Permalänk
Medlem

Ny speldator: Max 16000:-

Hej,

Är ute efter att köpa en ny dator.

Vill ha en riktigt snabb/vass/stark dator som med fördel får vara så tyst som absolut möjligt.
Jag använder 2st 30"-skärmar, så grafikkortet är väldigt viktigt. Måste ha 2x DVI-portar.

På min gamla dator så överbelastades grafikkortet ibland (Nvidia 9800GT 1GB), kortets fläkt lät hemskt mycket och tillslut frös maskinen helt vid flertalet tillfällen (, dock oftast när det spelades spel).

Förutom grafiken så är det väl onödigt att köpa något annat än en i7 processor, mindre än 6gb ram känns också orimligt. Så, så stark som möjligt, så tyst som möjligt, maxpris runt 15-16k.

Har kikat runt lite på sajter som bygger ihop datorer, vill HELST slippa göra det själv. Men vet inte riktigt vad/hur jag ska välja, eller vilken sajt jag ska välja. All hjälp uppskattas.

Kan tillexempel det här vara något? Gamer Ultimate Fermi Edtion - Datortillbehör & Program från greattech.se - greattech

Permalänk

Exemplet kan passa bra men skulle det inte vara bra med en SSD?
Sen sa du att den ska vara så tyst som möjligt men datorn du länkade till använder nog standardkylaren :S

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Och sen ett chassi som där oväsen öser ut från...inte ett chassi om man vill ha tyst.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

mm, bygg en egen dator med, i7 920/930, ati hd5970 och köp en till när du vill, 6gb ram, random andra komponenter och en ssd om pengarna räcker?
Du kan köpa en till 30' skärm så kan du köra med eyefinity (ati), går också med nvidia kort men då måste du köra SLI. Om du vill utnyttja din gaming dator till 100%?

Den du länkade verkar också vara rätt nice

Köp komponenter från england om du vill tjäna ganska mycket, om du inte orkar köp i t.ex. affär som komplett.se här hemma, om du inte kan bygga ihop den själv be någon du känner eller betala några hundra till datoraffär/person som gör det åt dig?

Overclockers UK är en billig affär i england som fraktar till sverige.

Permalänk
Medlem

Ett förslag:

Kan ju byta till ATI grafik om man vill det. Kanske ett annat Chassie, annat nätagg kanske.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

Nästan identiskt med seskimas paket men med ett HD5970 istället.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så får inte 5970 plats i R2, om man typ inte tog bort en hårddiskbur eller hur det nu var.

Permalänk
Medlem

Ja, men varför inte ta bort den då?

Permalänk
Medlem

R2:an tar graffekort som är 290mm på längden utan att behöva moddas.
5970: 305mm
5870: 257mm
5770: 220mm / 182mm

Permalänk
Medlem

jag förstår absolut ingenting av vad ni säger, antar att jag får nöja mig med nåt som nån annan bygger ihop åt mig, även om det kostar mer och kanske blir sämre :/

Permalänk
Medlem

Själva grejen är ju att välja de bästa komponenterna inom budget, sen betalar du 800:- och låter tex Inet sätta ihop datorn åt dig.

Blir bättre och billigare än att välja ett färdigt paket.

Vilken upplösning spelar du i ?
Om du endast spelar i 1920*1080 skulle jag välja en lösning med antingen i5 750 alternativt Phenom X4/X6 och "fläska" på lite mer på grafiksidan med tex ett 5970 (jag skulle personligen köpa ett 5870 då jag inte gillar "dubbelkort")
Sen är synd och skam att inte satsa på en SSD med den budgeten du har.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Själva grejen är ju att välja de bästa komponenterna inom budget, sen betalar du 800:- och låter tex Inet sätta ihop datorn åt dig.

Blir bättre och billigare än att välja ett färdigt paket.

Vilken upplösning spelar du i ?
Om du endast spelar i 1920*1080 skulle jag välja en lösning med antingen i5 750 alternativt Phenom X4/X6 och "fläska" på lite mer på grafiksidan med tex ett 5970 (jag skulle personligen köpa ett 5870 då jag inte gillar "dubbelkort")
Sen är synd och skam att inte satsa på en SSD med den budgeten du har.

Precis som muf3 säger så kan du välja att prioritera lite annorlunda. Här är ett paket med AMD's bästa sexkärniga prolle och ett HD5870 och även en SSD.

Edit: I paket finns även montering, vilket betyder att Inet bygger ihop datorn åt dig och ger dig 2 års garanti på hela burken så att säga.

Permalänk
Medlem

Han nämnde ju två 30" så 2560x1600 är nog det som gäller. Då vill han nog ha så mycket grafikkort för pengarna som går.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att du får grym prestanda i den här, du.

Intel Core i5 750 + 5970 samtidigt som du får en snabb SSD. Relativt bra kylning, annars om man tar en 5870 går det att få under budgetten eller vattenkylning och bättre luftflöde.

Permalänk
Medlem

naahooJ's paket här ovan är inte dumt, men eftersom att grafikkortet inte får plats i Define R2 kan du ju välja något annat chassi, typ Lian Li Lancool PC-K62 eller Antec Performance One P183 om du vill ha ljuddämpat.

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att plocka bort hårddiskburen, men det är ju bäst att slippa moddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

naahooJ's paket här ovan är inte dumt, men eftersom att grafikkortet inte får plats i Define R2 kan du ju välja något annat chassi, typ Lian Li Lancool PC-K62 eller Antec Performance One P183 om du vill ha ljuddämpat.

