Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Val utav Grafik kort

Hej Alla,

Har under en tid funderat på köpa in 2 st 480gtx, eller 2 st ATI Radeon 5970.
Problemet än så länge är osäkerheten.

Jag har forskat en hel del angående dessa kort, där jag försökt bilda en egen uppfattning om vilket kort som skulle passa mig bäst. Efter ha kollat på flera YouTube klipp samt läst olika sorters poster blev valet av grafik kort för svårt att välja helt enkelt.
Flera benchmarks, som jag kollat på gör mig mer eller mindre irriterad. Ena gången är det en stor fördel för ATI kortet, sen kollar man på en annan så är det GTX som är det bättre. (HEAVEN)

Det jag sett är att ATI 5970 får bättre FPS i de flesta spel som testas, Men hur mkt behövs egentligen? ser/känner man någon skillnad på ett spel där ena kortet visar Exempelvis 35 fps och det andra 45 fps?
Och hur stor skillnad blir grafiken i spelen, när man jämför dessa kort? stor skillnad?

YouTube - GTX 480 SC Vs HD 5970 OC Heaven V2.0 Showdown
YouTube - nVidia GTX 480 VS. ATi 5970 - Tesselation performance comparison

Vilket av dessa kort är mest framtid säkert? Om det nu går ställa sig en sådan fråga.

Det jag inte bryr mig om som folk tidigare tjafsat om är följande:
Strömförbrukning
Kostnad
3D, Inget jag gillar, varken på film eller spel.

Jag använder datorn mycket till spel, en hobby jag har.
Gillar nya och gamla spel, och vill kunna njuta av spel i höga upplösningar/settings osv. Och vill uppnå Max inställningar/spelkänsla på framtida spel osv.
Jag vet att andra komponenter spelar stor roll hur bra saker och ting flyter, men det vet jag redan, är här för att få råd angående Grafik kort, inget annat.

Så skulle vilja få svar på följande frågor (Ovan), samt lite råd och tips som kanske underlättar köpet.
Jag respekterar att folk har två olika sidor på detta, men ska man kritisera något av dessa kort, ha då gärna en anledning, och helst en bra sådan, och helst inget jag skrivit, såsom pengar,3D,ström osv.

/Jocke

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer du kunna maxa allt med båda setupsen. Men fördelar och nackdelar är att på 5970 kan microstuttering förekomma då den har 2 gpu:er per kort. Microstuttering är minimala lagg 0.001 sec när gpuerna arbetar för att rita upp bilden, det är inte säkert att det kommer hända, men det kan. Nu i crossfire får du 4 gpu:er.

Gtx 480 vet jag har högre tesselation men det används inte så mycket förtillfället iaf. Bara i Heaven 2.0 och det är inget spel ändå. Värmen är helt insane från 1 Gtx 480, 2 st såna blir som att ha ett eget Barsebäck i rummet.

Några andra som kör crossfire och SLI med dessa två kan nog ge dig mer exakta svar hur det är, du får lite av mig iaf.

Permalänk

Största nackdelen med att ha fyra GPU är att det skalar inte så bra och man får inte lika mycket för pengarna. Jag har två XFX 5870 och kan endast märka av micro stutering ibland när korten pressas till max (Furmark 8xAA + extrem mode)

kör med två: "ASUS Radeon HD 5870 2GB MATRIX"
Komplett.se - ASUS Radeon HD 5870 2GB GDDR5 eller två

MSI Radeon HD 5870 1GB "Lightning"
Komplett.se - MSI Radeon HD 5870 1GB "Lightning" GDDR5

strömförbrukning = värme = mera ljud. så länge du inte vatten kyler så är mer "onödig" watt aldrig bra.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.