Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro123
Har också fd r2 chassiet, riktigt riktigt bra och det känns nästan lite småsint att anmärka på detaljer för det priset ni säljer det för men bara några millimeter eller en centimeter mer plats bakom moderkortsplåten för att lägga kablar på vore riktigt bra. Funkar nu också men jag undviker att öppna den sidan då att få på sidoenheten inte är det lättaste och då kör jag ändå modulärt men föredrar ändå att lägga de fä överblivna kablar/kontakter som finns där.

En annan fråga: jag antar att Noctua NH-D14 inte får plats men funkar Noctua NH-U12P SE2 ? Har ställt frågan förut utan att få svar och enligt mina mått ska det fungera men tycker att någon borde ha provat?

En annan sak som skulle kunna förbättras till nästa revision av Chassiet är hakarna för sidoplåtarna som har böjt sig innåt några gånger nu för mig då jag har försökt att få kablar att sitta dolda bakom noderkortsplåten. Fungerar men man bör vara medveten om att de är lite känsliga.

Annars underbart funktionellt , tyst och stilrent chassie för en sån human peng.

Jag kör NH-U12P och den passar.

Permalänk
Permalänk
Fractal Design
Citat:

Har bestämt mig för att byta ut chassit istället för att limma, hur ser jag på förpackningen att det är en ny "version" som har bättre lim?

Det skall inte finnas några av den äldre modellen kvar längre. Det var de 2 första containrarna som bråkade med oss, och vi är nu inne på container 8 eller mer.

Citat:

Har också fd r2 chassiet, riktigt riktigt bra och det känns nästan lite småsint att anmärka på detaljer för det priset ni säljer det för men bara några millimeter eller en centimeter mer plats bakom moderkortsplåten för att lägga kablar på vore riktigt bra. Funkar nu också men jag undviker att öppna den sidan då att få på sidoenheten inte är det lättaste och då kör jag ändå modulärt men föredrar ändå att lägga de fä överblivna kablar/kontakter som finns där.

Småsint eller inte, får vi ingen kritik innebär det sällan större förbättringar. Nog för vi själva provbygger modellerna innan de går till produktion, men all kritik tar vi åt oss och försöker förbättra, om det är mindre saker direkt, eller större till nästa revision.

Kort sagt. vi är tacksamma för all information som kommer till oss.

Citat:

En annan fråga: jag antar att Noctua NH-D14 inte får plats men funkar Noctua NH-U12P SE2 ? Har ställt frågan förut utan att få svar och enligt mina mått ska det fungera men tycker att någon borde ha provat?

* Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm

Och enligt specifikationerna på NH-D14 så bygger den 160mm, och borde då passa.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att Fractal antagligen är det företaget jag stött på, som ger bäst kundservice vid problem.

Helt otroligt hur trevliga dom är när man kontaktar dom, och båda gångerna det har varit strul för mig, har det fixat sig direkt.

Dessutom är R2-chassit klart värt pengarna! Bytte från mitt P182 till R2, och jag har inte ångrat mig en sekund, bästa chassit jag haft hittils. Visst finns det lite missar, men vad räknar ni med för 800kr?

Over'n out, Deean.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare som nämner er underbara support.
Jag fick problem med de översta usb-kontakterna pga husdjur som ryckte i en kabel som var inkopplad.

Två dagar senare får jag ett brev i brevlådan med en helt ny panel, som ersätter samtliga kontakter på ovansidan!
Detta då jag pm:a Fractal Design här på sweC.

Angående Define R2 chassit så har jag lite konstruktiv kritik till FD till deras kommande chassin.
Till att börja med, till DET priset, som ni säljer R2 chassit, så ska man inte gnälla en sekund över saker.

Dock så är det ett par smådetaljer som man till de kommande chassina kan förbättra, även om de blir lite dyrare.

*Lite mer plats bakom moderkortsplåten, har man inte turen som många att använda sig av modulära agg så måste det vara ett helvete att gömma alla kablar för bästa möjliga luftgenomströmning

*Dörrarnas "hakar" är inte direkt mina favoriter.
För mig som öppnar sidan på chassit väldigt ofta för byten av hårdvara t.ex, så är det oerhört jobbigt med denna form av "piggar/hakar" som dörren består av.
Jag hade önskat att man ersatte iallafall de understa, med någon "slide-skena" av något slag, så man lägger dörren ner för kontakt först, SEN slidar man och stänger den.
Så som det är nu, (Speciellt om man har mkt sladdar som göms bakom mobot) så måste man nästan vara två pers för att alla piggar ska komma in i dess hål för att stänga dörren.

