Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Det där var en försköning av verkligheten.:D Men det klart, i tanken kan man önska sig att det vore på detta vis.:)

Käre Maciban! Det är emot reglerna att trolla.

Du har absolut ingen aning om hur min dator fungerar eller vad jag gör med den, och inte h*ns dator heller. Jag har jävligt sjuka krav på hur bra en dator ska flyta på, men jag kan lova dig, jag skulle inte få det på en dator med sämre renderingsprestanda för 20000 kronor bara för att den har ditt jävla äpple på sig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Så du behöver inte köra virusprogram och leta efter malware i Windows 7?
Du behöver inte köra Windows Update stup i kvarten för att få in de senaste säkerhetsuppdateringarna. Du behöver inte i ibland leta efter drivrutiner för att saker ska funka optimalt?

Alltså, jag vet inte hur jag ska säga det här...
Om din uppdatering på kvinnosyn hade varit proportionell med din uppdatering inom syn på Windows hade medeltiden varit stolt över dig. Scratch that, tredje korståget.

Ja, allt det där är automatiskt och antivirus behövs inte om man har lite street smarts på internet. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att du inte har försökt använda windows på 11 år.

Visa signatur

Hej, jag skapade konto när jag var 12 och tyckte att det här med födelseår på slutet av användarnamn var jättecoolt, men jag är inte aktiv nog här för att bry mig :3

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte virusfritt är ett argument, min 1,5 år gamla MB 13,3" är sjukt trög. Den är faktiskt sparsamt använd.

Den verkar främst inte tåla att ha photoshop CS4 + bridge installerat.

En windows 7-burk @ admin är mycket piggare vid samma tid.

Mapphanteringen i OS X är mycket korkad och lite buggig. Lade man något på skrivbordet sist som man sparat, och sedan sparar något annat nästa gång så står det att den visar skrivbordet, men det gör den inte, utan man får trycka på en annan plats och sedan skrivbord igen för att visas.

Sedan om man laddar upp flera filer på internet, en i taget som man bläddrar fram så måste man börja om från början varje gång. Ligger filerna djupt så blir man snabbt vansinnig.

Grått och dystert OS är det med.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Käre Maciban! Det är emot reglerna att trolla.

Du har absolut ingen aning om hur min dator fungerar eller vad jag gör med den, och inte h*ns dator heller. Jag har jävligt sjuka krav på hur bra en dator ska flyta på, men jag kan lova dig, jag skulle inte få det på en dator med sämre renderingsprestanda för 20000 kronor bara för att den har ditt jävla äpple på sig.

Menar inte att reta någon: Ber om ursäkt om jag gjort det...:):o Vore tacksam om jag inte blev anklagad för dylika, det är ju "lätt" för den som påstår att motparten trollar bara för att få rätt.

I alla fall jag ber än en gång om ursäkt.:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Det där var en försköning av verkligheten.:D Men det klart, i tanken kan man önska sig att det vore på detta vis.:)

Du vill gärna tro det har jag förstått. Varför det är så viktigt för dig förstår jag däremot inte - med tanke på dina referenser till saklighet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Allvarligt nu hörrni, jag tyckte den här tråden höll rätt hög kvalite fram till för någon sida sedan och tyvärr vill jag påstå att det är vi på Windows- sidan som brister Tidigare diskussioner har alltid slutat i dryga utlåtande på en mening från fanatiska mactalibaner som alltid slutat med en ";)" och nu är många här på väg dit igen. Kan vi inte försöka ta det tillbaka till den diskuterande nivån som var tidigare?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro är väl dyra främst pga att de har aluminium chassin som är från ett solit block av aluminium. Sedan gör de sina egna batterier och Operativsystemet till datorn, vilket gör att de kan få batteritiden säkert dubbelt så bra som en vanlig bärbar med samma speccs. Beror väl lite på vad man är ute efter.

Vill man ha en laptop som mest står hemma på ett bord, inkopplad, så är väl en vanlig bärbar bättre då den är billigare men har sämre batteritid och är betydligt plastigare och enligt många, fulare. Många som inte ligger på en tight budget föredrar nog att spendera extra pengar för att inte få en knakig svart plastdator med loggor överallt, och ett batteri som måste laddas efter 2-3 timmar. Tekniskt sätt tycker väl många att de ligger efter, då man får betala mer för samma saker, men Apple brukar ha förtur till Intel processorer (t.ex. xeon i mac pro), men man får som sagt betala för det. Tror snarare att deras mål inte är att bygga ett prestanda monster, utan hitta en bra mittpunkt mellan prestanda och energiförbrukning, då bärbara datorer är gjorda just för att bäras runt på, oftast där det inte finns eluttag. En dator man bär runt på skall tåla en del, och hållas igång länge.

