Permalänk
Medlem
Skrivet av xkurdi:

Klart att AMD Förtjänar detta.
Var sj ett Intel fan förrut men gått över till AMD / Ati nu.
Är inte det amd som äger ati eller vice versa också?
Hoppas det går bra för dom, de förtjänar dom, precis som dom flesta sagt i tråden.

AMD äger ATI står också i nyheten

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

rikdigt roligt för för AMD, AM y Diamond
Hoppas på en HD 6**** serie snart X ) 5 serien är inte tillräckligt bra för att bytta nåt från den serien mot en hd 4750 x2
gillade titeln.
Nu tjänar jag pengar

OT: Va?

OnT: Grymt bra, gillar AMD/ATI starkt!

Permalänk

Kul och jag tror det fortsätter om Thuban är så bra som det ser ut på klockresultat osv

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Gött för mig är det ett givet val att köpa amd nu, både när det gäller grafikkort och cpu. Dock inte främst av att stödja amd utan att jag tycker de är mest prisvärd i budgetklassen.

En får hoppas att det kommer fortsätta gå bra för amd för konkurrensens skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av halmgubbe:

Gött för mig är det ett givet val att köpa amd nu, både när det gäller grafikkort och cpu. Dock inte främst av att stödja amd utan att jag tycker de är mest prisvärd i budgetklassen.

En får hoppas att det kommer fortsätta gå bra för amd för konkurrensens skull.

En budgetklass som börjar närma sig Intels toppklasser? lite i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d2004:

rikdigt roligt för för AMD, AM y Diamond
Hoppas på en HD 6**** serie snart X ) 5 serien är inte tillräckligt bra för att bytta nåt från den serien mot en hd 4750 x2
gillade titeln.
Nu tjänar jag pengar

Typexempel på varför man inte ska dricka och skriva

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Bra AMD
Thuban ser lovande ut också, ska kanske vänta på den i någon vecka till innan jag beställer ny dator

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hunter(Swe):

En budgetklass som börjar närma sig Intels toppklasser? lite i alla fall

Har vi tur så. Har ju självklart inget emot att få det bästa för mindre pengar

Permalänk
Medlem

Heja AMD, grattis!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av damiano:

Typexempel på varför man inte ska dricka och skriva

Du är ett exempel på en absolutist

Permalänk
Musikälskare

Låter bra detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Gillar rubriken ^^ "AMD tjänar pengar" det är väll det som är meningen med ett företag ellller

Permalänk

Grattis!

Skönt att AMD äntligen lyckas hävda sig mot överhögheten. Det har de verkligen förtjänat!

Permalänk
Musikälskare

Låter bra detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Varför förutspår de att de själva ska gå med förlust? Det kan väl knappast vara bra för aktien?

Aktiebolag måste ge så korrekt information som möjligt till aktieägarna, dels för att det är bäst så, men också enligt lag vad jag vet.

Permalänk
bloggare

Givetvis kul att AMD går plus. Frågan är bara hur mycket av vinsten som kommer från processortillverkningen. Att gå plus för att man får pengar genom skadestånd och att sälja grafikkort är inte så imponerande för en processortillverkare. Jag sparar mina jubelrop tills AMD är en riktigt stark konkurrent till Intel igen.

AMDs chanser att stärka sina positioner tycker jag dock verkar lovande, bland annat i och med det här ryktet http://www.macrumors.com/2010/04/16/apple-considering-adoptin....

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheeseshred:

Givetvis kul att AMD går plus. Frågan är bara hur mycket av vinsten som kommer från processortillverkningen. Att gå plus för att man får pengar genom skadestånd och att sälja grafikkort är inte så imponerande för en processortillverkare. Jag sparar mina jubelrop tills AMD är en riktigt stark konkurrent till Intel igen.

AMDs chanser att stärka sina positioner tycker jag dock verkar lovande, bland annat i och med det här ryktet http://www.macrumors.com/2010/04/16/apple-considering-adoptin....

grafikkorten är en liten del av vinsten faktiskt såg några siffror här på swecockers för ett tag sedan men kommer inte ihåg vart och skadeståndet var ju förra kvartalet

"I slutet av 2009 fick AMD en välbehövlig injektion pengar tack vare ett rekordstort skadestånd från konkurrenten Intel,"

felaktigt har för mig att intel gav dom pengar så det inte skulle bli nån prövning http://www.sweclockers.com/nyhet/10107-intel-och-amd-sluter-f...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

I det första kvartalet 2010 ökade AMD:s grafikdivision intäkterna med 88 procent från samma kvartal året innan. Det ger en vinst på 47 miljoner dollar mot endast ett nollresultat i Q1 2009.

