Permalänk
Medlem

Ja och kollar man server så är ju os x helt sjukt fördelaktigt, du har ju obegränsat antal klienter för ja, vad kostar det. 5000? Tror inte windows server finns med obegränsat antal klienter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja och kollar man server så är ju os x helt sjukt fördelaktigt, du har ju obegränsat antal klienter för ja, vad kostar det. 5000? Tror inte windows server finns med obegränsat antal klienter.

Jag har ingen koll på det. Jag använder bara vanliga alltså Snow Leopard och det duger för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller jag inte med om. OSX är ju billigt i jämförelse med vad Windows licens kostar, med andra ord betalar man inte så mycket för operativet. Finns ju dessutom många som kör OSX på PC för billig penning.

Enligt Apples EULA är det väl inte tillåtet att installera det på icke godkänd hårdvara?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Enligt Apples EULA är det väl inte tillåtet att installera det på icke godkänd hårdvara?

Tror inte den delen av EULAn "fungerar" i Sverige. Det är vad jag har hört iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Det beror på en, enbart en, sak. Hur mycket trivs du med att leka pc-support? Köper hon en mac - 5-6 samtal första månaden. Köper hon windows, 5-6 samtal i veckan. Been there, done that. Jag rekomenderar aldrig mer en pc till normala användare och garanterat inte om det är en tjej det handlar om.

Lycka till.

Låter högst otroligt att man ringer supporten 5-6 ggr/veckan och t.o.m första månaden så är den mängden samtal helt absurd. Iprincip alla PC och mac är plug-n-play nu så förstår inte riktigt hur man kan ha så stora problem oavsett om det gäller PC eller mac.

Permalänk
Medlem

De är snygga och kvalitén är på topp men jag skulle aldrig kalla den för en arbetsmaskin. Skolarbete kommer den klara utan vidare och det går att installera windows på burken om du skulle vilja spela spel.

Går man dock över den nivån så blir det genast svårt. Deras smarta lösningar fungerar bra i deras egna miljö men inte annars. Försök ssh:a till en Unix-burk tex. Spännande när alla tangenter är omkastade för att dom inte följer standard-layouten.

Jag förstår att det bara är en bråkdel som kommer i kontakt med problemen men vad har OSX för några fördelar mot tex linux som är gratis? Vad har själva mac:en mot en asus eller sony förutom snyggare design och en häftigare prislapp?

Ne, som Bunte sa "Livet med Mac är inte så underbart och felfritt som många vill få det att låta som"

Vet inte hur många gånger det är som jag har fått hjälpa min kompis med hans mac, himla tur att det är unix i botten så man kan gå bakvägen.

Permalänk
Medlem

Då dina anledningar är "den är snygg och kan köra windows" märks det att du inte använt en särskillt mycket haha.

Många små saker som "adds up" till en bra all around upplevelse enligt mig. Håll pengaren över ett fönster så kan du scrolla det fönstret (windows ska man klicka på varje fönster så det kommer överst för att sen scrolla). Kalibrerar färgerna för varje program, så en bild ser likadan ut i alla program. Mouse3 så får jag alla fönster utspridda över skärmen. Osv. Tycker många saker gör vanligt surfande och multitasking mycket bättre än Windows gör det, vilket man på ett sätt spar väldigt mycket tid på då man oftast inte spenderar timmar per dag att maxxa processorn, där man spar tid med bättre processorer för samma pris.

Så beror på vad man gör, och vad man prioriterar. Dom är inte direkt gjorda för att spela på, så alla som vill gamea och klagar på priset, bör köpa en Acer laptop istället.

Har ubuntu på min farsas dator, och har inte riktigt ork eller tid att lära mig linux. Tog mig en hel kväll att först komma på hur man installerade program, och sedan lyckas installera tredje part Golf streaming program på den (hittade efter några timmar att jag var tvungen att ändra hur man fick skriva/läsa till just den filen, eller nått). Sitter på Mac på jobbet, aldrig använt det tidigare och det tog mig inte många minuter innan jag lärde mig det mesta. Men linux ska vara bra, så allt är väl upp till användaren vad målen är, och vad man spendera på.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att ingen verkar tycka att det ska spelas på Mac!

En vecka efter att steam hade släppts för Mac så var andelen försäljningar på Steam 11% Mac.
Visst kan man argumentera att det är många köp för att det är nytt och folk vill testa.
Men det kan man argumentera emot med det faktum att det fanns typ 5st spel vid Launch
och Portal, som var gratis, räknades inte med i den andelen.

Blir intressant att se vad andelen blir vid tex Portal 2's release då det troligtvis blir det första större spelet som kommer släppas samtidigt på plattformarna.

Andra intressanta fakta:

- Roughly two thirds of all Steam Mac users are running on a laptop.
- Portal (with the same code base across platforms) is one fifth as likely to crash on a Mac than on Windows.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Då dina anledningar är "den är snygg och kan köra windows" märks det att du inte använt en särskillt mycket haha.

