Permalänk
Medlem

Ny laptop till morsan

Godkväll
Morsans laptop håller på att ge upp. Därför behöver jag tips på en ny

Hon vill ha en 12-13" kanske 14.1 men hyffsat liten.
Bra processor (inte Atom eller cel)
4GB minne
Smidig,lätt och stabil

Pris: 5-7K

Acer går bort och helst inte asus.

Kom med förslag!

//Tyler D

Permalänk
Skrivet av Tyler D:

Godkväll
Morsans laptop håller på att ge upp. Därför behöver jag tips på en ny

Hon vill ha en 12-13" kanske 14.1 men hyffsat liten.
Bra processor (inte Atom eller cel)
4GB minne
Smidig,lätt och stabil

Pris: 5-7K

Acer går bort och helst inte asus.

Kom med förslag!

//Tyler D

fan ere för fel på ASUS? O.o

Permalänk
Medlem

Asus UL30VT-QX030V

Tro mig, asus är ett bra märke.

Permalänk
Medlem

Det är plastiga,vibrerar och låter illa efter ett tag. Eller det var i alla fall så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Asus UL30VT-QX030V

Tro mig, asus är ett bra märke.

Då kanske de har blivit bättre med åren. Men hur är den processorn egentligen?

Permalänk
Medlem

Om man ska tro notebookcheck (Notebookcheck: Mobile Processors - Benchmarklist) så är den sådär. iaf om man jämför med en i3 330M som är vanlig i den prisklassen.
Dock är väl Asus UL30VT-QX030V en såndär ultratunn modell?

Jag köpte en Acer Aspire 5740G-334G50Mn (LX.PMB02.079)
Acer så det går väl bort för dig men jag tycker den känns ganska stabil i byggkvalitet och har inte haft några som helst problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Då kanske de har blivit bättre med åren. Men hur är den processorn egentligen?

Jag rådde nyligen egen moder att köpa en Asus efter att hennes HPdator krashade efter 1 1/2 år. Hon har haft en Asus innan som höll i över 7år, långt efter att batteriet hade givit upp, så att övertala henne var knappast något problem.
Asus är som sagt ett bra datormärke, men ta inte bara mitt och någon annans ord för det. Titta på följande länk: Laptop reliability survey: ASUS and Toshiba win, HP fails -- Engadget

Som speldator är processorn i den föreslagna datorn lite i klenaste laget, men om din mor inte spelar så mycket är processorn ett bra val. Processorn är dubbelkärnig och kör normalt i 1.3GHz för att spara ström. Behövs det mer kraft trycker du på en knapp på skalet så kör den i 1.73GHz istället. Din mor kanske värdesätter att ha 10 timmars batteritid istället för att betala för prestanda hon inte kommer att använda. Om du tänker på att ett batteri blir sämre hela tiden så ser du ytterligare en fördel med en schysst batteritid, efter 2 år har batteriet förmodligen bara kvar hälften av prestandan och så är det med alla bärbara datorer. Och vill hon ha en dator med 13-tumsskärm så uppskattar hon säkert portabiliteten och batteritiden.

Vill hon ha en kraftigare processor kan denna funka: WEBHALLEN.com - Asus UL30JT-RX008V - Core i5 / 4GB / 500GB / 13.4" TFT / GF 310M / BT / Win7 HP
Men smakar det så kostar det, kanske går det att hitta en variant med i3 processor, det hade i så fall varit ett mellanting.

Jag skulle iallafall med gott samvete kunnat rekommendera Asus UL30vt-datorn. Här har du sweclockers recension av den: http://www.sweclockers.com/recension/6221-snabbtitt-pa-asus-ul30vt