Permalänk
Avstängd

Köpråd: Systemkamera, 5.5-6k

Hejsan,

Har fotograferat ganska mycket med en digitalkamera. Träffade idag en gammal vän som är väldigt duktig fotograf och som har fotograferat i många många år. Han hade med sig en canon 450D som han skulle ge sin dotter och självklart fick jag leka med den. Efter några timmar med den blev jag HELT fast. Kvalitet, funktionerna, greppet ja allt gillade jag och han tyckte att jag var väldigt duktig för att vara en "hobby fotograf" då han har sett väldigt många fotografera.

Nu till sommaren runt juni hade jag tänkt att köpa en Systemkamera och jag vill gärna ta hjälp av Sweclockers i vad som är det bästa för priset. Jag har 5.5kr att lägga på kamerahuset med ett med följande objektiv (självklart förväntar jag mig inget 600mm utan ett 18-55 kanske.) MAX 6000kr

Vad rekommenderar ni mig för systemkamera? Är nybörjare vad gäller fotografering så jag är inte så insatt i marknaden. Jobbar mycket med Photoshop och tänker redigera bilderna så det kanske också behöver tas i beräkningen.

släpps det något nytt runt sommaren (Juni-sep) som är värt att vänta på?

Tackar så hemskt mycket för hjälp, uppskattas verkligen!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

För max 6K så är detta ett mycket bra val:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-x1855svart

Som Cyberfoto skriver vilket stämmer bra:

"Imponerande lågt brus"

"K-x exponerar också mycket bra och auto vitbalanserar förträffligt"

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Läst lite om den och tyvärr ger du mig inga riktiga argument, finns det några ingående test jag har missat? Känns som att den tusen lappen borde gå in i sparbössan för ett bättre objektiv. Är skillnaderna SÅ stora? Gillar att den filmar men ogillar JÄTTE mycket att den går på vanliga batterier istället för ett sådant som ex 450D har. Vet inte varför, har bara den känslan.

Tacksam för fler svar!
MVH

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Läst lite om den och tyvärr ger du mig inga riktiga argument, finns det några ingående test jag har missat? Känns som att den tusen lappen borde gå in i sparbössan för ett bättre objektiv. Är skillnaderna SÅ stora? Gillar att den filmar men ogillar JÄTTE mycket att den går på vanliga batterier istället för ett sådant som ex 450D har. Vet inte varför, har bara den känslan.

Tacksam för fler svar!
MVH

För max 6000:- ink. paket zoom, är K-x ett av de vettigaste valen faktiskt.

Vad kan du välja annars? Tja, en 450D (med 18-55mm) som du har pillat på går lös på 5500:- om du köper den från t.ex. Japanfoto.

Kollar vi på Nikon så är det ju D3000 som gäller då D5000 sticker iväg i pris, men jag kan inte känna att jag rekommenderar D3000.
Sämre brusprestanda än 450D och K-x, saknar LiveView och upplevs inte lika rapp.

Sony vet jag inte så mycket om, har testat en av deras instegskameror för nåt år sen och var inte imponerad.

K-x har som du säger AA-batterier, vilken dock kan ses som en fördel ibland.
T.ex. om du kör slut på batteriet på semestern, då är det lätt att köpa nya.
4 uppladdningsbara Litium batterier ska dock räcka länge enligt Pentax.

Fördelar som Pentax har mot t.ex. 450D är ju snabbare sekvenstagning, filmning, bildstabilisering i huset och Trådlös blixtstyrning.
Man få mycket för pengarna helt enkelt.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
K-x har som du säger AA-batterier, vilken dock kan ses som en fördel ibland.
T.ex. om du kör slut på batteriet på semestern, då är det lätt att köpa nya.
4 uppladdningsbara Litium batterier ska dock räcka länge enligt Pentax.

Tyvärr så finns det inga uppladdningsbara AA Lithium batterier.
Däremot är de nya generationens NiMh batterier väldigt bra (Eneloop tex).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

kolla Fotosidan för köpråd och ett riktigt bra forum, DPreview är bra med för recensioner.

Jag skulle nog kolla på begagnatmaknaden, du får mycket för pengarna där.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Om du kan öka budgeten något så kan du med lite tur hitta ett Canon Eos 40D kamerahus och ett Tamron 17-50/f2.8 eller ett Sigma 18-50/f2.8 till vettiga priset på begagnatmarknaden. 40D-husen är ruggigt prisvärda nu sett till vad den kameran kan prestera. Objektiven jag nämner är ljusstarka och trevliga normalzoomar. Har du lite flyt kan du hitta detta för kanske 6500:-.

