Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Någon som vet varför min disk bara visar 8mb ?
Är den kaputt ?

En snabb googling visade detta:
http://communities.intel.com/thread/4650;jsessionid=C18A2993B...

Prova kör HDDErase, läs 3.11 i FAQ'n i första inlägget.

Permalänk

Bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Har något hänt med min SSD?

Förra veckan:

Idag före och efter TRIM Alltså ingen skillnad.

Vad kan ha hänt?
Kan också säga att när jag kör manuell TRIM så står den på 0% i ~40sekunder och sedan "poff" är den klar. TRIM kanske inte fungerar?

Kan också säga att jag har 41GB ledigt på disken.

Permalänk
Medlem

Köpte en x25-m g2 80gb till min nya hp compaq mini 311c-1000so (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502070) förra veckan.
När jag försökte installera XP hittade inte setupen hårddisken. Efter kontakt med Intels support och googlande så slipstreamade jag in nvidias drivrutiner för sata/ide, och installationen kunde slutföras. Men i XP kunde inte Intels ssd toolkit hitta min hårddisk heller, vilket genererade ännu mer googlande. Jag prövade m$ drivrutiner som det står i denna faq, men fick bara bsod. Efter att ha läst på myhpminis forum att man kunde flasha bios på datorn med en hackad verision och på så sätt låsa upp ide-läge för hårddisken, så gjorde jag det. Ominstallation igen, fast med cdn utan de slipstreamade nvidia drivrutinerna (för sata/ide), och hårddisken hittades utan problem. Intel ssd toolbox fungerade och jag körde trim. Vid as ssd benchmark så märkte jag 31 k - bad och googlade ännu mer. Jag prövade hdderase v3.3 (enligt denna faq) och det fryser efter man godkänt avtalen m.m., istället hittade jag denna guide http://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase som jag prövade. Nytt försök enligt ovan, men fortfarande 31 k - bad i as ssd benchmark.

Nedan har ni resultaten vid det olika testerna

utan trim med nvidias drivrutiner för sata/ide, ahci i bios:

med trim och m$ drivrutiner för sata/ide, ide i bios:

med trim och m$ drivrutiner för sata/ide, ide i bios och denna guide http://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Som ni förstår så börjar jag bli ganska frustrerad. Inget verkar fungera till 100%. Har ni några förslag för att lösa problemet/en? För just nu funderar jag starkt på att sälja min x25-m och nöja mig med den mekaniska hårddisken på 5400rpm som följde med datorn.

Permalänk

"31k - BAD" i AS SSD innebär att du inte har alignat disken på optimalt sätt. Det finns diverse guide som visar hur man gör detta, googlar man "windows xp ssd alignment" (utan cittattecken) hittar man t.ex. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?48309-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"31k - BAD" i AS SSD innebär att du inte har alignat disken på optimalt sätt. Det finns diverse guide som visar hur man gör detta, googlar man "windows xp ssd alignment" (utan cittattecken) hittar man t.ex. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?48309-...

Får jag bättre prestanda från ssdn när jag fixat det?

Permalänk

Det här får jag med mina 2st X25-V 40GB

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JN86
Får jag bättre prestanda från ssdn när jag fixat det?

Ja, att alignat SSD är viktigt

Kolla http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?48309-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Vad är align?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

JN86 Varför kör du inte med Windows 7 ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
JN86 Varför kör du inte med Windows 7 ?

Precis undrar samma? Jag har en *Packard Bell mini den funkar alldeles förtäffligt med Win 7 till och med bättre än med XP.

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ORCA99
Precis undrar samma? Jag har en *Packard Bell mini den funkar alldeles förtäffligt med Win 7 till och med bättre än med XP.

Windows 7 är optimerat för SSD och är väl det OS som passar SSD bäst.

Windows 7 optimerat för SSD

Klicka på källan ---> Engineering Windows 7 för mer fakta!

Frågan är varför man vill ha ett OS som snart har 10 år på nacken, Jag hade med svårt att lämna XP men ångrar mig inte en sekund.
7.an är bättre trevligare snabbare smartare och en dröm att nyinstallera då 7:an hittar alla drivrutiner själv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"31k - BAD" i AS SSD innebär att du inte har alignat disken på optimalt sätt. Det finns diverse guide som visar hur man gör detta, googlar man "windows xp ssd alignment" (utan cittattecken) hittar man t.ex. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?48309-...

jahaaaa! det viste jag inte. Blev förvånad när jag såg det på min en disk. Iofs så installerade jag win xp på den.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Nu har jag gett efter och installerat Windows 7 Ultimate, och jag måste säga att jag är nöjd, än så länge.

Det här resultatet får jag i as ssd benchmark med win 7 drivrutiner för sata/ide, ahci i bios och trim:

Nu är iaf ssd:n rätt alignad också. Men det kanske inte kan bli bättre värden på min dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
Windows 7 är optimerat för SSD och är väl det OS som passar SSD bäst.