Sen är väl detta inte direkt rätt forum då de flesta här är antingen barn eller studenter med en tight budget. Så inte konstigt att de inte ser någon mening med att spara ihop ännu mer pengar för samma råa prestanda. Sen kan man se på andra vanliga märken att deras designade datorer är betydligt dyrare än deras vanliga. Folk verkar ignorera dessa då de förmodligen är riktade till folk med mycket pengar, men vem har sagt att Apples produkter ska vara riktade till de med tight budget. Lite studentrabatt får ni i alla fall. I slutändan är det väl upp till konsumenten. Har man extra pengar att spendera, föredrar man nog att lägga de på ett högre kvalité chassi, snyggare design osv. Bara för att man inte är den som vill spendera extra på sådant, behöver man inte snacka skit om dem som vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AciD93
Alltså, jag vet inte hur jag ska säga det här...
Om din uppdatering på kvinnosyn hade varit proportionell med din uppdatering inom syn på Windows hade medeltiden varit stolt över dig. Scratch that, tredje korståget.

Ja, allt det där är automatiskt och antivirus behövs inte om man har lite street smarts på internet. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att du inte har försökt använda windows på 11 år.

Min syn på Windows?
De flestas menar du?
Ni verkar säga att allt är så smärtfritt med Windows 7 och det är kanske möjligt, jag har kört det en del och det är helt klart den bästa Windows-versionen hittills.

Grejen är bara den att även när det var Windows XP som gällde så sa många av ”er” likadant; ”det är superenkelt allt, jag har inget virusprogram och har aldrig fått ett virus”. Men verkligheten ser tydligen annorlunda ut. Jag vet flera som gått från Windows till Mac som är mycket glada för det, så är det ju nånting som skiljer. Kanske allt har blivit annorlunda nu med Windows 7, det vet jag inte, för det är inte den Windows-versionen som de gick från till Mac, men eftersom ni hade samma argument innan Windows 7 släpptes så blir man onekligen lite tveksam.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag tycker inte virusfritt är ett argument, min 1,5 år gamla MB 13,3" är sjukt trög. Den är faktiskt sparsamt använd.

Den verkar främst inte tåla att ha photoshop CS4 + bridge installerat.

En windows 7-burk @ admin är mycket piggare vid samma tid.

Mapphanteringen i OS X är mycket korkad och lite buggig. Lade man något på skrivbordet sist som man sparat, och sedan sparar något annat nästa gång så står det att den visar skrivbordet, men det gör den inte, utan man får trycka på en annan plats och sedan skrivbord igen för att visas.

Sedan om man laddar upp flera filer på internet, en i taget som man bläddrar fram så måste man börja om från början varje gång. Ligger filerna djupt så blir man snabbt vansinnig.

Grått och dystert OS är det med.

En Mac kan också sega ned sig, det är inte sant, men det betyder inte att det är standard. Vilken Mac OS X-version kör du på den?

Bridge och Photoshop kör varenda kotte här på jobbet - även på äldre datorer än din MB (G5or).
Visst är det rätt tungkörda program, men det är inte katastrof och de ”tål” absolut att vara intsallerade.

Det där med mapphanteringen känner jag inte igen – kan det varar ett enskilt program som beter sig konstigt?

Om Mac OS X är grått och dystert så är Windows färgskrikigt och plottrigt.
Mac OS X har renare och tydligare linjer och den där gråheten anser jag bara vara positiv – det får bilder och annat som ska sticka ut att göra det mer. Operativsystemet i sig ska inte vara framträdande. De flesta som jobbar med grafisk formgivning vet vad jag talar om. Men det där är så klart en smaksak även om jag nog tycker åsikten från någon som jobbar med något hela dagarna räknas mer än nån benchmark-kåt överklockare på SweClockers.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity

Om Mac OS X är grått och dystert så är Windows färgskrikigt och plottrigt.
Mac OS X har renare och tydligare linjer och den där gråheten anser jag bara vara positiv – det får bilder och annat som ska sticka ut att göra det mer. Operativsystemet i sig ska inte vara framträdande. De flesta som jobbar med grafisk formgivning vet vad jag talar om. Men det där är så klart en smaksak även om jag nog tycker åsikten från någon som jobbar med något hela dagarna räknas mer än nån benchmark-kåt överklockare på SweClockers.