Det förutsätter att begagnat är ett alternativ för dig dock. Om inte så måste jag hålla med om att Pentaxkameran onekligen är mycket för pengarna. Vet inte hur begagnatutbudet på optik är till Pentax dock. Till Canon och Nikon kryllar det iaf av objektiv på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skapa en liknande tråd men såg att MarkoV är i samma sits.
Är Pentax K-x en bra kamera att börja med? Jag har ingen erfarenhet av systemkameror men skulle vilja lära mig att ta bra bilder.
Jag har en vanlig Sony 5MP-kamera med ett litet objektiv på 3x zoom som duger att ha med sig på semestern men skulle vilja ha en "riktig" kamera med ett bättre objektiv.

Den här är ett bra köp alltså? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har nu så gott som bestämt för en Pentax K-x, jag har läst massor om den på nätet och det verkar vara en sjukt bra kamera för det priset.
En negativ sak som återkommer flera gånger är att man inte ser autofokus-punkterna i sökaren utan bara på displayen eller ens där om jag förstått det rätt:

"To us the lack of visible AF points is the camera's only real drawback but if you can live with this omission you can't go wrong with the Pentax K-x."
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkx/page29.asp

Är detta nåt som man verkligen stör sig på? Jag har länge velat ha en bra systemkamera och vill inte göra något impulsköp som jag kommer ångra.

Vilka filter "måste" man ha? Förutom ett vanligt UV-filter verkar ett polarisationsfilter vara ett måste när man fotograferar vatten: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DHGP52
Finns det nåt mer filter som man har stor nytta av?

Jag såg även att det finns två olika paket med objektiv, väljer man det dyrare paketet sparar man 1575kr mot att köpa det extra zoomobjektivet senare. Jag är som sagt helt nybörjare på systemkameror, är zoomobjektivet nåt jag kommer ha nytta av? Går det att ta bra bilder på smådetaljer på längre avstånd med ett sånt?
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-x1855svart
Jag såg även att det är olika filterdimension så man kan inte använda samma filter till båda objektiven.

Tacksam för tips och råd.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas

Vilka filter "måste" man ha? Förutom ett vanligt UV-filter verkar ett polarisationsfilter vara ett måste när man fotograferar vatten: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DHGP52
Finns det nåt mer filter som man har stor nytta av?

Nej det är egentligen allt man behöver.
Men tar man bilder med långa slutartider etc så kan ett nd-filter vara användbart, även fast polarisationsfiltret täcker en del av funktionen i ett nd-filter.
Gillar du landskapsfotografering så kan också olika graderade nd-filter vara smidigt, men inget man måste ha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
"To us the lack of visible AF points is the camera's only real drawback but if you can live with this omission you can't go wrong with the Pentax K-x."
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkx/page29.asp

Är detta nåt som man verkligen stör sig på? Jag har länge velat ha en bra systemkamera och vill inte göra något impulsköp som jag kommer ångra.

Har en sådan med kit-objektiv. Det är min första systemkamera så jag vet inte riktigt vad man bör förvänta sig. Provat lite andra men inte mer än så.

Avsaknaden av AF-punkter i sökaren är inget jag har stört mig på. Någon enstaka gång har man kommit hem, lagt in bilder i datorn och insett att fokus legat fel.
Vill man vara helt säker mot det kan man köra fokus på mittpunkten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag har sökt men inte hittat några svar på mina extrema nybörjarfrågor angående objektiven.
Vid vilken typ av fotografering behöver jag en viss sorts objektiv, alltså vad blir skillnaden med de två kit-objektiven (DA 18-55/3,5-5,6 + DA 50-200/4-5,6 ED) som ingår?
Är det så att det ena lämpar sig bäst för lite närmare avstånd och det andra till stora öppna ytor, kommer jag ha nytta av båda objektiven?
Jag vill kunna ta bra bilder både på normalt avstånd och stora öppna ytor.

