Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Problemet med "krypström" beror på ojordat uttag, men om huset/lägenheten är byggd på t.ex. 80-talet så är det krav på jordat på toaletter. Det betyder att det finns en dosa på toaletten eller utanför med jordtråd grön/gul.

Det man gör då är att dra en grön/gul från det uttag som datorn sitter i, byta uttaget till jordat. I nästan alla fall så går VP-röret från uttaget upp i takdosan/lamputtaget och därifrån vidare till dosan med jord.

Detta får du naturligtvis inte göra om du inte har adekvat utbildning eftersom det kan vara livsfarligt för lekmän.

Skulle en elektriker rekommendera detta?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Hm... skall man verkligen "blanda" jordad och ojordade kontakter i samma rum? Eller dra förlängningssladdar mellan till ett jordat rum?

Vad händer om man verkligen får ett ("riktigt") elfel? Kan inte det få farliga konsekvenser då?

Man får inte blanda i samma rum, endast olika rum. Dvs du får ha jordat i ett rum och inte jordat i ett annat, men aldrig båda i samma rum.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Kan inte en utbildad och yrkesaktiv elektriker komma in här och rätta alla uttalanden här och förklara ordentligt.

Sen vill jag, som husägare, säga att det är inte "bara" att ringa elektrikern och byta alla uttag till jordat. Det kostar en hel del och den nyinsatta jorden kanske slår av pga något läcker ström någonstans i det gamla sketet och då ska man felsöka det vilket tar timmar som kostar.

Om det är "bara" för er så är jag avundsjuk då ni har bekymmerslösa liv.

det kostar nog rätt mycke beroende på hur gammalt huset är, hur elen är uppbyggd m.m.
troligen behöver centraler och det mesta i sladdväg bytas....
men sladdar åldras och då kan det räcka med att röra dom för att isoleringen trillar av, kan bli spännande.
dålig el är förmodligen den vanligste brandrisken i ett hus.

det är inte för att myndigheter mfl tycker det är kul att dom har skruvat upp bestämmelserna på elinstallationer.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

det kostar nog rätt mycke beroende på hur gammalt huset är, hur elen är uppbyggd m.m.
troligen behöver centraler och det mesta i sladdväg bytas....
men sladdar åldras och då kan det räcka med att röra dom för att isoleringen trillar av, kan bli spännande.
dålig el är förmodligen den vanligste brandrisken i ett hus.

det är inte för att myndigheter mfl tycker det är kul att dom har skruvat upp bestämmelserna på elinstallationer.

Säger väl för fan inte det men det finns en anledningen till varför alla inte kan installera nya säkrare saker. Punkt slut. Vi kommer givetvis göra detta men på en del låter det som att det är bara att ringa det första man gör när man köpt hus. Funkar inte så i riktiga livet, eller jo, för en del gör det ju faktiskt det. Dock inte för oss med lärlingslön.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Säger väl för fan inte det men det finns en anledningen till varför alla inte kan installera nya säkrare saker. Punkt slut. Vi kommer givetvis göra detta men på en del låter det som att det är bara att ringa det första man gör när man köpt hus. Funkar inte så i riktiga livet, eller jo, för en del gör det ju faktiskt det. Dock inte för oss med lärlingslön.

ringa och fråga en elfirma kostar oftast inget, eller?

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

ringa och fråga en elfirma kostar oftast inget, eller?

Vi jobbar tätt ihop med flera elfirmor... Jag vet vad det kostar...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Vi jobbar tätt ihop med flera elfirmor... Jag vet vad det kostar...

Du är nog lite off topic, men förstår vad du säger. TS undrade om det var farligt att ha hans dator i ojordat uttag och om han skulle jorda i elementet och svaren är NEJ och NEJ. Om man nu tvunget vill ha ett jordat uttag så måste du hålla med om att man skall koppla in (!) elektriker?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha någon potential i chassit alls. Kolla upp din dator så allt står rätt till.

Jordledaren används som skydd och skall inte leda ström alls. När det går ström i jordledaren innebär det nästan alltid att det finns ett elektriskt fel och jordfelsbrytaren löser alltså ut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Du är nog lite off topic, men förstår vad du säger. TS undrade om det var farligt att ha hans dator i ojordat uttag och om han skulle jorda i elementet och svaren är NEJ och NEJ. Om man nu tvunget vill ha ett jordat uttag så måste du hålla med om att man skall koppla in (!) elektriker?

