Permalänk
Medlem

Att det finns en massa puckon som betalar extra för en PC i en snygg förpackning som leveras med OSX vet alla. Även Mac-användarna vet detta. Men att Apple är ett företag som driver innovationen framåt är inget annat än desperat önsketänkande för vad exakt har Apple utvecklat på egen hand förutom en jävla window manager för Unix och produkter för puckon som önskar att de hade en livsstil??

Oh, and from the man himself, http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem

Men snälla, försök hålla lite nivå tack. Skäms man inte när man är sådär patetisk?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kom istället med ett argument om varför man ska skaffa sig en Mac istället för att reagera som killen i leave britney alone videon.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Att det finns en massa puckon som betalar extra för en PC i en snygg förpackning som leveras med OSX vet alla. Även Mac-användarna vet detta. Men att Apple är ett företag som driver innovationen framåt är inget annat än desperat önsketänkande för vad exakt har Apple utvecklat på egen hand förutom en jävla window manager för Unix och produkter för puckon som önskar att de hade en livsstil??

Oh, and from the man himself, http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

Man kan köra Darwin (grunden till OS X) gratis om man vill, prova det med någon annan fönsterhanterare och se om det är det enda som saknas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mac är ju typ de enda datorerna som utstråla kvalitet med sitt aluminium chassi osv. Dock får man ju en betydligt bättre pc för samma peng. Och det där om att mac ska vara stabilare är skitsnack. Har vart med flera gånger där mac har hängt sig så att man måste starta om den (windows brukar iaf rätta till felet så att man slipper starta om).

Men fick jag välja så att jag tagit en mac som bärbar då de är mycket skönare med sitt aluminium chassi, jämfört med konkurrenternas billiga hårdplast

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json_81
De ligger grafiskt som diskar, ungefär som i windows (fast utan enhetsbokstav).
De heter det du döpt dem till (eller "New Volume", eller motsvarande standardnamn beroende på var partitionen blivit skapad.)
Ger man sig in i terminalen minns jag inte riktigt, men jag misstänker samma struktur som i linux.

Hårddiskar:
disk0
disk1

Partition:
disk0s1
disk0s2
disk1s1

OSV!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json_81
De ligger grafiskt som diskar, ungefär som i windows (fast utan enhetsbokstav).
De heter det du döpt dem till (eller "New Volume", eller motsvarande standardnamn beroende på var partitionen blivit skapad.)
Ger man sig in i terminalen minns jag inte riktigt, men jag misstänker samma struktur som i linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
Hårddiskar:
disk0
disk1

Partition:
disk0s1
disk0s2
disk1s1

OSV!

OK och var hamnar diskarna och partitionerna när de är monterade och i bruk? Blir det en ikon på skrivbordet eller ligger de under någon meny någonstans?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Pröjsar man 10k och uppåt för en bärbar med medelprestanda måste den ju vara särskilt bra på något, som t ex batteri/touchpad/tangentbord.

PC utgår ifrån att kunden vill ha mycket prestanda för pengarna.

Även om vi bortser från operativsystemsskillnaderna så tycker jag iallafall inte det är värt att lägga dubbla priset av en PC-motsvarighet bara för att få extra bra batteri/tp/tb.

Jag tycker det låter som en ganska vettig idé att välja mac-kompatibla komponenter om din kompis är intresserad av mac och ska ha en stationär dator. Då kan han testa MacOSx om han så vill. Han kommer billigare undan än för en Mac och behöver inte binda sig till att köra MacOS.

Jag tror iaf att han kommer vara nöjd med Win7 som resten av världen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Det är en generalisering av mig, men för spel så gäller det att ha en PC och om du arbetar med säg grafik, video etc och sitter i en produktion som har en pipeline så underlättar mac OS betydligt på en del småsaker, men som ändå gör jobbet mycket lättare.
Sen om man ska ha laptop till att surfa och betala räkningar kvittar det ju egentligen vilket man väljer, bara man gillar navigationen och utseende så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Kom istället med ett argument om varför man ska skaffa sig en Mac istället för att reagera som killen i leave britney alone videon.

