Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Nej låt oss inte starta Flamewars, men vad jag reagerade på var att du sa att ljudnivån vid 2D prestandan är ett rationellt skäll att inte köpa GTX 480...
Jag håller inte med dig där mina GTX 470 SLI borde ju låta som ett GTX 480 ungefär och jag kan säga att dessa kort är så gott som ljudlösa vid 2D användning (chassiefläktarna låter mer)

Jag sa iofs Energiåtgången och ljudnivån. Men ljudnivån på GTX480 är en självklart en rationell bedömningspunkt. Folk har iofs olika krav på ljudnivån och det är bara kul att du är nöjd med din GTX470 sli lösning.

Kyllösningen i GTX480 är dessutom helt olika från GTX470. Om jag minns rätt så har GTX480 en 2A deltafläkt. Effektivt men stormvarning. Jag rekommenderar faktiskt i det här fallet att vi litar på bedömningar från folk som äger eller har testat GTX480 hellre än att vi drar en rak linje från ett helt annat kort.

Citat:

Vet vi verkligen att det ligger till på det här sättet?
Kan ju va variation vid testförfarandet lika gärna..

Effektåtgången mellan chip varierar alltid. Strömmätningar vid väggen gav dessutom inte så stor variation för Ati korten. Arbetsspänningen är rejält binnad för GF100 korten så variationen i effektåtgången förstärks av det. Det hade dessutom inte behövts om inte det varit stor variation mellan chippen.

Citat:

Även du tannat har ju vart med och skapat "myter" grundandes på selektivt läsande från en testsite
[H]ards
Hur var det nu mellan skillnaden i bench samt real gameplay?

::-)
Allt jag sett pekar på att skillnaden mellan bench och real gameplay ofta är avsevärt större än de egentliga prestandaskillnaderna vi försöker få reda på mellan korten. Än så länge har jag inte sett några indikationer på motsatsen utom en del lösa resonemang.

Jag skulle gärna ha fler sidor som testar spelprestanda. Att jag ifrågasätter mätmetoden för bänkprestanda betyder inte att jag är selektiv gällande sidor eller selektiv beroende på vilket kort som presterar bra. Men mäter man på brus så kommer det brus ut.

Jag tror mer på [H]s mätmetoder oavsett hur resultatet blir. Helt enkelt eftersom testen speglar användningen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Med ungefär 10st kort köpta ur HD5000-serien måste jag väl säga ATI.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag föredrar ATI, främst därför att Nvidia kör med så mycket fula knep (*).
Detta beteende brukar försvaras, med att det är naturligt att Nvidia vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Själv väljer jag att rösta med plånboken, dåligt betende skall inte löna sig.

* Stoppar CrossFire på sina chipset om ATI-kort detekteras,
stoppar Cuda om ATI-kort finns i datorn,
får Ubisoft att ta bort DX10.1 från Assasin Cred,
stoppar ingame AA för ATI-kort i Batman,
betalar folk för att marknadsföra Nvidia och prata skit om ATI i forum runt om världen,
bojkottar testsaiter som inte ger tillräckligt fina resensioner av Nvidia,
påtryckningar på testsaiter.

Ja, det är väl anledningar nog tycker också jag, AMD vad vi/jag vet har inte allt detta på sitt samvete iaf, de verkar lite mer renhåriga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Själv väljer jag att rösta med plånboken, dåligt betende skall inte löna sig.

* Stoppar CrossFire på sina chipset om ATI-kort detekteras,
stoppar Cuda om ATI-kort finns i datorn,
får Ubisoft att ta bort DX10.1 från Assasin Cred,
stoppar ingame AA för ATI-kort i Batman,
betalar folk för att marknadsföra Nvidia och prata skit om ATI i forum runt om världen,
bojkottar testsaiter som inte ger tillräckligt fina resensioner av Nvidia,
påtryckningar på testsaiter.

Där har vi anledningen till varför jag ratar Nvidia. Företag som motarbetar sina kunder kan tänka om och tänka rätt innan de ser röken av mina pengar. Tack för summeringen Ratatosk.

Och med det menar jag i n t e att ATI är likt fromma nunnor från Gnarp.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jag väljer det som passar bäst till budgeten. fast måste ajg välja blir det Ati

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av tannat:

::-)
Allt jag sett pekar på att skillnaden mellan bench och real gameplay ofta är avsevärt större än de egentliga prestandaskillnaderna vi försöker få reda på mellan korten. Än så länge har jag inte sett några indikationer på motsatsen utom en del lösa resonemang.

