MacBook Pro - när ska man slå till?

Permalänk
Medlem

MacBook Pro - när ska man slå till?

Yes, så har då äntligen den efterlängtade uppdateringen av MacBook Pro med Arrandale-processorerna kommit för några dagar sedan. Jag har suttit och väntat ett bra tag på ett fullspäckat Mac-paket med allt jag ville ha. Mina önskningar har uppfylllts en efter en allt eftersom tiden gått. OS X 10.6 kom förra året. Aperture 3 med icke-destruktiv behandling för ett litet tag sedan. Photoshop CS5 alldeles nyligen med fullt 64-bitsstöd och faktiskt en del spännande funktioner. Och så var det bara själva maskinen. Ett mikroarkitekturbyte är det enda som är verkligt värt att vänta på i min mening. Och det kom nu. Och det kom... men en viss besvikelse blev det. Såklart fick man inte någon av önskningarna (listan nedtill) uppfyllda, men processorbytet var lika "otillräckligt" som jag befarade. Fortfarande bara tvåkärniga processorer hela vägen, och initialt inte sådär våldsamt mycket bättre prestanda. Jag har inte sett något fullt prestandatest, men det verkar, trots allt, inte vara någon större skräll. Inte med tanke på hur lång tid det gått nu.

Intels processoröversikt ser inte särskilt imponerande ut för bärbara datorer. Klockfrekvenserna är markant lägre än desktop-varianterna, cashe-minnet likaså. Och några 4-kärniga varianter finns bara i det allra översta toppskiktet vad gäller pris och framförallt TDP. Och även då är klockfrekvenserna markant lägre än av de är för de "vanliga" mobila Nehalem-processorerna! Och vad jag läst så ska storleksminskningen av Clarksfield inte ge några markanta förändringar i klockhastighet.
Över huvud taget är det inte många modeller som erbjuds från Intel. Och framför allt är det skralt med framtida modeller. Så jag antar att Apple vill spara det lilla som går att spara till framtiden.

Läget är trist. Det känns som att utvecklingen har stannat av på processorsidan.

Här är en liten önskelista på saker som jag mer eller mindre vill ha med i en MBP från början, utan fibblande efteråt eller externa tillbehör.

*IPS-paneler. Har hört att LG nyligen lyckats ta fram en variant av IPS-paneler som drar lika lite ström som TN-paneler. (IPS drar normalt ungefär dubbelt så mycket ström, därav TN i bärbara)
*Blu-ray. Yes, jag tillhör den där skaran gökar som faktiskt uppskattar det. Inte jätteviktigt dock, men skulle kunna väga upp för övriga lite.
*Inbyggd 3G-sänd/mottagning. Kom igen, jag vill vara _mobil_. Utan en ful plastdosa som dinglar. Det här känns som en typisk Apple-grej att pilla in, så gör det goddammit.
*Bättre SSD:er. Apple verkar gilla Intel till mycket, men inte till SSD:er. Över huvud taget tycker jag att 256 GB är lagom stort och borde inte kosta mer än 4000 kronor extra att ta med. Men det råder inte Apple så mycket över. Dock kunde de åtminstone erbjudit Intels varianter. Det är lite kinkigare med utrymme på en bärbar eftersom det bara finns plats för en hårddisk. Vill ha en del för lagring också och ha en ganska framtidssäker maskin utan tvång med externa hårddiskar hela tiden.
*Och sist men störst. Fyrkärniga processorer. Riktiga. Ska man lägga ner så mycket pengar på en dator, så ska den hålla i 5 år tycker jag. Det här är väl inte riktigt heller Apples beslut och påverkan, men det är vad jag vill ha i alla fall.

"Bottenlinjen" i det hela är att jag vill ha en Macbook Pro fullpackad från fabrik med alla, eller åtminstone så många som möjligt, av de funktioner och den "framtidssäkerhet" jag efterfrågar och finner någorlunda rimliga, även med tanke på att det är Apple.

Slutklämmen i allt detta är att jag funderar på om man ska slå till nu, eftersom det kanske inte kommer bli mycket bättre än såhär, eller om en del av mina önskningar kanske kommer komma inom ett år eller rentav vänta tills nästa mikroarkitektur. Det låter lite långsökt kan jag tänka mig. Jag är inte i dödligt behov av en ny dator bums som ni kan gissa, jag väntar gärna till "rätt" tillfälle. Men jag vill ju gärna sätta igång med lite seriös bildbehandling, bibliotek och hela "infrastrukturen" för bilder någon gång också, och har trots allt väntat i ungefär ett år nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att du måste ha en Macintosh, förutom Aperture 3 då?

Bara en fråga och inte om en pik om att du borde leta vidare, utan en fråga helt enkelt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag älskar OS X helt enkelt. Jag tycker det är fantastiskt att jobba med allmänt. Och så är OS X lite bättre på färghantering än Windows. Jag är så trött på Windows-miljön och alla stackars satar som misshandlar systemen ovanpå det. Och så gillar jag Apples smarta små lösningar. Detaljerna. Och det där lilla extra, som man säger.

