Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pentium fortfarande populärast

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pentium fortfarande populärast

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Ptja, min första dator som jag hade helt själv hade en Pentium 4 3,2ghz. Det var typ det häftigaste man kunde ha när jag gick i sjunde klass.

Tyvärr så brann den ner efter 3 års misshandel av mig.

Du hade en pentium 4, dom var aldrig "det häftigaste man kunde ha", däremot hade dom hög klock, hög temp och dålig kylare.
helt ok prestanda om man bortser från priset och problemen efter 4 månaders använding utan att damma ur burken

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Jag menade inte så ;P jag menade att det var häftigt för mig som 13-åring när mina klasskamrater hade betydligt slöare datorer

Hahah,ja det minns jag. Sen så var jag inte särskilt insatt i hur allt fungera så jag plockade loss kylaren och flänsarna när jag skulle göra rent den. Men det jag inte fattade vara att man skulle ha ny kylpasta och inte bara sätta tillbaka den som den va.

Det blev nog lite väl varmt för den.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Pentium är coolt. Men inte lika coolt som en 486:a med Turbo-knapp. Varför finns inte turboknappar längre? Kändes så häftigt varje gång man tryckte på den och siffrorna på den lilla displayen på datorn gick från 33 till 66.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Pentium fortfarande populärast

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Du hade en pentium 4, dom var aldrig "det häftigaste man kunde ha", däremot hade dom hög klock, hög temp och dålig kylare.
helt ok prestanda om man bortser från priset och problemen efter 4 månaders använding utan att damma ur burken

P4 ägde så kom inte å säg något annat! Min kompis köpte en AMD Athlon XP Barton och jag en P4B. Min P4 piskade skiten ur hans Barton i allt. Var en 2,8ghz som jag körde i 3,25ghz i flera år utan problem med för höga temperaturer eller något, med orginalkylaren. Men visst kostade den mer och sett till pris/prestanda så var Athlon XP ett bättre köp men sen när är pris/prestanda häftigt?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Pentium är coolt. Men inte lika coolt som en 486:a med Turbo-knapp. Varför finns inte turboknappar längre? Kändes så häftigt varje gång man tryckte på den och siffrorna på den lilla displayen på datorn gick från 33 till 66.

Vissa program var programerade att gå efter processorns hastighet och inte efter klockan, så man introducerade en funktion att klocka ner processorn så att dessa program inte skulle gå för fort. Så i turbo läge gick den i orginal och utan turbo sänktes multipeln, i 486 66mhz's fall från 2 till 1.

Vet någon om Intel fortfarande använder "orginal" Pentiumen till något annat än Larrabee i dags läget, t.ex programerbara industri maskiner?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Har aldrig haft en dator med pentiumprocessor om man bortser från gammal skit man hittat på skroten. Hade en gammal 486 för längesedan. Pentium 2 var för dyr när jag skulle köpa min första speldator så det blev en K6-2 i stället, när det sen var dags igen så hade Athlon kommit och de smiskade sönder P3 så där var det inte mycket att diskutera. Efter några år uppgraderades det igen och då hade de första Pentium 4 kommit men då de inte kunde konkurrera med Athlon XP så blev det en sådan. Efter ytterligare några år blev det en Athlon64 och nu är det Intels Core arkitektur som gäller. Ska bygga ihop en ny dator om drygt ett år, får se om AMD har tagit tillbaka prestandakronan igen med bulldozer arkitekturen annars blir det troligen Intel där med.

Speldator och K6-2 var ingen hit direkt.

Permalänk
Medlem

Låtsas farsan har 3 st Pentium datorer han använder. 1st Socket 478 2.8Ghz , 1st Socket 775 3.0Ghz HT och 1 st 733Mhz Pentium 3. datorerna duger fortfarande till det dom används till
första datorn i familjen var en Pentium 166Mhz som vi hade som enda dator i ca 10 år (1996-2006) xD

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Pentium är coolt. Men inte lika coolt som en 486:a med Turbo-knapp. Varför finns inte turboknappar längre? Kändes så häftigt varje gång man tryckte på den och siffrorna på den lilla displayen på datorn gick från 33 till 66.

Faktum är att de där turboknapparna börjar komma tillbaka. Kolla här:
http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=Bz2b2aYdPioLbN04

"Turbo Key

ASUS Turbo Key allows the user to turn the PC power button into an overclocking button. After the easy setup, Turbo Key can boost performances without interrupting ongoing work or games - with just one touch!!"

Kanske inte helt fel, om SpeedStep eller CoolNQuiet inte fungerar tillfredsställande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
att säga att pentium är störst är ju smått löjligt, de nya pentium har ju inget med de gamla att göra utan är bara ett påklistrat namn.

Tja, fast i någon mening är Pentium EXXXX mer "äkta" Pentium än gamla netburst (P4, Pentium D, etc) eftersom den tidigare bygger på PIII som bygger på PII som bygger på den ursprungliga Pentium och Pentium Pro. Det är så att säga en mer obruten släktskapslinje mellan P55 och EXXXX än mellan P55 och Pentium D. Eller?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

haha älskade turbo knappen som fanns på gamla datorer.. iof så var den alltid intryckt men ibland var det kul att sega ner warcraft 2, eller vad det nu var man spelade, genom att stänga av turbon

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag kör på min E5200 Pentium Dual Core, rullar på den i 3.8 ghz ganska bra eftersom den är 2.5 ghz original

Sen har man haft en och annan PIII:a men jag har väl inte åldern inne för PII

Permalänk
Medlem

Jag hade på jobbet mitten på 90-talet en Pentium av första generationen. 60Mhz var den på och så satans cool gentemot att 486 vi hade annars...