Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men alltså vad har du för verklighetsuppfattning? Om jag sätter min pc i viloläge och sen sätter på den är jag vid skrivbordet på 5 sekunder. Jag kan inte direkt påstå att os x startar snabbare än windows 7 vid kallstart heller.

Att man sen inte kan arbeta på en pc, liksom vafan? Varför tror du microsoft office är dominerande framför alternativ såsom openoffice och iwork.

Sluta snacka en massa skit, kom med riktiga argument istället.

Nej, men det är sant att OS X startar direkt/snabbare än win jag har testat detta.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Kan bara hålla med dig om detta(och då är jag ganska apple positiv)! Killen är ju helt ute o cyklar. Nu förstår jag dessa mega anti mac fanatiker om mac användare(apple fantaster snarare) kommer med liknande argument.

Är inte ute och cyklar, se svar ovan + pröva med en Mac och pc får du se.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Nej, men det är sant att OS X startar direkt/snabbare än win jag har testat detta.^^

Och Ubuntu 10.04 startar mycket snabbare än både Win och OSX.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Och Ubuntu 10.04 startar mycket snabbare än både Win och OSX.

Jag klockade för skojs skull min Compaq Mini 110c-1011SO med Windwos 7 Enterprise precis och det tog ganska exakt 25 sekunder från viloläget.
Inte illa tycker jag för en netbook med 1GB RAM och 1.6GHz Atom. Har en SSD liggande, man kanske skulle trycka in den och se om det går ännu fortare då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Är inte ute och cyklar, se svar ovan + pröva med en Mac och pc får du se.^^

Det är precis vad du gör. Se ovan, inte ens en sketen netbook behöver två minuter på sig att starta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Nej, men det är sant att OS X startar direkt/snabbare än win jag har testat detta.^^

Testa köra igång båda systemen samma maskin ska du =/ se

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det är precis vad du gör. Se ovan, inte ens en sketen netbook behöver två minuter på sig att starta.

Du har rätt.:P Jag får be om ursäkt, jag menade viloläget i text men tänkte på uppstartningsläget när datorn är avstängd.:P Sorry grabbar.:D:D Ni har rätt att netbook:en inte behöver 2 min för att starta upp ur viloläge.:)

Däremot har jag prövat att:

a) starta upp en win burk vs. Mac - Mac:en var snabbare
b) prövat starta win och Macdatorn från ur viloläge och det var lite svårare att få till eftersom jag inte kan få bort inloggningsrutan från min win-burk (vet ej hur man gör :S) så där kan jag inte säga något i nuläget.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
a) starta upp en win burk vs. Mac - Mac:en var snabbare
b) prövat starta win och Macdatorn från ur viloläge och det var lite svårare att få till eftersom jag inte kan få bort inloggningsrutan från min win-burk (vet ej hur man gör :S) så där kan jag inte säga något i nuläget.^^

testa detta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Testa köra igång båda systemen samma maskin ska du =/ se

annars är det ett ganska meningslöst test.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
testa detta

annars är det ett ganska meningslöst test.

Ok får ta och göra det.:P Sorry.^^ :$

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Aero-knappar?
Vad menar du?
Jag menar utseendet inne i programmen (men även programets ikon/symbol).

Skriv vilka 10 program du kör så ska vi se...

MSN, Chrome, Foobar, Last.fm, Everything, Sticky Notes, Explorer, Firefox at the moment.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
En sak som också är att föredra på Mac: typsnittsrenderingen.

”A small minority of people (but a large majority of typography and visual design experts) who use the Mac OS X as their primary OS are used to the Mac way of rendering fonts and see Windows fonts as looking jaggy, deformed, thin, and completely different that the same font in print.”

http://dougitdesign.com/blog/2009/10/safari-web-browser-on-wi...

Jag använder GDI++ - 100% irrelevant för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Vet inte om du sysslar så mycket med typografi, men man kan fundera på nedan.

”For many of the reasons explained in this article, it is laughable to hear some visual designer, developer, UX person, or whomever say they are an expert in typography, yet they use a box running Microsoft’s Windows. You might be an expert in the way Microsoft’s font rendering wrecks the shape of letter-forms, and how to deal with that mess, but if you had a real expertise in, and love of, typography there is no way that you could be using anything but the Mac OS X as your system of choice, unless your enterprise company will not let you use a Mac, and even then, you should still be using a Mac as your personal computer of choice–if you really are a typography expert, and not just blowing hot air.

http://dougitdesign.com/blog/2009/10/safari-web-browser-on-wi...