Många små saker som "adds up" till en bra all around upplevelse enligt mig. Håll pengaren över ett fönster så kan du scrolla det fönstret (windows ska man klicka på varje fönster så det kommer överst för att sen scrolla). Kalibrerar färgerna för varje program, så en bild ser likadan ut i alla program. Mouse3 så får jag alla fönster utspridda över skärmen. Osv. Tycker många saker gör vanligt surfande och multitasking mycket bättre än Windows gör det, vilket man på ett sätt spar väldigt mycket tid på då man oftast inte spenderar timmar per dag att maxxa processorn, där man spar tid med bättre processorer för samma pris.

Så beror på vad man gör, och vad man prioriterar. Dom är inte direkt gjorda för att spela på, så alla som vill gamea och klagar på priset, bör köpa en Acer laptop istället.

Har ubuntu på min farsas dator, och har inte riktigt ork eller tid att lära mig linux. Tog mig en hel kväll att först komma på hur man installerade program, och sedan lyckas installera tredje part Golf streaming program på den (hittade efter några timmar att jag var tvungen att ändra hur man fick skriva/läsa till just den filen, eller nått). Sitter på Mac på jobbet, aldrig använt det tidigare och det tog mig inte många minuter innan jag lärde mig det mesta. Men linux ska vara bra, så allt är väl upp till användaren vad målen är, och vad man spendera på.

Överraskar mig verkligen att det tar så lång tid att lära sig att installera program i Ubuntu. Här är ett exempel där jag installerar GIMP:

Visst är det inte alltid så lätt, men oftast. Annars brukar det ofta vara .deb-filer, som är riktigt lätta de med. I vissa fall måste man dock kompilera från source, vilken jag ändå vill påstå att Linux (debian-baserade) har enklast stöd för, iom build-dep i apt.

Skrivet av penna_ha:

Andra intressanta fakta:

- Roughly two thirds of all Steam Mac users are running on a laptop.
- Portal (with the same code base across platforms) is one fifth as likely to crash on a Mac than on Windows.

Har du källa på det där, antar att det var valve som skrev?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en på macrumors skrev i jag-form, men han kanske har klistrat från valve

Steam = Successful - Mac Forums

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Då dina anledningar är "den är snygg och kan köra windows" märks det att du inte använt en särskillt mycket haha.

Många små saker som "adds up" till en bra all around upplevelse enligt mig. Håll pengaren över ett fönster så kan du scrolla det fönstret (windows ska man klicka på varje fönster så det kommer överst för att sen scrolla). Kalibrerar färgerna för varje program, så en bild ser likadan ut i alla program. Mouse3 så får jag alla fönster utspridda över skärmen. Osv. Tycker många saker gör vanligt surfande och multitasking mycket bättre än Windows gör det, vilket man på ett sätt spar väldigt mycket tid på då man oftast inte spenderar timmar per dag att maxxa processorn, där man spar tid med bättre processorer för samma pris.

Så beror på vad man gör, och vad man prioriterar. Dom är inte direkt gjorda för att spela på, så alla som vill gamea och klagar på priset, bör köpa en Acer laptop istället.

Har ubuntu på min farsas dator, och har inte riktigt ork eller tid att lära mig linux. Tog mig en hel kväll att först komma på hur man installerade program, och sedan lyckas installera tredje part Golf streaming program på den (hittade efter några timmar att jag var tvungen att ändra hur man fick skriva/läsa till just den filen, eller nått). Sitter på Mac på jobbet, aldrig använt det tidigare och det tog mig inte många minuter innan jag lärde mig det mesta. Men linux ska vara bra, så allt är väl upp till användaren vad målen är, och vad man spendera på.

Det jag vill få fram är att allt är inte en dans på rosor, t.o.m. när det kommer till OSX (självklart inte med linux heller). Det är säkert jättebra när det kommer till bildredigering och mycket mer men vissa saker lämpar det sig inte för. Det jag skrev om var saker utanför OSX-miljön och för den avancerade användaren.

Jag förstår nog inte riktigt vad problemet är, du kommer fram till precis samma sak i din sista mening :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Överraskar mig verkligen att det tar så lång tid att lära sig att installera program i Ubuntu. Här är ett exempel där jag installerar GIMP:

http://pici.se/thumbs/t_ihveJktou.gif

http://pici.se/thumbs/t_PvlrKSJiA.gif

http://pici.se/thumbs/t_PaxeTgTLt.gif

http://pici.se/thumbs/t_uNJqtFkTD.gif

Visst är det inte alltid så lätt, men oftast. Annars brukar det ofta vara .deb-filer, som är riktigt lätta de med. I vissa fall måste man dock kompilera från source, vilken jag ändå vill påstå att Linux (debian-baserade) har enklast stöd för, iom build-dep i apt.

Har du källa på det där, antar att det var valve som skrev?

