Permalänk
Medlem

Konstiga fläktar

Hej alla Sweclockers!

Jag har ett ganska jobbigt problem. Jag fick hem 2 fractal design 120mm fläktar för några dagar sedan att ha i mitt antec 300. Den ena fungerar fint, men den andra har jag lite problem med. Den verkar varva upp fint i början, men sen stänger den av sig ibland efter POST eller så snurrar den väldigt långsamt. Går man in i BIOS (Asus M4785TD-V EVO) så visar den att fläkten går i runt 60 RPM, med siffrorna i rött (vilket är rimligt eftersom man ser bladen hela varvet), medans den andra går i 900-950 RPM. Max hastighet jag har sett på den konstiga fläkten är 600 RPM. Jag misstänker då att detta kan bero på moderkortet, eftersom den varvar upp först? Är det någon som har nån ide på vad som kan vara fel, väldigt tacksam om nån hittar/vet nån lösning

//Adsa

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

okej nu tror jag inte moderkortet är problemet längre. Jag har fläkten på sidan av mitt Antec 300, och när sidan är stängd så kommer fläkten nu upp i ca 350 RPM, men om jag öppnar sidan med fläkten kvar på varvar den upp ända till 900 RPM som den andra gör, jag har testat i båda fläkt kontakterna :S

Jag har ingen aning vad det kan bero på men har fått för mig att det kanske är vibrationerna som skakar fläkten åt olika håll när sidan är stängd så att fläkten inte kan snurra så snabbt, vilket inte låter troligt :S

Jag har också fått för mig att det skulle kunna vara sladden som hamnar på det varma grafikkortet när jag stänger och att det på något sätt skulle påverka, då fläktkontakterna sitter precis ovanför grafikkortet.

Skulle verkligen uppskatta hjälp!!

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080