Självklart ska fackman anlitas, har sett massor av dårar som "kan fixa lite själva" men resultaten talar ju för sig själva och oftast får vi, snickare, rörmockare, elektriker, målare m.fl. göra om efter idioter som tror de kan. Äntligen hemma, bygglov m.m. har förstört sverige

Och ja, jag är offtopic men jag blir lite irriterad när man ser så enögt på ett ämne. Alla är inte stenrika.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Om det finns rör som är vettigt placerade och dosorna inte är övertapetserade och sånt så är det inte så jobbigt att dra om elen om man vill renovera, är det övertapetserad kulo är det mera bök eftersom det är jobbigare att återställa väggen, det är ett par timmars jobb för ett normalt rum med själva elen i rummet, sedan så behöver kanske centralen uppdateras, själv så håller jag på renovera mitt gamla hus och har helt enkelt satt upp en ny modern central som går parallelt med den gamla, allt eftersom så hamnar mer o mer i den nya centralen och den gamla kommer att plockas bort när allt är utbytt, det kräver iofs att man har utrymme för dubbla centraler men eftersom jag gjorde ett badrum först så vill jag inte komplettera den gamla med enbart en jordfelsbrytare utan kopplade allt nytt. Jag känner en som drog om sitt vardagsrum i lägenhet och det var inte så knöligt det heller, han betalade det själv eftersom han ville ha det och det inte var nån renovering planerad, kostade kring 5000kr att ordna det för honom, men man ska inte göra nått sånt utan att göra upp med hyresvärden.
Att fuskjorda i element eller dra in jord/kablar från andra rum är inte tillåtet och man kan skapa nya faror som inte fanns innan i det ojordade systemet, det kan tex bli så att man för in olika faser i rummet.
Man ska alltså se över allt i rummet samtidigt när man drar in jord, elreglerna finns av en bra anledning och jordkravet vid nyinstallation som snart funnits i 20år är bra, om 20-30 år lär nog det mesta ha hunnit blivit utbytt mot jordat och alla har jordfelsbrytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vi jobbar tätt ihop med flera elfirmor... Jag vet vad det kostar...

Inte att ringa och fråga? xD

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av nivv:

Fråga din farsa om man får jorda i elementet, vill också veta detta

Får man inte då du kan utsätta "andra för fara" om det är i en lägenhet. Sedan om det är villa, vem ska "stoppa" dig?

TS: Jorda uttaget, om du inte får/kan göra det själv, se till att ta hem en elektriker! Dels är det "fara för dig om något går fel"

Dock att du ska få ström genom dig när du håller i elementet?! Antingen är det totalknas med nätagget då det är mer eller mindre omöjligt att få det via 24-volten (Dvs, en "pulserande ström genom hela kroppen").

Permalänk
Medlem

NEJ säg för f inte det till folk. vad tror du händer om fasen går ut i burken! hela husets vatten ledning blir ström förande
och står nån i duschen eller diskar mm är den stackan stekt.

om du nu måste göra en fullösning (inte rekommenderad men bättre en elementet ) så bygla nolla till jorden i uttaget (man lägger en 1,5mm2 fk mellan)

/Aragon

Skrivet av Kilroy:

Ett tips jag hört från folk som inte har tillgång till jordade uttag är att fästa en sladd i chassit och dra den till elementet, men jag har ingen aning om det har dåliga konsekvenser men jag hört hört att det ska lösa problemet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Haha, blev faktiskt rekommenderad att jorda till elementet av bovärden på förra stället.

Påpekade att det inte var så jävla smart om det skulle gå åt h-e men svaret jag fick var "Äh, det klarar pumpen, som dessutom har jordfelsbrytare, så det är bara att köra på"

Sen om han hade nån j-a aning om vad han pratade om vet jag ej, det fungerade dock klockrent att jorda i elementet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

NEJ säg för f inte det till folk. vad tror du händer om fasen går ut i burken! hela husets vatten ledning blir ström förande
och står nån i duschen eller diskar mm är den stackan stekt.

Nja, nu ska vi inte överdriva!

Men det är en potentiellt dålig lösning, det är det.

Permalänk
Medlem

Hej

Exakt vad menar du med överdriva? ordet stekt kanske? låter kokt bättre?
har du sett vad som händer med kroppen vid en så låg belastning som 10amp?

/Aragon

Skrivet av Kilroy:

Nja, nu ska vi inte överdriva!

