Ny hårddisk - 2T Hitachi Deskstar 7K2000 sicket skräp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Ett förslag är att stänga av datorn, montera loss och ur disken och placera den på stumt underlag (föreslagsvis ett par pocketböcker), koppla in den och starta upp datorn igjen. Låter disken lika mkt? Om ja, skicka tillbaka disken. Om nej, läs vidare...

Ofta när folk klagar på att hårddisken låter förj-vligt är det för att de monterar hårddisken direkt i ett skralt chassi, där chassit förstärker vibrationerna från hårddisken, oljudet sägs "fortplanta sig i chassit". Om man istället monterar ngn form av gummidämpning mellan chassi och hårddisk som absorberar vibrationerna kan samma hårddisk vara riktigt tyst. Det finns här färdiga lösningar såsom http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn... men man kan oxå ghettomodda in ngn form av gummidämpnng om man vill.

Bra idé ska pröva de också

Visa signatur

[ASUS P7P55D-E LX - moderkort - ATX - iP55] [Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor] [Deskstar 7K2000 - hårddisk - 2 TB - SATA-300]
[Corsair XMS3 minne - 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3] [Corsair VX550W]
[Samsung Combo BD-ROM/DVD-RW, Bulk]
[PowerColor HD5750 - grafikadapter - Radeon HD 5750 - 1 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joachimt
Nice, även om jag börjat använda den, jag la ju på windows på den för att testa den, kan jag formatera och skicka tillbaka i öppnad orginalförpackning?

Som de flesta andra lagar är även denna lite luddigt skriven för att öppna för tolkningar och prejudicerade domar.
Om du kan ångra detta köp hänger i så fall på hur man tolkar att köpet kan ångras även om varan "... har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den ...".

Svårt att gissa, kanske dags att ta kontakt med din kommunala konsumentvägledare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joachimt
Jag har kollat in hemsidan men hittar ingen AAM?

Asså, AAM står för Advanced Acoustic Management och är ett gammalt IBM-patent som följde med när IBM sålde sin diskdivision till Hitachi i slutet på 90-talet. Många disktillverkare har köpt licenser av IBM för att använda denna suveräna funktion. Jag har själv använt denna till många IBM/Hitachi och det funkar perfa, disken blir helt tyst.

Om du har svårt att hitta DFT + en annan utility på hgst.com - Googlaner UBCD, där den skall finnas.

Min erfarenhet av RMA är att många återförsäljare byter inte så länge disken fungerar, med tillverkarens analys/diagnosprogg (se ovan) fås en felkod om disken är defekt och då är det aldrig problem med RMA. Om den låter men funkar kan en del vägra RMA, såvida den inte stör grannarnas sömn.

Så, analysera med UBCD för att ev hitta felkod + ställ ner ljudnivån.

Permalänk
Hedersmedlem

De verkar ha plockat bort AAM från Feature Tool men det finns flera program som kan ändra det inifrån Windows. CrystalDiskInfo t.ex.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
De verkar ha plockat bort AAM från Feature Tool men det finns flera program som kan ändra det inifrån Windows. CrystalDiskInfo t.ex.

Prova isf UBCD'n

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Hitachi Deskstar 250GB som tydligen inte fungerade. Öppnade den och skivan var stum... Tvärskuren va rätt ord för med en polygrip lyckades jag med nöd och näppe rubba den.

Permalänk
Medlem

Verkar som i alla trådar så blir den klassad som "värdelös" disk, men endast baserat på att den låter mycket? Hur är resten då för oss som skiter i ljudnivån?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joachimt
Din lilla råtta, stick från tråden....på prisjakt fick den full pott av alla. Inte alltid dyrast som är bäst och billigast som är sämst

haha snacka om att snetända Sen är väl det inte bara TS som har problem med HDD från detta märke.. Deras forum är fulla av personer som har problem med deras 2TB hårddiskar så det betyder ju att det inte bara är han som har problem med Hårddiskar från Hitachi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vilken revision, A/B/C?
Jag köpte precis en 1TB 7K1000.C, inte mycket ljud från den. Iofs halva antalet skivor i den, antar jag.

