Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Då kan jag tala om för herrrn att jag har minsann tvättat händerna med både tvål och diskmedel.

Well, slut på bra idéer, tar väl en cykeltur...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Då kan jag tala om för herrrn att jag har minsann tvättat händerna med både tvål och diskmedel.

Bara ta på latexhandskar då

Fråga till Fractal Design: Köpte ett 1000W Newton agg i veckan och undrar om det går att köpa till kablar från R2 till det då det var lite klent med kablar till det(2 st 8-pin PCI-E bara t.e.x.) sen undrar jag om det är några stora skillnader mellan R2 och första versionen?

Permalänk
Medlem

Köpte ett "fractal design r2" utav er och är överlag nöjd, men jag har lite tips och frågor:

-mer utrymme bakom moderkortet tack, så man kan få en fin kabeldragning utan att luckan buktar ut.

-ljuddämpningsmattorna i taket sitter som sagt dåligt, kanske kan muttrar med brickor skruva fast de i de redan ditsatta skruvarna?

-startknappen kan måhända "blinka" vid hårddiskativitet men fortfarande lysa blått? (även fast jag personligen ryckt ur lampan)

-hårdiskar = låter fortfarande illa, måhända är min samsung f3'a ett måndagsexemplar, men illa låter den i alla fall, i förhållande till hur tyst datorn är när den lägger sig i vila.

-ljuddämpningsmatta/skumplast som standard i botten i lådan? precis som det som sitter i taket "modu vent" kan man nog ha det i botten också!

-bak vid expansionskorten och eventuella vattenylningsuttagen finns ett performerat område, vilker jag personligen inte gillar, även har skulle det som standard kunna sitta något ljuddämpande meterial.

Dock går ju priset först, så om något utav detta skulle höja priset markant så är det kanske inte värt det, men småsaker som 4 muttrar till takmattorna kan ju inte kosta mycket...

Permalänk
Medlem

Skrev detta i en annan tråd nyligen, hör väl bättre hemma här

Jag byggde i ett R2 för några dagar sedan och jag finner det bra och prisvärt men inte perfekt och delger nedan erfarenheter från det.

Det jag gillade...
- Bra kabeldragningsmöjligheter så man slipper ett skatbo i datorn.
- Bra ljudisolering och tysta fläktar, datorn blev lågmäld
- Snyggt och stilrent
- Stort hål i moderkortplåten så man verkligen kommer åt kylarskruvarna
- Bra diskvaggor som håller ljud och vibrationer borta
- Inte en massa onödiga 5 1/4 platser, bara två
- SSD diskar kan sättas i 3,5 vaggorna
- Bra med fläktplatser, tom jättebra
- Dom extra fläkthålen släpper inte ut ljud då det sitter isolerade skivor där som man tar bort om man använder hålen.

Det jag tyckte var sämre...
- Trångt ovanför moderkortet, fläkten får bara precis plats, hade gärna haft någon cm till där
- Dom längsta grafikkorten går inte in utan moddning, ett 5870 går bra men inte ett 5970. Hade varit bättre om hårddiskburen gått att dela i sektioner för att ge plats, det finns så många 3,5 platser att få kommer använda alla.
- Ventilationen med bara dom medföljande fläktarna år långt ifrån tillräcklig för en gamerdator, extra fläktar är ett måste och jag satte in 2X140 mm och 1X120 mm extra. Lägg på 350:- på priset för nödvändiga fläktar.
- Väldigt repkänsligt

Har på sista tiden också byggt en dator i ett Antec 300 som är ett populärt lågprischassi, men jag skulle välja Define R2 framför det alla dagar i veckan nu när jag kan jämföra.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva här och säga att ni har en alldeles underbar support - snabba svarstider och inga som helst problem!

Fick en repig 5.25" front "plastbit". Inom 3-4dagar hade jag en helt ny front bredvid mig!

Om ändå fler tillverkare hade så här pass bra support...

Måste säga att Define R2 är redigt bra för det priset och många detaljer sticker ut, varav de flesta har redan nämnts här så ska inte bladdra på mer.

Visa signatur

I had a dream that I ate a giant marshmellow, i woke up and my pillow was gone...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DevizioN
Måste bara skriva här och säga att ni har en alldeles underbar support - snabba svarstider och inga som helst problem!

Fick en repig 5.25" front "plastbit". Inom 3-4dagar hade jag en helt ny front bredvid mig!