Det är väl mest detaljer egentligen som jag ojar mig om, men ska jag lägga 25 000 på en dator så ska allt stämma, tycker jag. I slutändan får man väl ge sig på några punkter, men man kan ju försöka göra det så bra som möjligt. Och den ska kunna vara en fullfjädrad ersättare till en stationär dator.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Sist jag använde OS X var inte på en Apple-dator. Sist OS X kraschade var på en Apple-dator.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Okej kan skriva några svar.

Ang processorerna så ger de nya i5 och i7 mer mer klock än de äldre core 2 duo, och t.ex. en i3 330m ska prestera mellan 8xxx och 9xxx från core 2 duo (som var i toppen av den arkitekturen. Så visst ger det mer prestanda. Känns dock som att du vill ha en top of the line desktop inkl skärm idag - fast i en bärbar. Glöm och dröm, då får du vänta iallafall 1-2 år.

Macbook pro har de bästa bärbara skärmana på marknaden idag har jag för mig, och från 2009 versionerna tror jag det är, fick dom 60% mer color gammut tror jag det var. Visst, jag vill också ha en IPS i bärbara, men det kommer fortfarande finnas bättre externa skärmar till den. Jag plannerar inte direkt att sitta utomhus med en blank skärm och redigera viktiga bilder. Är jag hemma - kopplar jag in min IPS panel.

4 kärnor. Du har hyper threading på i5 och i7, vilket ger dig 4 virtuella kärnor - OSet ser det alltså som 4 kärnor. Vet inte hur väl det presterar i verkligheten, men ser inte varför det inte bör prestera såhär: 2gz duo med HT = 1ghz quad utan HT. Vet inte om jag har rätt, men det bör vara så. Tänk på att de mobila quad core där ute drar mer energi (vilket inte är något apple vill ha) och har lägre klock.

SSD kan du byta själv jättelätt, så klaga inte på apples alternativ då det är väldigt få som köper dem.

Sist, så funderar jag själv på att vänta på Sandy bridge då den bör ha native usb 3.0 support och bör vara väldigt strömsnål. Funderar dock på att köpa en beg MBP nu om jag hittar en för ett kanon pris som inte är scam. Mailade t.ex. lite folk på blocket, och är mest "vill du betala mer SÅ VISST" när man frågasätter varför någon säljer en 25k sprillans ny dator för 10k ouppackad, eller någon snubbe som säger att han flyttat till England men skickar den fraktfritt till en. Ajo, visst - jag sätter in pengarna dirr (not). Tråkiga är att god tro inte gäller längre.

Permalänk

När släpps nya MBP 13" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamking89:

När släpps nya MBP 13" ?

De är släppta.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

De är släppta.

Jag hittar ej 13" på apple store

Permalänk

Gibbe, jag känner igen mig själv i ditt resonemang och är faktiskt besviken på Apple som inte kan krysta ur sig en riktig proffs-maskin med det där lilla extra (eller ja, åtminstone top-of-the-line produkter rakt igenom) som en hel drös konkurrenter kan.

Den maskin som jag på rak arm känner till och som uppfyller dina krav är Lenovo W510. Du kan få den med i7-920, äkta fyr-kärning propp (den snabbaste på marknaden) samt en färg-äkta skärm! På en bärbar! No kidding, de skickar även med färgkalibreringsutrustning! Man kan tycka bra om Apple-skärmar, men har man jobbat med tyngre prylar från Nec, Eizo, Lacie, mfl förstår man vad jag pratar om... Att Lenovon dessutom har blu-ray och inbyggt 3g är förstås självklart. Att den ytterligare har USB-3 samt eSATA är lika självklart. Så varför kan inte Apple fixa det?

Nackdelen då? Ja, priset springer lätt iväg till 40+, men har man maskinen för arbete är det av mindre betydelse. En större nackdel (i ditt fall) är ju att det blir svårt med OSX...

Hursomhelst, tekniken finns där nu! Konkurrenterna har den och vi är tydligen minst två stycken på forumet som är beredda att betala för en riktig killer-mac. Hoppas någon på Apple läser detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamking89:

Jag hittar ej 13" på apple store

haha?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Skrivet av akka:

Blev lite lurad för den bara kostar 12k , lika mycket som den tidigare utan i5/i7 kostade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompalompa:

Gibbe, jag känner igen mig själv i ditt resonemang och är faktiskt besviken på Apple som inte kan krysta ur sig en riktig proffs-maskin med det där lilla extra (eller ja, åtminstone top-of-the-line produkter rakt igenom) som en hel drös konkurrenter kan.