hittat här: http://www.sweclockers.com/nyhet/11846-sex-miljoner-radeon-hd...

en Majoritet, cirka 200 miljoner dollar, kommer från direkt AMD, om de räknar in ATI's vinst i sin egen vinst...
I vilket fal som helst så står AMD för en majoritet av vinsten, vilket är helt lysande enligt mig
Go Go AMD

Permalänk

Trevligt att de äntligen går med vinst efter en evighetslång kräftgång. Men varför skulle det gå dåligt nu när de har en bra grafikkortslinje och släpper sin sexkärniga processor i dagarna....vad vet de som inte vi vet?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vernt:

hittat här: http://www.sweclockers.com/nyhet/11846-sex-miljoner-radeon-hd...

en Majoritet, cirka 200 miljoner dollar, kommer från direkt AMD, om de räknar in ATI's vinst i sin egen vinst...
I vilket fal som helst så står AMD för en majoritet av vinsten, vilket är helt lysande enligt mig
Go Go AMD

AMD äger ATI=AMD är ATI. Att skilja på dessa två är......FEL !
Ford är Volvo= Volvos vinst=Fords vinst.
Enkelt, borde man tycka.
AMDs vinst, ATIs vinst... VA ? Det är ju samma företag!

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

grafikkorten är en liten del av vinsten faktiskt såg några siffror här på swecockers för ett tag sedan men kommer inte ihåg vart

Det har jag också läst många gånger men kan inte säga några siffror eller komma med länkar. Det beror så vitt jag förstår på att processorbranchen omsätter så pass mycket mer än gpubranchen men detta kvartal har iofs antagligen gpu-delen dragit in mycket mer än motsvarande kvartal förra året.

Permalänk
bloggare
Skrivet av Vernt:

hittat här: http://www.sweclockers.com/nyhet/11846-sex-miljoner-radeon-hd...

en Majoritet, cirka 200 miljoner dollar, kommer från direkt AMD, om de räknar in ATI's vinst i sin egen vinst...
I vilket fal som helst så står AMD för en majoritet av vinsten, vilket är helt lysande enligt mig
Go Go AMD

Citat:

grafikkorten är en liten del av vinsten faktiskt såg några siffror här på swecockers för ett tag sedan men kommer inte ihåg vart och skadeståndet var ju förra kvartalet

"I slutet av 2009 fick AMD en välbehövlig injektion pengar tack vare ett rekordstort skadestånd från konkurrenten Intel,"

felaktigt har för mig att intel gav dom pengar så det inte skulle bli nån prövning

SammanfattningNi verkar ha delvis rätt. Processorer och styrkretsar utgör en stor del av vinsten. Men efter att ha läst rapporten är jag fortfarande skeptisk till att den skulle vara ett bra mått på AMDs konkurrenskraft som processortillverkare.

Jag är inte särskilt ekonomiskt sinnad, så det är mycket av rapporten jag inte begriper helt och hållet. Jag reserverar mig också för matematiska kullerbyttor.

Hur som helst:

AMD redovisar vinsten för företagets grenar i "operational profit", en beräkning av bruttovinsten minus produktionskostnader, så vitt jag förstår. Som skrevs ovan var den vinsten för processor- och styrkretssegmentet mer än tre gånger större än de 47 miljoner dollar grafiksegmentet svarade för. Det vill säga 146 miljoner dollar. Det är en ganska stor ökning jämfört med samma kvartal tidigare år. (2009 gick det enligt samma mått bättre med grafikproduktionen. Den klarade break even, medan processor- och styrkretssegmentet gick med miljonförlust.) Men jag undrar hur mycket man egentligen kan utläsa av det här resultatet.

Så här skrev Computerworld i januari:

Citat:

Intel shipped 80.5 percent of PC microprocessors worldwide during the fourth quarter, a drop from an 81.9 percent share it held in the fourth quarter of 2008. AMD's market share was 19.4 percent during the fourth quarter, increasing from 17.7 percent the previous year.

AMD ökade alltså försäljningen mellan 2008 och 2009 ganska rejält. I första kvartalet i år så gick det dock sämre, mycket enligt förväntningarna. Man gjorde då en 5% lägre vinst än q4 2009, enligt AMD själva på grund av minskad försäljning av processorer. Förvisso, skriver AMD, har vinstmarginalerna på processorerna ökat under den perioden. Vilket minskar effekten av den lägre försäljningen.

