Permalänk

2.2 Hifibygge för dator/media/film

Gamla logitech systemet har rasat samman så nu blir det nytt! kommer bygga högtalare från grunden till hela systemet.

Förstärkare: Onkyo TX-SR313
Slutsteg: t.amp e800 (2x500rms)
Dsp: Minidsp 2x4

Element basar: 2 x Gladen SQX 8"
Element middar: 2x Seas CA18RNX
Element diskanter: 2x Seas DXT

22mm MDF
Spackel från Sadolin
Lackfärg från biltema (blankvit)

2.2 Hifibygge för dator/media/film

Permalänk
Medlem

Blir nog trevligt. SKulle också vilja ha en bas, är lite dåligt tryck i mitt 2.0-system, även om det låter grymt bra annars.
Finns det någon särskild anledning till att du valde 2.2? Har inte sett det tidigare vad jag vet, brukar väl bara vara en baslåda för det mesta.
Och så, varför ska du ha stativ till basarna? De brukar man väl kunna placera lite varsomhelst i rummet, är väl middar och diskanter man brukar placera på viss höjd.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Blir nog trevligt. SKulle också vilja ha en bas, är lite dåligt tryck i mitt 2.0-system, även om det låter grymt bra annars.
Finns det någon särskild anledning till att du valde 2.2? Har inte sett det tidigare vad jag vet, brukar väl bara vara en baslåda för det mesta.
Och så, varför ska du ha stativ till basarna? De brukar man väl kunna placera lite varsomhelst i rummet, är väl middar och diskanter man brukar placera på viss höjd.

2.2 : Spridningen i ett stort rum kan bli dåligt med en enda bas i mitt tycke, därför har jag byggt 2st istället. Det ser även bättre ut.

stativ: Det urfrästa stativet är fyllt med sand för att slå ut alla vibrationer så mycket som möjligt. Om man ställer basen på golvet och vrider på en 50hz ton så skakar hela golvet. När basen är placerad på stativet så dör mycket av vibrationerna ut i stativet och omvandlas till värme (friktion mellan sandkornen)

Permalänk
Medlem

det var riktigt sexiga baselement du fått tag i!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Only got one word realy-> FLAWLESS!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Fan vad fett, till hösten måste jag skaffa mig riktigt hifi-ljud, antingen högtalare eller ett par riktiga lurar med DAC/stärkare-lösning.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av morxy49:

det var riktigt sexiga baselement du fått tag i!

Jo jag är väldigt nöjd! Dom har extremt lång slaglängd och ser väldigt häftiga ut när dom flyttar luft!

Skrivet av Ant3:

Only got one word realy-> FLAWLESS!

Tack så mycke!

Skrivet av ygd3n:

Fan vad fett, till hösten måste jag skaffa mig riktigt hifi-ljud, antingen högtalare eller ett par riktiga lurar med DAC/stärkare-lösning.

Högtalare är mest spännande! finns så mycket mer möjligheter

Permalänk

Riktigt fett! Snygg bas också!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av MSCB:

Gamla logitech systemet har rasat samman så nu blir det nytt! kommer bygga högtalare från grunden till hela systemet.

Förstärkare: Onkyo TX-SR313
Slutsteg: t.amp e800 (2x500rms)
Dsp: Minidsp 2x4

Element basar: 2 x Gladen SQX 8"
Element middar: 2x Seas CA18RNX
Element diskanter: 2x Seas DXT

22mm MDF
Spackel från Sadolin
Lackfärg från biltema (blankvit)

2.2 Hifibygge för dator/media/film

Basarna är mycket bra... Iallafall innom bilstereo, hur presterar de innomhus? Vad kör du för lådor? Blir inte basförstärkningen liten med slutna lådor? Hur tänker du ha delningsfrekvenserna för basarna?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Ser klart fram emot resten av bygget.
Roligt med något annat än datorer för omväxlings skull

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Riktigt fett! Snygg bas också!

Tack så mycket!

Skrivet av haapppoooo:

Basarna är mycket bra... Iallafall innom bilstereo, hur presterar de innomhus? Vad kör du för lådor? Blir inte basförstärkningen liten med slutna lådor? Hur tänker du ha delningsfrekvenserna för basarna?

Basarna kan spela ca 140db styck med rätt förutsättningar i en bil så det är riktigt brutala element!

Inomhus presterar dom ju lite sämre pga utrymmet dom arbetar i är ju ej optimalt. Jag valde slutna lådor dom kvalitén på ljudet blir bättre och dom spelar mycket högre än vad någon person vill lyssna på inomhus ändå (när det skall vara välljudande)

Jag kommer ge dom 35/40 - 100 hz

Skrivet av RainesX:

Ser klart fram emot resten av bygget.
Roligt med något annat än datorer för omväxlings skull

Tack för feedback! Ja precis, blir såklart endel tekniskt i detta albumet också framöver.

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Gamla logitech systemet har rasat samman så nu blir det nytt! kommer bygga högtalare från grunden till hela systemet.

Förstärkare: Onkyo TX-SR313
Slutsteg: t.amp e800 (2x500rms)
Dsp: Minidsp 2x4

Element basar: 2 x Gladen SQX 8"
Element middar: 2x Seas CA18RNX
Element diskanter: 2x Seas DXT

22mm MDF
Spackel från Sadolin
Lackfärg från biltema (blankvit)

2.2 Hifibygge för dator/media/film

Spännande! Det här kommer jag följa Exra roligt med Gladen. Brorsan har byggt en del billjud med deras grejer.