Men det är en potentiellt dålig lösning, det är det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Hm... skall man verkligen "blanda" jordad och ojordade kontakter i samma rum? Eller dra förlängningssladdar mellan till ett jordat rum?

Vad händer om man verkligen får ett ("riktigt") elfel? Kan inte det få farliga konsekvenser då?

Man måste åtgärda alla uttag i det rummet enligt elinstallationsreglerna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av sj6:

Skulle en elektriker rekommendera detta?

Ja varför inte? Vad är det för fel? Naturligtvis kan du dra samma jordtråd direkt till centralen men det finns ingen anledning ifall jord finns på närmare håll.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tedwallpro:

Dock att du ska få ström genom dig när du håller i elementet?! Antingen är det totalknas med nätagget då det är mer eller mindre omöjligt att få det via 24-volten (Dvs, en "pulserande ström genom hela kroppen").

Om du kollar på bilden av en apparatkontakt jag postade tidigare så ser du schemat på ett ganska vanligt nätflter, filtret åstadkommer en spänningsdelning mot jord, är apparaten inte jordad blir det spänning i allt som är anslutet mot jorden i apparaten, som tex lådan, tar du i lådan och jordar dig går strömmen genom dig, en låg ström, men man känner den även om den är ofarlig.

Håll inte på med att jorda i element och andra dumheter, den dag någon pryl går sönder går det kanske riktigt illa, nätfiltret begränsar strömmen genom sin konstruktion, men blir det en överledning på riktigt finns det inget annat än 10A säkringen som bryter kretsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peterholm1:

Ja varför inte? Vad är det för fel? Naturligtvis kan du dra samma jordtråd direkt till centralen men det finns ingen anledning ifall jord finns på närmare håll.

En seriös elektriker lär inte rekommendera det, men det är en mindre livsfarlig koppling än att jorda via elementen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan jag flyttade och fick jordade uttag till datorn skaffade jag mej ett överspänninsg skydd till min dator men läste då i manualen att det inte gällde om man inte hade jordat utag i väggen. Läste då vidare och det visade sej då att inte heller min dator hade någon garanti om jag inte använde jordat uttag.

Nu vet jag inte hur det är nu med garantier mm.

Annars märkte jag ingenting negativt med att inte ha jord förutom just att man kunde känna en el-puls igenom chassit.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Som elektriker i grunden och jobb på elfirma så kan jag säga direkt att det är stort "Nej" att jorda i elementet.
Det är flera som kan få sätta livet till om det blir något fel, att vattensystemet är korrekt jordat är inget man kan lita på.

För att svara på TS fråga;
Komponenterna i datorn kommer inte att ta skada av att den är inkopplad i ett ojordat uttag.

Det har postats schema på nätfilter tidigare i tråden och det är exakt därför man får en "pulserande ström genom kroppen" om man nuddar "jordad" punkt samtidigt som chassiet.

Jag vet ingen seriös elektriker som bara skulle gå till närmsta jordad ledning och koppla på sig, det ställer till det ordentligt vid framtida felsökning.
Jorden skall följa gruppen tillbaka till centralen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du kollar på bilden av en apparatkontakt jag postade tidigare så ser du schemat på ett ganska vanligt nätflter, filtret åstadkommer en spänningsdelning mot jord, är apparaten inte jordad blir det spänning i allt som är anslutet mot jorden i apparaten, som tex lådan, tar du i lådan och jordar dig går strömmen genom dig, en låg ström, men man känner den även om den är ofarlig.

Håll inte på med att jorda i element och andra dumheter, den dag någon pryl går sönder går det kanske riktigt illa, nätfiltret begränsar strömmen genom sin konstruktion, men blir det en överledning på riktigt finns det inget annat än 10A säkringen som bryter kretsen.

Tog en titt nu, såg inte den innan

Permalänk
Medlem

Vill du slippa "brummet" så vänd kontakten 180º i vägguttaget.

Nej jag skämtar inte, och ovanstående gäller om du inte kopplat ihop annan nätansluten utrustning med datorn.
Anledningen till "brummet" är läckage från kondensatorer i nätfiltret som nämnts tidigare i tråden.
Är det kondensatorn mot fasen som läcker "brummar" det i chassiet.
Är det kondensatorn mot nollan som läcker så "brummar" det inte i chassiet.