Edit: Hoppsan, tog fel på en siffra. Ovanstående är väl inte mycket att bry sig om, hehe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
haha snacka om att snetända Sen är väl det inte bara TS som har problem med HDD från detta märke.. Deras forum är fulla av personer som har problem med deras 2TB hårddiskar så det betyder ju att det inte bara är han som har problem med Hårddiskar från Hitachi.

Vilka tror du det är som söker sig till en hårddisktillverkares forum?
Min vilda gissning är att det är de som har problem av ett eller annat slag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Prova isf UBCD'n

Hur går det?

Permalänk
Medlem

Jag har två st 2 tb hitachi och en 1 tb och dom låter inte nå mer än normalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hur går det?

denna http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm ?

Visa signatur

[ASUS P7P55D-E LX - moderkort - ATX - iP55] [Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor] [Deskstar 7K2000 - hårddisk - 2 TB - SATA-300]
[Corsair XMS3 minne - 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3] [Corsair VX550W]
[Samsung Combo BD-ROM/DVD-RW, Bulk]
[PowerColor HD5750 - grafikadapter - Radeon HD 5750 - 1 GB]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hitachi så får man vad man betalar för. Dom är billigast av en anledning.

Och som någon sa 7200rpm låter mer oftast men behöver inte alls låta mycket om det är en väl designad disk. Hitachi är och har adlrig vart bra på något viss. Alla jag har haft har strulat med deffekta firmwares, missljud och haverier efter nåt år.

Även deras 2.5" var skit för i alla fall. WD, Seagate, Samsung är klart bättre val.

Amen brotha!:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joachimt
denna http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm ?

Yeeeeeeeeeees!

Permalänk
Medlem

Damn, köpte själv en igår. Har också sökt runt på olika 2TB:are som kombinerar goda åsikter och bra pris. Just denna föll jag för.

Men som jag tolkar de flesta kring denna hårddisken är det mest ljudet som är nackdelen. Men hur är det med prestandan?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Damn, köpte själv en igår. Har också sökt runt på olika 2TB:are som kombinerar goda åsikter och bra pris. Just denna föll jag för.

Men som jag tolkar de flesta kring denna hårddisken är det mest ljudet som är nackdelen. Men hur är det med prestandan?

Jag har aldrig haft några som helst problem med mina två, Dom låter inte speciellt mycket och är lika snabb som andra vanliga hdd. Men sen finns det nog sämre exemplar Hoppas du fått en bra hdd!

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skaffa en sån här till systemdisk i väntan på aningen större SSDs till lägre pris.
Min fråga är hur bra är disken? Duger den som systemdisk även om den är snorbillig?
Ljudnivå bryr jag mig inte om då två av mina nuvarande diskar låter värre än en chipspåse.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag hade tänkt skaffa en sån här till systemdisk i väntan på aningen större SSDs till lägre pris.
Min fråga är hur bra är disken? Duger den som systemdisk även om den är snorbillig?
Ljudnivå bryr jag mig inte om då två av mina nuvarande diskar låter värre än en chipspåse.

Titta här så kanske du kan bestämma dig med lite "fakta" under tiden: Charts, benchmarks 2009 3.5? Desktop Hard Drive Charts, h2benchw 3.12: Avg Read Throughput

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen denna HDD i min server men att den är högljud är skitsnack. Snarare defekt HDD än högljud som standard.

Jag har gjort en del HD Tune tester på HDDn (HDS722020ALA330 2000 GB):
Minhembio.com - Hemma hos chheber - HD Tune test (Filserver Supermicro)

Sedan att märke X skulle vara dåligt bland hårddiskar är lika mycket skitsnack, det jag hört är snarare att det inte finns någon skillnad mellan olika HDD tillverkare. Men visst, om man vill basera sina köp på anekdoter så gör det.
Intressant genomgång av hårdvarudöd (tid 15:10): Apple's iPad, Veronica's Gaming PC Benchmarked, What PC Parts... - Tekzilla
En annan källa är en podcast, men vilken kommer jag inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheber:

Nu har jag visserligen denna HDD i min server men att den är högljud är skitsnack. Snarare defekt HDD än högljud som standard.