Den maskin som jag på rak arm känner till och som uppfyller dina krav är Lenovo W510. Du kan få den med i7-920, äkta fyr-kärning propp (den snabbaste på marknaden) samt en färg-äkta skärm! På en bärbar! No kidding, de skickar även med färgkalibreringsutrustning! Man kan tycka bra om Apple-skärmar, men har man jobbat med tyngre prylar från Nec, Eizo, Lacie, mfl förstår man vad jag pratar om... Att Lenovon dessutom har blu-ray och inbyggt 3g är förstås självklart. Att den ytterligare har USB-3 samt eSATA är lika självklart. Så varför kan inte Apple fixa det?

Nackdelen då? Ja, priset springer lätt iväg till 40+, men har man maskinen för arbete är det av mindre betydelse. En större nackdel (i ditt fall) är ju att det blir svårt med OSX...

Hursomhelst, tekniken finns där nu! Konkurrenterna har den och vi är tydligen minst två stycken på forumet som är beredda att betala för en riktig killer-mac. Hoppas någon på Apple läser detta

Det låter ju precis som det! Utan att jag orkar kolla upp det så utgår jag från att batteritiden suger, särskilt om man jobbar hårt med den. Och så OS X ja... Inser mer och mer att jag nog är ute efter en mindre arbetsmaskin som går att ta med sig.
40 papp, det är... jävligt mycket pengar faktiskt! Även om jag är beredd att betala en del.

Batteritiden är ju Apples triumfkort. Det vill de nog inte släppa på, inte ens om det är en überbrick top of the line-portfölj. Men en del av alla features borde inte vara så knöliga att peta in, och inte heller stå ivägen för Apples affärsidé(er).

Angående avsaknaden av 4-kärninga CPU:er så tror jag det är den integrerade grafikdelen som sätter käppar i hjulen. Så som Apples design är nu på MBP så kan inte CPU:n ha ett större TDP-värde än 35W verkar det som. De 4-kärninga Core i7 överskrider detta, även om de saknar grafikdel. Det kommer dessutom inte förbättras i och med Sandy bridge. Så man kanske ska ta och vänta lite och se vad det blir av detta?
http://www.macrumors.com/2010/04/16/apple-considering-adoptin...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Det låter ju precis som det! Utan att jag orkar kolla upp det så utgår jag från att batteritiden suger, särskilt om man jobbar hårt med den. Och så OS X ja... Inser mer och mer att jag nog är ute efter en mindre arbetsmaskin som går att ta med sig.
40 papp, det är... jävligt mycket pengar faktiskt! Även om jag är beredd att betala en del.

Batteritiden är ju Apples triumfkort. Det vill de nog inte släppa på, inte ens om det är en überbrick top of the line-portfölj. Men en del av alla features borde inte vara så knöliga att peta in, och inte heller stå ivägen för Apples affärsidé(er).

Angående avsaknaden av 4-kärninga CPU:er så tror jag det är den integrerade grafikdelen som sätter käppar i hjulen. Så som Apples design är nu på MBP så kan inte CPU:n ha ett större TDP-värde än 35W verkar det som. De 4-kärninga Core i7 överskrider detta, även om de saknar grafikdel. Det kommer dessutom inte förbättras i och med Sandy bridge. Så man kanske ska ta och vänta lite och se vad det blir av detta?
http://www.macrumors.com/2010/04/16/apple-considering-adoptin...

Batteritiden ja, det ingår ett kärnkraftverk, glömde jag nämna det? Nä, men allvarligt talat finns det flera olika typer av batterier, bland annat ett "9-cells" som skall klara av några timmars arbete i alla fall. Tycker jag sett siffror på fem timmar i alla fall. Med tanke på komponenterna i burken i övrigt är det inte så pjåkigt, men långt ifrån macarna dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamking89:

Blev lite lurad för den bara kostar 12k , lika mycket som den tidigare utan i5/i7 kostade.

Det finns ingen 13" med i5/i7.

Apples datorer har i princip alltid samma pris, de justeras lite upp och ner ibland, men oftast stannar de på samma pris. Denna modell gör att deras datorer oftast är väldigt prisvärda vid lansering men när de är 6-8 månader gamla och har samma pris så är de mindre prisvärda.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Det finns ingen 13" med i5/i7.

Apples datorer har i princip alltid samma pris, de justeras lite upp och ner ibland, men oftast stannar de på samma pris. Denna modell gör att deras datorer oftast är väldigt prisvärda vid lansering men när de är 6-8 månader gamla och har samma pris så är de mindre prisvärda.

Jaha då hade jag rätt från början. Den nya MBP med i5 släpps alltså inte med 13" skärm.

Permalänk

Slänger in en snabb fråga till nån som kan svara;

Ska byta hdd på min nya beställda MBP 13 till 500GB 7200rpm som jag har liggandes hemma från min 3 år gamla MBP. Tror ni att det påverkar värmeutvecklingen/batterietiden/ljudet avsevärt mkt? För jag tänker att det måste finnas nån anledning till att apple inte har 7200rpm hdd för MBP 13 i konfiguratorn? eller?

PS. SSD är inget alt. för mig än.