installera om vindows vista

Permalänk

installera om vindows vista

Tjena!
Jag tänkte rensa bort allt skräp från min dator och vill installera om Vista men nu har jag upptäckt att min dvd/cd läsare förmodligen är trasig, när jag stoppar i skivan händer ingenting bara lite konstiga ljud hörs från läsaren..

så jag har nu funderat på om jag ska köpa en extern dvd/cd läsare eftersom jag har en liten laptop som också saknar läsare.

Min största undran är: går det att installera om Windows med en extern usb läsare? alltså kan man boota från usb på något sett eftersom dessa externa läsare är kopplade på usb?

min nuvarande interna läsare: "Samsung TSST Corp CDDVDW SH-S223Q ATA" fattar inte varför den bara har lagt av att läsa men har sett att det finns flera med liknande problem på denna läsare..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säker på att det är läsaren och inte skivan ?

Frågorna är redan besvarade dock.. Ja du kan installera via USB sålänge ditt moderkort/bios stödjer usbstart,
USBpinne usbdisk eller usb dvdenhet funkar fint.

Permalänk

ok! tack så jätte mkt för hjälpen!
Jo de finns säkert förklarat någonstans redan hade bara inte tid att leta, förlåt..

ska kolla om de stödjer usbstart, och ja de är läsaren eftersom inga skivor som jag testat har funkat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

jag har testat det mitt moderkort heter GA-EP45-DS3 men jag hittar inget på gigabytes hemsida angående om det stödjer usbstart, men kan man inte se det i Bios om de går?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ehm jo ? ....
Eftersom du måste aktivera usb boot (multiboot, whatever) i bios först och ställa in usb som antingen första eller andra bootpriority.

Permalänk
Medlem

USB minnet ska vara i USB porten och hårddiskarna kopplade innan de kan väljas.

Med Gigabyte moderkortet i bios väljer man EXAKT vilken hårddisk/USB minne datorn ska starta från när du har flera.

I "Hard disk boot priority" väljs vilken hårddisk/USB minne som ALLTID ska starta.
Tryck du F12 istället får du upp lista direkt men då är det TILLFÄLLIGT.

På de här 2 sätten kan man dual boota via bios.
Tex har du 2 st hårddiskar och 1 USB minne i så dyker det upp 3 st namn i listan.