Jag är designer.
OS X > standard-XP
OS X > standard-Win7, men bra mindre skillnad här
XPs teman > OS X där det är möjligt för XP att ha teman. Hellre en lassekongo-dator än mac #8537375175. Jag är en högst individuell människa och sätter ogärna mig i fack, detta gäller även teman.

OS X är ett väldigt vackert operativsystem men jag måste säga att Win7 är konst det med, förutom för retarderade aspekter som Aero Flip 3D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Allvarligt nu hörrni, jag tyckte den här tråden höll rätt hög kvalite fram till för någon sida sedan och tyvärr vill jag påstå att det är vi på Windows- sidan som brister Tidigare diskussioner har alltid slutat i dryga utlåtande på en mening från fanatiska mactalibaner som alltid slutat med en ";)" och nu är många här på väg dit igen. Kan vi inte försöka ta det tillbaka till den diskuterande nivån som var tidigare?

Du har helt rätt. Jag skyller en del på tidpunkten då jag skrev det senaste inlägget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Grejen är bara den att även när det var Windows XP som gällde så sa många av ”er” likadant; ”det är superenkelt allt, jag har inget virusprogram och har aldrig fått ett virus”. Men verkligheten ser tydligen annorlunda ut. Jag vet flera som gått från Windows till Mac som är mycket glada för det, så är det ju nånting som skiljer. Kanske allt har blivit annorlunda nu med Windows 7, det vet jag inte, för det är inte den Windows-versionen som de gick från till Mac, men eftersom ni hade samma argument innan Windows 7 släpptes så blir man onekligen lite tveksam.

Och OS X 10.1 var ett superbra operativsystem enligt vissa som Enkronan. Jag skulle säga att det är på båda sidor, mk?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så är detta sweclockers.

Klockar man och ska ha senaste hårdvaran ska man använda Windows.

I bärbar kan man däremot ha os x.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
OS X är ett väldigt vackert operativsystem men jag måste säga att Win7 är konst det med, förutom för retarderade aspekter som Aero Flip 3D.

Visst ser Windows 7 bra ut på sina ställen, men ett problem tycker jag är att det blir så spretigt utseende då många program fortfarande kör med Windows 95-look på knappar och ikoner. Dags för tredjepartsutvecklare att skärpa sig – det var ju ett tag sen Aero kom ut.

I Mac OS X är enhetligheten mellan programmen större – man känner igen sig mer, både utseendemässigt och användargränssnitsmässigt. Åtminstone det senare snabbar upp saker när man jobbar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Vadå, tur? Ingen annan person jag pratat med har haft problem med Windows 7, förutom att datoradministratören sönderpippat installationerna i skolan med en massa monitorprogram som gör att Acrobat kommer upp om du högerklickar en dokumentfil.

Tur o tur. Vissa verkar ha ett satans flyt med sina datorer av vad dom skriver och jag inte säga att jag också har haft den "turen" då jag haft lite problem med mina Windows installationer.

Edit: Kört W7 beta/rc och det är klart det bästa windows hittils och det är inte mycket problem med det, säger heller inte att osx är det bästa som finns och det finns säkert massvis med problem till det också. Det jag vill komma fram till är att vissa verkar ha en problemfri dator upplevelse och jag vill också ha denna problemfria upplevelse. Om man kan kalla det tur eller kunskap vet jag inte. Tycker heller inte att man ska behöva vara en user+++ för att få en problemfri upplevelse som jag tagit upp tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Tycker heller inte att man ska behöva vara en user+++ för att få en problemfri upplevelse som jag tagit upp tidigare i tråden.

Det håller jag med om. Ett vettigt OS bör tåla en hel del "misshandel" av användaren. Dock måste man nog alltid, i alla operativsystem, ha en viss nivå av sunt förnuft på internet. Det största säkerhetshålet kommer nog alltid vara social engineering, alltså att användaren släpper in malware i tron om att det är något annat. (en väldigt bra lösning på sådant är IMO pakethanterare i stil med APT)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Allvarligt nu hörrni, jag tyckte den här tråden höll rätt hög kvalite fram till för någon sida sedan och tyvärr vill jag påstå att det är vi på Windows- sidan som brister Tidigare diskussioner har alltid slutat i dryga utlåtande på en mening från fanatiska mactalibaner som alltid slutat med en ";)" och nu är många här på väg dit igen. Kan vi inte försöka ta det tillbaka till den diskuterande nivån som var tidigare?