*Taket, böjs till när man har kopplat in två fläktar (i mitt fall 120mm) och det bubblar till på något skumt sätt.
Det "Wobblar" kan man säga. Jag som har benen på datorn känner hur taket guppar upp och ner när man rör på fötterna lite lätt över fläktarna.
Tjockleken på taket kanske bör ha blivit ett par mm mer?

Som sagt, inte alls något som gör att jag inte är nöjd med mitt köp, tycker det är det snyggaste chassit jag ägt faktiskt.
Lär med största sannolikhet köpa ännu ett till, till datorn på jobbet.

Småmissar gör inte mkt, det är här konstruktiv kritik kommer in i bilden.
Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Jag har R2 titanium grey och är väldigt nöjd. Sjukt stilrent chassi och den blåa startknappen gör så att chassit inte blir tråkigt! bra jobbat fractal! Tyvärr så har jag ett värdelöst advance nätaggregat som lever om som en orkan och jag har därför tänkt köpa ett nytt.. jag har funderat på era egna nättagregat men dock har jag hört att en del kablar är för korta. stämmer det?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoDeD
Jag har R2 titanium grey och är väldigt nöjd. Sjukt stilrent chassi och den blåa startknappen gör så att chassit inte blir tråkigt! bra jobbat fractal! Tyvärr så har jag ett värdelöst advance nätaggregat som lever om som en orkan och jag har därför tänkt köpa ett nytt.. jag har funderat på era egna nättagregat men dock har jag hört att en del kablar är för korta. stämmer det?

Har för mig att det var de gamla varsionerna och att det ska vara fixat nu. Läste det någonstans i den här tråden.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Har för mig att det var de gamla varsionerna och att det ska vara fixat nu. Läste det någonstans i den här tråden.

Såg det nu, då blir det kanske en tesla : D

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
*Taket, böjs till när man har kopplat in två fläktar (i mitt fall 120mm) och det bubblar till på något skumt sätt.
Det "Wobblar" kan man säga. Jag som har benen på datorn känner hur taket guppar upp och ner när man rör på fötterna lite lätt över fläktarna.
Tjockleken på taket kanske bör ha blivit ett par mm mer?

Hehe, jag tror snarare wobblandet handlar om att du har benen på det än om fläktarna!

Jag tror inte dom har räknat med att man ska ha såpass tunga saker som ben på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
*Taket, böjs till när man har kopplat in två fläktar (i mitt fall 120mm) och det bubblar till på något skumt sätt.
Det "Wobblar" kan man säga. Jag som har benen på datorn känner hur taket guppar upp och ner när man rör på fötterna lite lätt över fläktarna.
Tjockleken på taket kanske bör ha blivit ett par mm mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hehe, jag tror snarare wobblandet handlar om att du har benen på det än om fläktarna!

Jag tror inte dom har räknat med att man ska ha såpass tunga saker som ben på det.

Har också detta "wobblande" med två stycken 140mm fläktar (FDs egna) men det stör mig inte så mycket, då jag inte har fötterna, eller något annat på chassit. Men visst, håller med om att det kunde varit några millimeter tjockare! Men annars är det superbra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneT1c
Något som vore unik och coolt att se vore om man kunde leverera eller iaf erbjuda ett helt ljuddämpat chassi. Alltså dämpa inredning i hela chassit på ett sådant sätt att man inte gör en bastu av chassit. Luft flöde + ljuddämpning med en egen psu på 650-750w samt egna fläktar som testas och körs så man kan garantera en låg volym.
Det är något jag skulle vara redo att lägga upp åt 2000kr på. För lågt ljud / bra luftflöde och smart snygg design är ju det man vill ha. Sen att bli första chassi tillverkaren som säljer eget chassi, med egna fläktar och ett psu med hög kvalle för en rimmlig slant vore king.

Det hade även jag varit beredd att betala för. Jag tycker tyvärr att R2an idag inte är tillräckligt tyst, jag tror att den kan göras mycket tystare... Och se till att man kan stänga av den blå led lampan. Jag upplever den som mycket störande!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irving
Det hade även jag varit beredd att betala för. Jag tycker tyvärr att R2an idag inte är tillräckligt tyst, jag tror att den kan göras mycket tystare... Och se till att man kan stänga av den blå led lampan. Jag upplever den som mycket störande!

LED:en är ju ett lättlöst problem, löd på en strömbrytare eller som jag gjort lött dit en vit LED istället. Mycket behagligare ljus

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

precis, R2an är verkligen inte tyst, trodde den skulle vara tystare.
Ändå kör jag med bara 800rpm fläktar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoDeD
Jag har R2 titanium grey och är väldigt nöjd. Sjukt stilrent chassi och den blåa startknappen gör så att chassit inte blir tråkigt! bra jobbat fractal! Tyvärr så har jag ett värdelöst advance nätaggregat som lever om som en orkan och jag har därför tänkt köpa ett nytt.. jag har funderat på era egna nättagregat men dock har jag hört att en del kablar är för korta. stämmer det?

6min in så ser du ett par för långa kablar så jag tvivlar på om det stämmer.'
http://www.youtube.com/watch?v=asjTp5lufiQ

Permalänk

Jag har haft mitt chassi några månader nu, o tycker att det är underbart

De enda mindre roliga som hänt är att limmet på ena kontakten på fläktkontrollen släppte när jag kopplade in den, men de är sånt som händer, samma sak så släppte limmet som håller i den övre magneten till dörren släppte xD

Så fraktal kanske ska använda ett bättre limm

Sen så har asfalts mattan över 5,25 enhets plattsen lossnat men man trycka fast den ibland så sitter den ett tag

Men för priset så är chassit helt underbart! svalt o tyst med original fläktarna på max

Fortsätt med Define chassit så kommer jag köpa dom nya när de är dax att byta, fast iof så klarar jag mig nog på detta ett tag fram över

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Vad hände med itx lådan som ni skulle lansera, jag hoppas att den fortfarande är på gång.

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
LED:en är ju ett lättlöst problem, löd på en strömbrytare eller som jag gjort lött dit en vit LED istället. Mycket behagligare ljus

Eller ännu lättare, låt bli att koppla in den öht?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
precis, R2an är verkligen inte tyst, trodde den skulle vara tystare.
Ändå kör jag med bara 800rpm fläktar.

Jag har tänkt köpa ett själv, vad är det som gör att chassit inte är tyst? Fortplantar sig vibrationerna?
Vad jämför du med för chassi?
Fläktarna låter ju oavsett hur bra chassit är eftersom det är öppet där.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att köpa en fläktkontroller löst? Har ett R2 chassi med 7 fläktar inkopplade, hade varit trevligt om jag kunde koppla in 3 till i en kontroller.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i5 2500K, 3.3GHz | Corsair Vengeance LP 16GB (4x4) | EVGA GeForce GTX 460 FTW | Fractal Design Newton R2 650W | 2x500gb Samsung | Windows 7 Ultimate 64bit | BenQ TFT 24" V2410 LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snackhat
Finns det möjlighet att köpa en fläktkontroller löst? Har ett R2 chassi med 7 fläktar inkopplade, hade varit trevligt om jag kunde koppla in 3 till i en kontroller.

jag pratade med fractal förra veckan om det och de sa att det inte gick att köpa löst och att det ännu inte fanns några planer för det heller.

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoDeD
jag pratade med fractal förra veckan om det och de sa att det inte gick att köpa löst och att det ännu inte fanns några planer för det heller.

Jag bad om att få lite skruv hemskickat och fick med en fläkkontroller PM:a Fractal med namn och adress + det du behöver så kan de lösa det.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag har tänkt köpa ett själv, vad är det som gör att chassit inte är tyst? Fortplantar sig vibrationerna?
Vad jämför du med för chassi?
Fläktarna låter ju oavsett hur bra chassit är eftersom det är öppet där.

