Permalänk
Medlem

Beslutsångest

Ja som rubriken lyder. Mitt fotointresse har väkts till liv igen, efter några års dvala. Skall åka till USA om några veckor, och tänkte då passa på att köpa en systemkamera. För det första, kommer garantier att gälla i Sverige?

De kameror som jag har tittat på är, Canon EOS 500D, samt Olympus E-620.
Canon med ett 18-55 objektiv kostar ca. 5,300:-
Olympus med ett 14-42 och ett 40-150 objektiv kostar ca. 5,200:-
Har en budget på max 6,000:-

Har läst ett antal tester, och varit och känt och klämt på dessa, men kan inte bestämma mig.
HD filmning som Canon har är inget måste. Det givna valet borde ju vara Olympus.

Tacksam för åsikter och synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga för Pentax att de har en internationell garanti som man kan begära från försäljaren när man köper kameran. Vet inte om Canon eller Olympus har något liknande.

För en budget på 6000kr rekommenderar jag att du även tar en titt på Pentax K-x.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Olympus har sjävla mer eller mindre sagt att de ska lägga ner sin tillverkning av dslr-systemkameror så framtiden för 4/3-systemet känns aningen skakigt. Därav skulle i alla fall jag inte köpa nån Olympus. Lägg där till mindre sensor med sämre brusprestanda.

Vad det gäller tillbehör, såväl nya som begagnade så ligger Canon och Nikon bäst till. Pentax och Sony har inte riktigt lika bra utbud, men det finns en hel del att hämta där också på begagnatmarknaden.

Så mitt råd är: Kläm och känn på olika kameror i din prisklass och köp den som du upplever passar dig bäst. Prestandamässigt är det inga jätteskillnader i instegsklassen och för och nackdelar kan man väga mot varandra så det blir någorlunda jämnt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen angående Olympus.

Har faktiskt också tittat på Pentax K-x och Nikon D5000. Det som gör mig skeptisk till Pentax, är avsaknad av autofokuspunkter i sökaren samt att den bara tar AA-batterier. Den har däremot ett lockande pris, 4,500:- med 18-55 och 50-200 objektiv.

Vad det gäller Nikon, så är det tydligen många som råkat ut för att kameran inte går att starta.

Permalänk
Skrivet av Petegem:

Vad det gäller Nikon, så är det tydligen många som råkat ut för att kameran inte går att starta.

Det där låter som skitsnack, har aldrig hört om något liknande och jag brukar läsa på rätt många fotosidor och forum.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Olympus kommer vad jag förstår inte lägga ner sin 4/3 DSLR satsning men det blir i första hand proffsmodeller som kommer i framtiden och man släpper främst Micro 4/3 EVIL kameror för massmarknaden. Men Olympus kameror kräver mer ljus så man får köpa bättre objektiv om man skall fota på samma nivå som de andra och som då kostar mer.

Mitt råd är att du köper en begagnad Canon 40D då dessa kameror är mycket bra på det mesta och är i synnerligt mycket snabba så man kan fånga action bilder som de andra kamerorna i klassen inte riktigt klarar.

I USA är det även vanligt att man hyr sin kamera och då kan man få bättre objektiv att leka med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Du kan vara övertygad om att Nikon inte har några kameror till försäljning med detta fel, uppmaningen på deras sida vänder sig till dom som redan har köpt, eller tänker köpa begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon44709:

Du kan vara övertygad om att Nikon inte har några kameror till försäljning med detta fel, uppmaningen på deras sida vänder sig till dom som redan har köpt, eller tänker köpa begagnat.

Låt oss säga att det finns ett antal defekta kameror ute i butik. Skulle det kunna vara så att butikerna skickar tillbaka dessa till Nikon för åtgärd, och att de sedan skickas tillbaka till butik?