Windows 7 optimerat för SSD

Frågan är varför man vill ha ett OS som snart har 10 år på nacken, Jag hade med svårt att lämna XP men ångrar mig inte en sekund.
7.an är bättre trevligare snabbare smartare och en dröm att nyinstallera då 7:an hittar alla drivrutiner själv.

Jag kan bara tala för mg själv men jag använder XP för att jag inte behöver ngn funktion som är unik för Windows 7. Windows 7 må visserligen vara mer optimerad för SSD "out-of-the-box" men jag tror ändå att Windows XP med EWF* är bättre. Jag funderade ett tag på att gå över till Windows 7 men valde bort det då Guest Mode (inte detsamma som Guest Account) togs bort från RCn. Jag kan dock tänka mig att tänka om om SP1 återintroducerar Guest Mode.

* http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms838511(WinEmbedded.5).aspx

Permalänk
Medlem

@Nembo

Du kan alltid testa att uppgradera till senaste firmwaren "02HD" och se om det blir någon förbättring.

Ett annat starkt tips är att installera senaste RST drivrutinen, "Intel Rapid Storage Technology" driver 9.6.0.1014 (11,4 mb). Den är egentligen till för RAID enheter men innehåller senaste AHCI drivrutiner från Intel.

Sen vad gäller dina AS SSD siffror så är det enbart "4K-64Thrd" skriv prestandasiffrorna som är lägre, notera att läs siffrorna i "4K-64Thrd" är normala vilket tyder på att det kanske är temporärt. Eftersom du fortfarande ligger över 360 poäng i AS SSD så tror jag inte att du behöver oroa dig.

@JN86

Det ser ut som din netbook har för långsam controllerenhet(sydbrygga) på moderkortet och kan därför inte leverera bättre siffror. Trotts att du har fått rätt alignment, rätt drivrutiner, rätt fw på SSD:n så ser det ut som du har en begränsning i controllern.

Men dubbelkolla så att du har "skrivarcachen" aktiverad för SSD enheten. Från FAQ 6.4: "Öppna kontrollpanelen --> välj Enhetshanteraren --> Diskenheter --> välj egenskaper på Intel SSD:n --> välj fliken "Principer" --> se till att alternativet "Aktivera skrivcache på enheten" är markerad/ifylld."

Pröva även att installera senaste RST drivrutinen, "Intel Rapid Storage Technology" driver 9.6.0.1014 (11,4 mb) och se om det blir någon förbättring.

EDIT:
@M4D4SS

Vad får du för siffror i AS SSD?

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
@Nembo

Du kan alltid testa att uppgradera till senaste firmwaren "02HD" och se om det blir någon förbättring.

Ett annat starkt tips är att installera senaste RST drivrutinen, "Intel Rapid Storage Technology" driver 9.6.0.1014 (11,4 mb). Den är egentligen till för RAID enheter men innehåller senaste AHCI drivrutiner från Intel.

Det tackar jag för! Nu är siffrorna normala igen! Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
@JN86

Det ser ut som din netbook har för långsam controllerenhet(sydbrygga) på moderkortet och kan därför inte leverera bättre siffror. Trotts att du har fått rätt alignment, rätt drivrutiner, rätt fw på SSD:n så ser det ut som du har en begränsning i controllern.

Men dubbelkolla så att du har "skrivarcachen" aktiverad för SSD enheten. Från FAQ 6.4: "Öppna kontrollpanelen --> välj Enhetshanteraren --> Diskenheter --> välj egenskaper på Intel SSD:n --> välj fliken "Principer" --> se till att alternativet "Aktivera skrivcache på enheten" är markerad/ifylld."

Pröva även att installera senaste RST drivrutinen, "Intel Rapid Storage Technology" driver 9.6.0.1014 (11,4 mb) och se om det blir någon förbättring.

Jag prövade att köra "Intel Rapid Storage Technology" driver 9.6.0.1014 (11,4 mb), men fick bara "Datorn uppfyller inte minimikraven.......". :/

Men en sista fråga, nu när hårddisken är partitionerad och allignad av Win7, så borde jag väl kunna formatera den och installera WinXp på den och fortfarande ha den korrekt allignad?

Det känns som om jag får "mer" prestanda med Xp då det är mycket jag inte använder i 7:an.

(Jag vet, jag är en tjurskalle som ändå vill köra Xp....)

Permalänk

Varför köra XP, ärligt?
Jag har kört Windows 7 sen det kom, har älskat det fullständigt. Vad är felet med 7:an? Allt är så mycket mer kompatibelt (och trevligt)!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JN86
Text.

Ditt problem är att din dator dels kommer med Windows XP samt är Nvidia-baserad. Windows 7 förenklar förvisso partionsproblemet med SSD's som finns i XP men det faktum att SATA-kontrollern kommer från Nvidia gör att prestandaproblemen uppstår. Jag har inte brytt mig att kolla vad kontrollern klarar men efter att ha kollat på din screenshot från Windows 7 installen så verkar inte kontrollern klara AHCI ens.