Om vi vänder på det då. Vad skulle du säga som gör att man skulle köpa en Dell/Acer/Asus m.m. istället för en Mac? Säg inte priset då det alltid kommer att finnas "lyx produkter" som kostar mer men som inte alltid behöver vara bättre.

Kan tillägga att jag bara har en Ipod shuffle från Apple och ingenting annat från det företaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Det är en generalisering av mig, men för spel så gäller det att ha en PC och om du arbetar med säg grafik, video etc och sitter i en produktion som har en pipeline så underlättar mac OS betydligt på en del småsaker, men som ändå gör jobbet mycket lättare.

Förklara. Jag arbetar med design, video, och musik och inte fan gör OS X det lättare för mig. Jag hör det där mantrat hela tiden men fortfarande har ingen lyckats berätta varför OS X är så mycket bättre till design, förutom helt subjektiva ting.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Men snälla, försök hålla lite nivå tack. Skäms man inte när man är sådär patetisk?

Win-gänget ville förmodligen vinkla youtube-länken till att Apple "copierar och stjäl" från andra för att få fram sitt resultat.:P Men Jobs poäng med det hela var inte att han har ett helt företag som "stjäl idéer från andra" utan att alla de han har i företaget har varit (är?) musiker, kompositörer, artister och *därför* blir det ett så enastående resultat när iPod, iMac, MBP, m.f. produkter växer fram.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
OK och var hamnar diskarna och partitionerna när de är monterade och i bruk? Blir det en ikon på skrivbordet eller ligger de under någon meny någonstans?

Hamnar både på Skrivbordet och under Finder (== Utforskaren).

Och har man ej partitonerat en hårddisk man anslutit så hamnar den i skivverktyg

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Win-gänget

Tyst.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
Hamnar både på Skrivbordet och under Finder (== Utforskaren).

Och har man ej partitonerat en hårddisk man anslutit så hamnar den i skivverktyg

Och partitioner monteras som regel under /Volumes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Om vi vänder på det då. Vad skulle du säga som gör att man skulle köpa en Dell/Acer/Asus m.m. istället för en Mac? Säg inte priset då det alltid kommer att finnas "lyx produkter" som kostar mer men som inte alltid behöver vara bättre.

Kan tillägga att jag bara har en Ipod shuffle från Apple och ingenting annat från det företaget.

Varför köpa Apple produkter överhuvudtaget när det finns alternativ som rent tekniskt presterar minst lika bra om inte bättre än Apples produkter eller som är låsta till en specifik tillverkare, som Apples är?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Varför köpa Apple produkter överhuvudtaget när det finns alternativ som rent tekniskt presterar minst lika bra om inte bättre än Apples produkter eller hur låsta Apples produkter är just till Apple?

Alltså. Vi förstår att du inte gillar Apple, och att du är väldigt skeptisk till deras produkter. Du framför en poäng, men många andra delar inte din åsikt, uppenbarligen. Jag vet att många inte gillar Apple eller deras prissättningar, men de brukar vanligtvis ha andra argument än hårdvara/pris.

Personligen så har jag en Mac för att jag gillar en mindre avancerad UNIX-miljö (ja, Linux är för jobbigt att arbeta effektivt i) samt för att jag gillar designen på datorn. Att jag kunde ha fått mer för pengarna håller jag med om, men jag kände att designen, systemet och den överlägsna batteritiden (som många konkurrenter börjar bli bättre på) var värd sitt pris. Att använda Windows på den är ett plus när jag vill spela, och prestandan är mer än tillräcklig (åtminstone gällande min modell).

Kan också tillägga att den inte är i närheten av perfekt, men seriöst; kan någonting vara perfekt egentligen?

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det ”enda”?
Det är väl en ganska viktig del – det är operativsystemet man sitter och klickar runt i hela dagarna.

Kanske skulle formulerat det lite annorlunda, det var mest utseendet som fastnade, men som sagt så är det inte lika speciellt längre.
I dagsläget skulle jag aldrig välja OS X framför Windows 7.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwE-MrQ
Alltså. Vi förstår att du inte gillar Apple, och att du är väldigt skeptisk till deras produkter. Du framför en poäng, men många andra delar inte din åsikt, uppenbarligen. Jag vet att många inte gillar Apple eller deras prissättningar, men de brukar vanligtvis ha andra argument än hårdvara/pris.