Den #%&"¤*! som rekommenderar att sno en gulgrön från badrummet, koppla till elementen eller dra en förlängningskabel till garaget behöver få sig en rejäl lektion i starkströmsnät eller bara en påminnelse om att inte pilla i det man inte begriper, bort med tassarna innan nån dör för fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Exakt vad menar du med överdriva?

Att du får det att låta som att det är ett troligare scenario än det faktiskt är.

Dom flesta element är inte kopplade så att det ens är en möjlighet, iaf enligt min erfarenhet.

I vilket fall som helst så är det som jag sagt många gånger tidigare en dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mlao:

Du ska inte ha någon potential i chassit alls. Kolla upp din dator så allt står rätt till.

Jordledaren används som skydd och skall inte leda ström alls. När det går ström i jordledaren innebär det nästan alltid att det finns ett elektriskt fel och jordfelsbrytaren löser alltså ut då.

Joho då! Alla switchade nätaggregat har nätfilter mot nolla och jord, och om då inte skyddsjorden är kopplad så får du halva nätspänningen, 115V, i allt som står i kontakt med nätaggshöljet.

läckströmmen ut till skyddsjord är på max 3,5 mA och de flesta jordfelsbrytare löser ut vid jordfel om 20-30 mA - You do the math

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håll inte på med att jorda i element och andra dumheter, den dag någon pryl går sönder går det kanske riktigt illa, nätfiltret begränsar strömmen genom sin konstruktion, men blir det en överledning på riktigt finns det inget annat än 10A säkringen som bryter kretsen.

Håller med.

Det finns inget som säger att vattenledningen är perfekt ansluten mot jord(gängtejp t.ex är nog en rätt bra isolator ), så om man ful-jordat i ett element räcker det med en liten kortslutning i apparaten så kan element, vattenblandare, diskbänkar osv i hela huset bli rent livsfarliga. Alltså livsfarliga som i att man kan dö på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Haha, blev faktiskt rekommenderad att jorda till elementet av bovärden på förra stället.

Påpekade att det inte var så jävla smart om det skulle gå åt h-e men svaret jag fick var "Äh, det klarar pumpen, som dessutom har jordfelsbrytare, så det är bara att köra på"

Sen om han hade nån j-a aning om vad han pratade om vet jag ej, det fungerade dock klockrent att jorda i elementet

Finfint, så om du skulle kopplat fas rakt ut i värmeledningen så stannar vattenpumpen. Betryggande!

Jag vill nog inte bo granne med dig. Eller hos värden som bryr sig mer om vattenpumpen än hyresgästerna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lupak:

Vill du slippa "brummet" så vänd kontakten 180º i vägguttaget.

Nej jag skämtar inte, och ovanstående gäller om du inte kopplat ihop annan nätansluten utrustning med datorn.
Anledningen till "brummet" är läckage från kondensatorer i nätfiltret som nämnts tidigare i tråden.
Är det kondensatorn mot fasen som läcker "brummar" det i chassiet.
Är det kondensatorn mot nollan som läcker så "brummar" det inte i chassiet.

Den #%&"¤*! som rekommenderar att sno en gulgrön från badrummet, koppla till elementen eller dra en förlängningskabel till garaget behöver få sig en rejäl lektion i starkströmsnät eller bara en påminnelse om att inte pilla i det man inte begriper, bort med tassarna innan nån dör för fan!

Att vända nätkontakten i ljudsammanhang är något som kan påverka ljudet, men det är nått annat än att fuskjorda.
När du vrider kontakten så brukar även störfälten runt vissa transformatorer påverkas, en del är känsliga på var nollan ansluts i lindningen, vissa är lindade så de är symetriska och påverkas betydligt mindre av att man skiftar fas och nolla.
Däremot så är det väldigt få datorer som klarar emc kraven om de inte är anslutna till ett jordat uttag. De skickar ut mängder med skräp som stör diverse radioberoende utrustningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

hahahah då har du inte mycket erfarenhet
i fall du skulle ta och kolla upp saker innan du kommer med påståenden som är helt fel är att rekommendera.

fast vad vet jag jag har ju bara xx års erfarenhet;-) (eller nja 3år elitbildning 2år lärling men sedan körde jag även golvläggning) vad har du?

/Aragon

Skrivet av Kilroy:

Att du får det att låta som att det är ett troligare scenario än det faktiskt är.

Dom flesta element är inte kopplade så att det ens är en möjlighet, iaf enligt min erfarenhet.

I vilket fall som helst så är det som jag sagt många gånger tidigare en dålig idé.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.