Skrivet av Mickesven:

Basarna kan spela ca 140db styck med rätt förutsättningar i en bil så det är riktigt brutala element!

Ett bevis på att de kan trycka ur sig en del tryck. "Bara" 330wrms och ett ensamt element:

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Spännande! Det här kommer jag följa Exra roligt med Gladen. Brorsan har byggt en del billjud med deras grejer.

Ett bevis på att de kan trycka ur sig en del tryck. "Bara" 330wrms och ett ensamt element:

http://www.youtube.com/watch?v=w8_I7Ihzsks

Jo Gladen verkar vara väldigt seriöst märke! dom väger väldigt mycket för att vara ett så litet element,

Tog kontakt med killen som lade upp filmen. Han byggde lådan i 19mm spån och drev den med ett 330wrms steg precis som du nämnde. Han mätte upp den i hans kombi till 135db. Han försäkrade mej om att den kan spela mycket värre än i filmen då den inte fick i närheten av optimala förhållanden när han spelade med dom där.

Tack för visat intresse!

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt, fräsig..........högtalare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Jo Gladen verkar vara väldigt seriöst märke! dom väger väldigt mycket för att vara ett så litet element,

Tog kontakt med killen som lade upp filmen. Han byggde lådan i 19mm spån och drev den med ett 330wrms steg precis som du nämnde. Han mätte upp den i hans kombi till 135db. Han försäkrade mej om att den kan spela mycket värre än i filmen då den inte fick i närheten av optimala förhållanden när han spelade med dom där.

Tack för visat intresse!

Haha jo det är bror mins klipp ju i farsans gamla bil. Gammalt klipp dock, han är mycket bättre både praktiskt och teoretiskt nu. Här kan du se nyare skapelser och dra ett meddelande om du vill ha tips.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det blir fint du. ser proffsigt ut Har själv ett bilbas element liggandes , kanske borde bygga en låda till den...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Det blir fint du. ser proffsigt ut Har själv ett bilbas element liggandes , kanske borde bygga en låda till den...

Tack så mycket!

Har en MDS 15" som ska agera djupbas i detta systemet.

Permalänk
Medlem

Ser att att kunna bli riktigt trevligt! Kul med folk som bygger eget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick man se lite fler bilder, lådan med foten blev ju riktigt fin.

Ser också att du fått hem stärkaren, vet inte om du såg min sista kommentar i ljudtråden men om du skickar signalen via AMD kort till Onkyon så kan du sätta lowcut i properties på hdmi utgången.
Går ju att använda sej av tills du får hem dsp'n.

Mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av NysoO:

Ser att att kunna bli riktigt trevligt! Kul med folk som bygger eget

Tack så mycket! Ja byggen från grunden är roligt!

Skrivet av Tha_Car:

Fick man se lite fler bilder, lådan med foten blev ju riktigt fin.

Ser också att du fått hem stärkaren, vet inte om du såg min sista kommentar i ljudtråden men om du skickar signalen via AMD kort till Onkyon så kan du sätta lowcut i properties på hdmi utgången.
Går ju att använda sej av tills du får hem dsp'n.

Mvh.

Tack för tipset!

Kommer nog ej lyssna på prylarna förräns precis allt är färdigt, sen blir det endel labbande med dsp inställningar osv.

mvh

Permalänk

Någon speciell anledning till att sätta kylflänsar på kretsarna i förstärkaren?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Någon speciell anledning till att sätta kylflänsar på kretsarna i förstärkaren?

Alla kretsar har ju en livslängd. Om kretsen får uppleva höga temperaturer så kommer livslängden förkortas. Kylflänsar är i princip gratis om man handlar från utlandet så det kan ju ej skada iallafall!

Att leda bort värme från PCB är bra också, komponenter som kondensatorer är väldigt temperaturkänsliga och dom är ju i direktkontakt med PCBn. En sval pcb gör alltså att kondningar håller längre!

Permalänk
Medlem

Hade en SR-313 innan genererade extremt mycket värme! Gick sönder efter 2 veckor pga överhettning.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Hade en SR-313 innan genererade extremt mycket värme! Gick sönder efter 2 veckor pga överhettning.

Jo märkte att när den idlade så gick den upp rejält i temp. Kommer bara belasta 2 kanaler så får se vad som händer. Hur många kanaler och ohm/kanal belastade du den med??

mvh

Permalänk
Medlem

Detta blir fiiiint Micke!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Skrivet av _DamnIt:

Detta blir fiiiint Micke!

Jo jag hoppas på detta!

Permalänk

Detta ska följas!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Hallå i tråden,

Hur går det för herrn igentligen?
Måste ju uppdatera för att stilla fnyfnikenheten här lite

mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Hallå i tråden,

Hur går det för herrn igentligen?
Måste ju uppdatera för att stilla fnyfnikenheten här lite

mvh.

Uppdatering idag!

Tog 6 veckor för att få hem prylarna från Europe audio, men nu är dom här.

Mvh

Permalänk

Tur att du var nöjd med festool fräsen! Festool har dem bästa verktygen inom "finsnickar" branschen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet