vänd kontakten 180º i vägguttaget.

Nej jag skämtar inte, och ovanstående gäller om du inte kopplat ihop annan nätansluten utrustning med datorn.
Anledningen till "brummet" är läckage från kondensatorer i nätfiltret som nämnts tidigare i tråden.
Är det kondensatorn mot fasen som läcker "brummar" det i chassiet.
Är det kondensatorn mot nollan som läcker så "brummar" det inte i chassiet.

Den #%&"¤*! som rekommenderar att sno en gulgrön från badrummet, koppla till elementen eller dra en förlängningskabel till garaget behöver få sig en rejäl lektion i starkströmsnät eller bara en påminnelse om att inte pilla i det man inte begriper, bort med tassarna innan nån dör för fan!
lupak är inte uppkopplad
2012-04-26, 23:48   #55

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Plats: Botkyrka, Stockholm

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
Exakt vad menar du med överdriva?
Att du får det att låta som att det är ett troligare scenario än det faktiskt är.

Dom flesta element är inte kopplade så att det ens är en möjlighet, iaf enligt min erfarenhet.

I vilket fall som helst så är det som jag sagt många gånger tidigare en dålig idé.
Kilroy är uppkopplad nu
2012-04-26, 23:52   #56

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mlao Visa inlägg
Du ska inte ha någon potential i chassit alls. Kolla upp din dator så allt står rätt till.

Jordledaren används som skydd och skall inte leda ström alls. När det går ström i jordledaren innebär det nästan alltid att det finns ett elektriskt fel och jordfelsbrytaren löser alltså ut då.
Joho då! Alla switchade nätaggregat har nätfilter mot nolla och jord, och om då inte skyddsjorden är kopplad så får du halva nätspänningen, 115V, i allt som står i kontakt med nätaggshöljet.

läckströmmen ut till skyddsjord är på max 3,5 mA och de flesta jordfelsbrytare löser ut vid jordfel om 20-30 mA - You do the math
dagbro är inte uppkopplad
2012-04-27, 00:06   #57

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Håller med.

Det finns inget som säger att vattenledningen är perfekt ansluten mot jord(gängtejp t.ex är nog en rätt bra isolator ), så om man ful-jordat i ett element räcker det med en liten kortslutning i apparaten så kan element, vattenblandare, diskbänkar osv i hela huset bli rent livsfarliga. Alltså livsfarliga som i att man kan dö på riktigt.
2012-04-27, 00:13   #58

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dallebull Visa inlägg
Haha, blev faktiskt rekommenderad att jorda till elementet av bovärden på förra stället.

Påpekade att det inte var så jävla smart om det skulle gå åt h-e men svaret jag fick var "Äh, det klarar pumpen, som dessutom har jordfelsbrytare, så det är bara att köra på"

Sen om han hade nån j-a aning om vad han pratade om vet jag ej, det fungerade dock klockrent att jorda i elementet
Finfint, så om du skulle kopplat fas rakt ut i värmeledningen så stannar vattenpumpen. Betryggande!

Jag vill nog inte bo granne med dig. Eller hos värden som bryr sig mer om vattenpumpen än hyresgästerna
2012-04-27, 00:23   #59

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lupak Visa inlägg
Vill du slippa "brummet" så vänd kontakten 180º i vägguttaget.

Nej jag skämtar inte, och ovanstående gäller om du inte kopplat ihop annan nätansluten utrustning med datorn.
Anledningen till "brummet" är läckage från kondensatorer i nätfiltret som nämnts tidigare i tråden.
Är det kondensatorn mot fasen som läcker "brummar" det i chassiet.
Är det kondensatorn mot nollan som läcker så "brummar" det inte i chassiet.

Den #%&"¤*! som rekommenderar att sno en gulgrön från badrummet, koppla till elementen eller dra en förlängningskabel till garaget behöver få sig en rejäl lektion i starkströmsnät eller bara en påminnelse om att inte pilla i det man inte begriper, bort med tassarna innan nån dör för fan!
Att vända nätkontakten i ljudsammanhang är något som kan påverka ljudet, men det är nått annat än att fuskjorda.
När du vrider kontakten så brukar även störfälten runt vissa transformatorer påverkas, en del är känsliga på var nollan ansluts i lindningen, vissa är lindade så de är symetriska och påverkas betydligt mindre av att man skiftar fas och nolla.
Däremot så är det väldigt få datorer som klarar emc kraven om de inte är anslutna till ett jordat uttag. De skickar ut mängder med skräp som stör diverse radioberoende utrustningar.
2012-04-27, 00:36   #60

aragon

Medlem

Hej

hahahah då har du inte mycket erfarenhet
i fall du skulle ta och kolla upp saker innan du kommer med påståenden som är helt fel är att rekommendera.

fast vad vet jag jag har ju bara xx års erfarenhet;-) (eller nja 3år elitbildning 2år lärling men sedan körde jag även golvläggning) vad har du?

/Aragon

Citat:
Att du får det att låta som att det är ett troligare scenario än det faktiskt är.

Dom flesta element är inte kopplade så att det ens är en möjlighet, iaf enligt min erfarenhet.

I vilket fall som helst så är det som jag sagt många gånger tidigare en dålig idé.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb