Fattig student vill börja fotografera, köpråd beg systemkamera + tillbehör

Permalänk
Medlem

Fattig student vill börja fotografera, köpråd beg systemkamera + tillbehör

God natt allesammans.

Som rubriken lyder är jag en (relativt) fattig student som alltid har varit intresserad av foto, men nu vill jag ta tag i det lite mer. Har precis skaffat mig ett jobb och det är tänkt att pengarna delvis skall gå till lite utrustning.

Så jag söker helt enkelt tips och råd på några trevliga systemkameror med tillbehör (objektiv osv.). De får gärna vara begagnade eftersom att priset då är lite lägre.

Har väl inget direkt utsatt budget för detta, men jag hade absolut inte tänkt lägga mer än 4k. Kan man få något hyfsat för de pengarna?

Tacksam för all respons

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

För ca 3000kr kan man få en Canon 30D som är mycket prisvärd. Här har du en med ett värdelöst kitobjektiv (18-55mm IS modellen är dock riktigt bra) men du kan alltid hitta huset löst och köpa till något bättre för några hundralappar på t ex Tradera. 20D har samma sensor men en mycket liten skärm och har även några andra mindre brister så gå inte under en 30D.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=126140

Pentax K10D är lite mindre och känns bättre i handen och är lite modernare med fokuspunkterna som kan ändras direkt i sökaren men autofokus är inte lika bra som på Canon 30D och heller inte lika snabb. Kameran ligger i samma prisklass men till Pentax fördel är bildstabilisering i huset och kitobjektiven presterar riktigt bra.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=124358

Om du inte bryr dig om saker som skärmstorlek eller många fokuspunkter etc etc så kan du nära på ta vad du än hittar till lägsta möjliga pris då systemkameror alltid givit hög bildkvalité. Det finns dock saker att tänka på när man köper en gammal kamera som om t ex sensorn rengjorts på rätt sätt så att glasskivan ovanpå den inte repats och att sensorn inte fått för många "hot pixels" som kan vara irriterande och innebär att vissa pixlar blir överkänsliga med tiden och lyser konstant. Nu kan man ta bort dessa med mjukvara i efterhand men ger extra arbete, även nya kameror har dessa men är maskerade av kameran från fabrik men fler bildas med tiden och gäller alla kameror oavsett tillverkare..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

En begagnad Nikon D80 med ett hyfsat zoom-objektiv, t ex 18-105 kan du hitta på blocket för 4000:-. Tar lika perfekta bilder som en nyköpt kamera. Väljer du en begagnad D40 blir det ännu billigare och det blir samma kvalité men något färre finesser på kameran.

Permalänk
Medlem

Har sett många fina bilder tagna med Nikon d40 (6MP) och denna går säkert att hitta för en riktigt billig peng på begagnat marknaden. Denna 6MP variant är att föredra framför 12MP kameran (d40x), eftersom det bl. a. enligt d40 vissa tester visat sig att d40 har lite bättre brusegenskaper än d40x. En annan sak som gör d40 bättre an d40x är priset. Om du är tvungen att ha 10MP sensorn är det istället bättre att välja d60, fast denna kan ibland hamna i en prisklass nära d3000 (och då är det definitivt bättre att köpa en d3000)...

Eftersom d40 inte har inbyggd fokusmotor måste objektivet ha denna inbyggd - om man nu vill att autofokus skall fungera. I dagslägen finns en del sådana objektiv att välja mellan och utbudet kommer säkert också att öka i framtiden.

Några lämpliga Nikonobjektiv till d40 kan vara:
AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX
AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX
AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Jag skall in i en butik i Malmö i morgon som säljer begagnade kameror (bland annat) till bra priser. Min polare som är mycket fotointresserad har handlat där ett par gånger och han säger att det är trevligt seriös butik. Tar även med honom när jag ska dit och jag ska absolut titta efter de ni har tipsat om

Min polare har sagt att han har två Canon-objektiv som han kan sälja till mig billigt om jag var intresserad. Vet inte vad de heter just nu men uppdaterar så fort jag fått reda på det, så får ni gärna komma med kommentarer.

