Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Klocka en gammal E6600, konstiga problem.

Tja! Sitter just nu på en ganska okej dator men tycker att min CPU bottleneckar hela skiten.
Så jag tänkte, den är ju lätt att överklocka. Köpte E6600 just för att den var så klockvänlig.
Har aldrig riktigt behövt klocka den föräns nu dock.

Mitt problem är att- vad jag än klockar den till så får jag antingen artifakter eller konstiga skärmbuggar.
(tex skärmen blir vit helt random eller datorn bara stänger av sig när jag kör halvt till hel krävande program)

samma sak gäller mitt grafikkort nu när jag tänker på det.. ett ATI4850 med Arcticcooler S1 tror jag det hette. Iaf, det ligger på 35-40grader på full load, helt acceptabelt.. men ändå vill den inte klocka det minsta utan att krasha hela burken.

Tillbaka till min CPU.
Den kör på 50ish grader på full load, när jag clockar till tex 2.8 (Det högsta jag lyckas klocka den till och ända lyckas start datorn, klocka till 3ghz så dör den bara direkt och startar om i safemode)

Så kör den i 70 på full load.. (tills den kraschar)
Okej, 70grader är kanske lite på gränsen men jag tycker ändå att den borde klara det?
Kör stock coolern vilket är ganska fail men den är tyst och har funkat hittils.

Jag vet inte riktigt vad som är fel.
Har testat med både auto voltage samt rekommenderade voltage inställningar. (Som google gett mig då jag sökt på liknande trådar, har dock inte hittat någon som haft problem med det)

Mitt system:
Win7 -x64
6gbram
Gigabyte 965p-Ds3 rev3.3
Intel Core duo E6600 2.4ghz
ATI 4850 512mb
PSU.. (vet tyvärr inte vilket märke) 400 eller 450watt.
Kan tyvärr inte se hur mycket jag har i watt, måste plocka ur varenda komponent för att komma åt PSU'n så jag kan se på lappen :/ (kommer bara ihåg att det var ett av dem ovan)

Har 3hårddiskar och en DVD spelar (om det spelar någon roll)

Mina tankar är, Den blir överhettad eller att mitt PSU helt enkelt suger och kan inte trycka ut tillräckligt med kraft. Men jag ville kolla med er först

p.s har klockat till 2.5 och inte ens det har hållit i längden.
Jag undrar hur den ens lyckas köra på stock settings.

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Medlem

Kan det vara att moderkortet bromsar på något sätt, att du har 6gb ram kan ha något med det att göra oxå om du har en gammal bios.
Mitt mobo blev ganska mycket sämre på att klocka när jag fyllde allla ramminnes-slottar. Nätdelen e kanske Bajs efter några års hårt arbetande?
Min bror hade ett mystiskt problem, datorn hoppade ut ur spelen, visade sig att hans li-an v2000 låda var/är rena skräpet då det blir för varmt i den. Öppna locket även om cpun e ganska sval, jag litar inte alls på tempen som moderkorten visar. höj cpu spänningen till ca 1.49v , cpu fsb om det heter så i din bios till 1.4. Glöm inte att justera minnena oxå, höja spänningen å höja minnes lattencerna. mendet har la du redan testat med antar jag...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Vila i frid

Får du grafikbuggar när du överklockar cpun så har du glömt att låsa PCI-E till 100/101 MHz.

Permalänk
Medlem

DST - Det var så redan då jag bara hade 2GB ram i den.
Min låda är öppen för mitt grafikkort är så jävla stort
Jag kan ju testa att höjja CPU spänningen, men måste jag klocka samtidigt? Kan man bränna CPU'n, so to speak.
Det där med minnen har jag nog aldrig rört, har bara fixat med CPU voltage och Öka Multiplyers. Ex, tror den sitter på 266 x 9 just nu.

hasenfrasen - Låsa PCI-E till 100/101mhz.. har inte ens kollat efter den settingen
Jag skall undersöka. Tacksam för mer svar och förslag.

Aftermath;
Jag låste PCI-E på 100, ökade CPU V till 1.4 och höjde klocknings frekvensen till 312x9 (2.8ghz)
Detta resulterade i en BSOD

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Medlem

Okej, så jag uppdaterade mina Bios från F13 till F14 (senaste), testade att klocka igen både manuelt via bios och med deras medkommande program "Easy tune"

Oavsätt klockning så resulterade det i Blåskärm
Jag tror min CPU vill dö eller något. Den är iof 3år gammal.

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/