Om ändå fler tillverkare hade så här pass bra support...

Måste säga att Define R2 är redigt bra för det priset och många detaljer sticker ut, varav de flesta har redan nämnts här så ska inte bladdra på mer.

kul att höra, gillar när tillverkare gör ett super bra jobb.

Permalänk
Medlem

Hallå Fractal, först och främst. tackar för bra produkter!
Erat define r2 står fint under mitt skrivbord med tillhörande newton nätagg.

Dock verkar det som min fläktkontroll som följde med chassit verkar glappa, mina fläktar går runt fint men slutar att snurra i 10-15 sek lite då o då. Dock snurrar dem på fint när jag kopplar de direkt till mobo't.

Min fråga lyder följande -Ska jag felanmäla hela chassit eller bara fläktkontrollern och till vem, er eller de jag köpte mina prylar ifrån!?

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Har ett Define R2.
Ganska bra chassi, tusen gånger bättre än mitt gamla Antec.
Dock så är sidopanelerna nått av det värsta jag varit med om... Känns som om dom är gjorde av plast. Så ska det inte vara på ett chassi för 800 kronor.
Fläktkontrollen verkar knappt ändra hastigheten på fläktarna alls.
Lite svårt att få plats med kablarna bakom sidoplåten.
Annars är det ett mycket bra chassi för pengarna!

Permalänk
Medlem

Vad har ni för OEM på nätaggen? Fortfarande ATNG som Cooltek aggen hade?

Mvh Fesen

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon isärtagning av era agg ännu, sitter det japanska 105c-kondingar i eller kan man förvänta sig sämre grejjor?
Jag kör rakt igenom på Corsair än så länge, visst har ni också 5 års garanti men jag vill ju likväl veta vad som sitter i om man bygger till vänner och släkt. 5 års garanti är ju inte så kul den dagen det smäller efter tre, om det nu skulle vara så.

Byggde precis ihop en dator till lillasyrran med R2, riktigt stabilt för de pengarna man lade måste jag ändå säga. Det är bara ett chassie i den högre divisionen av noiseblocking och gedigenhet (Antec p182) ni kanske saknar, det där lilla extra.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Hallå Fractal, först och främst. tackar för bra produkter!
Erat define r2 står fint under mitt skrivbord med tillhörande newton nätagg.

Dock verkar det som min fläktkontroll som följde med chassit verkar glappa, mina fläktar går runt fint men slutar att snurra i 10-15 sek lite då o då. Dock snurrar dem på fint när jag kopplar de direkt till mobo't.

Min fråga lyder följande -Ska jag felanmäla hela chassit eller bara fläktkontrollern och till vem, er eller de jag köpte mina prylar ifrån!?

Maila direkt till Fractal!

Gjorde de när syrrans fläktkontroll på hennes R2 va DOA, och när min chassisida va felgjord vid leverans, löste sig skitbra båda gånger!

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem

Monterade just in datorn i ett Define R2 och är nöjd, förutom att båda fläktar tickade otroligt högt. Har mailat och hoppas kunna lösa det Lite jobbigt bara med all extra skruvning men skulle ändå ha upp frontfläkten ett snäpp så klart man fick jävlas ändå.

Som alla påpekat taskigt med utrymme bakom mobo-plåten, går väl bra överallt förutom vit det extra tjocka område mellan genomföringarna och hårddiskarna. Tycker även LED-lampan är obehagligt ljus.

Ohyggligt tyst när jag bytte fläktarna än fast de jag satt i var något mer högvarviga, får hoppas man får nya av FD 500RPM Slip Stream 140mm i taket gör verkligen sitt och nätagget får äntligen gå på lågvarv. Synd bara 80mm-fläkten i det (Antec Earth-watts) är halvtaskig i lagringen för nu är det det ENDA jag hör och det hörs med råge, och då var ändå mitt förra chassi tystare än genomsnittet.

Med andra ord väldigt nöjd, små brister till trots

Edit:

Förslag: Liten resistor mellan kontakter, 1 stift hona/hane att sätta mellan lysdioden och moderkortet. Tror fler än jag stör mig på ljusnivån men inte orkar fimpa den då det kan vara bra att se om datorn ligger i vila eller så...

