Högre priser på nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Högre priser på nätaggregat

Economic Daily News rapporterar att taiwanesiska nätaggregatstillverkare planerar att höja priserna med så mycket som 10 procent den närmaste månaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Damnit

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Skönt att man nyss uppgraderat till ny nätdel

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hur påverkar det andra tillverkare? Coolermaster, corsair osv...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

OH NOOOO!!!! Hur ska jag ha råd att lägga ut 100kr extra??? Please help me god!!!!

Permalänk
Medlem

tur att ja klarar mig i minst 6 år 9½ månad till med mitt HX750

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Har kört Zalman 400W i 9år snart. Duger för 3st diskar, E8500 och HD5850.. hoppas på att det håller i framtiden med!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Gäller det här priserna på komponenterna ? som då sedan säljs till t.ex Corsair, Coolermaster osv.

Permalänk

Känns bra att ha ett par 1kw agg då så att man inte behöver oroa sig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Gäller det här priserna på komponenterna ? som då sedan säljs till t.ex Corsair, Coolermaster osv.

Corsair tillverkar inte nätaggregat, inte Coolermaster heller.Corsair görs av Seasonic och CWT idag. Coolermaster av flera olika. Priserna gäller antagligen nätaggen i grunden så alla som tillverkar sina nätagg hos en av dessa påverkas med högre priser som följd.

Detta var nog väntat då Corsair och andra säljer så bra av sina högwattare, klart att de vill krama ur mer pengar då.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att nyheten bara är bra, de bra företagen har insett nu att folk (Sweclockare ) inte längre köper budget nätagg utan köper de som håller.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Tur att jag har en nätdel i reserv så man slipper betala utsugarna :(. Det skulle bli ännu värre om företag gick i konkurs så att konkurrensen blev ännu sämre. Undrar hur länge det håller innan priserna blir som på den tiden då 286 - 486 fanns, svinpriser var det i alla fall, men då körde jag Atari

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Corsair tillverkar inte nätaggregat, inte Coolermaster heller.Corsair görs av Seasonic och CWT idag. Coolermaster av flera olika. Priserna gäller antagligen nätaggen i grunden så alla som tillverkar sina nätagg hos en av dessa påverkas med högre priser som följd.

Detta var nog väntat då Corsair och andra säljer så bra av sina högwattare, klart att de vill krama ur mer pengar då.

Tack då har jag lärt mig nåt idag med

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det inga direkt intressanta nätagg som tillverkas hos Acbel eller Delta.. Så vi får hoppas prisökningen bara gäller dom modeller som dom spottar ut till Dell, HP, Fujitsu etc.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Å andra sidan så kommer priserna på komponenter att stabiliseras sommartid (som vanligt), 10% prishöjning är något man hör varje år, alltid något som går upp i pris, men sällan det påverkar slutkunden (där spelar valutakurser större roll)

Kan ju även vara intressant att nämna att det förhoppningsvis inte kommer krävas 110-240V för att bli 80+ certifierat inom snar framtid (efter sommaren skulle jag gissa på), det innebär att det kommer en uppsjö nya "budget 80+"-nätagg. Där kapar man direkt $2-5 vilket blir en rätt stor skillnad till konsumenten.

I det stora hela så tror jag att vi kommer få bättre standard på budgetaggen efter sommaren, trots lång leadtime i fabrikerna.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk

Vilken tur att man har ca 20 nätagg liggandes då

Permalänk
Medlem

tur att man köpte ett corsair hx 750w för en vecka sen då

Permalänk
Medlem

10% är ju inte direkt nån faslig höjning, som många verkar få det som. 100:- ca. Plus några slantar till, i det stora hela är det inget som raserar ens ekonomi om man ändå har köpt en fullfjädrad PC med tillhörande krims-krans för ca. 20.000:-
Dessutom anser jag att vi är ganska så bortskämda med billiga "kalitets" nätaggregat för tillfället, så en liten höjning är definitivt inget som stör.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tur att man köpte ett HX850 för någon dag sedan

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Normalt är att de smyghöjer priserna. När de går ut och talar om prishöjningar så manar de att folk ska börja hamstra. Konstigt är att detta alltid händer till våren då datorrelaterade produkter minskar i försäljning

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Äntligen dyrare nätaggregat! *sarcasm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Vad jag vet är det inga direkt intressanta nätagg som tillverkas hos Acbel eller Delta.. Så vi får hoppas prisökningen bara gäller dom modeller som dom spottar ut till Dell, HP, Fujitsu etc.

Acibel gör en del Cooler Master agg och Delta gör Antecs nya 80+ Bronz Earthwattare som bla följer med deras NSK chassin till större delen så jo det omfattar nog ganska många nätagg sen omfattas alla större aktörer i och med komponentbristen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska fascinerande att ett bra nätaggregat är dyrare än ett moderkort och även cpuer. HUR går det till egentligen?

Permalänk
Medlem

Tja, vi får väl se om det blir nåt speciellt med pristrenderna på längre sikt, tror inte det är nån panik direkt. Ett bra nätagg håller ju ett tag, tror mitt Seasonic M12 500W är inne på sin "tredje burk" sas.

Ett moderkort kan ju va allt från c:a 800-2000 kanske, och en CPU från 1200-2000 eller ännu mer.

...
Hmm, kollade just upp på komplett o dustin, ser att de gått upp några hundralappar sen jag kikade sist, det var som fan! Det ser väl ut som om folk kommer klura lite mer på nätaggsinköp ja. Om inte annat så lär ju efterfrågan på hyggliga agg specade på lite mer mediumeffekt (4-5-600W) bli större.

(snabb prischeck)
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Fan vad de ska höja priset på allt då, datorn jag planerar att köpa kmr vara dyrare i sommar än om jag köpt före jul -.- känns ju värt

Permalänk

När Dollarn blir starkare mot kronan så blir det dyrare priser

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Tur att man köpte ett HX850 för någon dag sedan

tur man köpte hx1000watt för någon dag sedan:)

*skryt* =O

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Fan vad de ska höja priset på allt då, datorn jag planerar att köpa kmr vara dyrare i sommar än om jag köpt före jul -.- känns ju värt

Min dator i sign är ganska mycket dyrare nu än när jag köpte den.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

...tror mitt Seasonic M12 500W är inne på sin "tredje burk" sas...

Det är kvalitetsagg det, fyfan
Ångrar att mitt försvann när jag sålde förra burken.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Tycker det är ganska fascinerande att ett bra nätaggregat är dyrare än ett moderkort och även cpuer. HUR går det till egentligen?

Förmodligen för att ingående komponenters pris är högre i bra nätaggregat. Japanska kondensatorer med höga temperaturklassningar, DC-DC bryggor med kvalitativa komponenter. Komponenterna i nätaggregat skall ju både klara högre temperaturer och strömmar än i de flesta övriga komponenter i datorn.

Visa signatur

~Pelle~