Nu finns inte denna i lager men är det nån som vet om det är en trådlös fjärrkontroll? Hur lång räckvidd har den isåfall? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=37367

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Tack för svaren!
Jag har sökt men inte hittat några svar på mina extrema nybörjarfrågor angående objektiven.
Vid vilken typ av fotografering behöver jag en viss sorts objektiv, alltså vad blir skillnaden med de två kit-objektiven (DA 18-55/3,5-5,6 + DA 50-200/4-5,6 ED) som ingår?
Är det så att det ena lämpar sig bäst för lite närmare avstånd och det andra till stora öppna ytor, kommer jag ha nytta av båda objektiven?
Jag vill kunna ta bra bilder både på normalt avstånd och stora öppna ytor.

Nu finns inte denna i lager men är det nån som vet om det är en trådlös fjärrkontroll? Hur lång räckvidd har den isåfall? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=37367

Litet tal blir vidvinkel och stort tal blir tele. Dagens kameror ger en förstoring på 1.5x så 18mm blir 27mm fast är fortfarande vidvinkel men inte bra nog för riktigt storslagna vyer. Anledningen till att man har två objektiv istället för ett är att ju mer extremt zoomomfång ju mer optiska fel får man och det kostar mycket pengar att göra ett sådant objektiv bra rakt igenom hela zoomomfånget. Vill man ha så bra bildkvalitet för så lite pengar som möjligt finns fast objektiv om man är villig att offra på zoom.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Litet tal blir vidvinkel och stort tal blir tele. Dagens kameror ger en förstoring på 1.5x så 18mm blir 27mm fast är fortfarande vidvinkel men inte bra nog för riktigt storslagna vyer. Anledningen till att man har två objektiv istället för ett är att ju mer extremt zoomomfång ju mer optiska fel får man och det kostar mycket pengar att göra ett sådant objektiv bra rakt igenom hela zoomomfånget. Vill man ha så bra bildkvalitet för så lite pengar som möjligt finns fast objektiv om man är villig att offra på zoom.

Ok, så DA 50-200/4-5,6 ED-objektivet är bättre vid stora öppna ytor som sjöar och fält?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

nikon d3000/d5000

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ok, så DA 50-200/4-5,6 ED-objektivet är bättre vid stora öppna ytor som sjöar och fält?

Beror på hurdan bild du vill ha. Ta en titt på denna länk så förstår du: http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-leng...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan bara säga det som andra sagt; Titta på www.fotosidan.se för sveriges bästa begagnat marknad på systemkameror med tillbehör. Ni kan hitta riktiga fynd där och tro mig, systemkameror funkar alldeles utmärkt i andra hand. Det är ofta riktigt bra byggkvalite och folket som köper dem tar bra hand om dem. Att det sedan är många som köper för att 6 månader senare inse vad jobbigt det är att bära med sig den gör ju att man vinner på det.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?objectcategory=7...

40D är otroligt prisvärd och en riktigt bra kamera, jag hade en 30D och den var verkligen värd varenda krona. Nedan har jag lagt en sökning på 40D på säljmarknaden.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=40D&type%5...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Kolla in Fotosidan.se som Lan sa. Köpt alla mina kameror begagnade därifrån.

Sen skulle jag nog köpa Canon/Nikon som första kamera. Stort objektivutbud, lätta att sälja om du vill byta upp dig senare.

Och våga vägra nytt! Begagnat är oftast lika bra!

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att en begagnad 40D är ett bättre köp än en ny Pentax K-x?
40D är ju en gammal modell som inte säljs längre medans K-x har en helt ny processor och har fått mycket bra betyg för sina bilder, speciellt med högt ISO i dåligt ljus (jag vet inte exakt vad ISO innebär men det är vad jag har läst).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Beror på hurdan bild du vill ha. Ta en titt på denna länk så förstår du: http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-leng...

Tackar, lite rörigt men jag tycker att skillnaden verkar vara att det är som att stå närmare det man tar kort på med ett objektiv med högre tal.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
---
(jag vet inte exakt vad ISO innebär men det är vad jag har läst)
---

ISO är ett mått på känsligheten. Hur mycket ljus som kommer in bestäms av tiden man har slutaren öppen och vilken bländare man har. Dessa tre faktorer bestämmer hur ljus bilden blir.
Har du två exponeringar på 1/500-del och en på 1/250-del kommer det in dubbelt så mycket ljus på en 1/250-del. Om man då vill köra 1/500-del och få bilden lika ljus kan man öka ISO till det dubbla från t ex 400 till 800. Detta under förutsättning att bländaren är samma.
Fördelen med högt ISO-tal är alltså att man kan fotografera i svagt ljus eller med korta slutartider (sport t ex), nackdelen är att det blir lite mer brus i bilden. Brus syns som att bilden blir lite grynig i färgerna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Skulle ni säga att en begagnad 40D är ett bättre köp än en ny Pentax K-x?
40D är ju en gammal modell som inte säljs längre medans K-x har en helt ny processor och har fått mycket bra betyg för sina bilder, speciellt med högt ISO i dåligt ljus (jag vet inte exakt vad ISO innebär men det är vad jag har läst).