Permalänk
Medlem

Har ni några planer att göra ett fractal design med fönster? (utan led)

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Vill tacka Fractal för underbar support! <3
Mailade dom i söndags om att jag skulle behöva en till fancontroller då jag vill installera lite fler fläktar & man inte får in en "riktig" fancontroller i fronten pga. dörren. Fick mail i måndags om att det inte var några problem som helst och idag (tisdag) fick jag en till fancontroller i ett litet fint paket med innehållsförteckningen "Goodwill"
Underbart Fractal

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker fractals fläkar som man får med define r2 är/ser ut av att vara dålig kvalite? Köpte fractals fläktar för typ 1 år sen och dom är tysta och ser bra ut, dom man fick med chassit har typ vassa kanter och tickar när dom snurrar. Sleevingen är tunn och billig och som man ser igenom, dom jag köpte för 1år sen har tjock och fin sleeving. Vet inte hur det är med dom man köper löst men hoppas dom inte är så annars blir de inga mer fractal fläktar för mig....

Permalänk
Medlem

Jag har två frågor gällande både ett Define R2 och ett Newton R2 650 som jag plockade upp för några dagar sedan.

1. Ljuddämpningen i taket ovanför 5,25-platserna satt riktigt dåligt. Den hängde ner och täckte 5,25-platserna och hade stelnat till så så när jag skulle peta upp den så gick den av på mitten. Finns det lösa sådana att köpa till?

2. Går det köpa till sladar till Newton-aggen? Det står med i manualen att det ska vara mer "framtidssäkert" i och med att de modulära kablarna går att byta ut, men går det att köpa till fler av de redan befintliga kablarna? Skulle nämligen behöva en till med bara SATA-uttag på.

Annars så är jag riktigt nöjd med både chassi och nätagg. Inte hunnit testa det än då delarna som ska in i det hela inte är här än men det är nästan så jag vill ge chassit en kram på morgonen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Text

2. Går det köpa till sladar till Newton-aggen? Det står med i manualen att det ska vara mer "framtidssäkert" i och med att de modulära kablarna går att byta ut, men går det att köpa till fler av de redan befintliga kablarna? Skulle nämligen behöva en till med bara SATA-uttag på.

Trevligt Text:)

Jag undrar också det, jag har ett R2 1000W och då ingår ju bara 4 st pci-e strömkontakter, vad jag tycker så borde ju ert 1000w kunna klara av i alla fall 3st 5870.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan svarats på men kommer det en uppdatering till define r2 eller någon prissänkning för den delen? Det enda som jag ser som negativt är väl att jag skulle vilja ha hårdiskburarna borttagbara så luftflödet kunde snabbas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Vet inte om det redan svarats på men kommer det en uppdatering till define r2 eller någon prissänkning för den delen? Det enda som jag ser som negativt är väl att jag skulle vilja ha hårdiskburarna borttagbara så luftflödet kunde snabbas upp.

Vill du ha bättre luftflöde till komponenter utan att luften ska behöva gå genom hårddiskbiten som bromsar luftflödet så sopa dit en fläkt i botten av chassit. Körde själv en nexus i fronten på just under 7 volt och en Scythe Slipstream 140mm på kring 10 volt i taket (500RPM-vesionen så den varvade INTE mycket) och lyckades hålla både hårddiskar och komponenter svala. Undertrycket från takfläkten hjälpte fläkten i fronten så nog rörde sig luften då alltid Trodde aldrig det skulle räcka med den fläktuppsättningen men tydligen så!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Infinity_90:

Fråga till Fractal Design: Köpte ett 1000W Newton agg i veckan och undrar om det går att köpa till kablar från R2 till det då det var lite klent med kablar till det(2 st 8-pin PCI-E bara t.e.x.) sen undrar jag om det är några stora skillnader mellan R2 och första versionen?

Tyvärr har vi just i dagsläget inga kablar för separat försäljning men vi har planer på att erbjuda extra kabel-kit för R2 som kan köpas till en billig penning.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av guos89:

Köpte ett "fractal design r2" utav er och är överlag nöjd, men jag har lite tips och frågor:

Tack för din feedback! Här kommer svar/kommentarer;

-mer utrymme bakom moderkortet tack, så man kan få en fin kabeldragning utan att luckan buktar ut.
---> Ja, vi har justerat detta nyligen så att det är en lägre vikt kant på baksidan av moderkortsplåten.