Jag har gjort en del HD Tune tester på HDDn (HDS722020ALA330 2000 GB):
Minhembio.com - Hemma hos chheber - HD Tune test (Filserver Supermicro)

Sedan att märke X skulle vara dåligt bland hårddiskar är lika mycket skitsnack, det jag hört är snarare att det inte finns någon skillnad mellan olika HDD tillverkare. Men visst, om man vill basera sina köp på anekdoter så gör det.
Intressant genomgång av hårdvarudöd (tid 15:10): Apple's iPad, Veronica's Gaming PC Benchmarked, What PC Parts... - Tekzilla
En annan källa är en podcast, men vilken kommer jag inte ihåg.

Märke X kanske inte är sämre i sig men serien y har haft extremt många krascher, korruptionsbenägenhet eller extrem strömförbrukning. Ingen tillverkare är immun mot dåliga serier, man undviker dem oavsett vem som tillverkat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Hitachi är den tillverkaren som traditionellt inte brytt sig om hur många plattor hårddisken innehåller. Har en Hitachi 7K400 (400 GB) som snurrar i datorn fortfarande, men den innehåller 5 plattor och den låter rätt mycket. Och som vi alla vet - ju fler plattor desto större chans till haveri. Tidigare har t.ex. Seagate bara kört tre plattor men har för mig att de har slutat med den ideologin till förmån för större diskar. Men tror ingen tillverkare kör 5 plattor i standardmodeller förutom Hitachi.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Hitachi är den tillverkaren som traditionellt inte brytt sig om hur många plattor hårddisken innehåller. Har en Hitachi 7K400 (400 GB) som snurrar i datorn fortfarande, men den innehåller 5 plattor och den låter rätt mycket. Och som vi alla vet - ju fler plattor desto större chans till haveri. Tidigare har t.ex. Seagate bara kört tre plattor men har för mig att de har slutat med den ideologin till förmån för större diskar. Men tror ingen tillverkare kör 5 plattor i standardmodeller förutom Hitachi.

Snackat handlar om att den låter när den skriver inte när den snurrar. De låter som en moppe motor

/ Trådstartaren

Visa signatur

[ASUS P7P55D-E LX - moderkort - ATX - iP55] [Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor] [Deskstar 7K2000 - hårddisk - 2 TB - SATA-300]
[Corsair XMS3 minne - 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3] [Corsair VX550W]
[Samsung Combo BD-ROM/DVD-RW, Bulk]
[PowerColor HD5750 - grafikadapter - Radeon HD 5750 - 1 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Titta här så kanske du kan bestämma dig med lite "fakta" under tiden: Charts, benchmarks 2009 3.5? Desktop Hard Drive Charts, h2benchw 3.12: Avg Read Throughput

Tackar. Det blev en beställning på en sån här disk. Hade jag haft fler sataportar hade jag nog tagit dubbla Samsung spinpoints istället.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Å det fixar man me' AAM harja'jusagt - hur svårt kan de' bli va'?

Yes jag ska fixa de nu jookeer hittade en intressant sak: Hitachi AAM, harddrive silencing

Visa signatur

[ASUS P7P55D-E LX - moderkort - ATX - iP55] [Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor] [Deskstar 7K2000 - hårddisk - 2 TB - SATA-300]
[Corsair XMS3 minne - 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3] [Corsair VX550W]
[Samsung Combo BD-ROM/DVD-RW, Bulk]
[PowerColor HD5750 - grafikadapter - Radeon HD 5750 - 1 GB]

Permalänk
Permalänk

Har 20 st som rullat dygnet runt i min server ca 3-4 månader nu. Funkar hur bra som helts.