Jo håller med:): bägge sidor får ta det lugnt så man inte "skrämmer" de oinsatta eller hur jag ska säga som.:P Det är ju viktigt att kunna föra fram:

a) sakliga argument
b) argument utifrån sin egen användarupplevelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Tur o tur. Vissa verkar ha ett satans flyt med sina datorer av vad dom skriver och jag inte säga att jag också har haft den "turen" då jag haft lite problem med mina Windows installationer.

Edit: Kört W7 beta/rc och det är klart det bästa windows hittils och det är inte mycket problem med det, säger heller inte att osx är det bästa som finns och det finns säkert massvis med problem till det också. Det jag vill komma fram till är att vissa verkar ha en problemfri dator upplevelse och jag vill också ha denna problemfria upplevelse. Om man kan kalla det tur eller kunskap vet jag inte. Tycker heller inte att man ska behöva vara en user+++ för att få en problemfri upplevelse som jag tagit upp tidigare i tråden.

Precis håller med om att win kan vara lite omständligt, och det har säkert sina fördelar men för mig har det mestadels varit krångel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Och OS X 10.1 var ett superbra operativsystem enligt vissa som Enkronan. Jag skulle säga att det är på båda sidor, mk?

Det jag ville få fram var att tidigare Mac-OS var bra i jämförelse med win vid den aktuella tidpunkten/tidigare tidpunktar även om det var ostabilt då men trots detta outstanding och revolutionerande för sin tid.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
...Dock måste man nog alltid, i alla operativsystem, ha en viss nivå av sunt förnuft på internet. Det största säkerhetshålet kommer nog alltid vara social engineering, alltså att användaren släpper in malware i tron om att det är något annat. (en väldigt bra lösning på sådant är IMO pakethanterare i stil med APT)

Begreppet "social engineering" syftar på folk som, enkelt uttryckt, "snackar" till sig saker vilket låter långsökt i det här fallet?
Men du är på rätt spår. På de säkerhetsföredrag jag deltagit pratas det om WEB 2.0 som det ny enskilt största hotet idag och i morgon. Och det spelar då ingen roll vilket OS eller webläsare man har, se bl.a artiklar här på SweC nyligen. Det är nog bara en tidsfråga innan även Mac-användarna installerar antivirusskydd på sina datorer också...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Ja Windows kan utan tvekan vara lite omständigt, speciellt från Vista och framåt. På XP men framför allt Windows Server 2003 så är allt "där" på något sätt, nu känns det alltid som att det är ett klick extra eller någon undermeny osv. Åtminstone i server 2003 så var det ett dubbelklick för att hitta sitt IP-nummer och upptid på datorn. I senare versioner känner jag bara till ctrl-shift-esc för att snabbt få fram upptiden. Fliken Accessories låg också tillgänglig direkt på Start-menyn istället för som nu under Start - program. Något jag däremot verkligen gillar med nya sjuan är de få men bra mouse gestures som finns. Går säkerligen att utveckla mer i framtiden.

Det som irriterar mig med OS X är andra småsaker, hur integrationen nästan slår krokben för sig själv. När man använder Windows förväntas man nästan använda tredje parts program, så som MediaPlayer Classic, FFDSHOW, Mozilla Firefox osv osv men så är inte riktigt fallet med OS X. Där upplever jag det i alla fall som att man "ska" använda iTunes och man "ska" använda Quicktime. Två program som har varit, och kanske är, de största bovarna idag till säkerhetshål både till OS X och Windows och som dessutom är grovt begränsade och inte alls lika flexibla som tidigare nämnda program eller ens Windows Mediaplayer 11 och 12 eller MediaCenter. Att Apple överhuvudtaget saknar en vettig hemmabiolösning förstår jag inte då media är ett så starkt begrepp förknippat med Apple.

edit:

Citat:

Det är nog bara en tidsfråga innan även Mac-användarna installerar antivirusskydd på sina datorer också...

Jag tycker, som jag skrev tidigare, att det borde vara varje användares skyldighet att använda ett antivirusprogram. Även om man själv är skyddad så är det ingen höjdare att vara den som sprider virus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Notera att märket inte är den enda skillnaden mellan de två datorerna. Macbooken har bättre grafikkort och processor, men mindre hårddisk, minne och sämre batteritid. Jag har själv en UL30A och tycker det fungerat mycket bra, men denna är nog ett bättre köp IMO:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574442

Händer det ofta dig att din windowsdator inte startat och allt ditt arbete är borta? Tror risken är ungefär lika stor i OS X som i windows. (om det är hårdvara du tänker på har inte apple bäst statistik, det har asus (enligt det jag sett iaf)).