-ljuddämpningsmattorna i taket sitter som sagt dåligt, kanske kan muttrar med brickor skruva fast de i de redan ditsatta skruvarna?
--> Vi jobbar på att hitta en smidig lösning på detta.

-startknappen kan måhända "blinka" vid hårddiskativitet men fortfarande lysa blått? (även fast jag personligen ryckt ur lampan)
---> Vi kommer nog att låta den vara stadigt blå.

-hårdiskar = låter fortfarande illa, måhända är min samsung f3'a ett måndagsexemplar, men illa låter den i alla fall, i förhållande till hur tyst datorn är när den lägger sig i vila.
---> Låter som ett konstigt problem, vi har inte fått feedbacken på att hårddiskar låter illa när de är monterade i vaggorna. Testa gärna med en annan disk.

-ljuddämpningsmatta/skumplast som standard i botten i lådan? precis som det som sitter i taket "modu vent" kan man nog ha det i botten också!
---> Vi har funderat på detta, men det kommer nog inte att bli så. Det blir så pass liten yta kvar i botten av lådan, efter det att nätdelen är monterad och ev. bottenfläkt.

-bak vid expansionskorten och eventuella vattenylningsuttagen finns ett performerat område, vilker jag personligen inte gillar, även har skulle det som standard kunna sitta något ljuddämpande meterial.
---> Vi ska se om vi kan ändra på detta.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av fesen:

Vad har ni för OEM på nätaggen? Fortfarande ATNG som Cooltek aggen hade?

Mvh Fesen

Vi använder oss både av ATNG och FSP.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av HoBb3:

Har ni några planer att göra ett fractal design med fönster? (utan led)

Ja, det kommer att komma som separat tillbehör, dvs. sidopanel med fönster.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av belga:

Jag har två frågor gällande både ett Define R2 och ett Newton R2 650 som jag plockade upp för några dagar sedan.

1. Ljuddämpningen i taket ovanför 5,25-platserna satt riktigt dåligt. Den hängde ner och täckte 5,25-platserna och hade stelnat till så så när jag skulle peta upp den så gick den av på mitten. Finns det lösa sådana att köpa till?

2. Går det köpa till sladar till Newton-aggen? Det står med i manualen att det ska vara mer "framtidssäkert" i och med att de modulära kablarna går att byta ut, men går det att köpa till fler av de redan befintliga kablarna? Skulle nämligen behöva en till med bara SATA-uttag på.

Annars så är jag riktigt nöjd med både chassi och nätagg. Inte hunnit testa det än då delarna som ska in i det hela inte är här än men det är nästan så jag vill ge chassit en kram på morgonen

1. Vänligen kontakta support@fractal-design.com så löser vi nya mattor till dig. Gratis givetvis.

2. I dagslägert har vi inte kittet än, men vi kommer att släppa separata kabel-kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Tyvärr har vi just i dagsläget inga kablar för separat försäljning men vi har planer på att erbjuda extra kabel-kit för R2 som kan köpas till en billig penning.

Satan jag som har ett grafikkort som väntar på kablar för att kunna monteras :/
Vill ju helst inte behöva byta nätagg för att kunna ha ett till grafikkort, skulle visserligen kollat upp anslutningarna på agget innan men tog för givet att ett 1000w agg skulle ha anslutningar för minst 2 grafikkort. Passar Newton R2 kablarna till vanliga Newton?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Infinity_90:

Bara ta på latexhandskar då

Fråga till Fractal Design: Köpte ett 1000W Newton agg i veckan och undrar om det går att köpa till kablar från R2 till det då det var lite klent med kablar till det(2 st 8-pin PCI-E bara t.e.x.) sen undrar jag om det är några stora skillnader mellan R2 och första versionen?

Det ska medfölja 4st 6+2pin PCI-express-kablar med Newton R2 1000W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Ja, det kommer att komma som separat tillbehör, dvs. sidopanel med fönster.

Fan vad nice, någon aning om vad det kommer att kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Ja, det kommer att komma som separat tillbehör, dvs. sidopanel med fönster.

Kommer det gå att köpa en sidopanel med fönster till fractal design define r2? Låter riktigt fint isåfall

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Ja, det kommer att komma som separat tillbehör, dvs. sidopanel med fönster.

nice vet ni när?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det ska medfölja 4st 6+2pin PCI-express-kablar med Newton R2 1000W.

Jag köpte en vanlig Newton, ej R2