GDI++. Du behöver inte dryga dig, jag bryr mig inte vad den stora massan av får använder. Sedan är det så att text i InDesign ser likadant ut oavsett operativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Därför är jag övertygad om att win lämpar sig för de som vill "leka av sig" (klocka etc.) men ska man få något vettigt gjort är det Mac som gäller.:)

Kan du sluta snacka en massa skit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

För och ta ett exempel: visst kan man ha en windator som tar 2 min på sig att starta upp

Det tar knappt tio sekunder för mig. Du förstår, jag behöver aldrig starta om den, så därför sätter jag den i viloläge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

när man ska presentera något på duk/skärm, men för den seriöse som behöver effektivitet i arbetet/presentationerna där det är ett oeftergivligt krav på att man har att vara effektiv, där man flera ggr./dag har behov av "Up and Running ready to go" så är Mac ett bra alternativ då det bara är att öppna datorn och så är man igång.:)

Du är så smart som jämför en cold boot med vänteläge. Kanske är du den största Mac-talibanen jag haft turen att läsa inlägg av?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Nej, men det är sant att OS X startar direkt/snabbare än win jag har testat detta.^^

Nejmen, jämför du något som startar från BIOS till något som inte har ett BIOS? Du är så smart!

Skippar jag BIOS (vilket är lätt att åtgärda) startar min Win7-burk snabbare än någon Mac jag testat i mitt liv.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

Ta det lugnt.:D :$ Jag menar och vill väl men det blev fel.:P :$

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Ta det lugnt.:D :$ Jag menar och vill väl men det blev fel.:P :$

Du påstår att jag inte får någonting vettigt gjort bara för att jag använder Windows 7. Vad exakt är det jag tolkat fel?

Citat:

Därför är jag övertygad om att win lämpar sig för de som vill "leka av sig" (klocka etc.) men ska man få något vettigt gjort är det Mac som gäller.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Du påstår att jag inte får någonting vettigt gjort bara för att jag använder Windows 7. Vad exakt är det jag tolkat fel?

Nej men det jag menade var:

a) jmf. man en Mac vs. win så vinner Mac:en i att starta upp i kategorierna Cold boot up och ur viloläge
b) win-gänget hoppade d i r ek t på mig för att jag skrev fel men tänkte rätt, nämligen det skrivna ovan, men när jag skrev så sa jag ungefär att "win tar 2 min på sig att starta upp Medan det för Mac startar upp direkt där jag jmf. win från Cold boot och Mac:en i viloläge.

Ber om ursäkt för detta.:) Dock vinner - eller egentligen ska man inte tala om vinnare/förlorare - är Mac överlägsen vad gäller andra kategorier av datoranvändande så i det stora hela vill win-gänget winna genom att slå hål på mina eller snarare Apples, uppstartstider men det kan jag bjuda på då Mac är överlägsen i övriga kategorier som touchpad, utseende, effektivitet (många timmar man sparar på att inte behöva win...oj VIRUSscanna datorn ) detta är ett riktigt effektivitetsmonster när det kommer till effektivitet, prestanda, design etc. (som har nämnts i denna och andra trådar:)) arbete, fritid, etc.:).

Men visst kallar man detta design så: http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/TtArmor001.jpg så får win-gänget gärna leva i den andra delen av Köping så att säga.;) (A) Själv bor jag i Stockholm.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

a) jmf. man en Mac vs. win så vinner Mac:en i att starta upp i kategorierna Cold boot up och ur viloläge

Cold: Jag tvivlar på att din Mac skulle starta snabbare än min dator. Helt uteslutet.
Viloläge: Går det att få snabbare än på millisekunden jag petar på strömknappen eller lyfter på locket? Skulle knappast tro det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Ber om ursäkt för detta.:) Dock vinner - eller egentligen ska man inte tala om vinnare/förlorare - är Mac överlägsen vad gäller andra kategorier av datoranvändande så i det stora hela vill win-gänget winna genom att slå hål på mina eller snarare Apples, uppstartstider men det kan jag bjuda på då Mac är överlägsen i övriga kategorier som touchpad

Jag har redan sagt att TouchPaden är extremt bra på macbooks.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
utseende

Du kan konfigurera utseendet på en ordinär dator bra mycket mer än en Mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

effektivitet (många timmar man sparar på att inte behöva win...oj VIRUSscanna datorn )

Är du analfabet? Hur många gånger har jag skrivit att jag inte använder antivirus för att jag inte behöver det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
detta är ett riktigt effektivitetsmonster när det kommer till effektivitet, prestanda, design etc. (som har nämnts i denna och andra trådar:)) arbete, fritid, etc.:).

