Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

i fall du skulle ta och kolla upp saker innan du kommer med påståenden som är helt fel är att rekommendera.

Jag har hört folk som gjort så, jag skrev att det kan finnas risker, jag skrev själv att det var dumt att göra så efter att jag tänkt på det lite innan du kom och kommenterade.

Skrivet av aragon:

då har du inte mycket erfarenhet

Det är helt sant, jag har väldigt lite erfarenhet så det kan hända att jag har fel.
Men istället för att vara en dryg tönt så kan du bidra med lite kunskap istället?

Om man har jordat i ett vattenburet element och strömmen av någon anledning går ut där utan att någon säkring slår av så drar sig strömmen till närmsta jord, eller?

Att närmsta jord skulle vara duschen känns väldigt osannolikt så som jag tänker mig att dom flesta element och vattensystem är dragna.
Är det någonting jag inte tänker på?
Är det någonting jag missar?

Jag är genuint intresserad även om din minst sagt ovänliga attityd gör det svårt.

Permalänk
Medlem

Hej

så jag är en dryg tönt för jag säger till dig när du kommer med idiotiska kommentarer? vad är du då? (en liten fjant som minsann sett saker på Youtube?)
Så den första kommentaren jag skrev bidrog inte med kunskap om hur farligt det är? (just den som du utan kunskap tycker är överdriven?)

Och igen bara för att du tycker saker är osannolika är det inte rätt, kolla bara de dödsfall som varit i Thailand senaste året där folk just blivit dödade av ström i duschen. (dom trodde nog också det var osannolikt)

/Aragon

Skrivet av Kilroy:

Jag har hört folk som gjort så, jag skrev att det kan finnas risker, jag skrev själv att det var dumt att göra så efter att jag tänkt på det lite innan du kom och kommenterade.

Det är helt sant, jag har väldigt lite erfarenhet så det kan hända att jag har fel.
Men istället för att vara en dryg tönt så kan du bidra med lite kunskap istället?

Om man har jordat i ett vattenburet element och strömmen av någon anledning går ut där utan att någon säkring slår av så drar sig strömmen till närmsta jord, eller?

Att närmsta jord skulle vara duschen känns väldigt osannolikt så som jag tänker mig att dom flesta element och vattensystem är dragna.
Är det någonting jag inte tänker på?
Är det någonting jag missar?

Jag är genuint intresserad även om din minst sagt ovänliga attityd gör det svårt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skrivet av hyrman:

http://www.sis.se/sok/?q=bl%C3%A5%20boken&industry=6
här finns det mesta om olika standarder inom el .

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

snor tråden lite. jag bor i ett gammalt hus och visserligen så har jag inte märkt några "smitningar" från min dator men finns det något att köpa som kan så att säga jorda de komponenterna för sig?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Och igen bara för att du tycker saker är osannolika är det inte rätt, kolla bara de dödsfall som varit i Thailand senaste året där folk just blivit dödade av ström i duschen.

Men kan du förklara hur det fungerar?

Som sagt, jag är genuint intresserad.

Att jämföra med fuskbyggen i Thailand känns inte direkt relevant då det knappast var för att saker och ting var jordade i elementen som det blev ström i duschen.

Det jag undrar över är hur strömmen vandrar.
Om man jordar i ett element, var går elementen ihop med vattenledningarna till dusch och så?
I min erfarenhet är det oftast i källaren, om vi pratar svenska villor byggda innan jordat blev standard överallt vilket är fallet.

Strömmen som då går ut i elementet går ner i källaren och finner jord.
Den har alltså ingen anledning att vandra upp igen för att återigen hitta jord genom duschen och avloppet.

Men, det kanske är någonting jag inte tänker på där?
Min erfarenhet är väldigt dålig så det kanske är vanligare att element och vattenledningar möts på något annat ställe?

Och som jag sagt flera gånger tidigare, det var ett dumt och ogenomtänkt tips av mig. Jag vet bara att det är flera som har gjort på det sättet och tänkte dela med mig av den informationen.

När jag tänkte på det lite mer kom jag på att det nog var ganska dumt och återvände till tråden för att tala om det.

Du vet antagligen mycket mer än mig om elsäkerhet och dylikt, men då jag faktiskt är intresserad så ber jag dig förklara för mig.

