Vattenkylning - Fundering kring radiator mm

Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Fundering kring radiator mm

Funderat ett bra tag nu på att skaffa vattenkylning så att jag kan plåga upp min i5a i lite högre frekvenser, och för att det verkar en aning roligt (att det dessutom är snyggt är ju inte så dumt heller).
Kommer nu först bara kyla cpu med vatten, grafikkort blir någon gång i framtiden. Det jag är ute efter är egentligen så effektiv kylning som möjligt och jag kommer köra med 3 st gentle typhoon på radiatorn (3*120) runt 1500-1700rpm.

Det jag kommit fram till hittills är (som kanske märks är temat svart, synd bara att mitt moderkort är så ruskigt fult):
CPU-block: EK Supreme HF Acetal
Pump: EK DCP 4.0
Reservoar: EK Multioption 250
Slang och sånt: XSPC 7/16 5/8 svart med svarta EK compression fittings
Några synpunkter på något av detta?

Återstår gör nu annars val av radiator, först hade jag tänkte en PA120.3 men den verkar inte finnas i lager nånstans, och efter en del läsandes av reviews så verkar det vara ytterst liten skillnad mellan olika radiatorer när man kör fläktar runt 1500-2000 rpm. Så undrar lite, är det värt att lägga ut ett antal hundra kr på en dyrare radiator än tex EKs trippelradiator och skulle en sådan klara kyla en CPU + GPU?

Sen medan jag ändå är i farten, verkar finnas en hel del åsikter kring dest vatten med tillsats, en del kör med PT Nuke, en del silver coil, lite glykol och en del kör helt utan. Gör det någon egentlig skillnad eller är det bara att välja något?

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Casemod-mästare

slang ska du ta Tygon R3603 eller Masterkleer
jag vet inte vad du tycker men jag tycker att Bitspower comp. fittings är snyggare
radiator tycker jag du ska ta en PA120.3
jag kör med dest vatten (batteri vatten) och en silver coil
dest vatten har du för att det INTE innehåller joner och annat skräp som vanligt vatten har
och silver (silver coil) eller PT nuke har du för att döda alger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

slang ska du ta Tygon R3603 eller Masterkleer

Någon speciell anledning till att använda någon av dessa slangar? Undrar mest eftersom de inte verkar säljas varken på Indomo eller chilledpc(från vilka jag tänkt beställa) i den färg jag vill ha

Skrivet av Mr 3D:

jag vet inte vad du tycker men jag tycker att Bitspower comp. fittings är snyggare
radiator tycker jag du ska ta en PA120.3
jag kör med dest vatten (batteri vatten) och en silver coil
dest vatten har du för att det INTE innehåller joner och annat skräp som vanligt vatten har
och silver (silver coil) eller PT nuke har du för att döda alger

Kan erkänna att jag var inne på bitspower först, dock verkar det vara lite dåligt med såna i lager överallt där jag kollat, likaså med PA120.3
Tycker inte EK fittings såg så illa ut så de kan jag nog överleva med, lite mer osäker på radiator dock, kanske är värt att vänta på att de dyker upp i lagerhyllorna.

Blir nog silver coil och destvatten iaf, verkar lite lagom enkelt

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

med de fläktar du vill köra (alltså med hastighet på över 1200rpm) så thermochill PA är den bästa val, annars skulle rekommendera XSPC RX serie som sitter lite efter thermochill PA men under 1200rpm blir de bättre och om du ska köra med bara processor nu så en fläkt som skulle snurra op 1500rpm räcker

sen om det fattas i lager så kanske de beställer de grejer efter man har frågat, kolla och skicka fråga till butiker, själv har jag en PA120.3 med gentle typhoon 1850 (skruvade till 800-1000rpm) för det klarar mycket lugn min i5 750 på @4GHz och 4870 stock, kanske i sommar då jag köper 5870 och överklockar den så köper jag med en kontroller till pump och fläktar som ska styra allt efter belastning, tystnaden är det mest jag vill ha, så de kan varva upp och pump med om det blir varmare i komponenter

//edit
själv kör jag masterkleer slangar och tycker de är bästa för priset, tygon är nu gammal och för dyrt för den är egentligen till laboratorier

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av RaZZo:

Någon speciell anledning till att använda någon av dessa slangar? Undrar mest eftersom de inte verkar säljas varken på Indomo eller chilledpc(från vilka jag tänkt beställa) i den färg jag vill ha

Kan erkänna att jag var inne på bitspower först, dock verkar det vara lite dåligt med såna i lager överallt där jag kollat, likaså med PA120.3
Tycker inte EK fittings såg så illa ut så de kan jag nog överleva med, lite mer osäker på radiator dock, kanske är värt att vänta på att de dyker upp i lagerhyllorna.

Blir nog silver coil och destvatten iaf, verkar lite lagom enkelt

det är bäst kvalite på tygon R3603 eller masterkleer

om du tycker att BP är snyggare så tycker jag du ska välja dom så du inte ångrar dig senare men dom är så förbaskat dyra!

igentligen är det inte så super stor skillnad på alla radiatorer
här är några bra länkar
[Review] Triple Radiators V2 - XtremeSystems Forums
Information/Guides & Reviews/Tests & Galleries - XtremeSystems Forums

Permalänk
Medlem

Jovars, aningen dyrt blir det ju med BP, men man köper ju ändå inte vattenkylning varje dag, så lika bra att göra det ordentligt när man väl gör det, men får se vilka det bilr, både EK och BP är riktikt snygga imo

Tackar för länktipsen och era svar, lutar nog åt en RX360 nu iaf då den verkar prestera rätt bra.

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]