Permalänk
Medlem

En hjälp på traven, i7 system!

Ska plocka ihop en ny dator då min nuvarande börjar bli seg rent hårdvarumässigt. Jag ska införskaffa mig följande:

Processor: i7 930
HDD: SSD 40GB (Eller 80, vad tycker ni?)
Minnen: Vet ej
Moderkort: Vet ej

Saker jag har:

Grafikkort: Asus EAH-4670 DDR3
PSU: Corsair HX750

Jag behöver hjälp med moderkort och minnen. Jag har läst att jag ska satsa på 1066Mhz minnen, då jag inte behöver snabbare för jag ska ej överklocka, och det är endast vid överklockning av prollen man behöver bra med kräm i minnena(?). Jag skulle gärna vilja att ni tipsar om minnen som är av bra kvalité och som kan passa bra till en stock i7 930.

Angående moderkortet har jag väldigt svårt att bestämma mig. Jag har kollat runt lite på 1366 och de flesta är ganska dyra. Jag eftersträvar ingen monsterdator med SLI osv, utan jag har bara 1 graffekort och kommer inte skaffa fler, inte i nuläget i alla fall. Jag behöver lite hjälp med moderkortet, jag ser helst att det är så billigt som möjligt, men ändå att det håller väldigt hög kvalité då jag ska ha datorn ett tag framöver!

Tack på förhand, mvh!

Permalänk
Medlem

vad ska du göra med datorn?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Ett förslag från www.inet.se

Moderkortet är ASUS budgetkort, men det är ett bra kort.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Ett förslag från www.inet.se

Moderkortet är ASUS budgetkort, men det är ett bra kort.

http://img248.imageshack.us/img248/9199/skrmklipp27.th.png

Är inte 930:in triple channel?

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Ska ha datorn till photoshop, sen ska den bara vara supersnabb till allt övrigt man håller på med. många säger, köp i5 istället, men jag bygger för framtida bruk, har inga planer på att köpa nya grejer inom snar framtid så bättre att satsa på en i7.

@Ali3nPredator - Satsar hellre på ett ASUS kort än asrock, tror inte asrock är ett dotterbolag till ASUS.

Behöver jag verkligen 1600Mhz minnen? Jag kan väl lika gärna köpa minnen som är 1066Mhz?

sen vilken SSD rekommenderas? Har kollat på Intels SSD, något att ha eller?

Permalänk

Ja Intels SSD är mycket bra och snabb. Jag har 2st som jag kör i Raid0. Jag kan varmt rekommendera den.

Jag tog ett ASUS moderkort istället och du ska ha 1333MHz minnen. Det är orginal frekvensen, som datorn kommer att köra på.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

P6T Deluxe V2
Intel 80G G2
Dominator 3*6bg 1600

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Om du "bygger för framtiden" kan det vara värt att kolla in moderkort med usb3 och sata6 ex. http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=513211

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

måste jag ha 6gb för att det ska fungera med en i7 930?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suffix
måste jag ha 6gb för att det ska fungera med en i7 930?

Nej. Däremot får du bättre prestanda om du har tre eller sex minnesmoduler än annars.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

@Ali3nPredator

det paketet ser mycket bra ut, och jag antar minnena är av bra kvalité med?

Jag tänker dock satsa på en lite billigare SSD, då jag inte behöver så mycket minne just på systemdisken..

@jetblack @alla andra är det verkligen nödvändigt att skaffa USB3.0, usb2.0 fungerar ju bra fortfarande, samt sata 6, är detta nödvändigt?

Permalänk

Minnena är av bra kvalité.

Nej, du behöver inte ha ett moderkort med USB 3.0 och SATA III 6.0Gbit/s.

Man kan som jag har gjort skaffa ett instickskort som har 2st USB 3.0 och 2st SATA III 6.0Gbit/s.

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Är detta ett bra moderkort?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584444

Det har USB.3.0 SATA 6.

någon som vet om detta kort är bra eller ska man istället köpa ett ASUS kort utan usb 3.0 och sata (För ASUS är kanske bättre än Gugabyte?)

Och att köpa dominator minnen 1600Mhz är väl ganska meningslöst om man inte ska överklocka, vilket jag inte ska, billigare minnen på 1066mhz och 1333mhz är väl lika bra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suffix
Är detta ett bra moderkort?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584444
Det har USB.3.0 SATA 6.
någon som vet om detta kort är bra eller ska man istället köpa ett ASUS kort utan usb 3.0 och sata (För ASUS är kanske bättre än Gugabyte?)
Och att köpa dominator minnen 1600Mhz är väl ganska meningslöst om man inte ska överklocka, vilket jag inte ska, billigare minnen på 1066mhz och 1333mhz är väl lika bra?

Ifall du inte skall göra någon extrem överklockning så behöver du inte ha Dominator intern minnen.

Knappt någon pris skillnad på 1333mhz och 1600mhz. http://www.inet.se/artikel/5305474/corsair-6gb-3x2gb-1600mhz-... mot http://www.inet.se/artikel/5305473/corsair-6gb-3x2gb-1333mhz-...
Gör dom ens 1066mhz till DDR3?

Gigabyte är det inget fel på alls, bara att köra på.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem

Då blir det följande:

- Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58
- Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
- Intel Core i7 930, 2.80GHz

och en 80GB SSD.

På SSD HDDs står det i specifikationen Läs/skrivhastighet där Läs alltid är snabbare. I en vanlig hårddisk står inte denna info utan istället
"Data Transfer Rate / Media to/from Buffer(Max.)"
"Data Transfer Rate / Buffer to/from Host(Max.) "

Exempel från en samsung hårddisk
Media to - 175 MB/sec
Buffer to - 300 MB/sec

SSD står inte denna info, vad innebär infon ovan? Och vad har SSD för siffror i samma kategori?

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning
*låst*