Jag skulle gärna ha fler sidor som testar spelprestanda. Att jag ifrågasätter mätmetoden för bänkprestanda betyder inte att jag är selektiv gällande sidor eller selektiv beroende på vilket kort som presterar bra. Men mäter man på brus så kommer det brus ut.

Jag tror mer på [H]s mätmetoder oavsett hur resultatet blir. Helt enkelt eftersom testen speglar användningen.

Jo där håller jag med dig det finns nog en skillnad mellan bench och real gameplay...
Problemet är väl i synnerhet att [H]ards är totalt ensamma med att mäta på det sätt de gör (vilket ifs är ett intressant sätt) Skulle va kul om lite fler Reviewers mäte som [H]...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jo där håller jag med dig det finns nog en skillnad mellan bench och real gameplay...
Problemet är väl i synnerhet att [H]ards är totalt ensamma med att mäta på det sätt de gör (vilket ifs är ett intressant sätt) Skulle va kul om lite fler Reviewers mäte som [H]...

Kanske sweclockers goda testare kan haka på hards mätningar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

* Stoppar CrossFire på sina chipset om ATI-kort detekteras,
stoppar Cuda om ATI-kort finns i datorn,
får Ubisoft att ta bort DX10.1 från Assasin Cred,
stoppar ingame AA för ATI-kort i Batman,
betalar folk för att marknadsföra Nvidia och prata skit om ATI i forum runt om världen,
bojkottar testsaiter som inte ger tillräckligt fina resensioner av Nvidia,
påtryckningar på testsaiter.

ATI/AMD är guds bästa barn... lol

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

har alltid kört nvidia men nu när det blev dags för nytt så var ati bättre så det blev ett sånt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har köpt 4st 5750 och 1 5770 som jag byggt burkar av. Ati är absolut att föredra just nu tycker jag.

Permalänk
Medlem

Skulle hjälpa brossan att byta gfx för ett tagsen, fick ta på mig gummihandskar för att ta ut hans 4850.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag föredrar ATI, främst därför att Nvidia kör med så mycket fula knep (*).
Detta beteende brukar försvaras, med att det är naturligt att Nvidia vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Själv väljer jag att rösta med plånboken, dåligt betende skall inte löna sig.

* Stoppar CrossFire på sina chipset om ATI-kort detekteras,
stoppar Cuda om ATI-kort finns i datorn,
får Ubisoft att ta bort DX10.1 från Assasin Cred,
stoppar ingame AA för ATI-kort i Batman,
betalar folk för att marknadsföra Nvidia och prata skit om ATI i forum runt om världen,
bojkottar testsaiter som inte ger tillräckligt fina resensioner av Nvidia,
påtryckningar på testsaiter.

Att dom stoppar sina konkurrenter från att använda sina produkter är väl ändå ingen nyhet, det är många som gör de, du kan t.ex. inte installera OSX på en PC.

Sen är det inte så konstigt att vissa spel lider av brister på Radeon-kort då AMD är så in i helvete snål och vägrar hjälpa speltillverkarna, och jag tror nog att Ubisoft är tillräckligt stort för att kunna avstå "mutor", de rörde sig helt enkelt om en bugg i 10.1, förmodligen för att AMD va för snikna och vägrade sponsra Ubisoft med hårdvara, vilket dom sällan gör. Och vilket företag tror du inte betalar folk för att marknadsföra sina produkter, samt i vissa fall snacka skit om konkurrenterna? Inget företag vill sina konkurrenter väl om du trodde de.

AMD är inga änglar dom heller. Dirt 2 är helt ospelbart med Nvidias 3D Vision, och vilka är de som syns när man starta spelet om inte AMD? Fulspel förekommer bland alla företag, AMD, Intel, Nvidia, Google, Microsoft, Apple, you name it. Man kommer inte långt i företagsvärlden om man inte har ett extra ful-kort i skjortärmen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har ett ATi/AMD-kort. Även om jag inte bryr mig om vilket märke man har tycker jag att tex. GTX470 är mer e-peen än 5870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Skulle hjälpa brossan att byta gfx för ett tagsen, fick ta på mig gummihandskar för att ta ut hans 4850.

Varför då? xD

hahah, jag gissar på att du tycker ati är så underbart att du inte ens ville smutsa ned kortet med dina fingrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att dom stoppar sina konkurrenter från att använda sina produkter är väl ändå ingen nyhet, det är många som gör de, du kan t.ex. inte installera OSX på en PC.

