Permalänk
Medlem

Får ingen bild

Hejsan

Det hela började med att jag fick hjälp av en kusin igår att byta processorkylare pga. av att den gamla lät så mycket. Det hela gick bra och vi kopplade in allt igen. Sedan startade vi den men skärmen är helt svart. Alla fläktar startar och man hör hårddiskarna snurra igång men skärmen är helt svart. Vi har även testat med en annan sladd och skärm med samma resultat.
Idag så har vi testat att sätta i mitt grafikkort i min kusins dator och där fungerar det som vanligt. Sedan testade vi att sätta i hans grafikkort i min dator och då är det fortfarande helt svart.

Här är delarna i min dator:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home med SP3.
Processor: Intel LGA-775 ??? (eftersom vi inte får någon bild och manualerna är borta så känns det onödigt att ta bort kylaren igen)
Processorkylare: Intel stock
Moderkort: Intel D945GNT
Minne: 2x 2GB Corsair
Grafikkort: Nvidia Geforce 7500
Nätaggregat: FSP 350W
Övriga komponenter: Dvd-brännare
Temperaturer: Ingen aning nu efter bytet pga. av problemet

Min kusin har byggt ihop flera fungerande datorer så allt borde vara rätt kopplat. Vid alla byten hade han även ESD-armband på sig.

Ingen av oss har någon aning om vad som kan vara fel

Tack på förhand
//Alex

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det hände vid fläktbyte så skulle jag trippelkolla att processorn och dess sockelpinnar är raka och fina.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag är hans kusin.

Eftersom vi bara bytte fläkten så tog vi aldrig ut processorn ur dess sockel, därav så kan logiskt nog inte dessa vara felet men tack för hjälpen

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

4/8 pins strömsladden är inkopplad förstås?

Monterades det en sådan kylare som man behöver ta loss moderkortet för? Isåfall skulle jag även dubbelkolla distanserna, att det är rätt antal och att de sitter på rätt plats. Sådant kan lätt orsaka sådana fel. I övrigt:

Koppla bort hårddiskar, optiska läsare etc, se om det gör nån skillnad. Testa med 1 ramsticka i taget. Låter ju iallafall som att grafikkortet funkar prima, så det är en sak ni kan plocka bort ur ekvationen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Stora händer i en trång låda kan komma åt och slå vad som helst. Satt de dåligt från början så krävs det inte mycket. Ni måste ta loss, kontrollera sätta tillbaka och kontrollera ALLA delar och kablar däromkring verkligen sitter.

Permalänk
Medlem

4 pinnaren är inkopplad... och det va en kylare utan backplate så det ska inte vara något fel.

Ska testa snart någon dag att ta ut allt onödigt och koppla in bara det allra nödvändigaste och hoppas att det fungerar.

kommer tillbaka med resultatet om någon dag

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Efter att idag har kopplat ut allt onödigt fick vi det att fungera igen.... efter det så satte vi in en komponent i taget men kom inte fram till vilken det var som störde ut bilden... dock fungerar det nu igen så vi ska inte klaga

Tack för hjälpen alla

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.