Och angående "inget underhåll". Man måste väl ändå hålla systemet uppdaterat för att det inte ska vara några säkerhetshål?

Nu har ju faktiskt asus bättre kvalité än mac(likaså toshiba och sony). Lika bra att jag postar länken till källan direkt misstänker jag Så argumentet att apple skulle ha överlägsen kvalité är helt enkelt inte sant. Möjligvis bäst kvalitets känsla, men det är ju ytterstsubjektivt.

UL30VT lär funka fint, den har ju också riktigt fin battritid.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Min syn på Windows?
De flestas menar du?

Det där får du utveckla, jag har inte sett en majoritet av alla datoranvändare tycka att det mest märkbara med att använda Windows 7 är att man behöver använda sig av ett antimalware som scannar konstant, eller konstant klicka i vad man vill ha från Windows Update för att få saker att fungera.
Ni Mac-personer brukar gilla att använda er av mottot "It just works", har jag för mig, och så mycket som jag förstår att du inte vill erkänna eller ens upplysas om det, är det precis hur Windows 7 också fungerar.

Nej, "de flesta tycker så" var nog det löjligaste och mest ounderbyggda jag någonsin hört.

Citat:

Ni verkar säga att allt är så smärtfritt med Windows 7 och det är kanske möjligt, jag har kört det en del och det är helt klart den bästa Windows-versionen hittills.

Bra att du åtminstone inser det.

Citat:

Grejen är bara den att även när det var Windows XP som gällde så sa många av ”er” likadant; ”det är superenkelt allt, jag har inget virusprogram och har aldrig fått ett virus”.

Ja, till skillnad från en aning mer WinUpdate-krångel innan det automatiserades var det ett ganska lätthanterligt operativsystem. Dock inte i närheten av 7, men vad hade man att jämföra med när ingenting så bra som 7 fanns? Uppenbart nog prisade vi det för att det just då var det simplaste operativsystemet att använda om man hade intelligensen att inte använda det fel.

Citat:

Men verkligheten ser tydligen annorlunda ut. Jag vet flera som gått från Windows till Mac som är mycket glada för det, så är det ju nånting som skiljer.

Vill du argumentera mot en vidspredd Windows-användning därför att det är säkrare att använda en Mac om man är så pass naiv, dum och lättlurad att man skaffar sig massvis med virus - vilket mycket riktigt en majoritet av alla hemdatoranvändare, såväl Mac som PC är - go ahead.
Jag kan knappast argumentera mot det, det är ett faktum att man kan bete sig mindre intelligent på en Mac utan att bli infekterad, då det sker färre attacker mot Mac OSX än mot Windows, även om den inbyggda säkerheten i 7 gör det aningen mer resistent mot sådana attacker än t.ex. XP.

...Att däremot tala ner Windows i sig för att en majoritet av alla som bör flytta över till OSX från det bör göra så därför att de inte vet att man inte ska trycka på länkar som lovar gratis smileys till sin E-post eller ladda ner video och musik som slutar på .exe, det är att ha en rubbad syn på Windows. Den enda anledningen varför Mac OSX är en säkrare miljö för den här sortens människor är därför att de är en relativ minoritet utav måltavlor, som väldigt få orkar koda fungerande virus mot.

Citat:

Kanske allt har blivit annorlunda nu med Windows 7, det vet jag inte, för det är inte den Windows-versionen som de gick från till Mac, men eftersom ni hade samma argument innan Windows 7 släpptes så blir man onekligen lite tveksam.

Om du tänker till finns det en anledning varför vi använder samma argument: När en ny version kommer utav någonting prisar man det för vad det bygger på, vad det förbättrar. När XP kom förbättrades enkelheten hos användaren, och säkerheten, jämfört med det betydligt krångligare 2000 som i sig var en revolution ifrån de tidigare DOS-baserade versionerna.

Windows 7 gör samma sak mot Windows XP, som XP gjorde mot 2000.
Det finns inget att tveka eller tvivla över.

Visa signatur

Hej, jag skapade konto när jag var 12 och tyckte att det här med födelseår på slutet av användarnamn var jättecoolt, men jag är inte aktiv nog här för att bry mig :3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Visst ser Windows 7 bra ut på sina ställen, men ett problem tycker jag är att det blir så spretigt utseende då många program fortfarande kör med Windows 95-look på knappar och ikoner. Dags för tredjepartsutvecklare att skärpa sig – det var ju ett tag sen Aero kom ut.

