Vad går gränsen för retusch i nyhetsbilder?

Permalänk
Medlem

Vad går gränsen för retusch i nyhetsbilder?

Läste precis denna nyhet; http://www.fotosidan.se/cldoc/46370.htm och min första tanke var att oj vad överdrivet att dra in bilden. Det enda som gjorts är ju att förstärka känslan i bilden något, sådär som den såg ut till vänster känns ju inte direkt speciellt spännande. Å andra sidan kanske man vill att en nyhetsbild ska spegla sanningen i större utsträckning än en "konstbild".

Jag tror faktiskt att molnet mycket väl kan se ut lite mer sådär som det gör till höger under lite andra ljus/väderförhållanden och att det kanske är det fotografen ville åt?

Var kan man säga att gränsen går? Svårt det där, alla har ju egna åsikter

Jag tycker alla tekniska manipuleringar är okej, dvs kontrast/färgmättnad/färgbalans och så är helt okej. Det är när man börjar klona och greja som det går över gränsen tycker jag. Självklart ska all redigering hållas inom lagom nivå.. den där uppe är kanske och nosar på gränsen lite..?

Kul att höra vad alla tycker, shoot

Permalänk
Medlem

Ja bilden till vänster är ju bilden väldigt gråaktig medans den andra mer framhäver askmolnet, i mitt tycke så ska redigering vara till för att bilden ska bli så lik ursprunget som möjligt ,som att man själv ser det med egna ögon så jag röstar nog för den högra bilden =).

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

För helvete den andra bilden är ju över-modfierad så det bara skriker om det. Känns som nån 10-åring som hittat lite sliders och filter i Photoshop.

inget fel med att korrigera lite saker på bilder men det där är bara för mycket.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Dom gjorde helt klart rätt beslut att dra tillbaka bilden,
någon måtta måste det ju vara på manipulationen, en bild i ett sådant "ämne" skall ju se på ett ungefär som man ser med egna ögon.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem

Håller med om att den manipulerade bilden såg lite väl bearbetad ut, så jag tycker att de gjorde rätt i att dra tillbaka bilden. Men jag tycker fortfarande att det är ok med viss bildbehandling så länge bilden på ett korrekt sätt förmedlar händelsen eller platsen - utan att bli alltför artistisk eller konstnärlig... Med bildbehandling här menar jag främst justering av vitbalans, färger, kontrast och ljus.

Permalänk

Jag tror det såg ut ungefär som något emellan de två bilderna, fotografen har dragit lite väl mycket i reglagen kanske, nånstans mitt emellan och bilden hade kommit till liv utan att bli allt för överdriven

Permalänk
Medlem

Det hade nog räckt med att öka kontrasten lite och förstärkt himlen en aning.
Nu ser den ut som en vanlig nybörjar-hdr precis som många mäklarfotografier

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det är/var lite löjligt att dra tillbaka bilden. Den redigerade bilden är helt klart "för mycket", men inget har eg lagts till eller tagits bort, utan man har förstärkt det som redan finns där. Jag tror helt klart att känslan man får när man står där och tittar på samma skådespel IRL är mer lik den högra bilden än den vänstra, men man kanske borde dragit något mindre i reglagen.

Gränsen, tycker jag, går när något läggs till eller tas bort. Detta kan ju även ske genom allt för extrema kontrastförändringar eller liknande. MAn kan ju ta bort detaljer i högdarar eller lågdagrar på så sätt, menar jag. Detta är inte heller okej.