Jag har spenderat noll minuter de senaste månaderna på att fixa problem på min Windows-dator, för jag har inte haft några problem. Du snackar verkligen en jävla massa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Men visst kallar man detta design så: http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/TtArmor001.jpg så får win-gänget gärna leva i den andra delen av Köping så att säga.;) (A) Själv bor jag i Stockholm.^^

Eftersom du drar upp gamla bilder får jag också dra upp gamla bilder.

Jättefin design.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

Schyy...inte svära åt forumkollegorna.:);)

Men bilden på Mac:en var fin och mer enhetlig än den andra skrikiga bilden.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwE-MrQ
Så vänta... Du erkänner att personliga åsikter spelar in, men ändå ifrågasätter du faktumet att jag nämnde batteritiden? =/
Det var ju... dumt. Jag nämnde batteritiden just för att jag behöver den.

Vi säger så här. Jag har vänner som vill döda för den batteritiden jag har på min dator. Dessutom så kommer den till användning. Idag så satt jag och en vän och skrev på ett dokument på ett cafe, och det tog lite längre tid än väntat. Jag kom dit med 80% batteri, och lämnade med 18%. Mötet tog ungefär 3,5 timme, och vi surfade med hög bakgrundsbelysning ganska länge med åtminstone 5 program igång.

Något annat du vill anmärka, eller har jag tydliggjort poängen tillräckligt?

EDIT: Såg MarcusW's inlägg efter att jag hade skrivit klart, och.. jag håller kort sagt med!

Så klart att personliga åsikter och erfarenheter spelar in, som i så mycket annat.

Själv så har jag aldrig riktigt haft den där nästan magiska "wow"-känslan med Apples produkter, faktum är att det finns inget annat märke som irriterar mig så mycket som Apple och deras produkter te.x. ifall något pajar så finns det sällan väldigt lite du kan göra med en DIY-lösning utan du får som oftast skicka in och Apples AppleCare är skäl nog för min del att bojkotta Apple efter alla turer jag har haft med dem.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

spelar det liksom någon roll om det tar 50 sekunder eller en minut för datorn att starta? Ingen här stänger väl oavsett av sin dator?

Enkronan: Om du vill få bort inloggningsrutan så i Start - Run skriv rundll32 netplwiz.dll,UsersRunDll
Markera valfri användare och avbocka Users must enter a username and password to use this computer

Sedan är det säkert så att du tänker rätt men det kan ingen, oavsett sida, veta. Hade vi varit tankeläsare hade vi inte suttit här

Antivirusprogram arbetar i bakgrunden, de läser av filer och allt möjligt konstant och tar egentligen inte upp vare sig användarens tid eller datorns klockcykler (möjligen Symantec då...). Nod32, Avast och allt vad de heter är kända för att vara lättkörda program. Microsoft har även släppt sitt egna antivirusprogram nu som ska fungera bra.

Jag anser även att en dator baserad på Microsoft Windows är mer flexibel än en dator från Apple just för att man kan göra ungefär detsamma på båda plus under Windows kan man göra mer avancerade HTPCs, speldatorer mm. Tjejens ekonomiprogram finns dessutom inte till OS X så ytterligare en begränsning. Inte ska man behöva vara grafiker eller designer på hög nivå för att kunna nyttja OS X fullt ut. Dessutom fungerar betydligt mer hårdvara och man kan, om man vill, skräddarsy sin dator på ett helt annat sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Damodred: Nu menar du väl tvärtom, en Mac är mer flexibel eftersom den kan göra allt som en PC kan och dessutom köra OS X (utan hack). Om man ser till mjukvaran då, om man har speciella krav på sin hårdvara är det såklart enklare att få dem tillgodosedda (och billigare!) med en PC.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Mjae näe det gör jag nog inte. Jag utgår från det jag vill göra och backar bakåt tills jag kommer till hur det tekniskt/praktiskt ska gå till, och får då resultatet att en Windowsbaserad dator är mer flexibel. Som jag nämnde ovan så är det flera saker som jag anser att en Mac inte klarar.

Vissa ekonomiprogram*
En mer avancerad HTPC**
Spel***
Större hårdvarustöd** ***

* Visst kan man köpa en Mac och dualboota/virtualisera fram Windows men då mister OS X lite av sin poäng plus kostnaden för en Windowslicens tillkommer till en redan relativt kostsam dator.

** Mer avancerad HTPC menar jag allt från chassit (har själv Origen S21T, bara som exempel) och tre skärmar inkopplade till val av ljudkort eller optisk läsare. Senaste versionerna av Media Portal är dessutom rätt trevligt, även om jag personligen fortfarande föredrar Utforskaren för att hitta i ett väldigt stort bibliotek.

*** Spel går visserligen att köra på en Mac men hur skoj är det att ha ett Hd4850* som högsta alternativ? Fortfarande ett dugligt kort men inte så mycket mer än så.

Du skrev "om man har speciella krav", och det är egentligen lite dit jag vill komma med alla dessa argumentationer i allehanda trådar, att har man lite krav utöver basic-nivå så kommer Mac att falla bort. Håller man sig däremot inom ramarna för vad en Mac tillåter, ja då är det helt klart perfekt och något man absolut ska jämföra med andra lösningar.

Edit:

*såg att det snabbaste kortet idag är ett Hd4870 och det är väl bra mycket bättre och fortfarande fullt dugligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Damodred: Nu menar du väl tvärtom, en Mac är mer flexibel eftersom den kan göra allt som en PC kan och dessutom köra OS X (utan hack). Om man ser till mjukvaran då, om man har speciella krav på sin hårdvara är det såklart enklare att få dem tillgodosedda (och billigare!) med en PC.

Och det är inte för att Apple är genier utan för att Apple blockerar tillgång åt de andra. Det är inte invention om man gör det genom att blockera andra.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

hej igen, tänkte smita in med en fråga imellan de allehanda diskussioner, jag har hört rykten om nya macbook pro datorer som ska komma nu nån gång i april/maj, men då undrar ja om de samtidigt kommer komma nån ny version på Macbook white 13.3"
o i så fall vad den skulle kunna tänkas kosta.

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe89
hej igen, tänkte smita in med en fråga imellan de allehanda diskussioner, jag har hört rykten om nya macbook pro datorer som ska komma nu nån gång i april/maj, men då undrar ja om de samtidigt kommer komma nån ny version på Macbook white 13.3"
o i så fall vad den skulle kunna tänkas kosta.

Senaste "ryktet" är väll nu på tisdag, dock inget säkert. Men man kan ju hoppas:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
*** Spel går visserligen att köra på en Mac men hur skoj är det att ha ett Hd4850* som högsta alternativ? Fortfarande ett dugligt kort men inte så mycket mer än så.

Finns ju gtx 285;)dock till mac pro som för de flesta är ganska o relevant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
spelar det liksom någon roll om det tar 50 sekunder eller en minut för datorn att starta? Ingen här stänger väl oavsett av sin dator?

Enkronan: Om du vill få bort inloggningsrutan så i Start - Run skriv rundll32 netplwiz.dll,UsersRunDll
Markera valfri användare och avbocka Users must enter a username and password to use this computer

Sedan är det säkert så att du tänker rätt men det kan ingen, oavsett sida, veta. Hade vi varit tankeläsare hade vi inte suttit här

Schysst tack.:) Du har rätt: det är faktiskt inget man tänker på, att man ibland tänker på en sak i ett 100%-igt led men man kanske får ut det i fingerspetsarna 100%-igt utan kanska bara 98%-igt.:P:) (Då kan man bli/vara tydligare med hur man uttrycker sig så att man får ut tankarna till tangentbordet till 100%:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om du vill få bort inloggningsrutan så i Start - Run skriv rundll32 netplwiz.dll,UsersRunDll
Markera valfri användare och avbocka Users must enter a username and password to use this computer

Fast det är ju lättare att komma ihåg "control userpasswords2"

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Meningslös tråd? Varför PC?

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ÖverKlokarN
Meningslös tråd? Varför PC?