Lekte lite med min polares Canon EOS 1000D häromdagen och den var riktigt trevlig tyckte jag. Ligger dock lite i överkant för mig om man skall köpa den ny, och jag har inte hittat så många begagnade i Skåne. Vad har ni för åsikter om just den kameran?

Stay tuned!

Edit: Hittade den här annonsen, en Canon EOS 1000D med defekt spegel men allt annat fungerande. Han kunde tänka sig att sälja kamerahuset för 750 kr. Är det möjligt att laga spegeln och hur mycket skulle det kosta i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

Tack så mycket för alla svar!
Stay tuned!

Edit: Hittade den här annonsen, en Canon EOS 1000D med defekt spegel men allt annat fungerande. Han kunde tänka sig att sälja kamerahuset för 750 kr. Är det möjligt att laga spegeln och hur mycket skulle det kosta i så fall?

Det kan kosta mellan 1000 kr och upp mot 3000 kr.
Jag skulle kolla efter en Canon EOS 30D/40D.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Har sett många fina bilder tagna med Nikon d40 (6MP) och denna går säkert att hitta för en riktigt billig peng på begagnat marknaden. Denna 6MP variant är att föredra framför 12MP kameran (d40x), eftersom det bl. a. enligt d40 vissa tester visat sig att d40 har lite bättre brusegenskaper än d40x. En annan sak som gör d40 bättre an d40x är priset. Om du är tvungen att ha 10MP sensorn är det istället bättre att välja d60, fast denna kan ibland hamna i en prisklass nära d3000 (och då är det definitivt bättre att köpa en d3000)...

Eftersom d40 inte har inbyggd fokusmotor måste objektivet ha denna inbyggd - om man nu vill att autofokus skall fungera. I dagslägen finns en del sådana objektiv att välja mellan och utbudet kommer säkert också att öka i framtiden.

Några lämpliga Nikonobjektiv till d40 kan vara:
AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX
AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX
AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Undvik D40 då den i regel är överprisad på begmarknaden. I den klassen är d50, d70 och d100 bättre val. D70 bundlas oftast med 18-70 vilket är ett fint objektiv för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Undvik D40 då den i regel är överprisad på begmarknaden. I den klassen är d50, d70 och d100 bättre val. D70 bundlas oftast med 18-70 vilket är ett fint objektiv för pengarna.

Nikon D100 är en antikvitet så den bör du glömma. Om du vill kunna använda fler äldre objektiv med utan inbyggd fokusmotor är d50 och d70 är ett bättre val. Men om du vill komma billigt undan och inte har en drös med gamla objektiv är d40 ett bra val - förutsatt att kameran inte är överprissatt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Nikon D100 är en antikvitet så den bör du glömma. Om du vill kunna använda fler äldre objektiv med utan inbyggd fokusmotor är d50 och d70 är ett bättre val. Men om du vill komma billigt undan och inte har en drös med gamla objektiv är d40 ett bra val - förutsatt att kameran inte är överprissatt…

D100 är inte mer antik än D40. Visst den har krångligare menyer för en nybörjare, men den sätter inte stopp för möjligheterna som en D40 gör. Men visst är d50 och d70 att föredra. Men ändå är d100 ett mycket bättre val än d40.

D40 är överprisad överallt. Billigaste på fotosidan: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=125111 . Det är samma pris som den såldes för ny för tre år sedan..... Jämnför med en d70, http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123744 + objektiv = runt 3000.

Permalänk
Medlem

MooDHooDs: Själv tycker jag 3000kr för en kamera tillsammans med objektiv ok så länge kamera och objektiv är i fint skick. Nypriset på d40 för tre år sedan kankse inte speglar dess förmåga att ta fina bilder... Men det är klart att denna prissättning kan innebära att man kan få en d40 till ett "vrakpris".

Permalänk
Medlem

Att köpa en d40 för samma pris som en d70 är inget annat än idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Att köpa en d40 för samma pris som en d70 är inget annat än idioti.

Tämligen omogen respons men motivera gärna varför du tycker så...

Permalänk
Medlem

D70 är en bättre kamera på alla sätt förutom möjligen storleken.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag inte stannar till tråden men..Har tänkt sälja min D40 som är sparsamt använd. Vad får jag för en sådan? Alla tillbehör som följer med är såklart med.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

D70 är en bättre kamera på alla sätt förutom möjligen storleken.