Källa på? (edit, såg nu att det var riktat till kommentaren under)

Tror det var extra klurigt att installera det, då det var någon ganska okänd streamingklient för Golf. Föredrar väl lättare operativsystem där det går automatiskt, istället för att googla fram koder. Kan säkert göra betydligt mer i Linux än andra OS, jag föredrar dock operativsystem där jag bara kan ta en dator och klura ut snabbt hur jag gör det jag vill göra, har inte tid att lära mig nytt OS. Dock så är det bara installationsdelen som jag kan klaga på, allt annat är väldigt simpelt, och de flesta operativsystem har tagit fuktioner från varandra.

Skrivet av L4RZ:

Det jag vill få fram är att allt är inte en dans på rosor, t.o.m. när det kommer till OSX (självklart inte med linux heller). Det är säkert jättebra när det kommer till bildredigering och mycket mer men vissa saker lämpar det sig inte för. Det jag skrev om var saker utanför OSX-miljön och för den avancerade användaren.

Jag förstår nog inte riktigt vad problemet är, du kommer fram till precis samma sak i din sista mening :)?

Är inget problem haha, försöker bara ge lite perspektiv för de som aldrig använt OS X, och sitter med åsikter. Själv tycker jag OS X är det mest lättlärda, och "makes most sense" när det kommer till hur man tycker det borde vara (hur det borde vara för att göra detta, eller komma dit), men sen kanske det inte passar många användare som vill göra mer avancerade saker. Exempel är t.ex. att visa min mamma hur man säkert tar bort usb i Vista. Klicka den lilla ikonen, välj usb port, oj fel, tillbaka, välj andra, markera, säkerborttagning, stäng. I OS X har man enheten på skrivbordet, höegrklickar och mata ut. Har många på jobbet som sitter på Mac här och privat, som dock är totalt otekniska då de bara använt Mac. Händer något utanför deras rutin, eller om de är tvingade att öppna ett dokument i Windows, blir de helt förvirrade och ger upp. Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Tror det var extra klurigt att installera det, då det var någon ganska okänd streamingklient för Golf. Föredrar väl lättare operativsystem där det går automatiskt, istället för att googla fram koder. Kan säkert göra betydligt mer i Linux än andra OS, jag föredrar dock operativsystem där jag bara kan ta en dator och klura ut snabbt hur jag gör det jag vill göra, har inte tid att lära mig nytt OS. Dock så är det bara installationsdelen som jag kan klaga på, allt annat är väldigt simpelt, och de flesta operativsystem har tagit fuktioner från varandra.

Och på samma sätt vid vanliga installationer i Windows och Mac föredrar jag lätta installationer där man slipper googla och hämta hem vida http. Jag tvivlar självklart inte på att installationen av just det programmet var svårt för en nybörjare, jag håller bara inte med om att "installationer" är svårt. Använder jag programmet jag visade och söker på "film" kommer mplayer längst upp, vlc under det. Söker jag på "musik" kommer rhythmbox längst upp. För att installera klickar jag på "installera" och skriver in mitt lösenord.

Antar att det var en .sh-fil eller binärfil du fick köra för att installera? Så högerklicka, egenskaper, och kryssa i "tillåt att köra filen" och sedan köra den "./filnamn"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

hur snabbt tar man bort filer på macbook? (ser ingen delete knapp) och e de inte irriterande när man ska högerklicka?

Cmd baksteg för att flyta markerat till papperskorgen.

Delete-knapps-funktion får man genom att hålla inne fn och trycka backsteg

Högerklick får man genom att klicka (eller ”tappa”) två fingrar på styrplattan (om man nu inte stängt av den funktionen). Det går också att hålla inte ctrl och vänsterklicka så blir det ett högerklick.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

För att priserna på PC-kort är så låga för att det finns konkurrans. Skulle EVGA, XFX, Asus och alla dem försvinna, poff, och endast Sapphire skulle bli kvar, då kan du lita på att PC-korten inte skulle vara lika billiga.

För övrigt är 285-kortet lanserat av EVGA så det är dem som satt priset på det, inte Apple. Det visar bara att alla företag går ut på att tjäna pengar och att det finns en chans här som både EVGA och Apple ser.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte ett vanligt gtx285 för 2800kr till Mac också?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Fungerar inte ett vanligt gtx285 för 2800kr till Mac också?

Om man flashar om bios.

Men hur kan ett 4870 kosta 3800 kr?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

"The Mac finder really puts the 'stupid' in 'Keep It Simple, Stupid'

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

"The Mac finder really puts the 'stupid' in 'Keep It Simple, Stupid'

Hehehe helt riktigt:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Avstängd

Superior PC is superior.
/thread

Permalänk
Medlem

Man är bra dum i huvudet om man köper en mac för att spela spel. Har nästan bara macar hemma och en PC som jag endast spelar spel på. Skulle aldrig få för mig att spela på en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Superior PC is superior.
/thread

/necro