Permalänk
Medlem

Göra rent glas på objektiv

Ren isopropanol eller kemiskt ren bensin. Är det något man kan använda för att tvätta rent glaset på objektivet med. Får det inte helt rent med mikrofiberduk.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte använda sådana skarka kemikalier för linsrengöring. Finns säkert dedikerared linsrengörings vätskor. Själv brukar rengöra linserna med fönsterputs (12 vikt % isopropanol, 0.2 vikt % tensider) tillsammans med en bit mjuk papper (Lambi). Vet inte om denna metod skadlig men den funkar vid jobbiga fläckar...

Permalänk
Medlem

Jag köpte "våtrengörningsservetter" på Scandinavian Photo en gång, de funkar fint. Fönsterputs fungerar också, men det som funkat bäst för min del är en spray man har och gör rent LCD-paneler med. Köpte den på NetOnNet, man fick med någon liten mesig borste och en rätt stor microfiberduk.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Spraya inte med fönsterpustmedlet direkt på linsen, risk finns att det blir för mycket som rinner och tar med sig smuts in i objektivet. Blöt en tops eller mjuk putsduk och torka med den.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda medel jag använder för mina objektiv är Formula MC då den ger perfekt resultat och är mycket drygt.

Ett bra litet paket med det man behöver.
Copper Hill Images - D-SLR CCDS/CMOS Cleaning Supplies & Camera Accessories

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Såndär putsduk till glasögon + lite glasögonputs på sprayflaska om nödvändigt. Funkar bra för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Såndär putsduk till glasögon + lite glasögonputs på sprayflaska om nödvändigt. Funkar bra för mig

Håller med!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23