Just nu har jag 10 program på min taskbar. Det enda som inte har Aero-knappar är Spotify, och sist jag kollade är det i OS X de kodade Spotify, så det där får ni städa upp i er egen trädgård för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Tur o tur. Vissa verkar ha ett satans flyt med sina datorer av vad dom skriver och jag inte säga att jag också har haft den "turen" då jag haft lite problem med mina Windows installationer.

Edit: Kört W7 beta/rc och det är klart det bästa windows hittils och det är inte mycket problem med det, säger heller inte att osx är det bästa som finns och det finns säkert massvis med problem till det också. Det jag vill komma fram till är att vissa verkar ha en problemfri dator upplevelse och jag vill också ha denna problemfria upplevelse. Om man kan kalla det tur eller kunskap vet jag inte. Tycker heller inte att man ska behöva vara en user+++ för att få en problemfri upplevelse som jag tagit upp tidigare i tråden.

Enda gången jag haft problem var när jag använde The Abomination, dvs Internet Explorer. Det här var för flera år sedan. Nu kanske problemen inte ens finns, men även om de gör det - är det verkligen så power user att byta webbläsare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det håller jag med om. Ett vettigt OS bör tåla en hel del "misshandel" av användaren. Dock måste man nog alltid, i alla operativsystem, ha en viss nivå av sunt förnuft på internet. Det största säkerhetshålet kommer nog alltid vara social engineering, alltså att användaren släpper in malware i tron om att det är något annat. (en väldigt bra lösning på sådant är IMO pakethanterare i stil med APT)

Jag har slaktat mitt Windows och har säkert fyra, fem ljuddrivrutiner installerade nu, och allt flyter på. Jag har lekt i registret som få, och har kanske tjugosju miljoner autostartprogram. Jag kunde inte be om en mycket snabbare och responsive dator - det enda som skulle kunna snabba upp den at the moment är en SSD-disk, egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Det jag ville få fram var att tidigare Mac-OS var bra i jämförelse med win vid den aktuella tidpunkten/tidigare tidpunktar även om det var ostabilt då men trots detta outstanding och revolutionerande för sin tid.:)

Det var uppenbarligen inte outstanding om alla satt och klagade över 10.1, för att det var mer oanvändbart än Vista - du snackar en massa skit.

Större delen av hoten just nu är inte på grund av operativsystemet utan av social engineering. Nej, jag skulle säga att det nästan är omöjligt att infektera en Win7-burk såvida man inte stänger av all säkerhet UAC inkluderat, och verkligen gör sitt bästa för att bli infekterad.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Just nu har jag 10 program på min taskbar. Det enda som inte har Aero-knappar är Spotify, och sist jag kollade är det i OS X de kodade Spotify, så det där får ni städa upp i er egen trädgård för.

Aero-knappar?
Vad menar du?
Jag menar utseendet inne i programmen (men även programets ikon/symbol).

Skriv vilka 10 program du kör så ska vi se...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

En sak som också är att föredra på Mac: typsnittsrenderingen.

”A small minority of people (but a large majority of typography and visual design experts) who use the Mac OS X as their primary OS are used to the Mac way of rendering fonts and see Windows fonts as looking jaggy, deformed, thin, and completely different that the same font in print.”

http://dougitdesign.com/blog/2009/10/safari-web-browser-on-wi...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Jag är designer.

Vet inte om du sysslar så mycket med typografi, men man kan fundera på nedan.

”For many of the reasons explained in this article, it is laughable to hear some visual designer, developer, UX person, or whomever say they are an expert in typography, yet they use a box running Microsoft’s Windows. You might be an expert in the way Microsoft’s font rendering wrecks the shape of letter-forms, and how to deal with that mess, but if you had a real expertise in, and love of, typography there is no way that you could be using anything but the Mac OS X as your system of choice, unless your enterprise company will not let you use a Mac, and even then, you should still be using a Mac as your personal computer of choice–if you really are a typography expert, and not just blowing hot air.

http://dougitdesign.com/blog/2009/10/safari-web-browser-on-wi...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Nu har ju faktiskt asus bättre kvalité än mac(likaså toshiba och sony). Lika bra att jag postar länken till källan direkt misstänker jag Så argumentet att apple skulle ha överlägsen kvalité är helt enkelt inte sant. Möjligvis bäst kvalitets känsla, men det är ju ytterstsubjektivt.