Va?

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Tråden handlar om varför man hellre skulle köpa en dator tillverkad av företaget apple, än tex Asus, HP, Acer, Sony osv. Du kanske är helt övertygad om vilket företag som gör bäst datorer, men jag och många andra är inte det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Varför Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe89
Hej,
En kompis till mig funderar på att inskaffa en ny Mac som ska användas till skolarbete, surfning o dyl.
Själv kan ja inte mycket om mac så då undrar jag om varför ni tycker att Mac är bättre än en vanlig laptop?
väl skrivna fördelar och eventuella nackdelar önskas.
mvh Oscar

Så om förenklar frågan lite grann skulle man kunna fråga så här: Ska han köpa en bärbar PC med Windows 7 eller en bärbar med Mac OS X. Tja, enklast om pengarna inte styr helt och hållet är väl och knalla iväg till en butik där man testa runt lite i lugn och ro och känna efter vilket operativsystem som känns bäst. Eller ännu bättre om känner någon som har det man vill veta mer om och kan testa hemma hos honom.
Sedan kommer väl nästa bit med att jämföra pris prestanda vilket är lättare nu då även Mac kör Intel.
Sedan blir han tvungen att fundera vad han behöver program.

Om pengarna styr så är det väl tveksamt om man lägger upp tiotusen för en dator, med tanke på att du pratar om någon som studerar. Surfning klarar väl de flesta bärbara. Skolarbete kan ju innebära allt från enkel ordbehandling och enklare kalkylblad till väldigt avancerade saker. Sedan beror det ju på vad "o dyl" ska tänkas innehålla.

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Jag upprepar - vill man leka support är det en utmärkt idé att säga åt tjejkompisar att köra pc. Vill man slippa så kan man be dem köra mac.

Agree!:) Väl talat.:D Om tjejer hade fått välja så hade de flesta använt Mac: problemet är dock att det oftast är en man i familjen som väljer dator åt den kvinnliga delen i familjen så då går det ju som det går.:P

Om man tar diskussioner så är det vanligt att killar "kör över" tjejerna med sina åsikter (läs: prackar på) och inombords kan tjejen känna att hon har rätt men utåt sett ler hon och säger att killen har rätt för att få lugn och ro.:P

Tror det är samma sak när det kommer till teknik: killen kommer hem och pratar lyriskt om hur braaa mjuk och hårdvara är.:P Men inombords så tycker hon att killen är jobbig och känner att "Jag skulle ha valt en Mac just för att det bara funkar, smidigt att använda etc." men utåt sett ger hon beröm till sin "duktige kille" för att slippa en ytterligare kaskad av "denhärdatornärjättebranyaspteprollenochdubehöverinteoradigförvirusjagharabattochluftflödetgaranterarsvaladiskar" -pådyvlande av *hans* åsikter som "experten i hemmet".:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

hur snabbt tar man bort filer på macbook? (ser ingen delete knapp) och e de inte irriterande när man ska högerklicka?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
hur snabbt tar man bort filer på macbook? (ser ingen delete knapp) och e de inte irriterande när man ska högerklicka?

CMD+Backspace = Delete, har dock en deleteknapp på mitt Apple-tangentbord!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Agree!:) Väl talat.:D Om tjejer hade fått välja så hade de flesta använt Mac: problemet är dock att det oftast är en man i familjen som väljer dator åt den kvinnliga delen i familjen så då går det ju som det går.:P

Om man tar diskussioner så är det vanligt att killar "kör över" tjejerna med sina åsikter (läs: prackar på) och inombords kan tjejen känna att hon har rätt men utåt sett ler hon och säger att killen har rätt för att få lugn och ro.:P

Tror det är samma sak när det kommer till teknik: killen kommer hem och pratar lyriskt om hur braaa mjuk och hårdvara är.:P Men inombords så tycker hon att killen är jobbig och känner att "Jag skulle ha valt en Mac just för att det bara funkar, smidigt att använda etc." men utåt sett ger hon beröm till sin "duktige kille" för att slippa en ytterligare kaskad av "denhärdatornärjättebranyaspteprollenochdubehöverinteoradigförvirusjagharabattochluftflödetgaranterarsvaladiskar" -pådyvlande av *hans* åsikter som "experten i hemmet".:P

Ta inte i så du spricker nu.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.