Jag jämför med min förra dator. Den var special beställd ifrån firman pyrotech (som nu gått i KK och fått ny ägare...) Dom gjorde extremt tysta datorer och min lät inte mer än vad en cd spelare gör. Jämfört med det så låter R2 mycket mera. Jämfört med mina kamraters datorer så låter min dator i R2 chassit mindre, men som sagt det är inte ljudlöst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irving
Jag jämför med min förra dator. Den var special beställd ifrån firman pyrotech (som nu gått i KK och fått ny ägare...) Dom gjorde extremt tysta datorer och min lät inte mer än vad en cd spelare gör. Jämfört med det så låter R2 mycket mera. Jämfört med mina kamraters datorer så låter min dator i R2 chassit mindre, men som sagt det är inte ljudlöst...

Men det beror ju på vad du har för saker i chassit.
Vad hade Pyrotech för åtgärder för att sänka ljudnivån som Fractal chassit saknar?

Vad är det du hör som Pyrotech-chassit hade isolerat?

Jag menar, Fractal Chassit är HELT tyst, ett chassi låter ingenting alls.
Det är delarna man har i det som låter.

Nu låter det som jag försvarar chassit jättemycket eller så och det är inte meningen, jag har inte ens provat det själv.
Jag tycker bara dina uttalanden är konstiga och vill ha lite sammanhängande underlag när jag själv ska köpa nytt chassi.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom på att det hade varit riktigt trevligt om ert 1000w R2 nätagg kom med 6 st pci-e kablar istället för 4 st. Då kunde ni ta bort 1 molexkabel och 1 satakabel. Då hade Newton R2 1000w varit ett givet köp, istället för ett annat nätagg som har 6st pci-e strömkablar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Skaffade mig R2 i förra veckan och jag blev som många tidigare talare imponerad! Det var dock ingen höjdare att få ihop bakplåten efter bygget, men det gick efter lite lirkande.

Vad jag dock blev förvånad över var att hålet i bakplåten för CPU-sockeln inte var tillräckligt stort/felplacerat så att jag inte kunde installera en kylare utan att sedan lyfta ut hela moderkortet. Läste om detta problem i bl.a. sweclockers recension men det trodde jag var fixat sen dess... Det är ett gigabyte mobo jag har. Några planer på att utöka storleken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus
Vad jag dock blev förvånad över var att hålet i bakplåten för CPU-sockeln inte var tillräckligt stort/felplacerat så att jag inte kunde installera en kylare utan att sedan lyfta ut hela moderkortet. Läste om detta problem i bl.a. sweclockers recension men det trodde jag var fixat sen dess... Det är ett gigabyte mobo jag har. Några planer på att utöka storleken?

Hade exakt samma problem, Gigabyte mb. Min kylare var en Corsair H50, men som sagt, hålen längst ner sitter bakom MB plåten så man måste ta ut för att sätta dig vilken kylare som helst.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har hittat ett till underligt problem med mitt chassi: De toppmonterade USB-anslutningarna fungerar inte! Har tidigare inte behövt använda dem men i helgen skulle jag koppla in min USB-drivna externa hårddisk och den ville inte komma igång. Den lös och fick kraft men gjorde knackande oroväckande läten. När jag kopplade hårddisken direkt till de USB-anslutningar som finns på moderkortet fungerade den dock. Testade portarna i frontpanelen flera gånger utan lycka.

Kan jag köpa ett nytt "set" med portar eller hur gör man?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Hej,
Jag har hittat ett till underligt problem med mitt chassi: De toppmonterade USB-anslutningarna fungerar inte! Har tidigare inte behövt använda dem men i helgen skulle jag koppla in min USB-drivna externa hårddisk och den ville inte komma igång. Den lös och fick kraft men gjorde knackande oroväckande läten. När jag kopplade hårddisken direkt till de USB-anslutningar som finns på moderkortet fungerade den dock. Testade portarna i frontpanelen flera gånger utan lycka.

Kan jag köpa ett nytt "set" med portar eller hur gör man?

Mina funkar klockrent.
Har du kontrollerat att kablarna från chassit är korrekt anslutna till moderkortet?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heineken89
Hade exakt samma problem, Gigabyte mb. Min kylare var en Corsair H50, men som sagt, hålen längst ner sitter bakom MB plåten så man måste ta ut för att sätta dig vilken kylare som helst.

Har haft samma problem med mitt chassi,gigabyte moderkort även här.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

man får se om moderkortet man köper senare sitter bra över hålet..annars får väl min dremel jobba lite..inte svårare än så=P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...