Sen är det inte så konstigt att vissa spel lider av brister på Radeon-kort då AMD är så in i helvete snål och vägrar hjälpa speltillverkarna, och jag tror nog att Ubisoft är tillräckligt stort för att kunna avstå "mutor", de rörde sig helt enkelt om en bugg i 10.1, förmodligen för att AMD va för snikna och vägrade sponsra Ubisoft med hårdvara, vilket dom sällan gör. Och vilket företag tror du inte betalar folk för att marknadsföra sina produkter, samt i vissa fall snacka skit om konkurrenterna? Inget företag vill sina konkurrenter väl om du trodde de.

AMD är inga änglar dom heller. Dirt 2 är helt ospelbart med Nvidias 3D Vision, och vilka är de som syns när man starta spelet om inte AMD? Fulspel förekommer bland alla företag, AMD, Intel, Nvidia, Google, Microsoft, Apple, you name it. Man kommer inte långt i företagsvärlden om man inte har ett extra ful-kort i skjortärmen.

Du påstår alltså att eftersom andra företag beter sig lika illa så är det okej att Nvidia gör det också? "Belgiska Kongo var inte så illa, Rhodesia var ju lika kasst". Jag har inte ens hört talas om Nvidia 3D-vision och Dirt 2, fast det beror väl på att det är meningslös gimmick som knappt någon använder. Folk som har glasögon vill inte ha två par, och folk som inte har glasögon gillar inte att ha det på sig. AMD-loggan är väl med i början därför att AMD skulle skryta om den måttliga tesseleringen och de andra DX11-effekterna som enbart AMD hade. Codemasters fick antagligen en stor kasse pengar. Tråkigt spel också, men jag har aldrig gillat spel som försöker vara realistiska eller ens halvrealistiska. Fick det med grafikkortet. Så här vid närmre eftertanke, lanserades inte Nvidia 3D vision samtidigt som Fermi kunde köpas, dvs efter Dirt 2 lanserades? Att förstöra det efter lanseringen hade varit småsint som fan av AMD.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hejjar och håller på amd / ati.

Men är nvidia ett klart bättre köp så köper jag ju ett sånt ist.

Röstade ati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sen är det inte så konstigt att vissa spel lider av brister på Radeon-kort då AMD är så in i helvete snål och vägrar hjälpa speltillverkarna

Det är sant, AMD har ingen imponerande historia av att stötta spelutvecklare och har för tillfället rätt kass finansiell position. Men nog finns AMD på plats när de behövs med både hårdvara och kompetens. Hade inte blivit många DX11-spel så tidigt ute om inte AMD hade skickat hårdvara.

Skrivet av Gender Bender:

och jag tror nog att Ubisoft är tillräckligt stort för att kunna avstå "mutor", de rörde sig helt enkelt om en bugg i 10.1, förmodligen för att AMD va för snikna och vägrade sponsra Ubisoft med hårdvara, vilket dom sällan gör.

Man vet ju inte varför DX10.1 togs bort, men visst ligger det nära till hands att Nvidia ville ha bort det. Man ska komma ihåg att _om_ Nvidia krävde att DX10.1 plockades för att de skulle fortsätta få ta del av TWIMTBP-programmet så var det nog ett rätt val för Ubisoft. Tyvärr påverkar det vi som gillar att spela spel.

Skrivet av Gender Bender:

AMD är inga änglar dom heller. Dirt 2 är helt ospelbart med Nvidias 3D Vision, och vilka är de som syns när man starta spelet om inte AMD?

Att Dirt 2 inte går i 3d-vision är ju inte direkt AMDs fel. 3D Vision är Nvidia IP och det är Nvidia som implementerar det - inte AMD. Att det står "The Future is Fusion" när spelet startar upp är inte så konstigt - det var ju AMD som hjälpte till med både on-site engineering och hårdvara för att få in Dx11 i spelet. Däremot kan både AMD och Nvidia använda sig av Dx11, det är inte något AMD gått och satt IP på som Nvidia gjorde med AA i Batman.

Sedan så kan man ju alltid tillägga att ibland överger Nvidia spel och då kan AMD komma och plocka upp dem. Exempel på det är ju Stalker och Dawn of War II. Båda var TWIMTBP, sen sticker Nvidia och AMD kommer och implementerar nya funktioner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Har växlat mellan Ati o Nvidia varje gång jag uppgraderat burken och har varit nöjd varje gång.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Jag har ägt fler nvidiakort än atikort, tveklöst. Jag köper vad som är bäst på marknaden just då, men det ser inte ljust ut för nvidia - inte heller gillar jag deras piratmetoder.