Permalänk
Medlem

hej

Det är klart att ta jorden från elementet är ju inte alls som fusk bygget i Thailand (detta är något som kallas ironi )

Strömmen kommer alltid ta den snabbaste vägen och är det genom en dusch så är det inte bra.
Om du är ute efter en mer detaljerad beskrivning av hur det fungerar borde du kanske följa länken som står i ovan post.

/Aragon

Skrivet av Kilroy:

Men kan du förklara hur det fungerar?

Som sagt, jag är genuint intresserad.

Att jämföra med fuskbyggen i Thailand känns inte direkt relevant.
Det jag undrar över är hur strömmen vandrar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Gå ut och gräv ner metallskrot som du jordar i.. Problem solved...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag vet ju att reglerna/lagarna säger att man enbart får utföra enklare elarbeten, som t.ex. byta ett befintligt uttag eller kontakt.

Men jag utförde själv en komplett "utanpåliggande" nyinstallation av elen ute i vår stuga. Byte av kontakter, ledningar och central.

Sedan är detta besiktigat av en behörig elektriker och jag har papper på detta. Då är väl allt OK nu?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Strömmen kommer alltid ta den snabbaste vägen och är det genom en dusch så är det inte bra.

Och det jag sade var att det är extremt osannolikt att den snabbaste vägen från ett element är genom duschen.
Har jag fel i det?

Jag sade också att i dom flesta svenska villor så kan inte duschen vara snabbaste vägen.
Har jag fel i det?

Du väljer att fokusera på helt fel delar, jag vet inte hur jag ska formulera mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cluffen:

snor tråden lite. jag bor i ett gammalt hus och visserligen så har jag inte märkt några "smitningar" från min dator men finns det något att köpa som kan så att säga jorda de komponenterna för sig?

Nja, du kan använda en isolationstransformator eller en magnetstabilisator, den skapar en jordpunkt på sekundärsidan, men priset är högt och troligen blir det billigare att dra om elen än att montera en stor isolationstransformator som tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-145-20&t... (de är enklare och billigare än en stabilisator men inte direkt små och billiga ändå)
Ibland kan man hitta dem begagnade och kanske bara byta ut kondensatorerna så har man en fräsch enhet i nyskick för ett par tusen. Stabilisatorerna för dessutom väsen, de bygger på att du kör trafon i magnetisk mättnad och sedan skapar snygg sinusformad stabiliserad och frekvenskorrigerad spänning på sekundären och med hjälp av ett par riktigt stora kondingar som gör så att sågtandsvågen blir sinus igen, det gör dessutom att de ofta drar några hundra watt effekt i sig själva eftersom trafon blir innefektiv när man kör den i mättnad, det är saker du kan hitta i mätlabb och äldre serverrum, idag behövs de inte i datorsammanhang, men framförallt skiljetrafon används för personskydd i en del sammanhang och magnetstabben finns i en del mätrum med höga krav, i serverrummen har mer normala upser tagit över idag.
En sån här enhet är ungefär som du hade monterat in ett eget kraftverk hemma, de skiljer alltså totalt på primär och sekundärsidan och skapar en egen jord på sekundärsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som är mer insatta i el än mig, är det 230 växelström som går i chassit eller är det strömmen som nätdelen har omvandlat. Om svaret är att omvandlad ström är den som går i chassit, borde det inte då vara ofarligt då det är så pass liten spänning, och där av borde det vara okej att ställa chassiet mot elementet så att det blir jordat? Utan att grannarna ska behöva dö när de duschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ishink:

Och där av borde det vara okej att ställa chassiet mot elementet så att det blir jordat? Utan att grannarna ska behöva dö när de duschar.

Saker och ting kan gå snett, och då är det inte så roligt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Hej

så om fasen hoppar till elementet på övre våningen och någon står och duschar på nedre våning och element rör passerar vatten rören
ser du fortfarande det som extremt osannolikt att strömmen då kommer träffa duschen?
går du in i väggen (gäller särskilt gammalt hus) och tittar hur rören ligger kommer du se att dom för det mesta ligger ihop.
det jag blir irriterad på är att du är så nonchalant när det gäller något så farligt som ström.
flera hundra personer (om inte mer) skadas varje år och flera dör och tänka bara på alla bränder som startars av el, tycker du inte då att det är ganska dumt att vifta bort det särskilt om man inte har ett kunnande om det?

/Aragon

Skrivet av Kilroy:

Och det jag sade var att det är extremt osannolikt att den snabbaste vägen från ett element är genom duschen.
Har jag fel i det?

Jag sade också att i dom flesta svenska villor så kan inte duschen vara snabbaste vägen.
Har jag fel i det?

Du väljer att fokusera på helt fel delar, jag vet inte hur jag ska formulera mig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ishink:

En fråga till er som är mer insatta i el än mig, är det 230 växelström som går i chassit eller är det strömmen som nätdelen har omvandlat.

115 VAC obelastat - alltså varken eller. Det är en läckström från filtret i nätaggregatet.

Skrivet av ishink:

Om svaret är att omvandlad ström är den som går i chassit, borde det inte då vara ofarligt då det är så pass liten spänning, och där av borde det vara okej att ställa chassiet mot elementet så att det blir jordat? Utan att grannarna ska behöva dö när de duschar.

Nej! Du verkar inte förstå syftet med skyddsjordning.. Läckströmmen från nätfiltret ut i chassiet är ofarlig så länge allt fungerar som det ska - det är när något går sönder som det blir farligt för dig och dina grannar.

Jordledaren har personskydd och säkerhet som yttersta syfte, så varför fuskjorda öht när det bara ökar riskerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Normalt sett så ska chassit vara spänningslöst, endast vid något isolationsfel så blir det spänningssatt.

Nja, kör du ojordat så får du alltid en spänning på 115V(obelastat) från nätfiltret.

Permalänk
Medlem

Hej

Jo;-) Jobbet i sig är inte ok att han gjorde men har en behörig Elektriker gjort en el besiktning och tagit på sig ansvaret så ska det vara ok.
Fast jag har aldrig träffat en som skulle göra det utan att 1 ta betalt vad det skulle kostat från början 2 kollat varje mm
¨
/Aragon

Skrivet av anon173292:
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jo;-) Jobbet i sig är inte ok att han gjorde men har en behörig Elektriker gjort en el besiktning och tagit på sig ansvaret så ska det vara ok.
Fast jag har aldrig träffat en som skulle göra det utan att 1 ta betalt vad det skulle kostat från början 2 kollat varje mm
¨
/Aragon

precis, låter därför som att det var en kompistjänst och det var nog bara en påskrift och ingen noga besiktning. Det finns folk som jobbar med det av en anledning.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Håller med.

Det finns inget som säger att vattenledningen är perfekt ansluten mot jord(gängtejp t.ex är nog en rätt bra isolator ), så om man ful-jordat i ett element räcker det med en liten kortslutning i apparaten så kan element, vattenblandare, diskbänkar osv i hela huset bli rent livsfarliga. Alltså livsfarliga som i att man kan dö på riktigt.

Vatten leder ju inte ström har jag hört....?

Det heter dessutom JORD-FELS-BRYTARE av en anledning...

F.ö har jag för mig att Värmesystemet till elementen och Dryckesvattnet(dushen) är olika system. Kan inte tänka mig att det är samma vatten som pumpas runt i våra 30 år gamla element som kommer ut från kranen.

Men saker KAN ju alltid hända, Man KAN ju få taggen från en stingrocka helt fel, o man KAN ju bli överkörd av en Gocart o bryta nacken ögonblickligen....
Sen är det kanske inte så troligt, men imho är nog ungefär på samma nivå som att:
- Nått blir fel så det går ström genom jorden/elementet(Hur ska detta ens gå till i ett mordent nätagg,med egen säkring.?) - Varken säkring eller jordfelsbrytare löser ut - Strömmen går via Random dusch för att jorda genom Golvbrunnen - Nån har oturen att JUST när detta händer, stå i duschen med full sprutt. -

Men visst, bor man i en Träbungalow i thailand o ha fulsnörat ihop ledningarna under huset och ignorerat alla säkerhetsföreskrifter som finns så visst fan kan man dö av ström i duschen.
Men i ett mordernt svenskt hem?
Njah...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vill man göra sådana fullösningar kan man likgärna koppla jorden direkt till 0an.. de går ju ändå ihop i elskåpet..

Vad har du tittat i för konstigt skåp där skulle inte jag vilja vara

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vatten leder ju inte ström har jag hört....?

Det heter dessutom JORD-FELS-BRYTARE av en anledning...

"Vatten" leder ström utmärkt. Åtminstone kranvatten. Det som inte leder är rent vatten, t.ex. destillerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

"Vatten" leder ström utmärkt. Åtminstone kranvatten. Det som inte leder är rent vatten, t.ex. destillerat.

Var sarkastisk iom att dagbro verkade tro att strömmen bara går i själva metallen och skulle hindras av gängtejp...
Alternativt glömde bort att det faktiskt inte är luft i rören då han postade.

Permalänk
Medlem

Hej

Nu har ju inte jordfelsbrytare igentligen något med jorden att göra med det är ett vanligt misstag att tro så på grund av namnet.

I lekman ord kan man säga att den mäter kontinueligt strömen som skickas  ut och som tas emot, är det en differens där emllan så bryter skyddet spänningen. Person skydd har då 30mA.
Så det behövs ingen jord för att installera en.

Sedan har du rätt i att det inte är samma rör men dom går ofta tillsammans, och förr hade man inte plast som skyddade på rören och på en fast vatten installation använder man lin och inte gängtejp.

Fast vill du ställa upp i ett vetenskapligt test så har jag en installationstestare med megger
Allt i vetenskapens namn nartuligtvis ( ok jag kanske småler lite)

/Aragon

Skrivet av Dallebull:

Vatten leder ju inte ström har jag hört....?

Det heter dessutom JORD-FELS-BRYTARE av en anledning...

F.ö har jag för mig att Värmesystemet till elementen och Dryckesvattnet(dushen) är olika system. Kan inte tänka mig att det är samma vatten som pumpas runt i våra 30 år gamla element som kommer ut från kranen.

Men saker KAN ju alltid hända, Man KAN ju få taggen från en stingrocka helt fel, o man KAN ju bli överkörd av en Gocart o bryta nacken ögonblickligen....
Sen är det kanske inte så troligt, men imho är nog ungefär på samma nivå som att:
- Nått blir fel så det går ström genom jorden/elementet(Hur ska detta ens gå till i ett mordent nätagg,med egen säkring.?) - Varken säkring eller jordfelsbrytare löser ut - Strömmen går via Random dusch för att jorda genom Golvbrunnen - Nån har oturen att JUST när detta händer, stå i duschen med full sprutt. -

Men visst, bor man i en Träbungalow i thailand o ha fulsnörat ihop ledningarna under huset och ignorerat alla säkerhetsföreskrifter som finns så visst fan kan man dö av ström i duschen.
Men i ett mordernt svenskt hem?
Njah...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv som elektriker och har sett och hört väldigt konstiga saker.
Ström är förbannat farligt och jävligt opålitligt var de gäller närmaste vägen.. Har varit med flera gånger att man får backspänningar igenom nollan osv.
Dessutom om det skulle visa sig att du jorda din dator till ett element och de blir något fel vid datorn så strömen går ut via din jordnig till husets vattennät och en person stryker med.. När de väl kommer fram att de kommer från din lägenhet så är risken att du åker dit för vållande till annans död eller något liknande, väldigt stor..

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dallebull:

Vatten leder ju inte ström har jag hört....?

Det heter dessutom JORD-FELS-BRYTARE av en anledning...

F.ö har jag för mig att Värmesystemet till elementen och Dryckesvattnet(dushen) är olika system. Kan inte tänka mig att det är samma vatten som pumpas runt i våra 30 år gamla element som kommer ut från kranen.

Men saker KAN ju alltid hända, Man KAN ju få taggen från en stingrocka helt fel, o man KAN ju bli överkörd av en Gocart o bryta nacken ögonblickligen....
Sen är det kanske inte så troligt, men imho är nog ungefär på samma nivå som att:
- Nått blir fel så det går ström genom jorden/elementet(Hur ska detta ens gå till i ett mordent nätagg,med egen säkring.?) - Varken säkring eller jordfelsbrytare löser ut - Strömmen går via Random dusch för att jorda genom Golvbrunnen - Nån har oturen att JUST när detta händer, stå i duschen med full sprutt. -

Men visst, bor man i en Träbungalow i thailand o ha fulsnörat ihop ledningarna under huset och ignorerat alla säkerhetsföreskrifter som finns så visst fan kan man dö av ström i duschen.
Men i ett mordernt svenskt hem?
Njah...

Avjoniserat vatten leder uselt men nu är det ju joner i vårt vanliga "kranvatten" Men även om du haft avjoniserat vatten har du kopparrör med en area av kanske 15-20mm^2 som vattnet rinner i och 15mm^2 koppar leder däremot väldigt bra Värmesystemet och vattensystemet är för det mesta hopkopplade tex i en panna eller värmeväxlare.
Jag kan dock hålla med dig om att jordfelsbrytare inte är ett helt bra namn på skyddsapparaten, jag hade egentligen föredragit lastobalansbrytare för att man inte ska tro att det krävs jord för att de ska fungera, de mäter in och utströmen i kretsen och om det avviker mer än ca 30mA så bryter de, strömmen kan ju ta en annan väg än genom skyddsjorden och brytaren reagerar på det med, tex om det skulle bli en krets via datorn, dig och ett element

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

F.ö har jag för mig att Värmesystemet till elementen och Dryckesvattnet(dushen) är olika system. Kan inte tänka mig att det är samma vatten som pumpas runt i våra 30 år gamla element som kommer ut från kranen.

Dom är väl med största sannolikhet galvaniskt samma system. Antagligen ihopkopplat via varmvattenberedare eller dyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, jorda aldrig någonting i ett element. Om det skulle bli nåt fel på elen och det skulle komma ut ström till elementet så går den vidare till resten av vattenledningen i huset. Dvs att om du står i dushen när det händer får du 230v i dig via vattnet.
Kan även hända grannar om du bor i hyreshus.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Men det är ju bara i Thailand sådant händer;-).
Finns väll ingen risk i Sverige där varje hemmaplanen är expert, dom är ju skolade av youtube så att det skulle bli fel kan jag inte tänka mig;-)

Skämt å sido skönaste jag varit ute på är en som kopplat fasen till skyddsjorden till bilvärmaren
Så en dag var inte bilen värm. han hade vänt på kontakten så fasen gick i chassit i stället
Tur för honom så gick den på timer.

/aragon

Skrivet av DwarF:

Jobbar själv som elektriker och har sett och hört väldigt konstiga saker.
Ström är förbannat farligt och jävligt opålitligt var de gäller närmaste vägen.. Har varit med flera gånger att man får backspänningar igenom nollan osv.
Dessutom om det skulle visa sig att du jorda din dator till ett element och de blir något fel vid datorn så strömen går ut via din jordnig till husets vattennät och en person stryker med.. När de väl kommer fram att de kommer från din lägenhet så är risken att du åker dit för vållande till annans död eller något liknande, väldigt stor..

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Nej, man ska inte jorda något (utom sig själv möjligtvis) i vattenradiatorer i sitt hem.
Ja, strömmen skulle teoretiskt sett kunna ta sig till en dusch eller diskbänk.
Nej, det är inte troligt (även gamla rör är isolerade och ligger inte vanligtvis i kontakt med varandra).
Nej, värmesystemet och dricksvattnet möts inte i en varmvattenberedare.
Ja, dom kan mötas på andra ställen i installationen.

Kan man skyddsjorda sina apparater eller maskiner i värmesystemet? Ja. Får man göra det? Nej. Bör man göra det? Nej.
Är vi klara nu?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Fan du är kinkigare en vad jag är;-)
Och jo dom går väldigt ofta ihopp i väggar åtminstone i äldre hus
Om du tänker på skydd på äldre rör vad talar du om för årtionde?
Nästan alla hyreshus innan 70 som vi varit i har haft rena koppar rör som ej varit skyddade och gått gemensamt genom mitten stammen.

Ok nu är jag klar;-). ( med förbehåll att få lämna dryga kommentarer )

/Aragon

Skrivet av TommyToad:

Nej, man ska inte jorda något (utom sig själv möjligtvis) i vattenradiatorer i sitt hem.
Ja, strömmen skulle teoretiskt sett kunna ta sig till en dusch eller diskbänk.
Nej, det är inte troligt (även gamla rör är isolerade och ligger inte vanligtvis i kontakt med varandra).
Nej, värmesystemet och dricksvattnet möts inte i en varmvattenberedare.
Ja, dom kan mötas på andra ställen i installationen.

Kan man skyddsjorda sina apparater eller maskiner i värmesystemet? Ja. Får man göra det? Nej. Bör man göra det? Nej.
Är vi klara nu?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.