Galaxy släpper Geforce GTX 470 med flip-fläkt

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Du tror inte jag vet det? Testa och gå in på www.elfa och sök på radial fläktar. Inte ens dom bryr sig så mycket som du.

Sorry... Jag var inte så allvarllig. Trodde inte du skulle ta illa upp. Försökte lätta upp inlägget med en smilie.

Härligt att du backar upp dina åsikter med teori!

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Appropå "skovelfläktar" (eller vad man nu ska kalla dem) vs klassiska fläktar så såg jag att en recension på XFX HD 5870 Black Edition. Den är lite överklockad (900MHz) men svalare än standardkortet.
Fudzilla - XFX HD 5870 Black Edition tested

Bild från Fudzilla

De testade också sätta fläkten i konstant läge och få den tyst även när man spelar, men med samma temperaturer som standardfläkten.

Ok jag vet att det är rätt så rejält off topic nu, men jag är intresserade av att se vad andra lösningar ger för resultat och nyheten handlade i alla fall om en alternativ fläktlösning också.

Permalänk
Medlem

Men du har ju betydligt lägre fläns på standard kortet med centrifugalfläkt. Mycket svårare att rycka luften hela vägen genom ett håll. Flänsen under har knappt halva vägen åt två håll så det reducerar ju flödesmotståndet avsevärt. I prins fördubblar du bredden på flänsen och halverar längden. Flödesmotståndet beror ju på både längd och arean på tvärsnittet. Å andra sidan fläkten nedan dumpar ju hälften av luften i lådan. Kräver mer chassikylning vilket får tas i i ljudvolymen i slutändan. Jag väljer dock traditionella varianten själv då den dumpar luften ur lådan och därmed också drar in luft i chassit i mycket högre grad än modellen med axialfläkt nederst på bilden,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men du har ju betydligt lägre fläns på standard kortet med centrifugalfläkt. Mycket svårare att rycka luften hela vägen genom ett håll. Flänsen under har knappt halva vägen åt två håll så det reducerar ju flödesmotståndet avsevärt

Med andra ord en bättre lösning för att hålla GPU kyld alltså.

Jag har god chassiventilation, och bryr mig mest om vad som är effektivast för de delar som verkligen behöver bra kylning. Att den kör ut cirka hälften i lådan kommer att öka temperaturen där förstås, och man får kontrollera att det inte finns några hårddiskar som sitter precis bakom det interna utblåset (där luften initialt är varm innan den spritts).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Med andra ord en bättre lösning för att hålla GPU kyld alltså.

Jag har god chassiventilation, och bryr mig mest om vad som är effektivast för de delar som verkligen behöver bra kylning. Att den kör ut cirka hälften i lådan kommer att öka temperaturen där förstås, och man får kontrollera att det inte finns några hårddiskar som sitter precis bakom det interna utblåset (där luften initialt är varm innan den spritts).

Tror du missade poägen. Om du läst tidigare har centrifugalfläktar flera gånger högre tryck vid ett givet flöde. Eftersom det nedre kortet har en axialfläkt som troligen har 1/4 om ens det i statisk kappacitet så spelar det igen roll. Kommer inte bli bättre flöde genom flänsen för det.
Det jag försökt förklara för folk. jag har båda typerna av kylare ockås.

Sedan en axialfläkt vill trycka luften neråt inte åt sidorna. Det blir inte tyst att ha en axialfläkt på det viset den kommer ge massa extra oljud pga turbulensen som uppstår.

Men men vill ni leva i illusionen så vist.

Jag föredrar själv standard varianten för jag har kört båda typerna i min lådan så jag vet villket som kyler bäst och blir tystast i praktiken.

Vad spelar det för roll om den sitter en disk bakom? Inte fan vill man ha 2-300W med CF eller CLI rakt upp till procesorn? Nej tack ut med skiten.

Men nu ger jag fan i att bråka om saker när folk inte begriper.