Personligen så har jag en Mac för att jag gillar en mindre avancerad UNIX-miljö (ja, Linux är för jobbigt att arbeta effektivt i) samt för att jag gillar designen på datorn. Att jag kunde ha fått mer för pengarna håller jag med om, men jag kände att designen, systemet och den överlägsna batteritiden (som många konkurrenter börjar bli bättre på) var värd sitt pris. Att använda Windows på den är ett plus när jag vill spela, och prestandan är mer än tillräcklig (åtminstone gällande min modell).

Kan också tillägga att den inte är i närheten av perfekt, men seriöst; kan någonting vara perfekt egentligen?

Visst, personlig upplevelse spelar in men du.. behöver du verkligen "överlägsen batteritid" för hur många timmar om dagen har du inte tillgång till ett eluttag?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Visst, personlig upplevelse spelar in men du.. behöver du verkligen "överlägsen batteritid" för hur många timmar om dagen har du inte tillgång till ett eluttag?

Det är väldigt bekvämt att slippa ha i sladden hela tiden, oavsett om man har tillgång till eluttag eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Visst, personlig upplevelse spelar in men du.. behöver du verkligen "överlägsen batteritid" för hur många timmar om dagen har du inte tillgång till ett eluttag?

Så vänta... Du erkänner att personliga åsikter spelar in, men ändå ifrågasätter du faktumet att jag nämnde batteritiden? =/
Det var ju... dumt. Jag nämnde batteritiden just för att jag behöver den.

Vi säger så här. Jag har vänner som vill döda för den batteritiden jag har på min dator. Dessutom så kommer den till användning. Idag så satt jag och en vän och skrev på ett dokument på ett cafe, och det tog lite längre tid än väntat. Jag kom dit med 80% batteri, och lämnade med 18%. Mötet tog ungefär 3,5 timme, och vi surfade med hög bakgrundsbelysning ganska länge med åtminstone 5 program igång.

Något annat du vill anmärka, eller har jag tydliggjort poängen tillräckligt?

EDIT: Såg MarcusW's inlägg efter att jag hade skrivit klart, och.. jag håller kort sagt med!

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
http://www.2s2d.net/wp-content/uploads/2009/05/mac-pro.jpg

Oj juste.

Vilken bra bild du gav mig!

Förklara fenomenet med bajskondingarna herr O-Viktigpetter.

Egentligen klagar jag på allt som är färdigbyggt och hopplockat av tillverkarna. Så jag tycker att både Dell, HP är samma skit som Apple. Men jag tycker det stör mig när Apple-användarna påstår att kvalitén på hårdvaran är bättre i en Mac än i en PC.

Bara för att datorn körs med OS X och har en klisterlapp á la Apple betyder inte att kvalitén är bättre. Tangentbord, skärm, touchpad - Beror på tillverkare och modell. Har fan sett många PCs med aluminiumskal, prima tangenter, fin fin skärm och touch. Det är faktiskt skillnad mellan PCs till skillnad från Mac där de ser i stort sett ser väldigt lika ut.

Visa signatur

Balle

Permalänk

saftig flamewar tråd

jag har haft privilegiet att testa en herrejössans massa datorer, och kan ju bara säga att om du är en vanlig svenson, och har gott om pengar, så är [b] mac bättre[b] men, det är ju trots allt så att alla inte har 10-15k som ligger och skräpar hemma, och då är ofta en pc ett bättre val. jag har en laptop med 2 ghz dualcore, dvs helt klart jämförbart med macs. jag får 4h batteritid när jag spelar, och uppåt 8 när jag inte gör det. touchpaden är det inget fel på,
men ska man spela eller hålla på med seriöst arbete vill man ha en mus, samma sak med mac.

om man sedan skriver mycket uppsatser/sitter mer vid datorn än vid en föreläsning, så är en stationär att föredra i alla lägen. ett fullstort tangentbord och rejäla skärmar är guld.

håller man inte på med massa dumma programm så är en pc helt klart tillräckligt stabil, har klarat mig i månader utan omstart.

personligen skulle jag rekomendera din vän att gå och klämma på respektive dator, om hon finner maccen värd sitt pris så ska hon ta den annars inte. då hon antagligen inte bryr sig huruvida det är en 1.3 eller 2.3 ghz prolle i, då det inte gör någon skillnad vid skrivbordsarbete, så behöver inte en dator med sämre prestanda vara en nackdel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
I allra högst grad! Återigen ett antagande baserad på gamla synder...

