Permalänk
Medlem

Okej jag försökte, men moderkortet på gamla datorn är verkligen helt annorlunda än den som jag har, försökte även förflytta mitt graffikkort till min gamla dator med funkar inte, inte heller att förflytta cpun funkar.

När jag startar datorn så låter det som "arraooooo...." det kvarstår en stund sedan byts det gradvis till typ ett svagt pipande/vibrator... även så låter det som att datorn "loadar data" hela tiden, ja.. det dära "knaster krwrwr load ljudet..."

Känns som att det kommer någonstans ifrån Moderkortet hållet - alltså typ chassifläkt, cpun, nätaggregatet, grafikkort eller moderkotet. Känns

Permalänk
Medlem

Alltså när jag trycker mitt öra mot nätaggregatet så känns det som att pipljudet iallafall kommer där ifrån, om den nu har fått en "coilwhine" hur kan det påverka resten av datorn? Känns ju som sagt att den har blivit lite slöare :/

Permalänk
Medlem

testat öppnat chassit och hållit i fläkt efter fläkt för se om det är nån av dem?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Okej.
Jag tror vi kan utesluta chassifläkten, hårddisken samt graffikkortet.

Tror det är antingen Moderkortet, CPU eller nätaggregatet.
Det känns som att ljudet kanske kommer från CPU fläkten, för att av någon anledning så går den riktigt fort hela hela tiden.

Några mer tips om hur jag kan lista ut vart problemet ligger?

Permalänk
Medlem

Blir fan orolig nu

Spelar CS Source och har ungefär 50-60FPS ganska ofta, dock så är det en server med 30+ spelare online, men endå :/

Permalänk
Medlem

Alltså det kan för fan kanske vara CPUn.
Eller att CPUN triggar något när den fläktar på för fullt så att det kommer något ljud någon annanstans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Alltså det kan för fan kanske vara CPUn.
Eller att CPUN triggar något när den fläktar på för fullt så att det kommer något ljud någon annanstans

Starta Task Manager och ha uppe den när du spelar en stund för att se hur mycket CPU:n belastas.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_154_setup.exe

Kör den och skicka upp bilderna på första fliken och sedan minnes fliken.
För bara att datorn är 2 veckor gammal betyder det inte att datorn är bra

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_154_setup.exe

Kör den och skicka upp bilderna på första fliken och sedan minnes fliken.
För bara att datorn är 2 veckor gammal betyder det inte att datorn är bra

Okej, datorn har varit igång nu ett tag

Permalänk
Medlem

stäng av amd cool and quiet i bios -.-

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Okej, datorn har varit igång nu ett tag

http://img202.imageshack.us/img202/4055/spara1.png

Jag kanske är ute och cyklar men borde inte Core Speed ligga på en cirkus 2800 MHz för din processor?!

Såg även att du har en temp på -128 grader i speed fan! DEt känns inte helt stabilt, något fel är uppenbarligen trasigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farfar79
Jag kanske är ute och cyklar men borde inte Core Speed ligga på en cirkus 2800 MHz för din processor?!

nu har jag inte läst tråden förövrigt men det faktum att klockfrekvensen är lägre beror på Cool and Quiet och är som det ska vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farfar79
Såg även att du har en temp på -128 grader i speed fan! DEt känns inte helt stabilt, något fel är uppenbarligen trasigt.

Bry er inte om en temperatur på -128 grader, det är inte en riktig temperatur.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farfar79
Jag kanske är ute och cyklar men borde inte Core Speed ligga på en cirkus 2800 MHz för din processor?!

Såg även att du har en temp på -128 grader i speed fan! DEt känns inte helt stabilt, något fel är uppenbarligen trasigt.

för det första, min i5 är på 3.4Ghz, men den klockar ner sig själv när jag typ bara slösurfar osv, det vill säga den sänker volten + hastigheten för att spara ström och inte bli så varm. Den kan klocka ner sig ända till 1.2Ghz iblabd. vet inte hur det är med amd, men det är nog inget fel.

temperaturen, speedfan stämmer inte alltid, när jag kör igång den säger den att en kärna är 155c, och gpu är 20c, det vill säga inte alls rimligt .. eftersom i gigabytes egna testprogram så ligger båda kärnorna på 25-30 idle

Permalänk
Medlem

Eh, så vad ska jag göra? Vissa säger att jag måste stänga av något, andra säger att det verkar vara okej..

Hur ser den ut? Verkar allting vara okej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Eh, så vad ska jag göra? Vissa säger att jag måste stänga av något, andra säger att det verkar vara okej..

Hur ser den ut? Verkar allting vara okej?

förlåt om jag inte hänger med nu, men eftersom du inte anmärker vad du svarar på måste jag fråga istället ..

Vad menar du? haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krilleoh
förlåt om jag inte hänger med nu, men eftersom du inte anmärker vad du svarar på måste jag fråga istället ..

Vad menar du? haha

Svarade till alla som skrev

Som någon sa "stäng av amd cool and quiet i bios -.-"
borde jag göra det? Är det det som är problemet till varför det tjuter och datorn "jobbar på hela tiden" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
borde jag göra det?

Nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Är det det som är problemet till varför det tjuter och datorn "jobbar på hela tiden" ?

Nej

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

som sagt, stäng inte av den/stäng av den .. det gör du som du vill

tips är att fortsätta ha den aktiverad

Permalänk
Medlem

Okej, så det är inget fel med min CPU?

Då är det väll antingen Moderkortet eller Nätaggregatet det är fel på?

Permalänk
Medlem

HAR du stannat fläktarna under tiden datorn är på? Det finns en möjlighet att någon av fläktarna fått för sig något:P

btw: dipen på hårddisken (40gigsträcket) ser inte så bra ut... en välmående hårddisk bör följa medelvärdeskurvan bättre.

Dip är vad jag kallar inverterad spik, det kanske till och med heter det?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
HAR du stannat fläktarna under tiden datorn är på? Det finns en möjlighet att någon av fläktarna fått för sig något:P

btw: dipen på hårddisken (40gigsträcket) ser inte så bra ut... en välmående hårddisk bör följa medelvärdeskurvan bättre.

Dip är vad jag kallar inverterad spik, det kanske till och med heter det?:P

Eh, vad menar du? Ja. Jag testade en gång att starta med datorn när jag höll i cpu fläkten för att se om det var den som lät och som jag sa tidigare så tror jag att det kan vara den som låter, för den går på för fullt och det känns som att när den går på för fullt så kommer det något speciellt ljud.

Permalänk
Medlem

Ska jag nämna för företaget att jag råkade välta datorn när den var på? Tänkte på garantin, jag vill inte behöva betala...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Ska jag nämna för företaget att jag råkade välta datorn när den var på? Tänkte på garantin, jag vill inte behöva betala...

det är klart du ska, annars gör du dig skyldig till bedrägeri.

Visa signatur

| Errare humanum est |