Om det bara vore så enkelt...

När man köper en systemkamera, då köper man in sig inte bara på kamerahuset utan också systemet i sin helhet. Kolla lite på linserna du kan få tag på efter de du vill ha med kamerahuset i första köpet, planera lite längre. Zoom lins, makro, etc?

Begagnat?
Canon har idag den bästa marknaden för begagnat men Nikon ligger inte alls långt efter då de kapat in marknadsandelarna bra. Pentax har jag ingen aning om alls.

Låna och pröva?
Vad kör dina vänner och släkt, om de kör systemkamera alls förstås? Kan du låna linser eller tillbehör från andra?

Köpa sprillans nytt?
Eftersom du köper system så är det ju sannolikt att du vill ha andra linser senare, kan också vara värt att kika på så du får valmöjlighet. Ungeför samma förhållande gäller här. Canons linser finns det flest utbud på eller flest tillverkare som gör linser vilka passar på canons hus. Nikon har knappat in bra även här och ligger inte efter med mycket eller något alls. Skillnaden mellan kamerahusen i Canon och Nikon är hårfin skillnad för övrigt. Kan inte heller här säga ngt om Pentax.

Min vanliga rekommendation är att gå på Canon eftersom de har haft störst marknadsandel, flest delar i systemet och bra andrahandsvärde (alla vet ju vad Canon är för något).

Till din fråga om 40D är bättre än Pentax K-x? Ingen aning. Men i ärlighetens namn så kommer du att lära dig precis lika mycket från båda kamerorna, de kanske inte har identiska möjligheter men detta är ju ditt insteg i systemkamera världen. Första steget. Det är först när du känner att du börjar växa ur den kamera du köpt som du kan börja ställa krav på vilka möjligheter du ska ha med en kamera. Det vanligaste rådet man ställer till nybörjare är att köpa ett billigt kamerahus och lägga pengarna på bra linser. Huset byter man ut men linserna har man kvar. I den aspekten borde vi kanske rekommendera en 450D begagnad som du kan lära dig med och sedan byta...

Här får du en motfråga - vad hoppas du kunna göra med en systemkamera som du inte kan göra med en kompaktkamera?

PS: Missförstå mig inte, jag är jätteglad över att se en entusiast, jag är bara mån om att du får rätt bild av marknaden du ger dig in i. Jag startade med en gammal minolta när jag var 18, fortsatte med en kompakt hybrid minolta A1 Dimage innan jag köpte en 30D. Numera har jag gått vidare även därifrån.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
ISO är ett mått på känsligheten. Hur mycket ljus som kommer in bestäms av tiden man har slutaren öppen och vilken bländare man har. Dessa tre faktorer bestämmer hur ljus bilden blir.
Har du två exponeringar på 1/500-del och en på 1/250-del kommer det in dubbelt så mycket ljus på en 1/250-del. Om man då vill köra 1/500-del och få bilden lika ljus kan man öka ISO till det dubbla från t ex 400 till 800. Detta under förutsättning att bländaren är samma.
Fördelen med högt ISO-tal är alltså att man kan fotografera i svagt ljus eller med korta slutartider (sport t ex), nackdelen är att det blir lite mer brus i bilden. Brus syns som att bilden blir lite grynig i färgerna.

Okej, tack för förklaringen.
Här är sidan där K-x jämfördes med bland annat den dyrare EOS 500D: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkx/page15.asp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
[B] Om det bara vore så enkelt...

När man köper en systemkamera, då köper man in sig inte bara på kamerahuset utan också systemet i sin helhet. Kolla lite på linserna du kan få tag på efter de du vill ha med kamerahuset i första köpet, planera lite längre. Zoom lins, makro, etc?

[/b]
Problemet är att jag inte har kunskapen att själv kunna avgöra vilka objektiv jag kommer ha mest nytta av för jag vet helt enkelt inte vad det blir för skillnad med dem, förutom makro då som är uppenbart även för mig.