Hur som helst ökade AMDs andel av processormarknaden med mindre än två procentenheter. Skillnaderna i vinst på processorer och styrkretsar mellan q1 är dock 600%, eller 200 miljoner dollar. I min ytterst lekmannamässiga mening förefaller det som att ytterligare förklaringar behövs.

Om man tittar på 2009 var förutsättningarna annorlunda. Som tidigare nämnts mottog AMD en förlikning av Intel, en inkomst på över 1,25 miljarder. Men en sak som har hänt i år är en förändring i företagets ägarskap. I q1 och q4 2009 hade företaget 140 respektive 105 miljoner dollar i utgifter relaterade till . 2010 är den borta eftersom Global Foundries har dekonsoliderats. Den dekonsolideringen har dessutom gett AMD en fördel i bokföringen, i rapporten skrivs det som en en inkomst på 69 miljoner dollar (andra, högre belopp förekommer också men det här förefaller mest relevant, notera att det inte rör sig om en direkt kapitalinkomst).

Jag saknar kompetensen för att dra några vettiga slutsatser av det här, men i mina ögon är det svårt att betrakta vinsten som en stabil utveckling. AMDs processorer är uppenbarligen en stor del av den redovisade vinsten, dock framgår inte så vitt jag förstår varför man lyckats uppnå den nu och om det är rimligt att förvänta sig en liknande vinst igen.

Skrivet av ed76:

]Det har jag också läst många gånger men kan inte säga några siffror eller komma med länkar. Det beror så vitt jag förstår på att processorbranchen omsätter så pass mycket mer än gpubranchen men detta kvartal har iofs antagligen gpu-delen dragit in mycket mer än motsvarande kvartal förra året.

Man tycker det eftersom försäljningen av gpu:er ökat, men intäkterna för gpu:erna kommer också igenom royalties från spelkonsoler (xbox 360 tex) och där har det tydligen gått trögt. Därför har vinsten minskat med tre procentenheter i grafiksegmentet. Första kvartalet efter jul är också trögare över lag.

Permalänk
Medlem

Visst, skulle vara intressant med mer fullständig information. Någon som hittat siffror på r&d-kostnadsutveckling för gpudelen?

För amd i stort tror jag mycket hänger på bulldozer. Gissningsvis kommer serversidan av cpudelen att generera mer och mer pengar i år och thuban kan antagligen öka vinsten på clientsidan, om inte annat genom en stärkning av varumärket. Även llano kan ha potential, jag vet för lite om llano och vilken marknad den är menad för och sen har vi bobcat som eventuellt kommer att placera sig i en egen nisch men jag tror de mesta står eller faller med bulldozer så småning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

AMD äger ATI=AMD är ATI. Att skilja på dessa två är......FEL !
Ford är Volvo= Volvos vinst=Fords vinst.
Enkelt, borde man tycka.
AMDs vinst, ATIs vinst... VA ? Det är ju samma företag!

I Volvo och Ford fallet har du delvis rätt. Volvo PV är ett svenskt aktiebolag, bara att 100% av aktierna ägs av Ford. Volvos vinster räknas som Fords men det är fortfarande ett eget bolag som går under Ford.

I AMD/ATI är dock inte ATI ett eget bolag längre då det har integrerats med resten av AMD, således är ATI bara ett varumärke AMD använder sig av.

Permalänk
Medlem

VOLVO=Ford Glöm det nu är det!!

Skrivet av emerlu:

I Volvo och Ford fallet har du delvis rätt. Volvo PV är ett svenskt aktiebolag, bara att 100% av aktierna ägs av Ford. Volvos vinster räknas som Fords men det är fortfarande ett eget bolag som går under Ford.

I AMD/ATI är dock inte ATI ett eget bolag längre då det har integrerats med resten av AMD, således är ATI bara ett varumärke AMD använder sig av.

VOLVO=Ford Glöm det nu är det nu är det kinesiska GEELY som äger VOLVO PV.
//Micke

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid haft nvidia och intel men nu sista tiden tycker jag att det är alldeles för dyrt och pris/prestanda mässigt ligger amd mycket bättre.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk

Grattis AMD! Skönt att företaget går med vinst nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Äntligen ett kvartal som går vinst även utan Intels böter. Nu när de inte har produktionsinvesteringar att behöva bry sig om hoppas jag en behövlig del går till forskning och framtida arkitekturer. Andra generationen av Fusion med Bulldozer som APU kommer vända och upp ner på hela processormarknaden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemc:

VOLVO=Ford Glöm det nu är det nu är det kinesiska GEELY som äger VOLVO PV.
//Micke

Affären är inte helt klar än. Nu slutsnackat om detta annars blir det för off-topic.