Nåväl, du har ju klart förminskade åtkomsttider jämfört med den sunkiga Hitachi-disken som kommer som standard. Peta i 1-2GB mer RAM så får du ytterliggare fart på datorn.

Vad gäller XP vs Win7 på denna Netbook har jag sett olika diskussioner och överlag verkar folk (inklusive mig själv) föredra XP på dessa då datorns enda egentliga brist är den klena processorn som får det lite lättare i XP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JN86
Men en sista fråga, nu när hårddisken är partitionerad och allignad av Win7, så borde jag väl kunna formatera den och installera WinXp på den och fortfarande ha den korrekt allignad?

Japp, välj bara snabb NTFS-formattering i installationsprogrammet.

Permalänk
Medlem

Två frågor.

Ska man stänga av Indexering?

Hur ska jag göra med swap-filen?

EDIT: En till, kan man köra diverse diskrensare (Auslogics Boost Speed) som vanligt på en SSD? Alltså "Disk Cleaner, "Registry Cleaner"? Jag vet att jag inte ska defragga SSDn, men hur är det med Register derfag?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Två frågor.

Ska man stänga av Indexering?

Hur ska jag göra med swap-filen?

EDIT: En till, kan man köra diverse diskrensare (Auslogics Boost Speed) som vanligt på en SSD? Alltså "Disk Cleaner, "Registry Cleaner"? Jag vet att jag inte ska defragga SSDn, men hur är det med Register derfag?

Tack!

JA du ska stänga av indexering på din SSD.

Angående swap/pageing filen så har man 2 alternativ tror jag, 1) Sätt den till typ 512MB eller någon liten storlek 2) Placera det på en annan hdd som jag har gjort.

Diskrensare som register cleaner funkar nog bra men akta dej för sådana som har "rensa ledigt utrymme" eller för sådana som gör onödigt mycke skrivingar till SSDn.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Nembo

Jag låter indexeringen vara aktiverad och dessutom låter jag swapfilen vara kvar på SSD:n. Intel's G2 enhet förlorar ingen dramatisk livslängd pga filskrivningarna av indexeringen eller swapfilen. Enheten klarar i normalanvändning 20GB läs och skriv per dag i 5 år utan att livslängden förkortas.

Det enda jag stänger av i Windows är auto defrag, superfetch och automatisk systemåterställning, resten låter jag vara.

Visst kan du även städa upp registret och personligen använder jag CCleaner utan problem.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Prefetch då cf256 ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Rather than disable SuperFetch altogether, a better way would be to set it to cache boot files only. SuperFetch does have a purpose and just turning it completely off will only gain you some disk space, and that is only if you remember to delete the cached files after disabling it. Disabling SuperFetch will cause a busy machine to slow down as it swaps applications from disk to ram. Just because it's an SSD doesn't mean swapping won't occur or won't be noticeable.

Open regedit.exe and browse down to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

Find the EnablePrefetcher key on the right-hand pane, and change the value to one of these:

Disable Caching: 0
Cache Applications Only: 1
Cache Boot Files Only: 2
Cache Everything (default): 3

A restart is required before this takes any effect.
Also you can clear out the \Windows\Prefetch folder after making this change to
start with a fresh prefetcher cache, the next boot will probably be slower since
Windows will have to cache everything again.

Man kanske borde använda detta (bara till boot) `?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici

Har du testat avstängningen av Prefetch enligt instruktionerna ovan? Blev datorn snabbare, fick du högre poäng i AS SSD eller skapades kompabilitets problem i windows?

Det finns alltid någon special inställning att utföra i windows för att SSD enheterna ska gå snabbare, men vid en viss punkt sjunker marginalnyttan och ibland skapas fler problem än vad man faktiskt löser. Personligen nöjer jag mig att stänga av auto defrag, superfetch och systemåterställning, medan andra väljer att stänga av ytterligare funktioner och allt är givetvis valfritt.

If It's Not Broken, Don't Fix It! (kunde inte låta bli, Glad påsk

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
@Orici

Har du testat avstängningen av Prefetch enligt instruktionerna ovan? Blev datorn snabbare, fick du högre poäng i AS SSD eller skapades kompabilitets problem i windows?

Det finns alltid någon special inställning att utföra i windows för att SSD enheterna ska gå snabbare, men vid en viss punkt sjunker marginalnyttan och ibland skapas fler problem än vad man faktiskt löser. Personligen nöjer jag mig att stänga av auto defrag, superfetch och systemåterställning, medan andra väljer att stänga av ytterligare funktioner och allt är givetvis valfritt.

If It's Not Broken, Don't Fix It! (kunde inte låta bli, Glad påsk

Jag har prefetch satt till 0. Men jag har inte kört benchmarks innan så jag kan inte jämföra.(Sen har jag inte en Intel SSD)

Sen stänger du inte av Windows Search ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Detta är vad man får utav 4x X25-m G2 i raid 0 på ett Areca 1680x kort

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

riktigt nice måste vara skoj att packa upp .rar filer ^_^

Visa signatur

Citera för svar