Citat:

[b]Begagnat?
Canon har idag den bästa marknaden för begagnat men Nikon ligger inte alls långt efter då de kapat in marknadsandelarna bra. Pentax har jag ingen aning om alls.

Låna och pröva?
Vad kör dina vänner och släkt, om de kör systemkamera alls förstås? Kan du låna linser eller tillbehör från andra?

[/b]
Jag har absolut ingenting emot att köpa begagnade grejer, tvärtom så vet jag att man får bättre saker för samma pris när man köper begagnat så där har ju Canon en fördel.
Jag känner ingen som håller på med fotografering.

Citat:

Köpa sprillans nytt?
Eftersom du köper system så är det ju sannolikt att du vill ha andra linser senare, kan också vara värt att kika på så du får valmöjlighet. Ungeför samma förhållande gäller här. Canons linser finns det flest utbud på eller flest tillverkare som gör linser vilka passar på canons hus. Nikon har knappat in bra även här och ligger inte efter med mycket eller något alls. Skillnaden mellan kamerahusen i Canon och Nikon är hårfin skillnad för övrigt. Kan inte heller här säga ngt om Pentax.

Min vanliga rekommendation är att gå på Canon eftersom de har haft störst marknadsandel, flest delar i systemet och bra andrahandsvärde (alla vet ju vad Canon är för något).

Det som lockade med K-x var det låga priset och de höga betygen samt att man får bra rabatt när man köper två objektiv på en gång, jag hoppades att dessa två objektiv skulle räcka till de bilder jag kommer ta, eventuellt att jag skulle komplettera med ett makro-objektiv.

Citat:

Till din fråga om 40D är bättre än Pentax K-x? Ingen aning. Men i ärlighetens namn så kommer du att lära dig precis lika mycket från båda kamerorna, de kanske inte har identiska möjligheter men detta är ju ditt insteg i systemkamera världen. Första steget. Det är först när du känner att du börjar växa ur den kamera du köpt som du kan börja ställa krav på vilka möjligheter du ska ha med en kamera. Det vanligaste rådet man ställer till nybörjare är att köpa ett billigt kamerahus och lägga pengarna på bra linser. Huset byter man ut men linserna har man kvar. I den aspekten borde vi kanske rekommendera en 450D begagnad som du kan lära dig med och sedan byta...

Jag har inga planer på att göra fotografering till en hobby, jag vill bara ha en bättre kamera med riktiga objektiv som jag kan ta fina bilder med.
Är inte 40D bättre än 450D? Jag har för mig att 40D var dyrare när den var ny och tillhör ett högre segment?

Citat:

Här får du en motfråga - vad hoppas du kunna göra med en systemkamera som du inte kan göra med en kompaktkamera?

Bara ta snyggare bilder helt enkelt, naturbilder, bilar, i hemmet osv.

[quote]PS: Missförstå mig inte, jag är jätteglad över att se en entusiast, jag är bara mån om att du får rätt bild av marknaden du ger dig in i. Jag startade med en gammal minolta när jag var 18, fortsatte med en kompakt hybrid minolta A1 Dimage innan jag köpte en 30D. Numera har jag gått vidare även därifrån. [/QUOTE]
Tack så mycket för det långa svaret, som jag skrev är jag ingen person som impulsköper prylar som kostar flera tusen. Jag har i säkert tre års tid gått i tankarna att skaffa en kamera med "riktigt" objektiv till skillnad från det lilla löjliga som skjuts ut på min kompaktkamera och nu när våren närmar sig och man kommer kunna ta fina naturbilder tänkte jag att det är dags att köpa en.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Moderator
Moderator

Ok, jag börjar förstå läget tror jag - rätta gärna om jag har fel i mina antaganden. Du skriver:

”Jag har inga planer på att göra fotografering till en hobby, jag vill bara ha en bättre kamera med riktiga objektiv som jag kan ta fina bilder med.“

”Bara ta snyggare bilder helt enkelt, naturbilder, bilar, i hemmet”

Skillnader mellan systemkamera och kompaktkamera. En kompaktkamera är en kompromiss, vidvinkel mot zoom möjlighet, bra ljuskänslighet mot kostnad, linskvalitet mot kostnad osv...

Ett systemkamerahus är däremot grundstenen som ger dig basmöjligheter. I sig står den för en bredare bas – till exempel så är ofta ett systemkamerahus kapabelt till att ta bilder i mörkare omständigheter, snabbare seriebildstagning, högre upplösning, framförallt kan man ställa in alla parametrar kring ett foto för att få fram en önskad effekt där automatiken i en kompaktkamera inte räcker till.

