Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

EN alldeles för vanlig missuppfattning, Nvidias GTX4** är knäpptysta när man inte spelar, så det argumentet håller inte. Däremot sparar man kanske 20W i idle om man väljer HD5870. Man sparar mer i load, men varför ha en 6-800W nätdel om man aldrig tänkt utnyttja ens en bråkdel av den. Det är inte så att man sitter i load 24/7, det är inte hälsosamt att spela så mycket.

Om man spelar så lite nuförtiden är man ändå inte spekulant på ett högpresterande kort, så varför uttala sig om Nvidias high-end alternativ. I low-end har Nvidia inte släppt sina DX11-kort ännu så där är ATI ensamma för tillfället, det är klart att det blir ATI då.

Spelar man så lite klarar man sig dessutom fint med ett äldre kort, varför köpa nytt alls?

Du skämtar va, varför skulle han inte få uttala sig eller vara spekulant på high-end kort bara för att han inte spelar mycket?

Jag spelar inte heller mycket men vill ha ett bra kort när jag spelar. Energiåtgången och ljudnivån vid 2D användande är ett fullt rationellt skäl för att inte vilja ha en GTX480. Det har funnits många rapporter om att korten går upp till 70+ grader bara du öppnar Firefox och om du kollar på film. För att inte tala om om du kör med mer än en skärm i 2D. Att kalla det missförstånd är bara önsketänkande.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nvidia, på grund av att jag har några PhysX spel som jag spelar rätt så ofta.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Du skämtar va, varför skulle han inte få uttala sig eller vara spekulant på high-end kort bara för att han inte spelar mycket?

Jag spelar inte heller mycket men vill ha ett bra kort när jag spelar. Energiåtgången och ljudnivån vid 2D användande är ett fullt rationellt skäl för att inte vilja ha en GTX480. Det har funnits många rapporter om att korten går upp till 70+ grader bara du öppnar Firefox och om du kollar på film. För att inte tala om om du kör med mer än en skärm i 2D. Att kalla det missförstånd är bara önsketänkande.

Jag kör med två skärmar, 1920x1080+1280x1024, inga problem med temps/ljud vid Windows-användning så jag skulle påstå att problemet är våldsamt överdrivet. Kortet klockar ner sig till 50MHz i Windows, håller 45C och fläkten är ohörbar(GTX470). Jag brukar ha massor av fönster öppna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Trams det här man kan köra Ati med Nvidia som PhysX Snabbaste kortet på marknaden ATI Sapphire 5970 Toxic 4gb
Inget Nvidia är i närheten av det kortet hade dock Nvidia haft något 485x2 multiplex super extremus 6 GB typ hade det kortet ägt i stället! Både Nvidia och ATI har haft sina toppar och dalar och just nu ligger ATI på topp.

Permalänk
Medlem

Om det rent teoretiskt fanns två identiskt presterande kort för samma pris skulle jag tagit AMD före Nvidia.
Nu är det ju aldrig så enkelt utan man får väga hur viktiga respektive korts för- och nackdelar mot priset och för tillfället vinner AMD där för min del. Under 8800GT-eran var det tvärt om, om jag hade uppgraderat då hade jag valt Nvidia.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Prestana per Krona kör jag på. Så just nu är det ATI, hade ett 8800GT tidigare.

Permalänk
Skrivet av tannat:

Du skämtar va, varför skulle han inte få uttala sig eller vara spekulant på high-end kort bara för att han inte spelar mycket?

Jag spelar inte heller mycket men vill ha ett bra kort när jag spelar. Energiåtgången och ljudnivån vid 2D användande är ett fullt rationellt skäl för att inte vilja ha en GTX480. Det har funnits många rapporter om att korten går upp till 70+ grader bara du öppnar Firefox och om du kollar på film. För att inte tala om om du kör med mer än en skärm i 2D. Att kalla det missförstånd är bara önsketänkande.

tannat the squonk har faktisk rätt, GTX4xx-serien är faktiskt (såvitt jag har märkt och jag kör SLI GTX 470) totalt ljudlös vid vanlig datoranvändning surf, skriva dokument etc..
Vi som har dessa kort borde väl veta det eller? tro mig jag sitter inte och fundamentalistiskt försvarar mitt köp, skulle mina kort föra oväsen i Idle (vanlig datoranvändning) samt gå runt 70 grader om jag startar firefox Så skulle de åka ur burken illa kvickt och säljas för att bytas ut mot tex 5870 Crossfire..

Har aldrig varit med om att en serie från vare sig Nvidia eller ATI fått så mycket skit som fermi,
visst de är inte perfekta, men heller inte helt värdelösa.
Det är en jävla krut i dom särskilt när man klockar...
Som sagt hade alla de punkter som oftast gnälls på från folk med ATI kort varit så illa som folk tycks/vill tro så hade jag sålt korten för länge sen, det är inte svårt att bli av med grafikkort på andrahandsmarknaden..

Men som det är nu så är jag mer än nöjd...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Det som verkar vara bäst för tillfället.
Min gamla dator var en intel/ati
Min MacBook Pro är av förståeliga själ intel/nividia, men jag är inte missnöjd för det
Min nya dator är intel/ati som ni kan se i sign.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Jag tror inte det är så att många på sweclockers är fanboys av varken ATI eller Nvidia, dock så är ATIs grafikkort mer populära nu tack vare prestanda per krona man får med ATI jämfört med Nvidia

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Jag tror inte det är så att många på sweclockers är fanboys av varken ATI eller Nvidia, dock så är ATIs grafikkort mer populära nu tack vare prestanda per krona man får med ATI jämfört med Nvidia

Tror att det ligger mycket i det du säger ^^

Permalänk
Medlem

Ojo, undrar om nividias nästa steg kommer vara en s.k. "dubbelmacka". eh, ett kort 2 gpuer...

*edit*
Oj, läste lite här på sweclockers om att de kommer släppa 460 455 och 450. kan ju alltid hoppas på att 450 och 455 är bättre än 5770 resp 5750 då de ligger i samma prisklass tillsynes.

De har nog inga planer på att göra någon dubbelmacka. . . kanske skulle bli värmeproblem, men det är väl bara att fläska på en större kylare!

Ati tror jag att vi inte kommer att höra något ifrån förens de släpper nästa serie grafikkort "Southern Islands". Vilket är både synd och kul.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med både och..Beroende på vad jag förtillfället gillade då. Har kört med Annhiliator,Riva TNT etc..Sen 8800 GTS serien och GT på senare plattformar. Nu för tillfället ville jag köra med Eyefinity och då var ju ATI ett självklart val. I Highend serierna av ATI eller Nvidia känner jag nog att folk jämför äpplen med päron. Dom visar grafik båda två..med råge.Priset skilljer inte så värst mycket heller då. Jag gillar båda sorterna.

Visa signatur

STP: Quad core i7/8 GB RAM XMS3, Sabertooth 55i. 2 st 5700 CF and Eyefinity, G2222HDL X 4, Noctua NH-U12P SE2, Intel SSD 25M postville, SATA 1 TB, Silverstone Pro 750W,MERC stealth,Saiph 1800 NZXT Tempest Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

utan att vilja kalla mig fanboy så måste jag säga att jag föredrar ati. gillar upplägget med drivers samt att jag tycker dom känns mest prisvärda med pris/prestanda. Sen är det lite psykiskt ioch med att jag föredrar rött som färg XD

Sen lägger jag in detta inför kommande fanboyism som kommer uppstå.
"Mum says opinions are just like butt holes...everybody's got one... and everyone is trying to cram things in everyone else's for the sake of causing them discomfort..."

Dagens

+1 för hans ( eller hennes ) åsikter om ati...

nVidia känns som om de inte har kommit med något vettigt den senaste tiden. GTX4** känns bara som ett par fula märkesjeans ( tycker om jeans , notera " FULA " ) om man ändå lägger ner pengar i den klassen så tycker jag att man kör på ett 5970

Inget ont om nVidia egentligen, hade 9800GTX'or i min förra dator. Men i dagsläget känns de ganska efter.....

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Har jag fel när jag säger att ditt kort är bättre :S Vad är problemet?

Om jag inte har helt fel så var väl 8800GT och 8800GTS 512 mycket mer prisvärda och hade likvärdig respektive bättre prestanda än 8800GTS 640.

Skrivet av the squonk:

Vad är problemet? GTS 640 håller än idag för de flesta spel i upplösningar lägre än 1920x1080, inget dåligt köp alls på den tiden eftersom det var länge sen det var nytt.

Det kommer alltid nyare kort som är bättre.

Saken var mest den att jag köpte det för ca 3500kr då och så kommer då 8800GTS 512 för samma pris i dagarna efter det. Men igen, det var ju min okunskap som skapade problemet. Kommer Nvidia med något prisvärt kort innan ATI släpper 6xxx serien så kanske jag köper det men jag skulle inte tro att de gör det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej måste sägga att jag känner mig hedrad att du startade en tråd bara för att jag tyckte att det var för många ati fanboys i forumet. Att jag kör på en Nvidia kort beror på att jag endast värdesätter prestanda, har inga som helst problem med priset, ljudnivån (som för mig är lägre än det som har skrivits och därför inte förstår vad folk klagar på) samt effektförbrukning. Sen finns det ju lite mer saker som man har nytta av med en Fermi förutom att den är ett bra spelkort.

MVH

Krawl

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Medlem

PS: mitt svar var allternativ 3 "trams jag köper det som är bäst"

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Medlem

Min förra burk hade AMD processor och Nvidia grafikkort för det var bäst bang for the buck just då

Edit: Jag röstade därför såklart på alternativ nr. 3

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Jag tror inte det är så att många på sweclockers är fanboys av varken ATI eller Nvidia, dock så är ATIs grafikkort mer populära nu tack vare prestanda per krona man får med ATI jämfört med Nvidia

Det samt att Nvidia halkade efter i Dx11 racet. Annars så blir det oftast pris/prestanda.. Om två kort presterar lika bra så lägger jag fan inte 1000kr extra för gimpX.

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag AMD, eller ATi, sedan ett tag. Mest för att dom inte tramsar lika mycket som Nvidia gör - t.ex. med klumpiga namnbyten, konstiga gimmickiga funktioner och historiskt ganska snurrig och missledande marknadsföring. Men med det sagt så är AMD, eller ATi, också väldigt tillbakadragna så det finns liksom inte lika många tillfällen att tabba sig.

Själv struntar jag i vem som har snabbaste kortet på marknaden - då jag känner att det inte är lönt att lägga allt för många tusenlappar årligen på grafikkort när tekniken gör så stora steg framåt medan tjänsterna och programmen står och stampar.

Permalänk
Medlem

jag är fanboy av mina gtx260 för att de är så billiga för prestandan. köp 2st begagnade 260 för 2000 får du samma prestanda som hd5870 och gtx480 i spel för halva priset. 2st hd4890 eller hd5770 är inte fel det heller har jag hört men har inte testat dom i crossfire.

Permalänk
Medlem

jag kan inte säga att jag är för eller emot något märke, men jag väljer 99% av gångerna det som är mest för pengarna.

sen att jag har haft temp problem på alla mina nvidia kort är ju en annan sak.

men som jag sa. kolla pris/prestanda och köp det som passar dig

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

tannat the squonk har faktisk rätt, GTX4xx-serien är faktiskt (såvitt jag har märkt och jag kör SLI GTX 470) totalt ljudlös vid vanlig datoranvändning surf, skriva dokument etc..
Vi som har dessa kort borde väl veta det eller? tro mig jag sitter inte och fundamentalistiskt försvarar mitt köp, skulle mina kort föra oväsen i Idle (vanlig datoranvändning) samt gå runt 70 grader om jag startar firefox Så skulle de åka ur burken illa kvickt och säljas för att bytas ut mot tex 5870 Crossfire..

Har aldrig varit med om att en serie från vare sig Nvidia eller ATI fått så mycket skit som fermi,
visst de är inte perfekta, men heller inte helt värdelösa.
Det är en jävla krut i dom särskilt när man klockar...
Som sagt hade alla de punkter som oftast gnälls på från folk med ATI kort varit så illa som folk tycks/vill tro så hade jag sålt korten för länge sen, det är inte svårt att bli av med grafikkort på andrahandsmarknaden..

Men som det är nu så är jag mer än nöjd...

Vi skall inte starta flamewar nu men jag talade iofs om GTX480. GTx470 är ett varmt kort, det drar på tok för mycket jämfört med HD5850. Men GTX480 drar mer än något kort jag känner till i historien.

Sen att chipen verkar variera mycket sinsemellan innebär bara ojämnhet i tillverkningen och att du inte vet om du kommer att få ett som drar extremt eller bara mycket.

Sen får inte fermi så mycket skit, det bara uppfattas vad de går för. De är energihungriga, avger mycket värme och är dyra. Men de är självklart bra spelkort.

Det är inte skit. Det är kalla fakta av betydelse. Och jag ser inte många som säger att det är värdelöst.

Snarare så skulle jag vilja säga att gf100 ger upphov till fler ursäkter och konstiga resonemang på det här forumet än något annat kort sen fx debaclet och Hd2900:

- Entusiaster får inte bry sig om energiförbrukning eller värme
- Bara nvidiaägare får uttala sig om båda märken
- Hela myten om Atis drivrutiner dras upp gång på gång
- Myter skapas om minfps etc. /selektivt läsande av recensioner. (Sånt här händer iofs alltid)
- Om du har ett Ati-kort så är det ok att folk tar för givet att du är ett Ati-troll, insiktslös, Ati-folk etc.
- Folk hävdar högre kvalitet för nvidia även om allt vi vet pekar på motsatsen

Nu senast tyckte squonk att om man inte spelar tillräckligt mycket får man inte uttala sig eller ens vara spekulant på prestandakort. Tror du att han hade tyckt samma om det gällt någon som föredragit nvidia?