Han får ännu mer problem med 5970 i K-62. Där måste hela hårddiskburen plockas bort eftersom det saknas lite plats. Jag har verkligen googlat sönder efter trådar om 5970 + K-62 eftersom jag själv planerat det men har aldrig sett det i action. Det bästa jag såg var en som sa att den kommer hänga in i en av 5.25"-platserna, men det förutsätter väl då att PCI-e x16 slotten sitter högt upp på moderkortet, antar jag.

Permalänk
Medlem

Allt det här låter alldeles för avancerat och svårt för mig, noob som jag är så tror jag köper en färdig.

Får en alienware aurora för ungefär samma peng, hur mycket förlorar jag i prestanda på det? Är det en väldigt dum idé? (dvs hade ni hellre gått till greattech/boulevard?) Och om ni hade köpt alienware: vilket grafikkort skulle ni välja av de här? (måste köra 2 30"-skärmar (dvi) hela tiden och gärna ett spel eller två).

Permalänk
Medlem

garanterat 5870, dom andra är ju rent skräp för 2 30" kom ihåg dock, köper du Alienware är det för utseendet och inte prestanda.

Permalänk
Medlem

XPSen då?

vilken av dem, och vilken av datorerna (xps/alienware/eller mitt första förslag i op?)

dvs, det jag frågar är väl antagligen: hur pass OK är den här för 14600:-, för någon som inte vet nåt om nåt, och bara vill ha en smidig/bra upplevelse, men som ändå måste sitta vid datorn rätt så mkt.

Permalänk
Medlem

har du två 30tums skärmar, så måste du ha antingen ett 5870/5970 eller ett gtx470/480... åtminstone om du skall spela på dom.
Vilket gör Alienware mer eller mindre något man skall undvika, där som sagt, du betalar för utseendet och alienware logon, inte för datorn isig.
Om du inte vill montera själv så är inets monteringstjänst något av det bästa du kan gå för!
För då får du exakt vad du vill ha, lyssna på oss om vad som är bra, vi vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

XPSen då?
vilken av dem, och vilken av datorerna (xps/alienware/eller mitt första förslag i op?)

dvs, det jag frågar är väl antagligen: hur pass OK är den här för 14600:-, för någon som inte vet nåt om nåt, och bara vill ha en smidig/bra upplevelse, men som ändå måste sitta vid datorn rätt så mkt.

Observera att du kan få betydligt bättre prestanda och dessutom 1 års längre garanti om du köper en hos inet och låter dem bygga ihop datorn åt dig, än om du köper den där alienwaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

har du två 30tums skärmar, så måste du ha antingen ett 5870/5970 eller ett gtx470/480... åtminstone om du skall spela på dom.
Vilket gör Alienware mer eller mindre något man skall undvika, där som sagt, du betalar för utseendet och alienware logon, inte för datorn isig.
Om du inte vill montera själv så är inets monteringstjänst något av det bästa du kan gå för!
För då får du exakt vad du vill ha, lyssna på oss om vad som är bra, vi vet!

OK, inet.se? jag är villig att lyssna, men det är så svårt iom att ni pratar ett helt annat språk, ska man sätta ihop där alltså, sen väljer man till montering? du tycker att XPSen bara är skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

OK, inet.se? jag är villig att lyssna, men det är så svårt iom att ni pratar ett helt annat språk, ska man sätta ihop där alltså, sen väljer man till montering? du tycker att XPSen bara är skit?

1. Du plockar ihop delarna som ovanstående personer har visat i din egen varukorg på Inet.se.
2. Du väljer till att de ska montera ihop datorn, och därefter skicka den till dig.
3. Klar.

I det flesta fall får du mycket bättre prestanda för pengarna genom att göra så här, istället för att gå till Alienware, Dell (XPS) etc. och köpa färdigbyggda paket.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, köp från inet.se!!! Du får ju mycket mer prestanda!!! Det paketet jag plockade ihop är ganska okej, bara att byta ut chassit mot ett där grafikkortet får plats!

Permalänk
Medlem

Har en kompis som bygger ihop den här åt mig om jag vill, vill jag? Känns som hyfsad prestanda till bra pris?

Permalänk
Skrivet av tempel22:

Har en kompis som bygger ihop den här åt mig om jag vill, vill jag? Känns som hyfsad prestanda till bra pris?

http://img99.imageshack.us/img99/9735/datas.png

Ganska onödigt med ett så kraftigt nätagg, annars skulle det vara bra med ett 5870.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Ganska onödigt med ett så kraftigt nätagg, annars skulle det vara bra med ett 5870.

tog ett så kraftit nätagg så jag har kraft om jag vill sätta i ett till likadant grafikkort... dumt/smart?

bytte ut det mot 5870 för 1k extra, antar att jag kan köpa ett till sånt om jag vill det sen också.. tycker det känns tryggt med ett starkare nätagg, är jag bara paranoid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

tog ett så kraftit nätagg så jag har kraft om jag vill sätta i ett till likadant grafikkort... dumt/smart?

bytte ut det mot 5870 för 1k extra, antar att jag kan köpa ett till sånt om jag vill det sen också.. tycker det känns tryggt med ett starkare nätagg, är jag bara paranoid?

Om du ska göra med den lådan så kan du väl lika bra köra med ett Fractal Design Newton R2, 800W modulär - Inet.se är minst lika bra som Corsair och är lite billigare och den är gjord för R2 lådan.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Skrivet av tempel22:

tog ett så kraftit nätagg så jag har kraft om jag vill sätta i ett till likadant grafikkort... dumt/smart?

bytte ut det mot 5870 för 1k extra, antar att jag kan köpa ett till sånt om jag vill det sen också.. tycker det känns tryggt med ett starkare nätagg, är jag bara paranoid?

Det är alltid bra att ha lite utrymme för framtida uppgraderingar, så vill du köra på ett nätagg med 800W så gör det.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>