Linserna du köper till utökar dina möjligheter, ger dig en chans att göra mer. Pengar = större möjlighet tyvärr. En lins kan ge dig mer eller mindre ljus till sensorn tack vare sin bländare, linselementen avgör mycket av bildegenskaperna (färger, korrekt avbildade linjer, ljuseffekter med mera), zoom eller vidvinkel omfånget avgör vad/hur mycket du kan fånga. Byggkvalitet är också en avgörande faktor.

MEN linser begränsar dig också. Man måste byta mellan linser, måste ha flera linser för att täcka upp hela omfånget man kanske vill ha. Det är framförallt här vissa dyrare kompaktkameror faktiskt kan ta bilder som kan tävla med de billigare systemen. Men man kan alltid göra mer med en systemkamera tack vare husets möjligheter. Det gäller dock att lära sig hur. Visst finns det automatik (självklart inga motivprogram) men ska man bara köra automatik på ett billigt systemhus och billiga linser så vinner man i ärlighetens namn inte mycket över en lite dyrare kompaktkamera.

Linser.
Man brukar säga att normal läge är lika med 35 mm, bottnar i gamla hederliga filmmått. Allt under är vidvinkel, allt över är zoom. ”Normal zoomen” 18-55mm som ofta är standard på en instegskamera måste dock omräknas eftersom sensorn (som ersatt en bildruta på en gammal filmrulle) antagligen är lite mindre än fullformat, vilket ändrar vissa förhållanden. Sensorn ger dig en sk cropfaktor, antagligen 1,6. 18-55 blir alltså 28,8-88mm.

29mm, vad betyder det? Jo, ju lägre en lins kan gå desto mer kan den öppna sig och få in mer av det du ser. Går du riktigt lågt kommer du ner i vad som kallas vidvinkel och till slut till fisheye där världen ser ut som den buktar sig. Tänk lustiga huset och speglarna, det fenomenet kan även uppstå på vissa vidvinkelobjektiv som kan förvränga raka linjer så de ser ut som de är böjda.

Men alltså, vad kan jag göra med 29mm? Du får in lite mer av det du ser, du behöver alltså inte gå riktigt lika långt bakåt för att få in en människa i helfigur. Med 29mm behöver du antagligen kliva några meter bakåt för att få en helfigur. På en meters håll får du antagligen bara in huvudet och en del av överkroppen.

Jaha, vad kan jag göra med 88mm? Ju högre upp från 35mm man kommer, desto mer zoom. Med 88mm så kan du till exempel fota ett huvud på några meters håll.

Varför är detta en zoom och vilken nytta har man av detta? 29-88 ger dig alltså lite vidvinkel, lite zoom. Det är en kompromiss lins som inte ger dig en extrem åt något håll, en normalzoom som duger till blandade omständigheter. Funkar bäst när man fotar människor eller generellt är ute på resa. Man kan komponera bildrutan utan att kliva framåt eller bakåt i begränsade (kyrkbänk, bilväg etc) situationer med en zoom.

18-55mm 3,5-5,6? Det där sista är bländartalet som säger dig hur mycket ljus denna linsen släpper igenom. 3,5 är vad du uppnår när du är nere på 18mms öppning, vill du zooma upp till 55mm då kan du som lägst uppnå 5,6 i bländaröppning.

Bländaröppning och ljusinsläpp?? Kan bli lite jobbigt men häng med. Du har tre faktorer att leka med (ok det finns fler men vi håller det lite enklare), dessa är: Bländare, slutare och ISO tal.

Bländaren sitter i linsen, 3,5-5,6 till exempel. Proffsen vill alltid ha en fast (inget omfång) bländare 2,8 eller ännu lägre (svindyrt). Detta är en orsak till att man ofta får rådet att spendera sina pengar på linserna. Bländaren manipuleras från huset men avgränsas av vad linsen kan klara av.

Slutaren finns i huset och avgör alltså hur mycket ljus som släpps in – slutartid. Här vinner alltid systemkamerahusen som har mycket större omfång än en kompaktkamera. Canon 1000D har exempelvis 1/4000 dels sekund till 30s.

ISO talet avgörs också av huset och är ett mått på hurpass ljuskänslig ”film” du vill använda. 100-1600 eller mer i omfång på vissa modeller, även här vinner alltid systemkameran.