UL30VT lär funka fint, den har ju också riktigt fin battritid.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Nu skrev ju jag precis samma sak, att Asus har bäst statistik, inte apple. Dock kan det skilja lite i vad man menar med kvalitet. Många bryr sig rätt mycket om "känslan" t ex, min UL30A känns väldigt plastig. Stör mig inte alls dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Jag har slaktat mitt Windows och har säkert fyra, fem ljuddrivrutiner installerade nu, och allt flyter på. Jag har lekt i registret som få, och har kanske tjugosju miljoner autostartprogram. Jag kunde inte be om en mycket snabbare och responsive dator - det enda som skulle kunna snabba upp den at the moment är en SSD-disk, egentligen.

Bara för att klargöra, det jag skrev var inget argument MOT något operativsystem, vet att windows tål en hel del misshandel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Det jag ville få fram var att tidigare Mac-OS var bra i jämförelse med win vid den aktuella tidpunkten/tidigare tidpunktar även om det var ostabilt då men trots detta outstanding och revolutionerande för sin tid.:)

mmkay, hur var os 10.1 så revolutionerande jämfört med win xp?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Så vitt jag vet så är detta sweclockers.

Klockar man och ska ha senaste hårdvaran ska man använda Windows.

I bärbar kan man däremot ha os x.

Som någon sade i tråden tidigare: jag tror att de som är anti-Mac beror just på det Devil May Cry säger ovan: många vill klocka etc. och då tycker win-användarna (förmodligen?) att Mac är "löjligt" och "dåligt" bara för att det inte går att klocka.:P Men hur ofta klockar man bärbara datorer?:o Inte speciellt ofta vill jag påstå.

Därför är jag övertygad om att win lämpar sig för de som vill "leka av sig" (klocka etc.) men ska man få något vettigt gjort är det Mac som gäller.:) För och ta ett exempel: visst kan man ha en windator som tar 2 min på sig att starta upp när man ska presentera något på duk/skärm, men för den seriöse som behöver effektivitet i arbetet/presentationerna där det är ett oeftergivligt krav på att man har att vara effektiv, där man flera ggr./dag har behov av "Up and Running ready to go" så är Mac ett bra alternativ då det bara är att öppna datorn och så är man igång.:)

Men visst för personer med begränsad budget kan win vara ett - utifrån sina förutsättningar - ett om än inte fullgott så ett gott alternativ.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Intressant tråd. Har själv stått och valt mellan Apple och Windows-datorer, några gånger nu. Har dock resulterat i samma sak varje gång - Windows-dator.

Men nu är jag här igen, väldigt nöjd med Windows 7, men det är vad jag har på datorn hemma. I skolan har jag en Eee PC 1000H, fungerar och gör sitt jobb, men det är allt. Efter slitage håller den knappt 5 timmar längre (inköpt 2008, november)... ligger omkring 3,4-4 timmar med relativt normal användning (nästan lägsta ljusstyrka, stänger av wifi när jag inte använder det och har bara ordbehandlare igång vanligtvis).
Perfekt inköp när det väl begav sig, i och med att det inte är lika mycket pengar som försvinner om det skulle hända något.

Men i vilket fall, det är lätt att man växer ifrån både skärm och prestanda när det gäller netbooks, vilket jag har gjort. Därför funderar jag på en större, 13 tum är den storlek som jag fortfarande betraktar som "bärbar", och är alltså det jag suktar efter. Samtidigt som jag vill ha bättre batteritid och prestanda.
MacBooken erbjuder detta, däremot väger den över 2 kg! ASUS UL30VT som det snackats om är tunnare, lättare och billigare. Visserligen inte lika hög prestanda, men tillräckligt hög för att jag ska kunna skriva arbeten och surfa i skolan utan att man får gå och hämta kaffe medan webbläsaren startar.

Visst, Apples datorer erbjuder högre kvalité. Men samtidigt skall jag gärna orka bära på datorn fram och tillbaka till skolan, och även i skolan. Här har den lilla Eee PCn varit perfekt, har knappt märkts att den befunnit sig i väskan.
Min skolkamrat skaffade sig en MacBook Pro 15 tum, fick naturligtvis testa den, och det var en rejäl fröjd att använda den. Kändes stabil och säker, men jisses vad den var tung! Tillsammans med mina tjocka lagböcker och annat skulle väskan bli ett helsike att bära med sig.

Något år tidigare hade en annan skolkamrat köpt en vanlig vit MacBook 13 tum. Han hade den med sig precis överallt, varje dag i skolan... skulle inte förvåna mig om han sov med den. I vilket fall fick jag dock ett ganska dåligt intryck utav denna modell, eftersom den började släppa lite i kanterna, samt att det vita började gulna. Och då var detta bara efter knappt 2 månaders användning.
Notera nu att denna vita MacBook köptes 2007! Kan ha förändrats i de senare.