Gf100 är inget skitchip men det har tillräckligt med nackdelar för att inte sägas vara särskilt bra. Sen, om det inte åtminstone varit ett tillfredsställande spelkort hade det varit en katastrof. Nackdelarna är tillräckliga dock för att det inte är ett framsteg, kanske, om man skall vara generös, ett sidosteg.

Inte sagt att kommande varianter av fermi inte kan komma att förändra bilden av arkitekturen radikalt men vi ser vad vi har idag.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Väljer alltid efter pris/prestanda men röstade på ATI då de i nuläget är det bästa valet.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Massvis med text.

Man kan ju sammanfatta det som att GF100 hade varit betydligt mer uppskattad om Cypress inte blivit så pass effektivt som den den är.

Hade inte konkurrensen varit så hård hade nog ingen kallat GF100 för ett misslyckande, men nu är det oturligt nog (för alla utom AMD) att GF100 inte riktigt når hela vägen fram.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

EN alldeles för vanlig missuppfattning, Nvidias GTX4** är knäpptysta när man inte spelar, så det argumentet håller inte. Däremot sparar man kanske 20W i idle om man väljer HD5870. Man sparar mer i load, men varför ha en 6-800W nätdel om man aldrig tänkt utnyttja ens en bråkdel av den. Det är inte så att man sitter i load 24/7, det är inte hälsosamt att spela så mycket.

Om man spelar så lite nuförtiden är man ändå inte spekulant på ett högpresterande kort, så varför uttala sig om Nvidias high-end alternativ. I low-end har Nvidia inte släppt sina DX11-kort ännu så där är ATI ensamma för tillfället, det är klart att det blir ATI då.

Spelar man så lite klarar man sig dessutom fint med ett äldre kort, varför köpa nytt alls?

Knäpptysta lär dom inte vara så länge de har aktiv kylning, men det är inte ATIs kort heller.
Skulle inte orka med ett grafikkort som låter helvete när man spelar heller, därav sitter jag med ett passivt kylt grafikkort.

Sen verkar det vara cirka 30W skillnad i idle mellan GTX480 och HD5870 enligt Swecs test:
http://www.sweclockers.com/recension/6236-nvidia-geforce-gtx-...
Och det skapar ju onödig extra värme för resten av komponenterna i chassit. Jag är inte sån som har 10 fläktar i mitt chassi så tackar nej till all extra värme. Men utöver det så tycker jag att ATIs 5850/5870 kort även de drar för mycket kräm. Mitt förra inlägg var mer att om jag skulle köpa ett grafikkort för att spela med idag, så hade jag valt ATI.

Och bara för att man spelar lite nu så kan det ju för det hända att det kommer något spel som lockar fram spelglädjen igen. Och då kan det ibland krävas ett högprestandakort. Även om det inte ser ut så just nu, och därav är jag fortfarande nöjd med mitt 8800GT.

Edit: Har förövrigt en 520W nätdel. Men det om nätagg kanske inte var riktat till mig.
Edit2: Ändrade från ~40W idle skillnad till 30W då jag glömde bort att det var mätt i väggen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man kan ju sammanfatta det som att GF100 hade varit betydligt mer uppskattad om Cypress inte blivit så pass effektivt som den den är.

Hade inte konkurrensen varit så hård hade nog ingen kallat GF100 för ett misslyckande, men nu är det oturligt nog (för alla utom AMD) att GF100 inte riktigt når hela vägen fram.

Vadå för alla förutom amd? xD (visst det kanske är lite tråkigt att amd kan dra upp priserna tack vare nvidias "misslyckande" som du kallart;) )

Visst GF100 kanske är lite awsum dock så tror jag inte den är ett misslyckande, bara ett snedsteg framåt. och det konstiga som nVidia gör just nu är att de inte satsar mer på en utveckling av den (mindre värme utveckling samt strömförbrukning) utan tar fram andra varianter. Vilket kanske är bra för budget och mainstream grafikkorten men... high end korten kommer ju att sälja sämre!

Permalänk
Skrivet av tannat:

Vi skall inte starta flamewar nu men jag talade iofs om GTX480. GTx470 är ett varmt kort, det drar på tok för mycket jämfört med HD5850. Men GTX480 drar mer än något kort jag känner till i historien.