Jaha, Bländare slutare och ISO tal, so what? När man tar en bild så måste man justera dessa tre faktorer så man får önskat resultat. Fotar man sport inomhus, då är det snabba, rörliga mål under ofta dåligt ljus på längre håll. Nu bryter vi ner det;

Dåligt ljus på längre håll innebär att du vill ha en låg bländar siffra, ju lägre desto bättre för då för linsen in mer ljus till sensorn. Dock kan detta ge en sämre bild då många linser ger bäst skärpa vid bländare F8.

Snabba rörliga mål betyder att du vill ha hög slutartid om du inte vill ha suddiga bilder. På hockeymatcher kanske detta betyder upp till 1/1000 sekund.

Dåligt ljus på längre håll innebär också att ISO talet måste kompensera för bländar inställningen som man vill ha låg och slutartiden som man vill ha hög genom att sätta ISO talet så högt som möjligt, kanske ISO 1600. Dock ger högre ISO tal så kallad grynighet i bilderna.

Dessa tre faktorer är vad man leker med mest när man komponerar bilder, kamerahuset ger möjligheter, linserna avgränsar eller utökar dessa möjligheterna.

Summan av kardemumman är att jag inte är övertygad om att du får det du vill ha genom att köpa ett systemkamerahus med billiga linser. Finare bilder än en kompaktkamera? Ja, om du kör med manuella inställningar. Kör du automatik med enbart en 18-55mm lins så kommer du att bli missnöjd då kompaktkamerorna (som också är mindre och lättare att bära med sig) presterar lika bra i många bildsituationer. Återigen så är jag enbart mån om att du blir nöjd, jag är en fotoentusiast själv som kanske syns och är bara glad om vi får fler bröder.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Köprådsdags.

Vill du köpa sprillans ny Canon 1000D så är detta helt ok för 4k, köper du till den superzoom som ingår paketet är du nöjd i flesta fall men vet dock att superzooms är den största kompromiss som finns i linsväg;
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D

Pentax K200D med två objektiv i bra omfång;
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=124137

Hmm, fanns inte så många bra paketdeals just nu på fotosidan där två linser fanns med. Du behöver nog ha en bra normalzoom och en långzoom för att bli nöjd skulle jag tro. Kan bli att pussla ihop ett hus och lösa linser.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att det är fotografen som tar bilden, inte kameran. Kameran är ett verktyg, men bara en del av slutresultatet. Det är många som tar för givet att en dyr kamera med massor av tillbehör automatiskt "tar bättre bilder", men utan ett intresse för att sätta sig in i systemet fungerar, hur de olika parametrarna hänger ihop och hur de påverkar resultatet med de specifika komponenterna så blir det inte så vansinnigt mycket bättre bilder än med en kompaktkamera inställd på titta-och-tryck-läge.

Fundera lite på vad som är syftet med kameran. Är det en blivande hobby så investera för all del i en systemkamera, men är det bara önskan om att få bättre bilder på semestern så skulle jag faktiskt hellre rekommendera litteratur eller en riktig fotokurs där man får tips om bildkomposition och de tekniska möjligheter den befintliga kameran faktiskt ger. Glöm inte efterarbetet, jämför gärna med framkallning och kopiering som man sysslade med på den gamla goda tiden. Efterarbetet är inte borttrollat med den digitala eran, det är bara annorlunda. Idag redigerar man bilderna i datorn istället för att pilla med kopieringen på papper och blaskande med kemikalier i mörkrummet.

Tänk på att den bästa kameran som finns är den som man har med sig, inte den som ligger i kameraväskan där hemma för att den är för stor och bökig att ha med sig på semestern.

Jag har sett många underbara bilder som är tagna med vad som på pappret är en tekniskt usel kamera. Skillnaden mellan riktigt bra bilder och tråkiga, platta och intetsägande bilder är väldigt sällan beroende på utrustningen, det är nästan i samtliga fall beroende på fotografen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Lan: Tack för ännu ett långt och informativt inlägg.
Jag vet ungefär vad det är jag ger mig in på, jag har räknat med att det är svårare att fota med en systemkamera men att det också blir bättre bilder när man väl har lärt sig.
Problemet är som sagt bara att jag inte har kunskapen att köpa rätt grejer, jag hoppades att en Pentax K-x med de två kit-objektiven skulle vara allt jag behöver för att lära mig att ta bra bilder: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-x18200svart

whisky: Självklart är det så, jag skulle vilja lära mig att ta bra bilder och tänkte att det måste bli roligare med en bra kamera. Jag har redan köpt ett fint stativ och min lilla kompaktkamera ser riktigt löjlig ut när den sitter på det.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Problemet är som sagt bara att jag inte har kunskapen att köpa rätt grejer, jag hoppades att en Pentax K-x med de två kit-objektiven skulle vara allt jag behöver för att lära mig att ta bra bilder: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-x18200svart