I länken nedan finns en jämförelse mellan d40 och d70 - och det verkar som om d40 hamnar lite före d70...

http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/C...

Permalänk
Medlem

Finns en Nikon D70 på blocket för 2400kr. http://www.blocket.se/malmo/Nikon_D_70_27045230.htm?ca=23_11&...

Är det ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

Finns en Nikon D70 på blocket för 2400kr. http://www.blocket.se/malmo/Nikon_D_70_27045230.htm?ca=23_11&...

Är det ett bra pris?

Enligt annonsen är den "normalt använd, inga repor eller stort slitage", vilket ju kan innebära att ganska många bilder tagits med kameran... Fråga efter shutter counts och ifall denna inte är väldans hög kan det vara ett bra köp för det priset.

Misstänker att livslängden för d70 beräknas vara 100 000 shutter counts. Men givetvis kan kameran lägga av innan eller mkt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Enligt annonsen är den "normalt använd, inga repor eller stort slitage", vilket ju kan innebära att ganska många bilder tagits med kameran... Fråga efter shutter counts och ifall denna inte är väldans hög kan det vara ett bra köp för det priset.

Misstänker att livslängden för d70 beräknas vara 100 000 shutter counts. Men givetvis kan kameran lägga av innan eller mkt senare.

Okej skall slänga iväg ett mail till annonsören.

Mina föräldrar frågade mig vad jag ville ha när jag tar studenten (om en och en halv månad), och då kom jag att tänka på en systemkamera. Om man ska köpa en ny idag i samma prisklass eller strax över Canon EOS 1000D, finns det någon annan man skall titta på då förutom just 1000D? Finns ett kit här på Komplett med kamerahus + ett objektiv. Är det värt pengarna? Kom gärna med tips och andra förslag.

Edit: Finns ju t.ex. det här kittet - Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 VR för dryga 4k på Supermix. Är det något att ha?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju Sony med.... A380 + 18-55 SAM för 3995: -
http://www.fotovideo.se/PublishedService?file=page&pageID=9&i...

Fördelen är att ALLA objektiv får bildstabilisering och A380 har grym live view autofokus. Man kan dessutom vinkla skärmen.

Scandinavian photo har kanske en beg. Canon 400D. Det ser ut som den är slut i lagar, men man kan ju ringa och fråga. 1695: -
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1066323...

Fotokungen har en Canon 1000D för 2290 utan optik. Tror den är ny. Finns även 18-55 IS för 995: - (dock inget fantastisk objektiv, men bättre än utan IS)
http://www.fotokungen.com Se under "UTFÖRSÄLJNING & DEMOARTIKLAR"

EDIT:
Nikon D70 inkl. 50mm 1.8 AF 2200:- finns i malmö
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=126239

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Finns ju Sony med.... A380 + 18-55 SAM för 3995: -
SONY ALPHA 380 + 18-55 KIT - Front page ads - Rajala Pro Shop

Fördelen är att ALLA objektiv får bildstabilisering och A380 har grym live view autofokus. Man kan dessutom vinkla skärmen.

Scandinavian photo har kanske en beg. Canon 400D. Det ser ut som den är slut i lagar, men man kan ju ringa och fråga. 1695: -
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1066323...

Fotokungen har en Canon 1000D för 2290 utan optik. Tror den är ny. Finns även 18-55 IS för 995: - (dock inget fantastisk objektiv, men bättre än utan IS)
FotoKungens nätbutik Se under "UTFÖRSÄLJNING & DEMOARTIKLAR"

EDIT:
Nikon D70 inkl. 50mm 1.8 AF 2200:- finns i malmö
Annonsmarknad - Säljes - Nikon D70 + Nikonobjektiv AF 50mm 1.8D - Fotosidan

Tack för tipsen där! Sonyn ser ju väldigt trevlig ut. Hur är det med utbudet av objektiv till Sony vs Canon vs Nikon?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle hellre välja en begagnad semiproffs/avancerad amatörkamera än en ny instegsmodell. Även om du får en lite äldre sensor och elektronik så får du ett kamerahus som är gjort för att användas och som tål mer användning.