Skrivet av cat_fish_1:

Skulle hjälpa brossan att byta gfx för ett tagsen, fick ta på mig gummihandskar för att ta ut hans 4850.

Jag vet, det är för att du är en fanboy.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

När jag byggde min senaste så hade precis 5870 kommit ut. Pris/Prestanda gjorde att det blev ett naturligt val. Övriga byggen åt andra så har Nvvidia kommit väldigt långt ner på önskelistan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska roande att se fanboys på offensiven och defensiven, men efter ett tag blir det mest störande.

Jag köper det som är mest bang for the buck, eller det jag tycker känns bäst just då.
Har haft tveklöst mer Nvidiakort än ATI-kort men ATI är det bättre valet just nu.

Både AMD/ATI och Nvidia kör fulspel, men det verkar vara långt mycket mer fulspel hos Nvidia än hos ATI/AMD.

Permalänk
Medlem

jag säger som jag sa förut. bryr mig inte så mkt om att dom kör ful spel mellan varandra, men jag köper det som ger mest "bang for the buck"
och som det är nu så är det ATI som ger mest.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle hjälpa brossan att byta gfx för ett tagsen, fick ta på mig gummihandskar för att ta ut hans 4850.

Va? För att det va för varmt eller för att det rostat fast?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Va? För att det va för varmt eller för att det rostat fast?

om det var för varmt kan man ju börja fundera på varför byta kortet när datorn nyss varit påslagen

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

stoppar ingame AA för ATI-kort i Batman,

Nu var det ju så att nVIDIA hjälpte till att lägga till AA i Batman spelet och AMD vägra/var snåla och gjorde inte det. Så nVIDIA har all rätt att blocka AA till ATI/AMD kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Står inte på någons sida. Jag köper det som är bäst vid tillfället helt enkelt. Eller en annan forumlering: pris/prestanda - dvs. mest prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu var det ju så att nVIDIA hjälpte till att lägga till AA i Batman spelet och AMD vägra/var snåla och gjorde inte det. Så nVIDIA har all rätt att blocka AA till ATI/AMD kort.

Är det den utvecklingen du vill se? Att både AMD och Nvidia ska behöva vara på plats för att implementera samma funktioner?

AMD hjälper till med Dx11 i AvP, Metro 2033, Dirt 2, BC2, Stalker CoP och Battleforge utan att sätta IP på dessa funktioner. AMD implementerar Dx10.1 i Stalker Clear Sky - fortfarande inget IP. Nvidias användare kan dra nytta av samma funktioner som AMDs egna kunder kan - det är att vara till fördel för spelarna, oavsett vilket kort som sitter i datorn.

Hellre ett AMD som inte håller hög profil och marknadsför sig som spelutvecklarnas bästa vän än ett Nvidia som bromsar utvecklingen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på dem som ödslar bort sitt liv på att heja på en pengahungrig grafikkortstillverkare.
Go outside and ride a bike!

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det den utvecklingen du vill se? Att både AMD och Nvidia ska behöva vara på plats för att implementera samma funktioner?

AMD hjälper till med Dx11 i AvP, Metro 2033, Dirt 2, BC2, Stalker CoP och Battleforge utan att sätta IP på dessa funktioner. AMD implementerar Dx10.1 i Stalker Clear Sky - fortfarande inget IP. Nvidias användare kan dra nytta av samma funktioner som AMDs egna kunder kan - det är att vara till fördel för spelarna, oavsett vilket kort som sitter i datorn.

Hellre ett AMD som inte håller hög profil och marknadsför sig som spelutvecklarnas bästa vän än ett Nvidia som bromsar utvecklingen.

Here here! Gött skrivet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu var det ju så att nVIDIA hjälpte till att lägga till AA i Batman spelet och AMD vägra/var snåla och gjorde inte det. Så nVIDIA har all rätt att blocka AA till ATI/AMD kort.


Vi kommer aldrig att veta exakt hur det här gick till. Vad jag läst så skickade Ati exakt samma kod till eidos. De fick aldrig något svar på varför den inte togs in. Det är precis som buggen för 10.1 i Assasins Creed. Folk går över sten och stock för att motivera varför man tar bort en hel implementation pga av en enkel bugg. Varför fixar man inte buggen?

Man kan tycka vad man vill om de här taktikerna men i längden skadar de bara konsumenterna. Att tro rakt av på vilka som helst motiveringar för de här taktikerna ter sig ganska blåögt.

cat-fish:
Bra att du använde handskar men om du tvättar händerna innan så behöver du inte oroa dig för att fetta ner elektroniken nämnvärt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750