Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony presenterar ultratunn OLED-panel

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Vad för nackdelar har du ont av i praktiken med dagens skärmar?

BLB, tinting, dåliga betrakningsvinklar, låga kontrastvärden, döda pixlar och hög strömförbrukning är några exempel på problem som många av dagen skärmar lider av. Gräver man tillräckligt djupt i plånboken kan man nog slippa en del av dem. Men förhoppningsvis får vi snart tillgång till riktiga LED-skärmar istället för de som nu säljs mha pr-trick som innebär att man säljer samma sak i ny förpackning. Och med äkta LED tror jag många av dessa problem är ett minne blott.

Permalänk

Trevligt om man ska på lan, slippa bära runt på en stor skärm. En 22' bioduk istället

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Inaktiv

Blir intressant att följa utvecklingen. Att Sony skulle komma med det var väl inte helt oväntat.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Än mer besvikna när de inser att en HD-ready-TV i de flesta fall inte klarar 720p pixelmappat! Hur man än gör får man alltså ingen HD-upplösning korrekt visad!

Jag kommer inte bli besviken då det kommer ta evigheter innan man kan kommer kunna utnyttja Full HD eller högre HD format till fullo då det idag knappt går att få se på tv i HD-ready (även fast det har skett framsteg det här året och 2009, men det kostar extra pengar)

om 10år då kommer vi nog kunna se på Full HD i alla program utan att betala extra...de kan dock börja bygga bredbandet över Sverige då det kommer vara viktigare för välfärden.

Jag tror att det kommer kunna bli riktigt trevligt att ha så tunna skärmar, perfekt i mobiler, då kan de bli ännu tunnare..eller som en annan sa, klistra upp den som en tapet på väggen, dra fram ett par högtalare och sen koppla in antenn kabeln och njuta av nyheterna i FULL HD

Permalänk
Medlem

Killar... tänk då på att en plasma år 2001 på 56" gick loss på runt 250KKr... idag kostar dom runt 5KKr...

Permalänk
Medlem

Sony har väl aldrig haft några problem med lite ränder i skärmarna, alla minns väl trådarna i trinitron-rör...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Den nyutvecklade panelen är endast 80 mikrometer tjock vilket är tunnare än de flesta hårstrån. "

Jo det är riktigt tunnt, men inte som ett hårstrå. Mitt hår är 0,05 och det är ganska tjockt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag vet inte, tekniken e i sin linda. Det är en sådan utveckling nu, tänk alla dessa som köpte HD ready, va besvikna de måste vara snart när standarden blir Full HD.

Känner mig inte ett dugg besviken att ja inte köppte en full HD just när det kom ut utan 'bara' köpte en bra HD ready som kör pixelmappat. Var fullt medveten att ja mer än fyra år senare skulle kunna köpa en bra full HD mycket billigare samt att det då skulle säljas massor med billigt skräp som var HD ready.

Roligt att se att det händer lite iaf men tycker att OLED utvecklingen har gått lite väl trögt. Ser fram emot den dagen någon klagar över att de just köpte den där rullgardins skärmen men att den snart kommer vara ersatt med något ännu bättre. Skulle Sony lyckas med denna produkt så kommer den dagen också komma.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

"Den nyutvecklade panelen är endast 80 mikrometer tjock vilket är tunnare än de flesta hårstrån. "

Jo det är riktigt tunnt, men inte som ett hårstrå. Mitt hår är 0,05 och det är ganska tjockt.

Om ditt hårstrå är 50µm tjockt så är det betydligt tunnare än ett genomsnitts hårstrå, hur får du då det till att vara ganska tjockt?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Skärmen ser ju inte så frisk ut med både vertikala och horisontella sträck.

Reagerade också på det, men sen tänkte jag på hur min vanliga skärm skulle se ut om jag försökte rulla ihop den.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Hade vart riktigt coolt om det även var en touchpanel. Skulle vara coolt att kunna använda det som papper och penna. Kanske om 50 år så kostar såna skärmblad 2-3 kr st och man använder det istället för papper

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Killar... tänk då på att en plasma år 2001 på 56" gick loss på runt 250KKr... idag kostar dom runt 5KKr...

32" plasma kostade 250K när de kom första gången på 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Hade vart riktigt coolt om det även var en touchpanel. Skulle vara coolt att kunna använda det som papper och penna. Kanske om 50 år så kostar såna skärmblad 2-3 kr st och man använder det istället för papper

Och fördelen med det skulle vara vad?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svengelska:

Sjukt häftigt, Sci-fi närmar oss!

Dett är ännu mer Sci-fi i sådana fall, transparenta AMOLED-skärmar.

Bilruta med inbyggd HUD

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jävlar vad fränt!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjM:

Dom flesta salarna på BTH har upphängda projektorer där läraren bara kopplar in sin bärbara datorn när det är lektion. Men jag förstår också att alla skolor inte har projektorer i sina klassrum och att det kostar en hel del pengar. Din idé var inte så dum

Även om den är böjbar lär det vara minst lika osmidigt att bära på en 2-3 meter lång rulle jämnfört med att ha en axelväska med projektor. Och sedan när vi är där med dessa i låg prisklass och i storleken 100" så lär väl varenda skola ha projektor?!

Liksom min gymnasieskola har projektorer i varenda klassrum sedan 4+ år tillbaks...

Nä användningsområdet ser jag snarare för mobiltelefoner. Tänk om man kan sätta någon form av knappsats bakom skärmen så det verkligen känns att man trycker. Slate med detta vore också spännande. Men ersätta projektorer? Nää..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Jag jobbar med att löda under mikroskåp och då använder jag koppartråd som är 0,05mm tjock. Jag har jämfört ett hårstrå med 0,05mm tråden och de är lika tjocka.

Kollade vad Wikipedia skrev:
Hårfärg Antal hår Diameter på hårstråna
Blonda 146 000 17 till 51 mikrometer
Svarthåriga 110 000 64 till 100 mikrometer
Brunhåriga 100 000 varierar
Rödhåriga 86 000 varierar

Länk

Vad du jobbar med eller hur tjockt ditt hår är irrelevant, poängen är att om du hävdar att ditt hår är 50µm tjockt så är det under genomsnittet och är därför inte ganska tjockt, det säger väl sig själv.
För ingenstans i artikeln stod det att det handlade om BLONDA hårstrån och jag tror att du klarar av att räkna ut själv att blonda är minoritet på denna jord.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Hade varit jävligt ballt med en sån här skärm i mega-widescreen-format, alltså som 3 st 24" skärmar bredvid varandra, fast i en enda skärm. Så har man den böjd i en perfekt båge framför sig. GE MIG NUUU!