Du är inne på helt rätt linje, det är svårt att hitta något mer prisvärt än detta. Inte ens begagnat är det säkert att du kan hitta några bättre prylar för samma pengar.

En systemkamera klart bättre förutsättningar om man är intresserad för fotografering. De 10-30 ggr större sensorerna som systemkamerorna använder (jämfört med kompaktkameror) ger bättre bildkvalitet rent tekniskt, men de ger även mycket större förutsättningar att påverka bilderna iom att de ger möjlighet till kortare skärpedjup.
En systemkamera har dessutom i regel mycket bättre ergonomi vilket gör den roligare att använda om man vill ta sig bort från full automatik, och man vill börja påverka bilderna själv.

Permalänk
Medlem

När man kollar på begagnatmarknaden skriver folk hur många exponeringar som har gjorts med kameran, hur många exponeringar håller en kamera för generellt och vad är det som måste renoveras när den är sliten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Du är inne på helt rätt linje, det är svårt att hitta något mer prisvärt än detta. Inte ens begagnat är det säkert att du kan hitta några bättre prylar för samma pengar.

En systemkamera klart bättre förutsättningar om man är intresserad för fotografering. De 10-30 ggr större sensorerna som systemkamerorna använder (jämfört med kompaktkameror) ger bättre bildkvalitet rent tekniskt, men de ger även mycket större förutsättningar att påverka bilderna iom att de ger möjlighet till kortare skärpedjup.
En systemkamera har dessutom i regel mycket bättre ergonomi vilket gör den roligare att använda om man vill ta sig bort från full automatik, och man vill börja påverka bilderna själv.

Ja just K-x verkar vara en riktigt bra kamera och jag har som sagt inga planer på att skaffa en till hobby utan bara ta lite fina bilder ibland.
Jag tror att jag skulle klara mig bra med det kitet.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
När man kollar på begagnatmarknaden skriver folk hur många exponeringar som har gjorts med kameran, hur många exponeringar håller en kamera för generellt och vad är det som måste renoveras när den är sliten

Slutaren och spegelmekaniken håller ju inte för evigt.
Canon anger att sin semipro modell, EOS 7D, håller för minst 150 000 exponeringar.
Hur det är med instegsmodellerna vet jag inte, antar att dom inte anger något värde där.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden. Men jag kan personligen tipsa om Sonys systemkameror då dessa har inbyggd bildstabilisering, dvs du får stabilisering oavsett vilket objektiv du använder. Dessutom har dessa kameror samma fattning som gamla minolta, som blev uppköpta av Sony, vilket gör att det finns massvis med begagnade objektiv som fungerar felfritt till nya sony kamerorna. Jag har själv enbart begagnade objektiv i min kameraväska, skulle ha kostat mig sjuka pengar att köpa motsvarande objektiv helt nya.

Men huvudsaken är att du går ut och känner på kamerorna, de dyrare modellerna har bra grepp, men man måste se efter vad man har för behov också, till de flesta modellerna finns det batterigrepp som tillbehör, vilket ger en otroligt skön känsla att hålla i kameran, dessutom otroligt lång batteri tid. Om du kolla begagnade kameror, vilket kan vara väldigt smart då folk säljer av bara för att dom ska ha det senaste. Så kika isf på sony A100 och A200. Dessa är riktigt fina kameror som inte på något sätt är sämre än Canons D450 (som jag också använt många gånger)

Om du ändå bestämmer dig för Canon eller Nikon, så glöm inte att kika på begagnatmarknaden där också, det finns otroligt många objektiv som man kan få för bra pris. Canon och Nikon har också behållt samma fattning på sina objektiv i många år nu.

Lycka till med köpet!

EDIT: kolla efter annonser på tex. fotosidan, där brukar dom inte överdriva prissättningar:

Här. tex. har du ett riktigt kap:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123664

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm