Permalänk

Bygga LEGO-chassi

Tja! Har stora planer för att bygga ett chassi till min dator av LEGO! Har ritat hur jag tänker mig att det ska se ut och ser inga problem, förutom att fästa komponenterna med skruvar! Hur ska jag göra för att fästa distanserna till moderkortet, och var kan jag få tag på distanserna? Undrar även lite om det är bra att fästa komponenter med borrmaskin, tänker mest på nätagregatet? Jag vet att man kan göra det i vanliga fall, men jag måste ju komma igenom legot! Hur ska jag göra nu?

Undrar också om det är smart att tejpa fast hårddisken och dvd spelaren med silvertejp, istället för att skruva?

Permalänk
Medlem

Hur sätter man fast komponenter med en borrmaskin?

Permalänk
Medlem

Tejpa en vanlig HDD och DVD spelare är no go, går att göra det med en SSD dock.

Annars kan man fuska med att bara bygga lego hus runt om ett vanligt chassi.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av tgadler:

Hur sätter man fast komponenter med en borrmaskin?

Precis likadant som med skruvmejsel! vänta... fan vad dum jag är, menade en skruvdragare!!

Aja. Tar bort sidopanelerna och fötterna och bygger runt.

Permalänk
Medlem

Kan ju ta inspiration från en sweclockers medlem - http://www.sweclockers.com/galleri/10763-lego-chassi

Permalänk

Kör med Lian-Li mobo plåt. Men tänk på att tidigare LEGO-chassibyggen ibland slutat med att de har smält eller börjat smälta. Så fundera på vilka komponenter du skall ha i och googla runt på vad människor påstår funka, och icke funka. Det krävs inte mycket för att smälta ABS plast (ca 80c) och i längden kommer ju även 70c förstöra vanligt lego.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Precis likadant som med skruvmejsel! vänta... fan vad dum jag är, menade en skruvdragare!!

Aja. Tar bort sidopanelerna och fötterna och bygger runt.

Hoppas verkligen att du menar en skruvdragare och inte en borrmaskin, för annars kommer det att gå på röven.
EDIT: Såg att du hade ändrat nu. Glad för dina komponenters skull!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Skulle ju vart häftigt om man kunde bygga precis allt med lego. Technics lego för att dra kablar igenom de små hålen och hänga upp moderkortet på sådana där kors-pinnar och sätt fast med! Enda problemet med det är väl då temperaturen som det påpekats innan.

Så länge inget varmt ligger dikt an själva plasten borde det ju vara lugnt... Nu vart jag sugen själv! Vart beställer man custom lego??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att använda lim eller dylikt. Ibland glömmer man hur tunga vissa dator delar är!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Vart beställer man custom lego?

Undrar också det, jag har inte köpt lego än... Men det jag tittar på mycket är diverse legobitar på tradera! Jag sökte bara på "legobitar" och fick fina resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Skulle ju vart häftigt om man kunde bygga precis allt med lego. Technics lego för att dra kablar igenom de små hålen och hänga upp moderkortet på sådana där kors-pinnar och sätt fast med! Enda problemet med det är väl då temperaturen som det påpekats innan.

Så länge inget varmt ligger dikt an själva plasten borde det ju vara lugnt... Nu vart jag sugen själv! Vart beställer man custom lego??

Skrivet av ocatfemniofem:

Undrar också det, jag har inte köpt lego än... Men det jag tittar på mycket är diverse legobitar på tradera! Jag sökte bara på "legobitar" och fick fina resultat.

http://ldd.lego.com/sv-se/

Här kan man bygga i datorn och sen beställa de delar man byggt med direkt i programmet. Vet inte hur det är med technic men funkar utmärkt för vanligt lego.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

http://ldd.lego.com/sv-se/

Här kan man bygga i datorn och sen beställa de delar man byggt med direkt i programmet. Vet inte hur det är med technic men funkar utmärkt för vanligt lego.

Stå med stora bokstäver "IMPORTANT NEWS You CAN NO longer order your models!"... Sen januari 2012 dessutom.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Stå med stora bokstäver "IMPORTANT NEWS You CAN NO longer order your models!"... Sen januari 2012 dessutom.

Attans då, det var länge sedan jag fixade i den och då kunde man... sorry

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Attans då, det var länge sedan jag fixade i den och då kunde man... sorry

Det är lugnt Och extremt synd, kom ihåg hur man satt och dreglade som barn över diverse modeller man hade byggt ihop, men inte hade råd att beställa

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av csoLs:

Det är lugnt Och extremt synd, kom ihåg hur man satt och dreglade som barn över diverse modeller man hade byggt ihop, men inte hade råd att beställa

Var aldrig inne där som barn, utan köpte mest hela modeller och det är dårför jag vill göra chassit.

Kan det vara en bra idé att kapa mitt nuvarande chassi så att bara moderkortet (med grafikkort osv) är kvar? Då kan man ju använda den som mobo plåt! Är detta en bra idé?