Vilket som, det är blandade reaktioner från min sida. Jag tycker redan 7.000 kr är dyrt för en bärbar, sedan 10.000 kr för en bärbar som känns lite budget tilltalar mig verkligen inte. Är man redan uppe och tassar runt 10.000 kr för en dator, är det lika bra och slänga till någon tusenlapp till och få en pro. Men då är vi uppe i runt 11.000 - 12.000 kr för en bärbar, som man ska ta med sig lite överallt. Jag själv hade aldrig vågat ta datorn i den prisklassen utanför huset ens!

Jag gillar Windows 7, det måste jag erkänna. Det känns stabilt och gör sitt jobb, visserligen är jag väl medveten om att det krävs en hel del bra komponenter innan operativsystemet verkligen visar vad det går för, och är därför en av anledningarna till att jag INTE har installerat OS'et på min Eee PC. Men för en vanlig användare, som är van vid Windows, fungerar det felfritt. Ärligt talat är Windows 7 det Windows jag pillat minst i med inställningarna!

Slutklämmen är att jag alltid velat ha en Mac, men eftersom min ekonomi inte tillåter det, fortsätter man med Windows-datorer. Inte lika attraktiva för tjuven, inte lika dyra, lättare att få fixade om något skulle hända (olycka etc.) och ganska enkla att byta ut (man fäster sig inte lika mycket vid dem).

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirvasher

Vilket som, det är blandade reaktioner från min sida. Jag tycker redan 7.000 kr är dyrt för en bärbar, sedan 10.000 kr för en bärbar som känns lite budget tilltalar mig verkligen inte. Är man redan uppe och tassar runt 10.000 kr för en dator, är det lika bra och slänga till någon tusenlapp till och få en pro. Men då är vi uppe i runt 11.000 - 12.000 kr för en bärbar, som man ska ta med sig lite överallt. Jag själv hade aldrig vågat ta datorn i den prisklassen utanför huset ens!

Det här är något jag kan hålla med om. En bärbar som är så dyr, hur vågar man släpa med sig den överallt? vad säger ni som har en Mac Book PRO? Om man tar med sig den överallt varje dag så känns det som att risken att tappa den eller att det händer något annat är ganska stor över den livstid som datorn har.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Som någon sade i tråden tidigare: jag tror att de som är anti-Mac beror just på det Devil May Cry säger ovan: många vill klocka etc. och då tycker win-användarna (förmodligen?) att Mac är "löjligt" och "dåligt" bara för att det inte går att klocka.:P Men hur ofta klockar man bärbara datorer?:o Inte speciellt ofta vill jag påstå.

Därför är jag övertygad om att win lämpar sig för de som vill "leka av sig" (klocka etc.) men ska man få något vettigt gjort är det Mac som gäller.:) För och ta ett exempel: visst kan man ha en windator som tar 2 min på sig att starta upp när man ska presentera något på duk/skärm, men för den seriöse som behöver effektivitet i arbetet/presentationerna där det är ett oeftergivligt krav på att man har att vara effektiv, där man flera ggr./dag har behov av "Up and Running ready to go" så är Mac ett bra alternativ då det bara är att öppna datorn och så är man igång.:)

Men visst för personer med begränsad budget kan win vara ett - utifrån sina förutsättningar - ett om än inte fullgott så ett gott alternativ.:)

Men alltså vad har du för verklighetsuppfattning? Om jag sätter min pc i viloläge och sen sätter på den är jag vid skrivbordet på 5 sekunder. Jag kan inte direkt påstå att os x startar snabbare än windows 7 vid kallstart heller.

Att man sen inte kan arbeta på en pc, liksom vafan? Varför tror du microsoft office är dominerande framför alternativ såsom openoffice och iwork.

Sluta snacka en massa skit, kom med riktiga argument istället.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men alltså vad har du för verklighetsuppfattning? Om jag sätter min pc i viloläge och sen sätter på den är jag vid skrivbordet på 5 sekunder. Jag kan inte direkt påstå att os x startar snabbare än windows 7 vid kallstart heller.

Att man sen inte kan arbeta på en pc, liksom vafan? Varför tror du microsoft office är dominerande framför alternativ såsom openoffice och iwork.

Sluta snacka en massa skit, kom med riktiga argument istället.

Kan bara hålla med dig om detta(och då är jag ganska apple positiv)! Killen är ju helt ute o cyklar. Nu förstår jag dessa mega anti mac fanatiker om mac användare(apple fantaster snarare) kommer med liknande argument.