Dessutom får du en snabbare och mer responsiv kamera, bättre sökare, antagligen lite snabbare autofokus om du inte väljer en modell som är riktigt gammal, fler dedikerade knappar för funktioner och inställningar som man ändrar ofta, mindre dumfummelautomatik och framförallt bättre ergonomi.

Bäst utbud av optik, såväl nytt som begagnat har Canon och Nikon. Nikon har fördelen med att i stort sett allt från 1959 och framåt fortfarande går att använda (vissa med enklare modifikation) på de senaste kamerahusen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av djjokke:

De får gärna vara begagnade eftersom att priset då är lite lägre.

Har väl inget direkt utsatt budget för detta, men jag hade absolut inte tänkt lägga mer än 4k. Kan man få något hyfsat för de pengarna?

MVH

Skrivet av OSkar000:

Jag skulle hellre välja en begagnad semiproffs/avancerad amatörkamera än en ny instegsmodell. Även om du får en lite äldre sensor och elektronik så får du ett kamerahus som är gjort för att användas och som tål mer användning.

Dessutom får du en snabbare och mer responsiv kamera, bättre sökare, antagligen lite snabbare autofokus om du inte väljer en modell som är riktigt gammal, fler dedikerade knappar för funktioner och inställningar som man ändrar ofta, mindre dumfummelautomatik och framförallt bättre ergonomi.

Bäst utbud av optik, såväl nytt som begagnat har Canon och Nikon. Nikon har fördelen med att i stort sett allt från 1959 och framåt fortfarande går att använda (vissa med enklare modifikation) på de senaste kamerahusen.

OSkar000 Vilken kamera hade du tänkt? En beg. semiproffs kamera är ju dyrare än de ca 4000: - djjokke hade tänkt att lägga inkl. objektiv.

Semiproffs är väl Nikon D200/D300, Canon 30D/40D/50D, Sony A700 m.fl.

Optik: Sant att det finns mer beg. Canon/nikon, men tycker inte att det är nåt problem att få tag i t.ex. Sony/minolta. Ett tag var priserna på beg. Minolta optik helt sjuka, men nu är de nere i normalt läge igen.

Att man kan ha Nikon optik från 60 talet är ju bara för en viss grupp fotonördar Oftast vill nybörjare inte hålla på med manuella objektiv, och vill man det kan man köpa M42 objektiv istället.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

OSkar000 Vilken kamera hade du tänkt? En beg. semiproffs kamera är ju dyrare än de ca 4000: - djjokke hade tänkt att lägga inkl. objektiv.

Semiproffs är väl Nikon D200/D300, Canon 30D/40D/50D, Sony A700 m.fl.

Optik: Sant att det finns mer beg. Canon/nikon, men tycker inte att det är nåt problem att få tag i t.ex. Sony/minolta. Ett tag var priserna på beg. Minolta optik helt sjuka, men nu är de nere i normalt läge igen.

Att man kan ha Nikon optik från 60 talet är ju bara för en viss grupp fotonördar Oftast vill nybörjare inte hålla på med manuella objektiv, och vill man det kan man köpa M42 objektiv istället.

Canon 20D tycker jag kan räknas in i semi-pro klassen också, likaså kan både D70 och D80 räknas in till lite mer avancerade amatörkameror. D70 har visserligen en aning gammal sensor och lite trist brusprestanda, men det är ändå en väldigt användbar kamera även i dagsläget. Samtliga går att få för omkring 4000kr eller lägre.

Ska man ha glädje av Nikons äldre objektiv så behöver man egentligen ha någon av de nyare semi-proffsmodellerna, D200, D300, D700 eller någon från D1, D2 eller D3-serien. Det fungerar visserligen på andra digitalkameror också, men utan ljusmätning vilket blir lite omständigt.

Fördelen med Nikons gamla manuella objektiv är att det finns objektiv som än idag saknar motsvarighet, ta 105/2,5 som man får för under tusenlappen. Bättre färger, kontrast, bokeh och känsla är svårt att hitta idag, speciellt för det priset. Att det dessutom är litet och lätthanterat får ses som en bonus, många av de äldre objektiven med inte allt för lång brännvidd (upp till 100-135mm) är inte mycket större än ett vanligt 18-55 som ser ut som en dvärg på de lite större kamerahusen. Sen om man gillar det eller inte... det är en smaksak.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||