Så du behöver inte köra virusprogram och leta efter malware i Windows 7?
Du behöver inte köra Windows Update stup i kvarten för att få in de senaste säkerhetsuppdateringarna. Du behöver inte i ibland leta efter drivrutiner för att saker ska funka optimalt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Varför köpa Apple produkter överhuvudtaget när det finns alternativ som rent tekniskt presterar minst lika bra om inte bättre än Apples produkter eller som är låsta till en specifik tillverkare, som Apples är?

Varför är en MacBook (exempelvis) mer låst till en specifik tillverkare än en bärbar dator från en annan tillverkare än Apple?

Du undrade vad Apple gjort. Så klart en hel del. Pallar inte lista exempel till en som verkar så insnöad på sin ståndpunkt. Men ett exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/FireWire

Här har vi lite Open Source-grejor som Apple pillar med: http://www.opensource.apple.com/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Så du behöver inte köra virusprogram och leta efter malware i Windows 7?
Du behöver inte köra Windows Update stup i kvarten för att få in de senaste säkerhetsuppdateringarna. Du behöver inte i ibland leta efter drivrutiner för att saker ska funka optimalt?

Nej.
1. Jag har inte kört antivirus på 4 år. Inga problem. Jag gjorde ett test och skannade innan jag bytte till Win7 och det enda som hittades var en tracking cookie från tradedoubler, och... well, jag skulle inte ens klassa det som någonting.
2. Jag har aldrig någonsin kört Windows Update, sen jag installerade Win7 i September. Snow Leopard har uppdaterat mer gånger än jag.
3. Jag har bara installerat en enda drivrutin och det är till mitt HD5850 jag satte in i efterhand. Allt annat hittade den själv utan att jag behövde göra ett dugg.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Nej.
1. Jag har inte kört antivirus på 4 år. Inga problem. Jag gjorde ett test och skannade innan jag bytte till Win7 och det enda som hittades var en tracking cookie från tradedoubler, och... well, jag skulle inte ens klassa det som någonting.
2. Jag har aldrig någonsin kört Windows Update, sen jag installerade Win7 i September. Snow Leopard har uppdaterat mer gånger än jag.
3. Jag har bara installerat en enda drivrutin och det är till mitt HD5850 jag satte in i efterhand. Allt annat hittade den själv utan att jag behövde göra ett dugg.

Då vill jag gratulera, den "turen" hade jag velat ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Då vill jag gratulera, den "turen" hade jag velat ha.

Vadå, tur? Ingen annan person jag pratat med har haft problem med Windows 7, förutom att datoradministratören sönderpippat installationerna i skolan med en massa monitorprogram som gör att Acrobat kommer upp om du högerklickar en dokumentfil.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Så du behöver inte köra virusprogram och leta efter malware i Windows 7?
Du behöver inte köra Windows Update stup i kvarten för att få in de senaste säkerhetsuppdateringarna. Du behöver inte i ibland leta efter drivrutiner för att saker ska funka optimalt?

Det är riktigt. Allt sköter sig självt, helt utan min inblandning.

Edit: En mycket trevlig finess med Windows 7 är att om jag har några program igång när Windows update vill startat om datorn på natten, så kommer dessa program att startas upp efter omstart igen. T.o.m mitt word-dokument sparades och öppnades. Najs!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Så du behöver inte köra virusprogram och leta efter malware i Windows 7?
Du behöver inte köra Windows Update stup i kvarten för att få in de senaste säkerhetsuppdateringarna. Du behöver inte i ibland leta efter drivrutiner för att saker ska funka optimalt?

Nu ska vi inte överdriva, det funkar...ibland.;):P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det är riktigt. Allt sköter sig självt, helt utan min inblandning.

Det där var en försköning av verkligheten.:D Men det klart, i tanken kan man önska sig att det vore på detta vis.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!