Sen att chipen verkar variera mycket sinsemellan innebär bara ojämnhet i tillverkningen och att du inte vet om du kommer att få ett som drar extremt eller bara mycket.

Sen får inte fermi så mycket skit, det bara uppfattas vad de går för. De är energihungriga, avger mycket värme och är dyra. Men de är självklart bra spelkort.

Det är inte skit. Det är kalla fakta av betydelse. Och jag ser inte många som säger att det är värdelöst.

Snarare så skulle jag vilja säga att gf100 ger upphov till fler ursäkter och konstiga resonemang på det här forumet än något annat kort sen fx debaclet och Hd2900:

- Entusiaster får inte bry sig om energiförbrukning eller värme
- Bara nvidiaägare får uttala sig om båda märken
- Hela myten om Atis drivrutiner dras upp gång på gång
- Myter skapas om minfps etc. /selektivt läsande av recensioner. (Sånt här händer iofs alltid)
- Om du har ett Ati-kort så är det ok att folk tar för givet att du är ett Ati-troll, insiktslös, Ati-folk etc.
- Folk hävdar högre kvalitet för nvidia även om allt vi vet pekar på motsatsen

Nu senast tyckte squonk att om man inte spelar tillräckligt mycket får man inte uttala sig eller ens vara spekulant på prestandakort. Tror du att han hade tyckt samma om det gällt någon som föredragit nvidia?

Gf100 är inget skitchip men det har tillräckligt med nackdelar för att inte sägas vara särskilt bra. Sen, om det inte åtminstone varit ett tillfredsställande spelkort hade det varit en katastrof. Nackdelarna är tillräckliga dock för att det inte är ett framsteg, kanske, om man skall vara generös, ett sidosteg.

Inte sagt att kommande varianter av fermi inte kan komma att förändra bilden av arkitekturen radikalt men vi ser vad vi har idag.

Nej låt oss inte starta Flamewars, men vad jag reagerade på var att du sa att ljudnivån vid 2D prestandan är ett rationellt skäll att inte köpa GTX 480...
Jag håller inte med dig där mina GTX 470 SLI borde ju låta som ett GTX 480 ungefär och jag kan säga att dessa kort är så gott som ljudlösa vid 2D användning (chassiefläktarna låter mer)

Skrivet av tannat:

Sen att chipen verkar variera mycket sinsemellan innebär bara ojämnhet i tillverkningen och att du inte vet om du kommer att få ett som drar extremt eller bara mycket.

Vet vi verkligen att det ligger till på det här sättet?
Kan ju va variation vid testförfarandet lika gärna..

Skrivet av tannat:

Myter skapas om minfps etc. /selektivt läsande av recensioner. (Sånt här händer iofs alltid)

Även du tannat har ju vart med och skapat "myter" grundandes på selektivt läsande från en testsite
[H]ards
Hur var det nu mellan skillnaden i bench samt real gameplay?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

allt om ljudnivå är ju från person till person, 1 person tycker något låter vädigt högt medan en annan tycker det är ett rimligt fläkt ljud.
så att gämföra ljudnivå så måste man ha båda korten för att själv göra en uppfattning.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

allt om ljudnivå är ju från person till person, 1 person tycker något låter vädigt högt medan en annan tycker det är ett rimligt fläkt ljud.
så att gämföra ljudnivå så måste man ha båda korten för att själv göra en uppfattning.

Om vi säger såhär; det behöver inte jämföras med någonting annat än det som redan finns i burken. I mitt fall är det 2x900rpm Fractal Design 120mm samt en 1200rpm Scythe Ninja-fläkt på en TRUE. Allt drivs av ett Fractal Design Tesla. De är väldigt tysta. GTX470 i idle överröstar inte detta. Det skulle alltså inte bli tystare ens om jag hade ett passivt kort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam

Jag föredrar ATI, främst därför att Nvidia kör med så mycket fula knep (*).
Detta beteende brukar försvaras, med att det är naturligt att Nvidia vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Själv väljer jag att rösta med plånboken, dåligt betende skall inte löna sig.

* Stoppar CrossFire på sina chipset om ATI-kort detekteras,
stoppar Cuda om ATI-kort finns i datorn,
får Ubisoft att ta bort DX10.1 från Assasin Cred,
stoppar ingame AA för ATI-kort i Batman,
betalar folk för att marknadsföra Nvidia och prata skit om ATI i forum runt om världen,
bojkottar testsaiter som inte ger tillräckligt fina resensioner av Nvidia,
påtryckningar på testsaiter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |